Släpvagn

Re: Släpvagn

Inläggav RÖD@nörd 17 mar 2010 19:54

Karro,

Man behöver nödvändigtvis inte äga en släpvagn. De går att hyra också. Kan vara mer fördelaktigt om behovet uppstår mer sällan.

En annan möjlighet är att kunna låna släpvagn av någon man känner.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Släpvagn

Inläggav Göran.W 18 mar 2010 03:21

Släpvagnar har otroligt högt pris beg.
När jag letade efter ett begagnat boggi släpp på minst 1500kg var dom så pass dyra beg om dom var i bra skick att jag köpte ett nytt 2 tons släpp istället med en flak yta på 180x335cm och ordentliga lämmar på dryga metern.
Ett bra beg 1500kg boggi släp ligger på 25 loppor utan galler grindar som kostar 12500kr till jag la till 2500kr till och fick ett fabriksnytt 2 tons släp istället av fjolårets model med galler grindar.
Det bra med stora släp som man måste ha tung behörighet för att dra för ingen jag känner har behörighet nog att dra det så man slipper låna ut det :mrgreen:
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett mig annat än Luftvärmepumpar
Användarvisningsbild
Göran.W
 
Inlägg: 467
Blev medlem: 30 aug 2008 16:04
Ort: Tomelilla

Re: Släpvagn

Inläggav Karro 01 apr 2010 13:56

Jag bestämde mig för att det är bättre med en släpvagn på tomten än tio på blocket, så jag köpte en som det inte var så långt att åka efter och som var relativt billig. Gick igenom besiktningen UA idag.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Släpvagn

Inläggav PowerMizer 01 apr 2010 14:10

Grattis! Vad kul att det gick så bra på bilprovningen också! Vad är det för sorts vagn?
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Släpvagn

Inläggav RÖD@nörd 01 apr 2010 15:15

Jag e´också nyfiken. :)
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Släpvagn

Inläggav Karro 01 apr 2010 16:44

Tja, den är liksom rektangulär, med två hjul under och har en pinne på ena sidan som man kopplar till bilen.............

En bröderna Fransson från 1976. Lika gammal som bilen.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Släpvagn

Inläggav RÖD@nörd 01 apr 2010 17:48

Karro skrev:En bröderna Fransson från 1976. Lika gammal som bilen.


Aha, nu förstår jag varför du gärna vill behålla din gamla bil.

Skattefri 8)

Vad gäller för släpet?
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Släpvagn

Inläggav PowerMizer 01 apr 2010 19:29

Karro skrev:Tja, den är liksom rektangulär, med två hjul under och har en pinne på ena sidan som man kopplar till bilen.............
Men dom e ovanliga! Ofta är dom ju klotformade och står på en benställning med två små plåthjul på ena sidan! Nä, vänta nu..... Ehhh...jag tänkte på en cementblandare... :oops:
:mrgreen:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Släpvagn

Inläggav deepforest 01 apr 2010 19:44

Ofta är dom ju klotformade och står på en benställning med två små


Husvagn??

Vad gäller för släpet?


Skattefritt likaså...
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Släpvagn

Inläggav Karro 04 apr 2010 07:57

PowerMizer skrev:Grattis! Vad kul att det gick så bra på bilprovningen också! Vad är det för sorts vagn?

PICT3579small.jpg
PICT3579small.jpg (50.52 KB) Visad 9536 gånger
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Släpvagn

Inläggav RÖD@nörd 04 apr 2010 16:40

Nämen hallå!!! En SAAB V4 8)

Det är ju ren nostalgi! Nä, nu blir jag faktiskt lite avundsjuk och jag tror du åker väldigt ekonomiskt.

En sådan bil skulle jag egentligen ha.

Trodde det var en gammal SAAB 99 du hade. Jaha, nu har jag fått revidera den uppfattningen också. :oops:

Då måste jag ta tillbaka det där med växellådshaveriet. Så vitt jag kommer ihåg så hände det ytterst sällan på V4:orna.

Norrlandskörda bilar och bilar som kommer från Gotland har gott rykte här i södra Sverige. Inte så mycket vägsalt i de delarna av landet.


Vagnen ser ut att vara i gott skick. Du blir säkert nöjd med den. En av mina mina grannar hade precis en sådan för länge sedan. Själv måste jag dock ha en lågbyggd eftersom jag nästan uteslutande kör tunga grejer.

Ser ut att vara en fin miljö du bor i med naturen nära och grannarna på lite avstånd. Själv bor jag i en stad och har grannarna så nära att jag kan se vilket TV program dom titta på. Inte alltid så bra men har den fördelen med sig att man känner att människor finns i närheten.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Släpvagn

Inläggav Göran.W 04 apr 2010 17:35

Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett mig annat än Luftvärmepumpar
Användarvisningsbild
Göran.W
 
Inlägg: 467
Blev medlem: 30 aug 2008 16:04
Ort: Tomelilla

Re: Släpvagn

Inläggav Karro 04 apr 2010 18:29

Rostig har den blivit. Vi får se vad besiktningen tycker snart.

