Träkolstillverkning

Ved, pellets, gengas, m.m.

Träkolstillverkning

Inläggav Emil 09 mar 2010 21:49

Vet inte om det är någon som är intresserad av träkolstillverkning här på forumet?

Här är i alla fall mina "experiment" med en modern (?) form av kolmila.

Här är några bilder om hur jag gjorde träkol i en gammal (rostig) tvättgryta förra sommaren.
Grytan rymmer 55 liter - ungefär en skottkärra med ved, som man packar så tätt som möjligt i grytan.
Utvändigt har jag isolerat den - motverkar avkylning, ger bättre bränsleekonomi.

Själva vattentanken i tvättgrytan är av rostfritt stål vilket är bra för att den tål värmen mycket bättre än vanlig stålplåt.
Locket gjorde jag av 1mm stålplåt, använde ingen tätning för efter en stunds eldande så börjar det tränga ut tjära som bränner fast i kanten så den tätar sig (nästan) själv. Placerade ett antal betongplattor som vikt på locket.

Träkolstillverkning översikt bild 1.jpg
En översiktsbild över "kolmilan", gaserna som bildas vid torrdestillationen leds via två 3meter långa rör tillbaka in i eldstaden där de sedan förbränns.
Träkolstillverkning översikt bild 1.jpg (149.76 KB) Visad 28546 gånger


Bilden visar termometern som används för att kontrollera temperaturen i "grytan".

Träkolstillverkning termometern bild 2.jpg
VARMT i GRYTAN ! Temperaturen i slutet på processen.
Träkolstillverkning termometern bild 2.jpg (91.46 KB) Visad 28530 gånger


Grytan avger brännbar gas efter ca 2 timmars eldande, efter det så är den i princip självförsörjande på bränsle så det är bara att övervaka att allt är ok. Eldar man mer så kommer det mer gas så blir den ännu varmare.....karusellen är igång.
Märkte att temperaturen har en förmåga att rusa iväg, lagom kolningstemperatur är 300-350 grader.
Ger bäst kvalité på kolet då, går kolningsprocessen för fort blir träkolet poröst.

Gaserna som kommer ur grytan är också mycket irriterande, man börjar hosta direkt om man andas in lite av dem så därför rekommenderar starkt jag att man leder tillbaka gasen och eldar upp den.
Eldar man för hårt så kan plåtlocket slå sig resulterar i gasläckor och då står man INTE där någon längre tid för röken är mycket irriterande, lagom är bäst !

Träkolstillverkning gas bild 3.jpg
Brinnande gas.
Träkolstillverkning gas bild 3.jpg (148.28 KB) Visad 28489 gånger


Den sista bilden visar den "mystiska" vätskan som kondenseras i de två rören, tjäran samlas på botten.
Men resten av vätskan som är rödbrun luktar mycket skarpt, har jag ingen exakt uppgift om vad den innehåller men fenoler, terpentin, ättiksyra, någon procent metanol är troligt.
Fungerar ypperligt som ett ogräsmedel - hällde ut hinken över brännässlor. Resultatet? Växte inget där på 2-3 månader !

En "kolning" av ved ger så mycket vätska att hinken ( 10 liter ) blir full.
Ska tillägga att den ved som användes vid försöket hade torkat över två år inomhus så den var i alla fall torr.

Träkolstillverkning restprodukter bild 4.jpg
Destillatet - Rena rama rävgiftet !
Träkolstillverkning restprodukter bild 4.jpg (204.66 KB) Visad 28551 gånger


Tanken är att prova att göra gengas så småningom men än så länge används träkolet endast för att grilla med.

Hoppas någon har nytta av denna beskrivning.

/Emil
Emil
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 08 mar 2010 09:01

Re: Träkolstillverkning

Inläggav PowerMizer 09 mar 2010 21:57

Emil skrev:. . . den "mystiska" vätskan . . .
Jag vet inte, men borde det inte vara skitbra för att rötskydda något? Den är väl mera lättflyktig än tjäran och borde tränga in i torrt trä ganska bra?! Det kanske går att göra nått vettigt av det i alla fall?? :?
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Träkolstillverkning

Inläggav Göran 10 mar 2010 00:06

Kul projekt och en riktig prydnad på gräsmattan. :wink:
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Träkolstillverkning

Inläggav TonyMontano 10 mar 2010 11:12

Nice men jag hoppas du lyckas med gengas ;) är själv lite intresserad då de finns mycket skog vid stugan ;)
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: Träkolstillverkning

Inläggav Emil 23 mar 2010 17:52

Liten uppdatering av träkolstillverkningen.

