Luftsolfångare lite frågor

Luftsolfångare lite frågor

Inläggav kpe73 03 maj 2010 22:23

Hej på er alla!

Har skrivit in förut att jag håller på med ölbuksmodellen, men ska även bygga en 9 m² "Jernet" LSF också. Har nu lite frågor samlade, som säkert står i någon äldre tråd... men vill ta upp några frågor på nytt från er som har erfarenhet. :roll:

1. Kanalplast VS. enkel 4 mm glas VS. för 2-glas av 2 mm?... fördelar och nackdelar?
2. Bästa plåten för absorbering?
3. Hur ska luften strömma inuti LSF?... så kringelikrokigt som möjligt eller spelar det ingen roll?
4. Val av fläkt?

/KPE73
Den som aldrig gjort ett misstag, har aldrig prövat något nytt!
Albert Einstein
Användarvisningsbild
kpe73
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 14 okt 2009 22:22

Re: Luftsolfångare lite frågor

Inläggav PowerMizer 03 maj 2010 22:56

Hej du glade! :lol:

Först fick jag hicka av dina funderingar, men sen så tänkte jag att ett svar kan jag väl ändå åstadkomma?!

Rent generellt skulle du få dessa svar av mej:
1. Primärt för rumsuppvärmning=kanalplast, primärt för fuktutdrivning=det som du kommer över billigt.
2. En som på något sätt är ytförstorad genom veck, matt yta eller liknande. Den ska vara mörk.
3. Jag tycker (OBS! Dock inte alla jag talar med.) att luften ska släppas in jämnt fördelat och sakta passera det varma föremålet för att sedan fläktas dit där värmen behövs. För att få ner lufthastigheten i fångaren och en större svept yta så tycker jag att det är lämpligt att luften går på båda sidor om plåten. Hur man sen löser det med kringelikrokar beror väl på hur stort luftmotstånd man vill ha i fångaren... :roll:
4. En för stor som går att varvtalsstyra. Hög verkningsgrad får man när temperaturskillnaden mellan inkommande och utgående luft är låg. Om du t.ex.vill värma köket så är det ju ingen vits att det "ångar" in 70-gradig luft, när det går att byta fläkt och få det att vräkas in 30-gradig luft. U follow me?

Sist och minst: Bygg billigt och enkelt. Dom sista procenten i verkningsgrad är alldeles för dyra för att tramsa med. Bygg den större istället för dyrare! :wink:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Luftsolfångare lite frågor

Inläggav kpe73 05 maj 2010 19:52

He he he inte hade du behövt få hicka av dessa frågor som du enkelt svarade på :wink:
Tack för tipsen!
Billigt och enkelt men snyggt får det bli :D ...och större blir det på det aktuella huset (min far) 9m² är det tänkt :idea:
Men som sagt kanalplast e ganska dyrt, så man får hoppas på att den är så hållbar som tex. Sverre V sa... :roll:
Den som aldrig gjort ett misstag, har aldrig prövat något nytt!
Albert Einstein
Användarvisningsbild
kpe73
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 14 okt 2009 22:22

Re: Luftsolfångare lite frågor

Inläggav PowerMizer 05 maj 2010 21:46

kpe73 skrev:He he he inte hade du behövt få hicka av dessa frågor som du enkelt svarade på :wink:
Hickan fick jag för att jag tycker det finns information nästan i varje inlägg och sen på denna sida av 24volt.

Jag slår gärna ett slag för sökfunktionen på forumet, den är bra! :D
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Luftsolfångare lite frågor

Inläggav Järnet 06 maj 2010 06:27

kpe73 skrev:
ska även bygga en 9 m² "Jernet" LSF också


Känner mig hedrad :mrgreen:
Nu har du ju fått svaret på alla dina frågor, men jag vill gärna tillägga att du bör ha en fläkt som drar igenom minst 300 m3 luft, annars blir det för varmt.
Resultaten ser du i min tråd, vilken du verkar ha läst redan.
Ang kanaler så delade jag min lsf på mitten. Dels för att få något som stagar upp kanalplasten och dels för att vara säker på att alla absortionsytor blir nedkylda.
Lycka till med bygget!
Det sägs att man lär av sina misstag, i så fall är jag ett geni!
Järnet
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 01 maj 2010 10:48

