Nu vart jag arg

Forum för allt som inte har med övriga ämnen att göra, ett forum för vardagsprat, skoj och spex

Nu vart jag arg

Inläggav Göran.W 21 apr 2010 01:55

Nu är jag arg på riktigt på grabbens skola.
Grabben min på 11 år är inne i en riktigt känslig fas och jag har fått prata med skolan flera gånger om det för lärarna säger bla saker som sårar eller gör han bekymrad.
Har även försökt få in han i in mindre klass då han har svårt att hänga med.
Det senaste var nu att han skulle sitta kvar på fredag vilket bekymrar han iom han missar sista skol bussen hem mao inte kommer hem.
Men det sa skolan inte var deras problem då rann det över för mig så jag skrev ihop en lite skrivelse som jag tänkte höra vad ni tycker om den.

Hej Billy ska INTE sitta kvar på fredag då det bryter mot barnkonventionen artikel 37
"citat"
Artikel 37
Konventionsstaterna skall säkerställa att

(a) inget barn får utsättas för tortyr eller annan grym, omänsklig eller förnedrande behandling eller bestraffning.
Varken dödsstraff eller livstids fängelse utan möjlighet till frigivning får ådömas brott som begåtts av personer under 18 års ålder;
(b) inget barn får olagligt eller godtyckligt berövas sin frihet
Gripande, anhållande, häktning, fängslande eller andra former av frihetsberövande av ett barn skall ske i enlighet med lag och får endast användas som en sista utväg och för kortast lämpliga tid; Slut "citat"

Frihetsberövande avser i Sverige i korthet ingrepp som innebär att någon genom inspärrning eller övervakning är faktiskt hindrad att förflytta sig utanför ett rum eller ett annat relativt starkt begränsat område (se prop. 1997/98:105 s. 12 och 53;

Olaga frihetsberövande är ett brott som kännetecknas av att någon berövar någon friheten genom att till exempel bortföra eller inspärra denne utan stöd för detta i lagen.
Brottet kan i Sverige ge fängelse i upp till tio år. BrB 4:2.

Sverige ratificerade barnkonvetionen 1990
Att ett land har ratificerat en konvention innebär att det har bundit sig folkrättsligt till att följa den

Dessutom kan han inte ta sig hem eftersom han kommer missa bussen och det kan inte anses vara vår skyldighet att hämta honom då han hålls kvar mot hans vilja vilket bryter mot Barnkonventionen och därmed även svensk lag.

Kvarhålles Billy mot sin vilja och skolan därmed bryter mot barnkonventionen och svensk lag kommer lämpliga åtgärder vidtagas för att detta inte ska upprepas.

Har ni några problem med detta kontakat mig gärna på tele 070-

Mvh Göran Wallman
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett mig annat än Luftvärmepumpar
Användarvisningsbild
Göran.W
 
Inlägg: 467
Blev medlem: 30 aug 2008 16:04
Ort: Tomelilla

Re: Nu vart jag arg

Inläggav McB 21 apr 2010 09:08

Kanske kan sänka all dialog för resten av skoltiden. Men visst lag är lag och den gäller alla, problemet är att barn ses som mindre värda i rättsystemet så något annat än villkorlig dom lär det inte bli ens om det var misshandel det handlar om.

Ring först och och påpeka problemet, tala om att du inte har någon möjlighet att hämta honom så dom får betala en taxi om dom väljer att göra detta.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Nu vart jag arg

Inläggav stefan4takt 21 apr 2010 09:14

Ja sätt åt dom,det är så många lärare som just inte skulle få kalla sej lärare,det är inte många som har utbildning heller,jag skulle åkt dit och tagit ett snack mellan 4 ögon med läraren ifråga,det har jag gjort själv med här där vi bor,gör klart för dom att du kommer att gå vidare med det här om det inte blir ändring.
Det handlar om småbarn som ska få en så bra start i livet som möjligt och det kan skolan förstöra rejält,kan bli ärr för livet, men det fattar inte en del"lärare"
Mvh stefan.
stefan4takt
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 06 dec 2009 14:55
Ort: Lingbo (hälsingland)

Re: Nu vart jag arg

Inläggav Göran.W 21 apr 2010 10:34

Vi har redan talat med både rektorn och berörda lärare ett antal gången utan resultat om min grabbs problem men utan resultat.
Skickade med lappen i morse men det är inte säkert han lämnar den för han var rädd att råka illa ut.
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett mig annat än Luftvärmepumpar
Användarvisningsbild
Göran.W
 
Inlägg: 467
Blev medlem: 30 aug 2008 16:04
Ort: Tomelilla

Re: Nu vart jag arg

Inläggav Robban 21 apr 2010 11:37

Verkar inte bra att skicka en lapp med en elvaåring. Då lägger du ju ansvaret på honom. Det är du som vuxen som måste ta ansvaret för att det händer något.
Robban
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 15 apr 2009 12:32

Re: Nu vart jag arg

Inläggav Göran.W 21 apr 2010 12:45

Ser inga problem med att skicka lappar för skolan har skickat lappar i flera år som ska ha underskrifter.
Känns inte som något jätte tungt ansvar att lämna över en lapp.
Dessutom ska han träffa sin mentor i dag som jag tidigare haft ett långt samtal med.
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett mig annat än Luftvärmepumpar
Användarvisningsbild
Göran.W
 
Inlägg: 467
Blev medlem: 30 aug 2008 16:04
Ort: Tomelilla

Re: Nu vart jag arg

Inläggav Robban 21 apr 2010 12:53

Du skriver ju själv att han var rädd för att råka illa ut. Det betyder att det är ett för stort ansvar för honom och att du borde göra det istället.
Robban
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 15 apr 2009 12:32

Re: Nu vart jag arg

Inläggav RÖD@nörd 21 apr 2010 15:55

Att påtala brister som du gör i skrivelsen tycker jag är mycket bra men hota om "lämpliga åtgärder" skulle jag däremot inte göra. Det är inte bra för dialogen och vad har man som enskild att sätta mot en institution?

Jag tror ni bör ta kontakt med läraren och skolledningen så ni får reda ut det här en gång för alla och med ömsesidig respekt och förståelse.

Kanske lätt för mig att säga men här gäller nog ett fullständigt engagemang för att uppnå ett bra resultat.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Nu vart jag arg

Inläggav Ib-Arne 21 apr 2010 17:49

Bara 1 ide? I vänliga ordalag tala om att om inget händer får du gå till Pressen???!!!
Ib-Arne
 
Inlägg: 302
Blev medlem: 28 jan 2009 12:28
Ort: Nora / Fortuna Spanien

Re: Nu vart jag arg

Inläggav PowerMizer 21 apr 2010 18:34

Göran.W skrev:Vi har redan talat med både rektorn och berörda lärare ett antal gången utan resultat
Har ni inte skolinspektioner som görs? Hur har det gått för er skola på dom? Våra barn går privat och dom kollas nog extra hårt, men där tas kritik (från eleverna, skolinspektionen och föräldrar) på allvar. Vår skola hade bäst betyg i kommunen, och det kan nog bero på hårdare koll OCH att man verkligen försöker leva upp till likabehandlingsplaner m.m...

Skolinspektionen / skolverket har med all säkerhet någon dokumentation på nätet där det står om kvarsittning och vad som ses som rimliga skäl till bestraffning.

Vi har en hyggligt bra dialog mellan föräldrar och lärare, men om inte så skulle jag nog tala om för rektorn var skåpet skall stå!
Barn är barn, och skall behandlas där efter. Nu vet jag ju inget om bakomliggande saker i ditt fall, men går det inte att ha en normal, sansad dialog och jag fått bekräftat från barn och andra föräldrar att nått är snett så höjer jag rösten och pekar med hela handen.

Robban skrev:Verkar inte bra att skicka en lapp med en elvaåring. Då lägger du ju ansvaret på honom. Det är du som vuxen som måste ta ansvaret för att det händer något.
Håller med.

Göran.W skrev:Ser inga problem med att skicka lappar för skolan har skickat lappar i flera år som ska ha underskrifter.
Räcker det inte att skolan beter dej korkat? (inget illa ment!) Försök att vara "större" än skolans folk.
I Romarbrevet 12, Paulus skrev:19Ta inte rätten i egna händer, mina kära, utan låt Guds vrede ha sin gång, ty det står skrivet: Min är hämnden, jag skall utkräva den, säger Herren. 20Men är din fiende hungrig, ge honom att äta; är han törstig, ge honom att dricka. Då samlar du glödande kol på hans huvud. 21Låt dig inte besegras av det onda, utan besegra det onda med det goda.
Jag har provat, och det funkar! :wink:

Ib-Arne skrev:Bara 1 ide? I vänliga ordalag tala om att om inget händer får du gå till Pressen???!!!
Hot om pressen brukar funka, bara man inte kommer med tomma hot. Man måste vara helt på det klara att man kommer att stå vid sitt ord. De gånger jag processat så är det med insikten att man tar en risk (av något slag). Är man beredd att ta konsekvensen så är det nog okej... Kanske inte alltid klokt, men man väljer sina strider själv.

Detta är nog inte mycket till svar men med lite tur kanske det får dej att fatta kloka beslut?! Lycka till! :D
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Nu vart jag arg

Inläggav Sverre V 21 apr 2010 18:58

I Norge har vi något som kallas "Opplæringsloven" (skollagen) Den skall hantera typiska barn och barn med särskilda behov. Enligt denna lag kan man skriva ett brev till skolan och fråga vad skolan i den och den gör situationen så att allt kommer bli bättre. Skolan måste svara på brevet och vad de gör inom en vecka, menar jag. De måste också följa upp barnet i synnerhet. Det är också en inbyggd överklagande här. De kan bland annat inte låta barnet vara kvar efter skolan.
Innan vi visste om denna lag, kontaktade jag skolshefen i länet i vår. Han kom att undersöka två grundskolor och ett mellanstadiet. Eftersom bollen i rullade försöker vi hjälpa andra så bra vi kan.
Min fru och jag kan lite om sådana saker av egen erfarenhet. Hon har flera gånger önskat att skriva en bok om sådana saker, men det har aldrig varit del av, tyvärr.
Jag ville vel tro att Sverige hade en liknande lag.
Det lilla vi kan om detta ämne inte är lämpligt i ett öppet forum.

Det kan skickas ett PM till mig om så önskas.

Ber om ursäkt för dålig svenska, då jag skriver detta i full fart.

Sverre V
Användarvisningsbild
Sverre V
 
Inlägg: 172
Blev medlem: 11 apr 2008 22:29

Re: Nu vart jag arg

Inläggav tompas11 21 apr 2010 19:55

Man kan ju fundera över vad grabben gjort eller hur han uppträtt för att skolan ska ta till en sådan drastiskt åtgärd som kvarsittning. För man får väl ändå förmoda att det ligger något speciellt bakom detta.

Sedan kan man ju fundera över varför det alltid gnälls på skolan, lärarna och samhället men i stort sett aldrig på föräldrarna. Till syvende och sist är det ändå föräldrarna som har det övegripande ansvaret för sina barn. Barnen präglas mycket av den sociala miljön de växer upp i. Barn till skilda föräldrar (finns naturligtvis undantag) får tyvärr väldigt ofta problem i skolan som yttrar sig i skolk och inlärningsproblem av skilda slag. Allt bottnar mycket i avsaknaden av trygghet i vardagen. Skolan försöker nog göra så gott den kan men kan inte klara allt med alltför få lärare som har alltför stora klasser. Ju större klassen är desto stökigare tenderar den att bli. Det är nog bra med utbildade lärare och legitimation för att visa att läraren är utbildad. Men i vissa fall så skulle det inte vara helt fel med utbildade föräldrar som kan ta hand om och uppfostra sin barn till goda samhällsmedborgare.
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Nu vart jag arg

Inläggav PowerMizer 21 apr 2010 20:18

tompas11 skrev:Det är nog bra med utbildade lärare och legitimation för att visa att läraren är utbildad. Men i vissa fall så skulle det inte vara helt fel med utbildade föräldrar som kan ta hand om och uppfostra sin barn till goda samhällsmedborgare.
Så sant som det var sagt! :!:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Nu vart jag arg

Inläggav Göran.W 22 apr 2010 05:46

Det har varit mycket problem med skolan innan och jag har talat med dom om det flera gånger innan och sist sa jag till på skarpen att det nu får vara nog.
Rektorn gör inte sitt jobb om man klagar på att det är problem med en lärare så tar han inte tag i det utan hänvisar till berörda lärare som då så klart inte gjort fel.
Skol inspektionen håller på att utreda missförhållanden på den aktuella skolan vad jag förstått.
Anledningen till att han fick kvarsittning var att han kom försent till lektionen vilket så klart inte är bra och så klart ska hanteras på ett lämpligt sätt vilket inte kvarsittning är i detta fallet eftersom han missar bussen hem.
När grabben påtalade detta sa dom "det är inte vårt problem"
Och det var det som fick det att rinna över för mig.
Kvarsittning kan vara ett bra straff men när det gäller min grabb så är det ingen lämplig bestraffnings form iom han redan är ordentligt skoltrött utan det gör bara allt värre istället.
Sen är han inne i en väldigt känslig fas så man måste säga till honom väldigt försiktigt när det är något annars blir han väldigt ledsen och sårad och man når inte fram till honom.
Lappen är lämnad så man får kanske någon reaktion vem vet.
Skulle dom trots allt hålla honom kvar har jag sagt till honom att gå till fritis så hämtar jag han sen på vägen hem.
Fritis tycker han är kul men fritis tycker nog inte det är kul att dom måste ta hand om honom tills jag hämtar han 4 timmar senare så dom lär isf ta upp det med skolan.
Han har gått på fritis innan men går där inte just nu men ska börja där igen om 1 månad när frun ska operera den andra höften.
Jag har så klart talat med honom om att man ska passa tiderna så gått jag kunnat vilket inte varit lätt iom han är jätte orolig för det här med att missa bussen.
När det gäller missa bussen har han missat den innan för att dom inte slutat lektionen i tid så skolan passar inte heller tiderna.
När det gäller vidtaga lämpliga åtgärder så är det inte ett tomt hot för nu har skolan gått för långt.
Han har vid ett flertal tillfällen kommit hem jätte ledsen för att lärarna har tex hotat honom med att klarar du inte läxan får du gå om ett år.
Jag har tagit upp detta och det har bara viftats bort med bort förklaringar och rektorn tar inte heller tag i det.
Som sagt var han är känslig och SKA behandlas därefter.
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett mig annat än Luftvärmepumpar
Användarvisningsbild
Göran.W
 
Inlägg: 467
Blev medlem: 30 aug 2008 16:04
Ort: Tomelilla

Re: Nu vart jag arg

Inläggav bjorn333 22 apr 2010 10:42

"Anledningen till att han fick kvarsittning var att han kom försent till lektionen vilket så klart inte är bra och så klart ska hanteras på ett lämpligt sätt vilket inte kvarsittning är i detta fallet eftersom han missar bussen hem."


Dock måste man komma ihåg att alla elever måste ha samma regler att gå efter. Oberoende om någon missar en buss eller om någon inte. Kom han för sent för att bussen var sen borde ju detta kunna förklaras?
bjorn333
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 07 feb 2010 21:41

Nästa

Återgå till Fritt forum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster

cron