Nu vart jag arg

Forum för allt som inte har med övriga ämnen att göra, ett forum för vardagsprat, skoj och spex

Re: Nu vart jag arg

Inläggav TonyMontano 22 apr 2010 16:32

På min grundskola så skulle dem som hade en buss alltid passa den! om de var något strul skulle föräldrarna gå med på detta. gick lektionen över så fick dem gå för att komma med bussen fast schemat var satt att vi slutade 15 min efter att bussen gick.
kvarsittning så fick dem faktiskt fixa det själv dock så var de i första hand ta en tid som passade gjorde de inte de då var de bara att missa bussen.
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: Nu vart jag arg

Inläggav Cleas 22 apr 2010 17:27

När jag gick i skolan hade vi inte kvarsittning. Vi hade anmärkningar. Det fick man om man kom för sent o.s.v. Vid 3 anmärkningar fick man brev hem. Vid 5 eller 6 anmärkningar fick man tala med rektorn och föräldrarna. Vid 9 anmärkningar fick man sänkt ordningsbetyg. Jag har dock aldrig förstått vad ordningsbetyg har för skillnad på betygen sen. När man går i 0-6 behövde man inte bry sig om betyg för att det var först i 7-9 som räknades till slut betygen för grundskolan. Man ska aldrig strunta i skolan så missuppfatta mig inte.
Cleas
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 28 mar 2010 20:03

Re: Nu vart jag arg

Inläggav Göran.W 23 apr 2010 05:03

I detta fallet var grabben skyldig själv till att han kom försent in från rasten och det är så klart inte ok.
Men det rättfärdigar inte att ge han kvarsittning så han missar bussen och sen tycka att det inte är skolans problem om han inte kommer hem.
Mer lämpligt straff hade varit en extra läxa i engelnska för det hade värkligen svidit.
Han har fått skäll flera gången o motiverat när han kommit för sent bla när bussen varit försenad vilket han inte kan lastas för.
Vid ett tillfälle råkade en annan elev slå upp en dörr i huvudet på han så en annan lärare fick ta hand om honom.
Trots han har ett stort märke i ansiktet och han ber läraren prata med den andra läraren får han skäll för att han var försent inne till lektionen.

Skolan har helt enkelt gått för långt nu.

Skäll lika skadligt som stryk
Publicerat 2003-09-09 14:18

Utskällningar har ersatt rottingen i modern barnuppfostran. Men ingen vuxen skulle tolerera att bli utskälld och kränkt på liknande sätt, menar den uppmärksammade danske forskaren Erik Sigsgaard i en DN-intervju.

Barn blir utsatta för mer eller mindre våldsamma utskällningar under en fjärdedel av tiden de vistas i skolan eller på daghem. Men även föräldrar skäller alltför ofta på sina söner och döttrar.
- Vuxna slår inte längre barnen, men att bli utskälld kan vara lika skadligt. Självkänslan såras oavsett hur man straffas, säger Erik Sigsgaard.

Han är lektor i pedagogik och forskare vid Centret för Institutionsforskning i Glostrup strax utanför Köpenhamn. Nyligen kom hans bok "Utskälld" ut i svensk översättning. Sina drastiska omdömen och slutsatser grundar han på egna studier och på internationella undersökningar.

Bland annat har Erik Sigsgaard intervjuat barn och vuxna på daghem och skolor runt om i Danmark. När han frågade barnen om vad som var det värsta de kunde komma på blev svaret: "När vuxna skäller."
- En utskällning går djupt in i barnens privata sfär. Inga vuxna skulle acceptera att utsättas för ständiga verbala kränkningar - men när det gäller barn är ett sådant beteende accepterat.

Många tycker till och med att hårda tillrättavisningar är ett nödvändigt inslag i barnuppfostran, påpekar Erik Sigsgaard. Han tycker att synsättet är "absurt" och menar att föräldrar och pedagoger är lika stora syndare när det gäller utskällningar.

I sin forskning har Erik Sigsgaard främst koncentrerat sig på hur barnen upplever vardagen i förskolan, skolan och fritidshemmet. Han berättar att danska barn i dag tillbringar cirka 25.000 timmar - nära tre år - på olika institutioner fram tills de börjar på gymnasiet.
- Det är tre gånger så lång tid som för bara en generation sedan. Situationen är troligen densamma i Sverige. Givetvis får detta konsekvenser för hur barnen slussas in i vuxenvärlden.

Erik Sigsgaard talar om en "institutionspraxis" som bygger på kontroll och sanktioner. Visserligen är aga inte längre tillåtet, men utskällningar är inte förbjudna - snarare ingår de som ett viktigt inslag i många pedagogers sätt att umgås med barn.
- När våra studier visade att en fjärdedel av den tid barnen är i skolan eller på daghem består av skäll blev lärare och förskolepedagoger överraskade. Men inte barnen ...