Bilden visar brinnande koloxid från "grytan", var i slutet på kolningen jag tog fotot.
Lågan var blå, inga gula inslag överhuvudtaget.

Det var glödande träkol i grytan som gav så pass mycket koloxid. Ger även ett varnande exempel på om man eldar i villapannan med för liten lufttillförsel allra helst om man har glödande kol kvar.

Koloxid luktar inte, syns inte men är mycket giftigt.
Blodets hemoglobin det syretransporterande ämnet tar mycket lättare ( 200-250 gånger ) upp koloxid än syre, resultatet är kvävning :!:

Eventuella försök måste ske utomhus :D
Bilagor
Brinnande koloxid.jpg
Flamman var ca 15-20cm hög. Består nog nära av 100% koloxid som brinner.
Brinnande koloxid.jpg (74.72 KB) Visad 28173 gånger
Emil
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 08 mar 2010 09:01

Re: Träkolstillverkning

Inläggav RÖD@nörd 25 mar 2010 02:50

Hej Emil!

Mycket intressant tråd. Lite utöver det vanliga. Har kollat här tidigare.

Tycker det är bra att du samtidigt varnar för koloxiden.

Läste om ett äldre par som haft ett litet elverk i sin källare och kopplat avgasledningen till husets skorsten.

Det tog deras liv tyvärr. :?

Tydligen funkar det inte heller om man lyckas ta sig ut i friska luften om man blivit förgiftad. Skadan är redan skedd och man kan inte tillgodogöra sig syret som finns i den friska luften när man väl tagit sig ut.

Jag eldar med ved i en förugn till pannan och just det här med koloxid har jag stor respekt för. I bland kan det hända mitt i eldningsförloppet att det börjar lukta illa. Precis som om förugnen producerar mer vedgas än vad som förbränns. Då vill jag inte vistas i källaren och allra helst, om jag kan, så går jag utomhus till dess fyren brunnit ut. Kanske tar någon halvtimme eller så.

Lite jobbigt kanske men jag gillar min förugn. Den har för övrigt fungerat jättebra.

Vad som händer med kroppen om man exponeras för koloxid i mindre mängder lite då och då vet jag ej.

Kanske någon annan här vet?
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Träkolstillverkning

Inläggav Emil 27 mar 2010 11:55

Kul att någon läser om koltillverkningen, var inte riktigt säker på om det passade in i forumet :)
Då har skrivandet inte varit helt förgäves i alla fall.

Ska fixa fram några bilder på den "hembrända" tjäran också, det var en restprodukt i koltillverkningen.
Får ungefär fram en liter tjära (även med lövträ) varje gång man "kör en omgång" kol.
Jag trodde först att lövträ knappt innehöll någon tjära alls, det brukar man göra av gamla tallstubbar som kan vara typ 10-30år gamla.
Efter att ha fällt trädet så fortsätter harts att samlas i stubben så det är därför gamla stubbar är bra för tjärtillverkning.


Tjäran lägger sig i botten i "falu-rödfärgs" hinken, efter det så kan man hetta upp tjäran i en gammal kastrull för att få bort vatten och annat "blask". Vid upphettningen så avges ångor som också är irriterande, ättiksyra :?:
Man kan testa renheten på tjäran om man doppar en bit hushållspapper i tjäran och tänder eld på det.
Är den fri från vatten så brinner den med en sotande låga annars händer ingenting alls.
Man får vakta "tjärkokningen" så att den inte tar eld, vilket den gör om den blir för varm :!:

Tjäran har en kraftig röklukt ( läs: doft ) som måste upplevas :)
Den industriellt framställda "köpe-tjäran" luktar inte alls på samma sätt.

