http://www.blocket.se/jamtland/Slapvagn_NIBO_Trailer_130_26279281.htmGillade den här vagnen. Skulle gärna ha den själv. Verkar som PowerMizer har rätta känslan för det här också.
Detaljer som tilltallar mig är:
¤ 5-bultade hjul
¤ Sommar och vinterdäck
¤ Galvat chassi
¤ Max last 1000 kg (går att ta ett rejält vedlass...)
¤ Rätt flakmått
¤ Lastramp medföljer
¤ Löstagbar sladd till bil
¤ Lås till handsken
¤ Cirka 1 år till nästa besiktning
¤ Verkar ej misshandlad
¤ Runda skärmar med avbärare och stänklapp
¤ Stödhjul
Ett annat argument som talar för är att dessa årgångar på vagnar hade bromsar värda namnet.
Nya bromsade vagnar har så små bromsar att det nästan ser löjeväckande ut.
Ett frågetecken för mig är dock axeln. Eftersom dessa årgångar inte hade galvad sådan.
Därför uppstår frågan:
Fyrkantig eller trekantig?
Då vagnen finns i Norrland kanske det ändå inte spelar så stor roll eftersom vägarna där saltas mindre efter vad jag hört.
Sammanfattningsvis tror jag det är ett bra köp om den gummidämpade torsionsfjädringen fungerar och inte rostat fast.
Det går enkelt att kolla genom att man trycker ner vagnen kraftigt bak och samtigt ser om fjädringen rör sig.
Vad registreringsbesiktningen om sänkt totalvikt beträffar är det säkrast att ringa Bilprovningen. De har en särskild teknisk avdelning där man kan ställa frågor och då får man samtidigt veta vad det kostar.
Ett alternativ till ombesiktning är att byta ut den gamla SAAB:en.
Nu eller senare.
Ytterligare ett bra argument är att du i samband med hämtandet av vagnen har ett ypperligt tillfälle att hälsa på hos deepforest.