Under senare år har det blivit inne att tala om hur viktigt det är att vuxna sätter tydliga gränser så att barn och unga lär sig vad som är rätt och fel. Föräldrar och pedagoger har skällt på barnen i alla tider, framhåller Erik Sigsgaard. Men han menar att allt tal om "gränslösa" pojkar och flickor i förlängningen riskerar att skapa en ohållbar situation på daghem och skolor.
- Talet om gränssättning är bara en täckmantel för en auktoritär uppfostran som sker på de vuxnas villkor. Stelbenta regler och ramar finns ju inte till för barnens skull, utan syftet är i stället att underlätta pedagogernas arbete. Men om tvånget minskar - och barnens frihet ökar - kommer det att leda till mindre skäll.

Enligt Erik Sigsgaard sätter alla gränssättare "nej" i centrum. Ett sådant synsätt skapar en distans mellan barn och vuxna. I barnets värld är det i stället "ja" som gäller.
- Hos barnet finns en naturlig nyfikenhet gentemot andra människor och omvärlden. Öppenhet och experimentlusta kvävs dock under alla oförklarliga regler och allt skäll. Jag ser utskällningar och gränssättning som ett sätt att straffa barnen.

Vilka är det då som drabbas? Erik Sigsgaard säger att det ofta handlar om barn som har det besvärligt hemma. Pojkar och flickor som blir utskällda av sina föräldrar får ofta skäll på daghemmet eller i skolan.

Han pekar på tre olika grupper:


Utåtagerande och kanske våldsamma barn som till exempel kallar läraren för idiot.

Klängiga barn som bara vill sitta i knäet och hela tiden hänger efter den vuxne.

Gnälliga barn som verkar vara missnöjda med allting.

- De här barnen behöver inte utskällningar, de behöver mötas av vuxna som tar dem på allvar och hjälper dem. Att bli verbalt kränkt inför sina kamrater förvärrar ofta deras problem.

Erik Sigsgaard säger att utskällningar kanske kan påverka barnen långt fram i livet. Han nämner en amerikansk undersökning bland män som slår sina kvinnor. Forskarna fann flera gemensamma nämnare, bland annat hade de under sin barndom ofta blivit våldsamt utskällda när andra människor såg på.

Men även om bara ett enda barn får en utskällning påverkas hela klassen eller förskolegruppen negativt, visar Erik Sigsgaards intervjuer. Arbetsklimatet försämras, lärandet försvåras och glädjen försvinner.

När Erik Sigsgaards bok "Utskälld" kom ut i Danmark för snart ett år sedan väckte den stor uppmärksamhet. Lärare, daghemspersonal och föräldrar reagerade både positivt och negativt. Så här illa är det inte, tyckte kritikerna. Äntligen någon som tar barnens parti, menade de som uppskattade boken.

Skäll och utskällningar nämns nästan aldrig i lärarhandledningar och pedagogisk litteratur. De verbala kränkningarna tycks vara ett så naturligt inslag i vardagen att de inte ens är värda att diskutera.

Är allt då nattsvart? Nej, svarar Erik Sigsgaard. Han nämner några daghem och skolor i Danmark som försöker få bort skället som en omedveten - och kanske medveten - del i pedagogiken. En kommun har beslutat att utskällningar ska tas upp vid utbildningar och bland dagmammor samt på daghem och skolor. Och när en förskola i Hvidovre nära Köpenhamn sökte personal skrev man: "Vi kan erbjuda glada och livliga barn som inte blir utskällda."
- Jag är optimist och tror på ett förändrat sätt att se på barn. När vi vuxna i dag måste skälla på barnen säger vi ofta att de har problem eller att det är något fel på dem. Jag vill vända på frågeställningen. Om vi vuxna skäller på barnen så är det vi som har problem och inte de!
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett mig annat än Luftvärmepumpar
Användarvisningsbild
Göran.W
 
Inlägg: 467
Blev medlem: 30 aug 2008 16:04
Ort: Tomelilla

Re: Nu vart jag arg

Inläggav Cleas 23 apr 2010 07:38

Göran.W skrev:Vid ett tillfälle råkade en annan elev slå upp en dörr i huvudet på han så en annan lärare fick ta hand om honom.
Trots han har ett stort märke i ansiktet och han ber läraren prata med den andra läraren får han skäll för att han var försent inne till lektionen.

Skolan har helt enkelt gått för långt nu.



