Hydraulisk klyvklipp/vedklipp??

Ved, pellets, gengas, m.m.

Re: Hydraulisk klyvklipp/vedklipp??

Inläggav HJFF1969 15 mar 2010 10:03

PM, har du någon 4-5,5kW med växel utg varv på ca 300-400?
Användarvisningsbild
HJFF1969
 
Inlägg: 767
Blev medlem: 04 jan 2008 16:43

Re: Hydraulisk klyvklipp/vedklipp??

Inläggav deepforest 15 mar 2010 10:41

Största fördelen med en klipp är att det blir en massa sprickor i veden och den torkar blixtsnabbt. Den lilla nackdelen att den blir "stickig" löser man med handskar :roll:
Det går inte nog påpeka värdet av riktigt torr ved. För varje procent fukt i veden minskar verkningsgraden med flera procent, jag kom inte ihåg hur mycket. Fukten måste ju "kokas bort", och det kostar energi.
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Hydraulisk klyvklipp/vedklipp??

Inläggav PowerMizer 15 mar 2010 13:56

HJFF1969 skrev:PM, har du någon 4-5,5kW med växel utg varv på ca 300-400?
Jag ska dubbelkolla, men jag är rätt säker på att utg. varv är 180 rpm, den har snäckväxel. Fördelen är väl att den aldrig monterats!
deepforest skrev:Största fördelen med en klipp är att det blir en massa sprickor i veden och den torkar blixtsnabbt.
Ja, jag tror man kan ha en fördel där. Även att veden får en större yta som brinner i pannan (tack vare sprickorna), så att man tjänar lite där också.
Det är ju kanske en nackdel för alla "sur-eldare" som gillar rundklabbar, men dom har nog ändå snart dött ut! :P
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Hydraulisk klyvklipp/vedklipp??

Inläggav PowerMizer 14 apr 2010 16:34

PowerMizer skrev:Jag ska dubbelkolla, men jag är rätt säker på att utg. varv är 180 rpm, den har snäckväxel.
Jag gissar att det var för lågt varvtal..... Såg du SMS'et?

Åter till klyvklippen:
Jag har en väldigt fin mutterpurra nu (tack Deepforest) och drog om luften på kompressorn. Den måste ju testas, så jag skottade fram klyvklippen och hängde den på trepunkten (i min hemsmidda toppstång) och började mäta och kolla med vinkeln. Snett, krokigt och nött var det jag såg... :(
Bara att skruva isär och börja skita ner sej! Inte hade jag någon krafthylsa i 24mm heller, men TengTools fick duga! Mutterpurran är mycket bra! Det är en CP (Chicago Pneumatics) som kommer att förgylla min verkstad länge!

Sen kunde jag börja skärskåda förödelsen på anhållet:
Foto 0092.jpg
Foto 0092.jpg (95.86 KB) Visad 7397 gånger


Som ni ser är det någon som dyngt med pinnsvetsen och monterat två plattjärn där. Mer om dom sen.

Jag bar in grunkan och putsade upp ytorna med vinkelslipen. Lite nött är det allt! :P
Foto 0096.jpg
Foto 0096.jpg (53.98 KB) Visad 7324 gånger

När jag putsat upp stålet så var det till att bestämma sej: Nya plattjärn eller fylla med MAG'en... Det blev svetsen.
Jag har bara 0.8 mm tråd men med max matning så kom jag faktiskt upp i ström så att det blev lite sprejbågssvetsning!! :mrgreen:
Inte klockrent, men kanske 220-230 A så det fyllde bra.
Foto 0098.jpg
Foto 0098.jpg (47.8 KB) Visad 7331 gånger

Här har jag grovt putsat av det jag lagt igen.

Det var NU jag började mäta med skjutmått och vinkel (vinkeln syns på sista bilden).
Plattjärnen är ditsatta av min far (han sket med pinnsvetsen?! Trots att han var svetsare?! :shock: ) och dom är för tjocka! Spetsen går fri, men sen blir det för tight när klippen närmar sej slutet på rörelsen.

