Kostnaden mot PEX eller annan köpeskulvert blir nog minst hälften, har i dagsläget möjlighet till rätt bra priser på VVS.
I principip kan jag nog ta ledigt 1-2 veckor utan lön om jag väljer att göra den själv, låter väl inte helt fel:)
Jo du har nog rätt, ett U i lagom storlek kan ju funka nog så bra, längdutvidgningen på kopppar är 0,017mm/grad och meter om jag inte missminner mig. så på 50m blir det maximalt 85mm.
Kör du PEX kan du alltid styra ner tempen med en termostat e.dyl. men risken är ju att det behövs nån idiotisk pump eller nått....
Jo man kan ju begränsa framl.temp men det anser jag vara slöseri, värmelagringen i tankarna blir ju snabbt mindre med minskad temperatur.
Mjo, men tyvärr kommer jag att måsta använda cirkulationspump vid satsladdningen men i gengäld får jag möjlighet till självcirkulation i bägge byggnaderna istället, tiden pumpen kommer att gå är endast en liten del av dygnet.
Har räknat på färdigshuntat ut till kulverten och förbrukarna i kåken jämfört med 95+ och termostater och insett att det senare alternativet är klart bättre trots idiotpumpen.
Hum, du vet att det inte räknas som oberoende att "låna" överhettad ånga från närmsta kraftverk, va?
Det blir spännande att se vad du ska göra...
Har faktiskt inte tänk tanken
Jo man skulle få gå ett par år fram i tiden och tjuvkika, eller kanske inte