Re: Luftsolfångare lite frågor

Inläggav kpe73 06 maj 2010 07:36

Powemizer:
Sökfunktionen fungerar och jag har lusläst det mesta. Men nu var det ju lite uppdatering jag ville ha, och det är lättare att ställa sina frågor under en ny flik för att skaka liv i hjärncellerna. :D
Ju mera tips från er som har erfarenheter av LSF som "är igång" så blir det inte så mycket fel från början :wink:

Järnet:
Ja du har nu fått din modell döpt till "JERNET" av mig och den är min förebild just nu i det stora projektet :lol:
Den som aldrig gjort ett misstag, har aldrig prövat något nytt!
Albert Einstein
Användarvisningsbild
kpe73
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 14 okt 2009 22:22

Re: Luftsolfångare lite frågor

Inläggav PowerMizer 06 maj 2010 12:14

Järnet skrev:Resultaten ser du i min tråd, vilken du verkar ha läst redan.
Varmt välkommen tillbaks! :D

kpe73 skrev:Sökfunktionen fungerar och jag har lusläst det mesta.
Det är bra! 8)
Jag "hackar" lite bara för att inte alla ska skriva grundläggande frågor som är besvarade flera gånger. Nu råkade du hamna i skottgluggen, men därmed inte sagt att du gjort dej förtjänt av nån pekpinne. :wink: Jag bara viftar med den i allas åsyn. :mrgreen: Hoppas du förstår hur jag menar.... :? (Jag är inte ens nån moderator eller nått... :oops: )
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Luftsolfångare lite frågor

Inläggav Järnet 06 maj 2010 20:57

Powermizer skrev:
Varmt välkommen tillbaks!


Tack! :P
Det sägs att man lär av sina misstag, i så fall är jag ett geni!
Järnet
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 01 maj 2010 10:48

Re: Luftsolfångare lite frågor

Inläggav kpe73 06 maj 2010 21:25

Ha ha ha ha närå det är så lugnt...pekpinna på du :D
Är på en hel del forum i olika sammanhang och det är som sig bör... söka bör man, annars dör man... 8)
MEN.... för nu kommer det ett MEN he he he...
Många gånger är det just för att väcka till liv jag startar en ny "tråd" med gamla besvarade frågor... blir lite aktivitet och nya diskussioner kommer fram.
Sen får ni duktiga glänsa lite och skriva lite om ni inte gjort det på länge...
Sen är det ju inte roligt att få samma fråga 5 ggr på en vecka förstår jag, men såna frågor borde bli "klistrade" (sticky) så man får lite kött på benen direkt vad som är rätt och fel... om det nu finns det :lol:
Den som aldrig gjort ett misstag, har aldrig prövat något nytt!
Albert Einstein
Användarvisningsbild
kpe73
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 14 okt 2009 22:22

Re: Luftsolfångare lite frågor

Inläggav TonyMontano 06 maj 2010 21:31

Hur långt har du kommit med dina ölburkar? :) sen datafläkten du väljer beror ju på hur effektiv din lsf blir! om du inte väljer en som man kan ställa in varvtalet på!

PM de är bara bra att något håller ställningen på forumet, du får prata med The Big Chef om en moderator ;) du är ju ändå typ en legend på forumet^^
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: Luftsolfångare lite frågor

Inläggav kpe73 06 maj 2010 22:38

Ja jag har gjort 6 stycken rör... tyvärr inget mer pga av att jag blev pappa i december. Vilken omställning :o
Men nu e man på banan igen (lill tjejen e ju 5 månade nu :D ) och lusten att bygga är tillbaka!
Tur att det är en legend som pekar med pinnen åt mig...respekt :mrgreen:
Järnet, du som är en annan legend, vad tror du om detta bygge... som för övrigt fick mig att tappa lusten lite pga att den var fööööööör snygg och frän och tidskrävande (avundsjuk :oops: )
http://www.brunzell.com/projekt/solfangare/steg1.htm
Vet att du tvekade om den var så mycket bättre.... slår du temperaturena och flödena med din "JERNET"?
I så fall blir det att panta resterande burkar ha ha ha ha ha.....
Som du skrev PM så kanske bygga billigt och enkelt är bättre?
Den som aldrig gjort ett misstag, har aldrig prövat något nytt!
Albert Einstein
Användarvisningsbild
kpe73
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 14 okt 2009 22:22