Det blir till att putsa bort 2 mm av plattjärnen och sen ta loss kniven och rikta den... Allt är tillverkat av 20 mm plåt så allt krokigt är besvärligt att räta ut..
Det blir nog att skicka det med svetsgurun eller CAD/CAM-kusinen så att dom får pressa det rakt.

Ja, vi får väl se hur det går med detta.
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Hydraulisk klyvklipp/vedklipp??

Inläggav PowerMizer 14 apr 2010 21:17

Ja, det är väl inte så enkelt för en oinvigd att fatta vad jag snackar om. En bild säger kanske mera....
Foto 0101.jpg
Foto 0101.jpg (68.84 KB) Visad 7278 gånger
Kolla vad klyvkniven ser ut att sitta snett! Den är faktiskt helt "lined" med cylindern!! Mysko bild... :?

Andra sidan:
Foto 0102.jpg
Foto 0102.jpg (70.66 KB) Visad 7285 gånger
På denna sida ska anhållet sitta. Den yta jag håller på att laga ska ligga nära kniven, så att man för in stocken mot den runda stoppen (med mikrobrytare) och då går kniven ner och spräcker stocken för att sedan klippa av den mot sidorna. Lite som en sax.
Är det en grov stock så kan man vrida den 90 grader, för då klyvs den till fyra bitar.

Det jag är lite nyfiken på är hur vansinnigt sakta kolven kommer att gå med en simpel Buster originalpump. :? Det känns som att det inte finns tid för montering av extrapump just nu i alla fall.
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Hydraulisk klyvklipp/vedklipp??

Inläggav HJFF1969 15 apr 2010 15:17

Nej, jag såg inget SMS, en familjemedlem (liten) har en tendens att vittja alla telefoner, hon blir helt vild när en viss reklamsnutt på tv-n startar, den har nämligen samma läte som min ringsignal:)

Häftig variannt på klipp, blir kul att se hur den funkar i verkligheten, du får lägga in en filmsnutt.
Användarvisningsbild
HJFF1969
 
Inlägg: 767
Blev medlem: 04 jan 2008 16:43

Re: Hydraulisk klyvklipp/vedklipp??

Inläggav PowerMizer 15 apr 2010 15:59

HJFF1969 skrev:Nej, jag såg inget SMS
Okej... Motorn är på 4kW. Snäckväxeln har en utväxling på 17:1. Varvtalet på motorn är 1480 rpm och utgående varvtal är 87 rpm. Det är ett genomgående hål med kilspår i snäckväxeln.

Ja, när jag fått delarna raka och snygga, monterade och klippen uppsmord ska jag löda in en retur på Bustern och sen är det provkörning. :)
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Hydraulisk klyvklipp/vedklipp??

Inläggav RÖD@nörd 16 apr 2010 00:18

PowerMizer skrev:Det känns som att det inte finns tid för montering av extrapump just nu i alla fall.


Varför extrapump?

Borde vara bättre byta pump till en med större kapacitet då de är ur- och inkopplingsbara på Buster-traktorn. Bra slippa pump som stjäl kraft då den inte används.

Jag har en variant av Buster-traktorn. Den heter LM 422 och är en lastmaskin byggd på en modifierad traktorkropp från BM Buster 400.

På lastmaskinen driver istället samma pump servostyrningen och är då inte frånkopplingsbar. Lastaggregatet drivs av en större pump som monterats på motorns främre kraftuttag (vevaxeln).

Intressant klyv/klipp. Har aldrig sett någon sådan tidigare. Är det ett hembygge?

Hur mycket ved förbrukar du på ett år?

Jag förbrukar 12-14 kbm. Då är det räknat som tätt staplad 1/3 meter ved. Värmer bara ett rum, kök, hall och badrum. Helst 25 grader vill jag ha på vintern + T-shirt, polotröja och Helly-Hansen jacka. Läckvärme håller resten av huset omkring 10 plusgrader.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Hydraulisk klyvklipp/vedklipp??

