Egentligen har jag ju ingen erfarenhet av just Ecotec, så jag borde kanske vara tyst?!
Vi har en Janfire flex-a. När man monterar in en sån ska man mäta undertrycket i pannan. Vår panna har väldigt lite undertryck och det resulterar i att den kan "puffa" vid en kallstart på sommaren t.e.x.... När den väl fått upp drifttemp och muren är varm (eller det är vinter) så går den som tåget och undertrycket är helt okej.
När dom säger att man inte få ha 0 i undertryck eller övertryck när brännaren går så säger man det för att det finns en risk att rökgaser trycks ur pannan och in i pannrummet / huset istället, så det har med personsäkerhet att göra.
På vår skorsten har jag satt ner ett spirorör i rökgången som sticker upp ca 1,5 meter ovanför kronan på skorstenen. Det som händer är att man får ett bättre drag i skorstenen (längre rökgång) och därmed ett högre undertryck.
En annan sak är att du kan ligga lite för lågt med rökgastempen; om du höjer den till ca 190-210 grader så går ju skorstenen varmare vilket ökar draget lite. Ligger man för lågt med rökgastempen så riskerar ju skorstenen att fara illa också, för då torkar den inte upp och kvarvarande fukt frostspränger cementfogar och tegel i övre delen av skorsten. Man rekommenderar minst 85 graders rökgastemp i rökgången 0,5 meter ner under skorstenskronan, om jag minns rätt..
Om inget av detta hjälper så är det nog bara att bita i det sura äpplet och köpa en rökgasfläkt att sätta på skorstenen. Isåfall rekommenderar jag att du köper en motordimmer till den för att ställa ner varvtalet och att du plockar ut en signal från brännaren så att den inte går när brännaren står still.
Hoppas detta är nått som kan hjälpa dej!