Re: Luftsolfångare lite frågor

Inläggav PowerMizer 06 maj 2010 23:10

kpe73 skrev:Som du skrev PM så kanske bygga billigt och enkelt är bättre?
Bättre och bättre? :? Allt är ju en personlig kompromiss. Jag tror inte det finns nått rätt eller fel. Är du nöjd och det blir varmt så är det "hälften så noga" hur du tagit dej dit. :D Personligen finns det inte på världskartan att jag skulle lägga ner så mycket tid och engagemang på en så tråkig sak som en luftsolfångare som Kåre Brunzell gjort!! :roll:

Jag skulle bygga en enkel och billig fångare och lägga lite slantar på snygga, bockade plåtkanter. Då slipper du hinka pilsner och borra burkar, istället kan du vara nykter med din dotter och fru medan varmluften flödar ur din hembyggda LSF! :mrgreen:

Men som jag sa:
Allt är ju en personlig kompromiss. Jag tror inte det finns nått rätt eller fel. Är du nöjd och det blir varmt så är det "hälften så noga" hur du tagit dej dit.
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Luftsolfångare lite frågor

Inläggav Järnet 07 maj 2010 06:25

kpe73 skrev:
Vet att du tvekade om den var så mycket bättre.... slår du temperaturena och flödena med din "JERNET"?
I så fall blir det att panta resterande burkar ha ha ha ha ha.....


Med råge :mrgreen:

Matte_j gjorde en sammanställning av det jag skrev i min tråd, och du ser den i början av denna tråden.
Luftflödet var då mellan 2-300m3
viewtopic.php?f=1&t=490&st=0&sk=t&sd=a&start=150
Det sägs att man lär av sina misstag, i så fall är jag ett geni!
Järnet
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 01 maj 2010 10:48

Re: Luftsolfångare lite frågor

Inläggav kpe73 07 maj 2010 11:55

Personligen finns det inte på världskartan att jag skulle lägga ner så mycket tid och engagemang på en så tråkig sak som en luftsolfångare som Kåre Brunzell gjort!! :roll:


Ha ha ha ha ha ha nä det känns jobbigare, men tyckte den blev väldigt snygg hur som helst. :D

Med råge


Jaha då är det bekräftat alltså... jag får nu panta alla burkar och mitt antal timmar i funderingar hur burken skulle skäras får läggas in i hjärnbarken under "ideér som kan ha en nytta senare" :evil: :D

Tack för era tankar och funderingar samt erfarenheter... nu ger jag mig ut och påbörjar en "JERNET alá Power Mizer" :wink:
Den som aldrig gjort ett misstag, har aldrig prövat något nytt!
Albert Einstein
Användarvisningsbild
kpe73
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 14 okt 2009 22:22

Re: Luftsolfångare lite frågor

Inläggav Järnet 07 maj 2010 12:30

Av 9m2 LSF lär du få ut ca: 4-5kw värmeeffekt vid solsken, så det lär bli varmt å gott :wink:

Lycka till med bygget, Å DU!! Glöm inte att ta bilder under bygget att hålla oss uppdaterade med.

ps, glöm inte att större är bättre, hade det varit idag och med samma erfarenheter så hade jag byggt fångaren lika stor som hela gaveln på huset. Vilket hade blivit ca: 40-50m2 och hade gett ca: 20-25kw värmeeffekt :shock: De du!! Me smör på :mrgreen:
Det sägs att man lär av sina misstag, i så fall är jag ett geni!
Järnet
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 01 maj 2010 10:48

Nästa

Återgå till Solenergi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster

cron