Inläggav PowerMizer 16 apr 2010 22:29

RÖD@nörd skrev:Varför extrapump?
För att kunna ha traktorn tuffande på förhöjd tomgång och ändå få bra fart på kolven.
RÖD@nörd skrev:Borde vara bättre byta pump till en med större kapacitet då de är ur- och inkopplingsbara på Buster-traktorn. Bra slippa pump som stjäl kraft då den inte används.
Ärligt talat har jag aldrig kopplat ur den, jag tycker att man använder hydraliken mest hela tiden. :? Jag har själv funderat på att bara byta till en större pump. Det är ju lite "special", för pumpen drivs ju via en liten splinesaxel och tanken jag hade var att köpa en standardpump med adapter liknande denna:
Bild
Om man byter själva pumpen på adaptern kan man ju överdimensionera flödet, men jag har blivit avrådd för att vissa tror att man överbelastar drivningen inne i motorn.
Alternativet (som jag gillar bäst) är att sätta pumpen frontmonterad på veven. Jag funderar t.o.m. på att separera systemen så att jag bara driver ett dubbelverkande hydraluttag med frontpumpen. Kanske även en framtida servostyrning.
RÖD@nörd skrev:Jag har en variant av Buster-traktorn. Den heter LM 422 och är en lastmaskin byggd på en modifierad traktorkropp från BM Buster 400.
Är det föregångaren till 218?? Jag är lite dålig på LM... Har haft en LM 840, men den var mest tung och törstig... Men brutal. 8)
RÖD@nörd skrev:På lastmaskinen driver istället samma pump servostyrningen och är då inte frånkopplingsbar. Lastaggregatet drivs av en större pump som monterats på motorns främre kraftuttag (vevaxeln).
Då är det kanske stora pumpen från en LM 422 jag ska leta?! Den borde ju passa direkt! :?
RÖD@nörd skrev:Intressant klyv/klipp. Har aldrig sett någon sådan tidigare. Är det ett hembygge?
Nej, det är ett prototypbygge/första provserien från THORDAB i Ö-vik. Pappa var kollega till Thord och köpte den av honom när han slutat på Pappas jobb och startat THORDAB.
RÖD@nörd skrev:Hur mycket ved förbrukar du på ett år?
Inte vet jag?!?!? :roll: Vi kör ju väldigt blandat med pellets, briketter, ved och lite el, men ett år körde vi bara pellets och höll 24-25 grader i hela huset. Ja vi blåste på rätt bra faktiskt med varm barnpool ibland på sommaren och annat onödigt... Då gick det motsvarande 60.000 kWh! :shock:

Nu lever vi ett annat liv och har sänkt både temperatur, vinterboyta och energiförbrukning. Uppskattningsvis behöver vi kanske 20-30 kbm. Då eldas det bara i vedspisen och en av kaminerna. Varmvattnet får vi i kombipannan. Vi har ingen akumulatortank så pelletsbrännaren får gå i den. Vi har golvvärme och vid vedeldning är det frysrisk vintertid om man inte eldar kontinuerligt. Jag har en dröm om att bygga ett fristående pannrum med en bra flispanna (eller ännu hellre en gengasdriven motor) och ha kombipannan med pelletsbrännaren som backup. Jag måste dock ta det lungt nu för jag raglade ju in i den ökända väggen och det är seeegt att få upp orken. Bättre blir det, men det tar en fantastiskt lång tid att "sluta vara en kärring"! :cry:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Hydraulisk klyvklipp/vedklipp??

Inläggav RÖD@nörd 16 apr 2010 22:42

Tackar! Det var mycket det här. Måste ha lite tid på mig men jag återkommer.

Är det Buster 320 eller Buster 400 du har?

LM 218 var efterföljaren till Br. Lundbergs H10 efter det blev uppköpt av Volvo.

LM 422 var en något mindre variant av LM 218. Tillverkades endast åren -66 till -67 tror jag och i en mindre serie.