Presenningen till vänster döljer en saab tilll och i mycket bättre skick. Bara att V4:an ligger i garaget. Antingen en totalrenoverad 1,7liters eller en normal 1,5liters. Vet inte riktigt vilken det blir. Så har jag två V4:or som behöver renovering, en med balansaxelläckage och en skuren. Vet inte riktigt om en skuren motor är fixbar bara. Jag körde mycket utan blytillsats och så gick ventilspelet till noll.... En cylinder har noll kompression, vad nu det betyder inut. Alltså 5 motorer, + delar till nästan en till. Jag har aldrig skruvat i en motor, men det finns lite att öva på om jag någon dag tycker jag har för lite att göra.......
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Släpvagn

Inläggav RÖD@nörd 05 apr 2010 02:53

Karro skrev:Rostig har den blivit. Vi får se vad besiktningen tycker snart.

Presenningen till vänster döljer en saab tilll och i mycket bättre skick. Bara att V4:an ligger i garaget. Antingen en totalrenoverad 1,7liters eller en normal 1,5liters. Vet inte riktigt vilken det blir. Så har jag två V4:or som behöver renovering, en med balansaxelläckage och en skuren. Vet inte riktigt om en skuren motor är fixbar bara. Jag körde mycket utan blytillsats och så gick ventilspelet till noll.... En cylinder har noll kompression, vad nu det betyder inut. Alltså 5 motorer, + delar till nästan en till. Jag har aldrig skruvat i en motor, men det finns lite att öva på om jag någon dag tycker jag har för lite att göra.......


När jag läser det du skriver får jag lätt det intrycket att du har allt som erfordras för ett ekonomiskt bilägande en lång tid framöver. Utom just en mekaniker.

Med den företagsamhet och tekniska kompetens som du verkar ha så tror jag dock du kan - i lång utsträckning - bli den mekanikern själv.

Tänk: Jag kan.

Lite omsorg och noggrannhet är också bra. Som reparatör av sin egen bil så finns inte heller kravet att det måste utföras på viss tid. Huvudsaken är ju att resultatet blir bra.

Det finns även bra "Gör det själv böcker" i handeln. En serie heter "Haynes" och jag har själv en sådan bok till min bil som är en Audi 100 2,3 E 1987 med insprutningssystem. Hela bilen är komplicerad, inte minst det elektriska systemet, så jag måste ha en sådan bok trots att jag själv i grunden är bilmekaniker.

Gamla bilar har fler fördelar än att de är skattebefriade. De är dessutom enkla till sin konstruktion. Säkert finns det dem som renoverat en gammal veteranbil från grunden utan att för den skull någonsin tidigare sysslat med bilar.


En annan sak jag reflekterat över är att du använder blytillsats i bensinen och att du relaterar det till ett minskat ventilspel. Är du verkligen säker på att avsaknaden av bly i bensinen var orsaken till haveriet?

Bilar, likväl som andra mekaniska ting, kräver ett visst underhåll. På somliga bilar måste man hålla lite extra koll här, på andra bilar där. Ventilspelet är något som kan vara just en sådan sak. Jag rekommenderar dig därför att kontrollera och justera ventilspelet exempelvis inom vart tusende mil eller någon gång om året beroende på vilket som inträffar först. Den åtgärden kan du enkelt klara själv och det behövs inte mer verktyg än att du ledigt kan hålla dem i en hand.

Jag har hela tiden tankat blyfri bensin ända sedan den kom på mackarna i slutet av 1970-talet. Alltid 95 oktan även om bilen ifråga krävt högre ett oktantal. Har aldrig haft något problem med någon motor som kan relateras till bensinen och då har jag kört känsligare bilar som exempelvis Fiat.

Den blyfria bensinen är dock aggressivare. T.ex. mot gummislangar. Akta dig också för att få den på din hud. Det är inte bra. Inga fingrar i förgasarens flottörhus m.a.o.

Kort sagt: Håll motorn i trim med justerad tändning och dito ventilspel, så tror jag du kan sluta med blytillsatsen redan i morgon!

Det är bra både för miljön och för din egen ekonomi. :P

Och du, byt olja och filter någon gång om året också.

Det lönar sig i längden och du fixar det enkelt själv!
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Släpvagn

Inläggav Karro 05 apr 2010 08:50

RÖD@nörd skrev:Med den företagsamhet och tekniska kompetens som du verkar ha så tror jag dock du kan - i lång utsträckning - bli den mekanikern själv.

Tänk: Jag kan.

Saaben är enkel i konstruktionen. Det är grundmomenten jag fastnar på. Typ, hur man lossar en bult som är fast. (Vilken bult sitter inte rysligt fast?)
En annan sak jag reflekterat över är att du använder blytillsats i bensinen och att du relaterar det till ett minskat ventilspel. Är du verkligen säker på att avsaknaden av bly i bensinen var orsaken till haveriet?

Nej, men en möjlighet. En SAABexpert sa att när ventilspelet blir noll, så skär motorn vanligen. Fast nu har jag lärt mig hur man gör. Inte svårt.
Får bara V4-an ren olja och är alltid till max-strecket, så ska den hålla i evighet sägs det. Jag har slarvat.
Kort sagt: Håll motorn i trim med justerad tändning och dito ventilspel, så tror jag du kan sluta med blytillsatsen redan i morgon!

Blyersättningen är endast för att motorn inte har härdade ventilsäten. När jag plockar toppen på den skurna motorn kan jag se om det ser ut som att ventilerna är angripna.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

FöregåendeNästa

Återgå till Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster