Innan jag påbörjade det här inlägget åt jag tre kroppkakor som jag köpt precis innan köpcentrat stängde för dagen. En sådan måltid är god, enkel att få iordning och billig. En förpackning innehåller nio stycken kroppkakor och kostar c:a 40 kronor. De är runda och inte särkskilt små. Jag mätte dem med ett skjutmått och efter uppvärming blev diametern 65-70 millimeter. Det är lagom med tre men är man riktigt hungrig gäller fyra. Företaget som tillverkat just de här heter "Blekingekroppkakan" och har mycket gott rykte. Folk allmänhet tycker de är goda. "Färdigmat" kanske någon säger och rynkar på näsan men på det här företaget tycker jag man lyckats och en färdig middag för 12-15 kr passar min ekonomi.
Rätt tillbehör är en smörklick, lingonsylt samt en skvätt mjölk eller grädde. Till måltiden dricker jag oftast vanligt vatten.
Anledningen till det förhållandevis låga priset är att de numera kan göras i en maskin. De står således inte folk i fabriken och rullar kroppkakorna för hand längre. Jag har aldrig sett en sådan maskin i verkligheten men jag kan föreställa mig att råvaror fylls i ena änden av maskinen och ur den andra änden av maskinen kommer sedan färdiga kroppkakor: Plupp, plupp, plupp....
Kanske något för PowerMizer när han kommer eller önskas något annat?
Vad sägs om sill och färskpotatis?
Tidigare under kvällen gjorde jag mig ett ärende till min verkstad. Har bl.a. städat ur min bil. Mina bilar tenderar bli "vedbilar". Så frestande lägga bräda mellan tröskel och mark sedan rulla stora klumpar in i bilen då släpet dessförinnan blivit fullt. Kombiutrymmet fylles lämpligen med grenar som inte är fullt så tungt. Hemresan blir då "lowrider".
När jag ändå var där passade jag på att ta lite bilder på LM 422 och dess kraftöverföring till hydraulpumpen. Uppmärksammade då att man mellan remskivan och knuten minskat minskat SAE flänsen med en adapter.
- P4230238.JPG (56.33 KB) Visad 13383 gånger
En fågel har lämnat något på knuten och splinesförbandet ser misstänkt rostigt ut. Här finns m.a.o arbete.
En sådan adapter är krånglig att tillverka varför jag föreslår att du gör en kraftöverföringsaxel med olika stora knutar. Fördelen är att du då får knuten närmast motorn i "Heavy Duty" utförande vilket bör vara en fördel om du vill ha kraft vid lågt motorvarvtal samtidigt som du eliminerar arbetet med att tillverka adaptern eller "mellanbiten". En kedja är dock inte starkare än sin svagaste länk men ändå.
Den knuten bör i alla fall hålla.
Jag tror för min del att det kan vara bra med en kraftig axel då det lär bli "moment" när du drar i spaken om vedbiten är stor, kvistig och vresig.
- P4230241.JPG (47.44 KB) Visad 13326 gånger
- P4230243.JPG (77.2 KB) Visad 13309 gånger
Den här bilden är tagen från undersidan. Oljetanken befinner sig direkt över pumpen som delvis fylls av självtryck. Här var det oljigt och smutsigt. Har aldrig kollat här tidigare. Längre tillbaka hade jag tvättat men inte nu längre. Har minskat mina ambitioner betydligt på senare år.
- P4230245.JPG (66.02 KB) Visad 13359 gånger
Här ser du "din" hydraulpump som här istället fungerar som servopump. Reglaget till kopplinganordningen saknas och armen är fastlåst inifrån.
- P4230251.JPG (64.75 KB) Visad 13353 gånger
Helbild på motorn som både är gammal och orörd. Här kan du också skönja "traktorramen" invid motorn. På äldre lastmaskiner, och jag tänker då på Br. Lundbergs i synnerhet, utgjorde den en bärande del av hela maskinen. Så ej här. "Traktorramen" tjänstgör endast som motorfäste. Maskinens bärande delar ser du utanför.
- P4230247.JPG (67 KB) Visad 13324 gånger
Här är hjälpservon till styrningen. Riktigt hur armar och stag är kopplat vet jag ej och hade svårt att kolla då det var regnskurar, blåsigt och hade lite bråttom. Dock är den större än den "svarta" som jag tidigare visat men den här maskinen väger också mer. Enligt uppgift 4600 kg och en del av vikten består av en motvikt som finns direkt över styraxeln.
Här är våra maskiner helt olika. På min blir styrningen lätt vid full last. Din tvärtom. Å andra sidan gör mina styrhjul fåror i marken om underlaget är mjukt och ingen last.
Tiden hann före mig och kunde då inte leta efter lämpligt ventilpaket om det samtidigt skulle bli kroppkakor. Ventilpaket får därför bli vid nästa tillfälle och i morgon blir det pumpar på kvällen för på dagen har jag annat fix. Ska då också besvara en del i dina inlägg.
Anmärkning: Införandet blev kraftigt försenat då jag fick problem med min anslutning.
Telia Supportassistent fixade dock lätt problemet.
Tack Telia!