Kolla efter en sajt som kallas "Baklastaren". Där får du veta "allt". Även många bilder, gamla broschyrer m.m.

Kul du haft en LM 840. Det är en rejäl fyrhjulsdriven pjäs som klarar det mesta men den är alldeles för stor mina behov.

Nackdelen är att komma in och ur hytten. Precis lika tokigt som att kliva på en BM Victor. Annars är det många fördelar. Den är allround. Man kan göra mycket med den. Som att plocka stora stenar med gafflarna, bryta upp en stubbe, lyfta tunga saker, skotta snö, schakta jord och massor m.m.

En annan sak jag ska prova är att gräva ett smalt dike med en gaffel eftersom jag ska lägga ner ett rör till en stupränna vid min verkstad någon gång framledes.

Angående pumpen,
Kugghjulsdrivningen på motorn ska klara belastningen med råge. Samma motortyp satt i gaffeltruckar och där var oftast en stor pump till gaffelstativet på samma plats som din pump sitter och pumpen till servostyrningen på den andra sidan motorn. Den pumpen kunde även vara remdriven.

Hur stor belastning in- och urkopplingsanordningen klarar vet jag dock ej då den förmodligen är av BM:s tillverkning och inte Perkins.

Frontpump var vanligt på gamla traktorer när man behövde extra hydraulik. Du måste bara ha en koppling mellan pumpen och vevaxelns remskiva. Där användes ofta en kort "kardanaxel" vilket även är fallet på LM 422. Rätt storlek är grejer från Volvo PV eller Amazon.

Hydraulpumpar till gamla lastbilskranar eller -tippar är heller inte fel. De har stor kapacitet och fordrar inte högre varvtal än du kan koppla den till kraftuttagsaxeln.
Senast redigerad av RÖD@nörd 16 apr 2010 23:29, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Hydraulisk klyvklipp/vedklipp??

Inläggav PowerMizer 16 apr 2010 22:59

Det är en 400. Tyvärr inte med ekonomiläge på PTO'n....
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Hydraulisk klyvklipp/vedklipp??

Inläggav RÖD@nörd 16 apr 2010 23:33

Det låter bra. Det är stor skillnad mellan 320 och 400.

Vad menar du med "ekonomiläge på PTO:n"?
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Hydraulisk klyvklipp/vedklipp??

Inläggav PowerMizer 17 apr 2010 00:25

RÖD@nörd skrev:LM 218 var efterföljaren till Br. Lundbergs H10 efter det blev uppköpt av Volvo.
LM 422 var en något mindre variant av LM 218. Tillverkades endast åren -66 till -67 tror jag och i en mindre serie.
Kolla efter en sajt som kallas "Baklastaren". Där får du veta "allt". Även många bilder, gamla broschyrer m.m.
Okej, då är jag med på banan igen! Jag har inte hört om LM 244, men H 10 är bekant... H 10 var en Ford med vändlåda, eller??

RÖD@nörd skrev:Kul du haft en LM 840. Det är en rejäl fyrhjulsdriven pjäs som klarar det mesta men den är alldeles för stor mina behov.
Jag behövde en "tung" maskin som stod stadigt och orkade lyfta, och det gjorde den! Tror den tog 5 ton. Den blev "överflödig" och var lite av en nödfalls-traktor, men den var kul att ha! Nackdelen är att den inte alls gick att ha på tomten, det blev diken på gräsmattan... :lol: När jordbrukstraktorn skottat hela vintern och drivorna växte in mot vägen brukade jag ta baklastaren och skotta bort hela drivorna. Till sånt var den perfekt!
Nu när man kör Buster så får man planera redan på hösten så att all vinterns snö ryms.

RÖD@nörd skrev:Nackdelen är att komma in och ur hytten. Precis lika tokigt som att kliva på en BM Victor. Annars är det många fördelar. Den är allround. Man kan göra mycket med den. Som att plocka stora stenar med gafflarna, bryta upp en stubbe, lyfta tunga saker, skotta snö, schakta jord och massor m.m.
Jo, det är mycket teknik att slänga sej in och ut ur både baklastare och BM 230'n! :lol:
För mej som nu bara har råd med en traktor så är tyvärr baklastaren ute ur leken: jag behöver trepunkten och kraftuttaget. Det som irriterar är att frontlastaren inte tål någon som helst belastning. Det är en ÅLÖ typ 1 (rörlastare) och varken lastaren, framaxeln eller hydralen gillar tunga lyft... Min förra jordbrukstraktor lyfte en MF 175 ur ett dike med lite trix och trolleri. Den bar även köttkvarnen på nätta tonnet i lastaren. Sånt får man glömma med en Buster...

RÖD@nörd skrev:En annan sak jag ska prova är att gräva ett smalt dike med en gaffel eftersom jag ska lägga ner ett rör till en stupränna vid min verkstad någon gång framledes.
Ett tips: gör inte det. Det är provat här på gården med gafflarna tätt ihop för att lägga en elkabel: dom gafflarna är förstörda. Får jag tid ska jag försöka repa dom, men det är inte lätt. Det var iofs vår BM 840 som pressade på. Om du ska prova så plocka fram maskinkänslan. Någon sådan hade inte han som körde här, det var milt våld som start och sen ökade han bara på våldet när maskinerna inte lydde order! :lol:

RÖD@nörd skrev:Angående pumpen,
Kugghjulsdrivningen på motorn ska klara belastningen med råge. Samma motortyp satt i gaffeltruckar och där var oftast en stor pump till gaffelstativet på samma plats som din pump sitter och pumpen till servostyrningen på den andra sidan motorn. Den pumpen kunde även vara remdriven.

Hur stor belastning in- och urkopplingsanordningen klarar vet jag dock ej då den förmodligen är av BM:s tillverkning och inte Perkins.
Intressant! Jag ska kolla upp detta lite mera noga, för det låter mycket enklare! Vet du hur högt tryck man törs ha utan att skjuta ventilpaketet till trepunkten i bitar?? Mja, man kan ju reducera trycket dit iofs... Flödet känns väldigt primärt, särskilt om man ska bygga en servo i framtiden.

RÖD@nörd skrev:Rätt storlek är grejer från Volvo PV eller Amazon.
Och bultmönstret kanske passar rakt av, t.o.m..... :?

RÖD@nörd skrev:Hydraulpumpar till gamla lastbilskranar eller -tippar är heller inte fel. De har stor kapacitet och fordrar inte högre varvtal än du kan koppla den till kraftuttagsaxeln.
Hmmmm... jag tror jag klev och snubblade på en sån i förrgår.... *tänker så det knakar*

RÖD@nörd skrev:Vad menar du med "ekonomiläge på PTO:n"?
Vissa hade en växelspak på höger sida ratten nere i jämnhöjd med kopplingen till hydralpumpen där man kunde ändra från 540 rpm till... jag tror det var 750 rpm. Riktigt smidigt bl.a. när det är lätt snö och man kör slunga.
På min förra jordbrukare (~80 hk) hade jag 540/1000 rpm och att köra slungan i 1000 rpm-läget och 1000-1100 rpm på motorn var ganska fränt! Motorn mummlade och snön flög ändå halvvägs till Dikanäs! :mrgreen:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Hydraulisk klyvklipp/vedklipp??

Inläggav RÖD@nörd 17 apr 2010 01:08

Det här var roligt PowerMizer! Du är så flitig på tangentbordet att jag inte riktigt hänger med. Jag måste därför ajournera mötet tills i morgon. Ska bli dåligt väder här. Kan passa vara inomhus och skriva några rader då. Sov gott!
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Hydraulisk klyvklipp/vedklipp??

Inläggav PowerMizer 17 apr 2010 01:33

RÖD@nörd skrev:Det här var roligt PowerMizer!
Detsamma! Det bryter av tankarna lite, och man får nått nytt att tänka på! Sussa gott!
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

FöregåendeNästa

Återgå till Biobränslen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

cron