Undrar om det går att förgasa tjära och använda det som bränsle till en förbränningsmotor typ tändkulemotor.
Emil
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 08 mar 2010 09:01

Re: Träkolstillverkning

Inläggav Martin 28 mar 2010 22:20

Den här "mystiska" vätskan i hinken, tror du den brinner? I så fall så kanske man skulle kunna filtrera den och köra ett dieselverk på det.
Martin
 
Inlägg: 831
Blev medlem: 30 mar 2008 21:50
Ort: Rimforsa

Re: Träkolstillverkning

Inläggav RÖD@nörd 04 apr 2010 02:48

Emil skrev:Kul att någon läser om koltillverkningen, var inte riktigt säker på om det passade in i forumet :)
Då har skrivandet inte varit helt förgäves i alla fall.


Nej, absolut inte. Ditt arbete passar perfekt! :D

Emil skrev:Undrar om det går att förgasa tjära och använda det som bränsle till en förbränningsmotor typ tändkulemotor.


Ja, det gör det. Trätjära användes som bränsle till tändkulemotorerna under kriget då ingen fotogen eller "råolja" fanns att köpa.

Den trätjäran du framställer är alldeles för bra för att användas som bränsle. :P

Den tjänar bättre till att rötskydda träkonstruktioner med och hade jag haft möjlighet så skulle jag hemskt gärna köpt av dig.

Jag har ett gammalt kvarnfall där jag tänker återuppbygga ett par broar i trä. De vill jag gärna rötskydda med trätjära. Då kommer det dessutom att lukta gott när man går över bron.

Tyvärr är det då endast "köpe-tjära" som jag har möjlighet till. :|
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Träkolstillverkning

Inläggav Emil 24 apr 2010 10:09

Premiär för 2010 års första kolbränning.
Del 1 av 2.

Lite nya bilder :!:

Laddat med ved.jpg
Grytan fylld med ved
Laddat med ved.jpg (175.19 KB) Visad 27809 gånger


Kolandet har just börjat.

Grytan är tänd.jpg
Grytan är tänd.jpg (139.13 KB) Visad 27694 gånger


Bränslet är billigt. Det som gick åt var endast 6-7vedträn ca 30cm långa samt en del av kvistarna i skottkärran.
Grytan har stått under bar himmel sen förra hösten så isoleringen var rätt SUR!

Bränslet.jpg
Billigt bränsle!
Bränslet.jpg (206.11 KB) Visad 27806 gånger


Dagen efter bränningen var det dags att öppna grytan och titta på resultatet......

Grytan öppnad.jpg
Locket borttaget.
Grytan öppnad.jpg (167.72 KB) Visad 27748 gånger


Månlandskap? Nja insidan av locket !

Insidan av locket.jpg
Förstelnade tjärdroppar
Insidan av locket.jpg (167.65 KB) Visad 27693 gånger


Närbild av en ca 2cm hög tjärdroppe.

Tjärdroppar på insidan av locket.jpg
Närbild av en tjärdroppe.
Tjärdroppar på insidan av locket.jpg (88.57 KB) Visad 27594 gånger


Del 2 kommer snart.
Emil
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 08 mar 2010 09:01

Re: Träkolstillverkning

Inläggav Emil 24 apr 2010 10:37

Del 2 av 2

Hur det gick med bränningen.....

Resten av det som vart kvar av bränslet, så det är inte mycket bränsle som går åt för att göra en omgång kol.
Den blir självförsörjande ( och lite till ) av bränsle när det bli tillräckligt varm, fick säkert släppa
ut hälften av gasen ut i det fria. Vart för mycket gas = för mycket värme = gav ännu mer gas o.s.v.
Eldsflamman var ca 70cm lång i grytan med "utsläpp" av säkert halva mängden gas. Nästan så det börjar dåna om grytan
när den brinner som värst. Flammans färg är då ljust rosa / violett.

Bränslet som vart kvar.jpg
Det som vart kvar av kvistarna.
Bränslet som vart kvar.jpg (200.28 KB) Visad 27691 gånger


Restprodukt från destillationen, den rödbruna vätskan. Rör man lite i vätskan så ser det precis ut som
att det ligger olja på ytan för den skimrar i alla möjliga färger.

Tjärvatten.jpg
Den rödbruna vätskan.
Tjärvatten.jpg (101.98 KB) Visad 27585 gånger


Träkolet förpackat i påsar.