Så kan man ju inte göra. Det är bedrövligt av dem. Jag blir förbannad :evil: Jag förstår inte hur läraren tänker.
Cleas
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 28 mar 2010 20:03

Re: Nu vart jag arg

Inläggav Göran.W 23 apr 2010 08:24

Gissa om grabben var ledsen när han kom hem först dörren i huvet sen får han skäll helt utan anledning.
Läraren har inte lysnat på grabben utan helt enkelt utgått från att det var hans fel.
Det händer massor med såna episoder på skolan där eleverna får skäll helt utan anledning.
Rektorn tar inte tag i problemet utan hänsvisar till berörda lärare vilket är helt fel för det är rektorns ansvar att se till att barnen har en bra "arbets" miljö.
Jag var på ett möte som jag fick "tvinga" mig till med några lärare och där utryckte jag med all tydlighet mitt missnöje och förklarade att om det inte blir någon bättring blir jag tvungen att gå vidare med det.
Funderar nu lite på vad dom tyckte om vad jag skrev för dom har så klart inte hört av sig.
Troligen vet dom inte ur dom ska hantera det iom han missar bussen som faktiskt grabben försökte på tala om.
Men dom bryde dom sig inte om vad han sa som vanligt.
Tror dom är ganska klara över att det är deras ansvar att ta hand om honom om han missar bussen.
Typiskt att dom än en gång ska stoppa huvudet i sanden när det går dom imot istället för att försöka föra en dialog med föräldrarna och där är jag inte unik på något sätt utan det gäller föräldrar genomgående.
Tänk om dom kunde lära sig att man kan faktiskt förra en vetig diolog med ett barn om man gör det på ett sånt sätt som passar just det barnet.
Att skälla lönar sig sällan och får ofta motsatt effekt.
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett mig annat än Luftvärmepumpar
Användarvisningsbild
Göran.W
 
Inlägg: 467
Blev medlem: 30 aug 2008 16:04
Ort: Tomelilla

Re: Nu vart jag arg

Inläggav Göran.W 05 dec 2010 01:46

Måste berätta hur det slutade.
Fick hem någon lapp om att skollagen gav dom rätt att ge barn kvarsittning.
Inoformerade dom kallt då om att skollagen tvingade dom att se till att han kom hem efter skol dagens slut dvs efter kvarsittningen som räknas som skol tid.
Sen vart det tyst från deras sida om den saken och det blev ingen kvar sittning.
Efter det har det varit många episoder med slagsmål och mobbning på rasterna och då specielt med 2-3st som brukar ställa till med en massa skit på rasterna.
I bland kommer min grabb i vägen för dom och då kommer ett telefonsamtal som ett brev på posten.
Det som upprör mig är att dom vet vilka som ställer till problem och ändå inte har koll på dom på rasterna.
På min tid fick man inte vara ute på rasterna om man inte kunde sköta sig.
Vid ett tillfälle fick så klart min grabb skulden när det var bråk trots han inte ens var inblandad.
Då fick han så klart en utskällning http://www.dn.se/insidan/skall-lika-ska ... k-1.457141
Han måde så dåligt att han fick stanna hemma dagen efter.
Jag skickar bara inte ett barn som är så nervöst att det sovigt dålig och har ont i magen till skolan för det skulle jag i det närmsta kalla psykisk misshandel.
Efter den episoden har det blivit lite bättre men det finns mycket kvar att önska.
Rektorn ska sluta snart så det kommer en ny och då kanske det blir någon förändring.
Då kanske dom börjar hålla koll på dom som brukar ställa till skit på rasterna så övriga barn slipper bli på hoppade av dom eller mobbade.
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett mig annat än Luftvärmepumpar
Användarvisningsbild
Göran.W
 
Inlägg: 467
Blev medlem: 30 aug 2008 16:04
Ort: Tomelilla

Re: Nu vart jag arg

Inläggav deepforest 05 dec 2010 13:27

Kolla med andra föräldrar om det finns problem. Sen ringer du skoldirektören/skolchefen på kommunen och säger att du kommer att anmäla dem till skolverket om de inte bättrar sig, eller gå till tidningarna. DET gör susen, jag vet. Jag hade problem med att min dotter blev mobbad, de hade "samtal" med mobbarna under lång tid men ingen bättring, snarare tvärtom, men efter att jag gått till kommunen och hotat med anmälan så hände det saker. Jag krävde att de skulle stänga av mobbarna (det går) och de talade med deras föräldrar om avstängning, sen försvann problemet!
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Nu vart jag arg

Inläggav Göran.W 05 dec 2010 14:10

Nu har min grabb inte större problem med mobbning.
Det är väl bara om han råkar gå förbi.
Det som får mig riktigt arg är när dom ger min grabb skulden när dom inte ens sett vad som hänt.
Där är 2 barn som i pricip varje rast ställer till med något och då mest beroende på att hissen inte går ända upp om man så säger.
Det har lugnat ner sig den senaste tiden.
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett mig annat än Luftvärmepumpar
Användarvisningsbild
Göran.W
 
Inlägg: 467
Blev medlem: 30 aug 2008 16:04
Ort: Tomelilla

Föregående

Återgå till Fritt forum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster

cron