Träkol i påsar.jpg
Påsarna är ca 75cm höga.
Träkol i påsar.jpg (158.69 KB) Visad 27544 gånger


En titt i påsen...

Slutprodukten.jpg
Träkol
Slutprodukten.jpg (139.12 KB) Visad 27561 gånger


Kolet dammar en del så det skadar inte om man har något enklare andningsskydd.
Märks om inte annat när man snyter sig :) om man har varit utan.

Ska fixa till tjäran också så det ska komma några bilder på det också.
Emil
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 08 mar 2010 09:01

Re: Träkolstillverkning

Inläggav TonyMontano 24 apr 2010 12:29

vad tror du ett kilo kostar att tillverka? :P De borde ju bli billigare än att köpa eller?
Och din konstruktion hur har du lyckats få till den så bra? har du följt din egen ritning eller? :P

går de inte att bygga en generator som går undertiden man gör träkol samtidigt? tänkte du behövde ju inte elda på så mycket då de blir gaser som brinner och generatorn går så länge tillverkningen är igång :D
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: Träkolstillverkning

Inläggav Emil 24 apr 2010 14:34

Om man ska räkna på det hela krasst ekonomiskt så är det väl inte direkt lönande... :D Timlönen blir liten.
Det är väl lite samma som alternativ energi i allmänhet, vinsten är inte alltid så stor, eget arbete krävs.
Men det är intressant att testa lite också, sen vet man vad träkolen är gjorda av :!:
Vet ju inte om en del tillverkare kolar t.ex. tryckimpregnerat virke, med mer eller mindre nyttiga ämnen.
50-55 liter ved kostar inte speciellt mycket och bränslet är gratis så.........bara jobbet :wink: .

Fick bara en ide när vi skulle rensa i uthuset. Grytan är rostfri och då tänkte jag att den tål värme bättre än
vanlig stålplåt ( blir en massa glödskal och går sedan hål i plåten )

Konstruktionen var lite trial-and-error, tappade först ut gasen längst ner men tjära och värme gick inte bra ihop.
Tjäran kokade i röret med mer eller mindre stopp i avtappningsröret. Avtappningen på sidan är bäst.

Det du ska åstadkomma är att hetta upp trä så att det inte har tillgång till syre, hur du löser det i praktiken
är upp till dig! Traditionell kolmila/tjärdal är ett sätt, tvättgrytan är ett annat sätt :mrgreen:

En gammal dieseltank på 2-3kbm fylld med ved skulle ge mer kol men mycket längre tid
att bränna också. Flera dygn säkert.

Gasen är av rätt varierande kvalité så en ångmaskin skulle nog fungera bäst i så fall. Förbränningsmotorer
är jag tveksam på om det går något vidare med. Det följer med en hel del tjära i gasen som säkert
klibbar ihop ventilerna i motorn om inte annat när den är kall.

Tjäran, skogens svarta guld.

1 liter rökig tjära.jpg
1 liter "rökig" tjära.
1 liter rökig tjära.jpg (198.22 KB) Visad 27556 gånger


Provade att doppa en bit hushållspapper i tjäran och tända eld......
Brinner med sotande låga, nästan som att elda Acetylen, blir som små "korvar" av sot som flyger omkring.

Brinnande tjära.jpg
Brinnande tjära.jpg (193.21 KB) Visad 27521 gånger
Emil
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 08 mar 2010 09:01

Re: Träkolstillverkning

Inläggav Emil 24 apr 2010 16:16

Passade på att väga mängden träkol, fick totalt 10,5kg träkol.
Vinsten? 2,5kg grillkol kostar ca 25kr i affären så en drygt hundralapp blir det för jobbet. :D
Utelämnade tre stycken större bitar då de inte var fullständigt "genomkolade".

Sen får man ca 1 liter trätjära, den är också värd en del men hur mycket :?:

Något att jämföra med:
http://www.claessons.com/produkter_list ... category=2
Emil
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 08 mar 2010 09:01

Re: Träkolstillverkning

Inläggav TonyMontano 24 apr 2010 17:03

Ja de är inte dåligt? men de lär ju bli en del giftiga gaser? tyckte jag läste någonstans att man inte får göra själv på grund av någon gas men kan ju ha läst fel! hur går de med dina planer om Biogas? :D
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Nästa

Återgå till Biobränslen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster