DIY-kulvert ala´HJFF1969

Ved, pellets, gengas, m.m.

DIY-kulvert ala´HJFF1969

Inläggav HJFF1969 12 mar 2010 22:55

Kommer i min strävan efter ett så samhällsoberoende liv som möjligt att behöva en kulvert på ca 50m, alternativen som finns idag är PEX (tål inte så varmt vatten :cry: ) och kopparkulvert (måste förläggas i sinusvåg pga längdutvidgningen :cry: ) Stålrör i hemmagjorda EPS lådor (EPS tål mindre värme än PEX :cry: )
Kopparflex (helt i min smak men dyr :cry: )

Men jag har en ide´ i allt elände :D
Vanliga avloppsrör+rörisolering av glasfiber el mineralull+hårda kopparrör=en kulvert som är vattentät och klarar vattentemperaturer på uppemot 400 grader.

Kopparrören kommer att utvidgas ganska rejält men detta spelar ingen roll då det glider lätt innanför avloppsröret, jag fixerar ena änden och låter den andra expandera bäst den vill då den ansluts mot övrigt system med en stålomspunnen gummislang, givetvis diffusionstät.

Vad tror ni, har det tiltat fullständigt eller?
Användarvisningsbild
HJFF1969
 
Inlägg: 767
Blev medlem: 04 jan 2008 16:43

Re: DIY-kulvert ala´HJFF1969

Inläggav Göran 12 mar 2010 23:56

Ja HJFF, nu behöver du nog en spruta. :P
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: DIY-kulvert ala´HJFF1969

Inläggav PowerMizer 13 mar 2010 01:57

HJFF1969 skrev:Vad tror ni, har det tiltat fullständigt eller?

Int vet jeg! Vad blir kostnadsbesparingen mot PEX/Kopparflex?
Kör du PEX kan du alltid styra ner tempen med en termostat e.dyl. men risken är ju att det behövs nån idiotisk pump eller nått....

Idén som sådan borde funka, tycker jag... Förmodligen kan det gå med ett U på ena sidan som får flexa, så slipper du slangen.

Göran skrev:Ja HJFF, nu behöver du nog en spruta.
Ja, okej. En spruta är nog inte så dumt, men du behöver nog ingen på grund av kulverten. :P
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: DIY-kulvert ala´HJFF1969

Inläggav Jonas L 13 mar 2010 08:54

HJFF1969 skrev:vattentemperaturer på uppemot 400 grader

Hum, du vet att det inte räknas som oberoende att "låna" överhettad ånga från närmsta kraftverk, va?

Det blir spännande att se vad du ska göra...
Jonas L
 
Inlägg: 300
Blev medlem: 16 okt 2009 18:10

Re: DIY-kulvert ala´HJFF1969

Inläggav HJFF1969 13 mar 2010 15:55

Kostnaden mot PEX eller annan köpeskulvert blir nog minst hälften, har i dagsläget möjlighet till rätt bra priser på VVS.
I principip kan jag nog ta ledigt 1-2 veckor utan lön om jag väljer att göra den själv, låter väl inte helt fel:)

Jo du har nog rätt, ett U i lagom storlek kan ju funka nog så bra, längdutvidgningen på kopppar är 0,017mm/grad och meter om jag inte missminner mig. så på 50m blir det maximalt 85mm.

Kör du PEX kan du alltid styra ner tempen med en termostat e.dyl. men risken är ju att det behövs nån idiotisk pump eller nått....


Jo man kan ju begränsa framl.temp men det anser jag vara slöseri, värmelagringen i tankarna blir ju snabbt mindre med minskad temperatur.
Mjo, men tyvärr kommer jag att måsta använda cirkulationspump vid satsladdningen men i gengäld får jag möjlighet till självcirkulation i bägge byggnaderna istället, tiden pumpen kommer att gå är endast en liten del av dygnet.
Har räknat på färdigshuntat ut till kulverten och förbrukarna i kåken jämfört med 95+ och termostater och insett att det senare alternativet är klart bättre trots idiotpumpen.

Hum, du vet att det inte räknas som oberoende att "låna" överhettad ånga från närmsta kraftverk, va?

Det blir spännande att se vad du ska göra...


Har faktiskt inte tänk tanken :)
Jo man skulle få gå ett par år fram i tiden och tjuvkika, eller kanske inte :)
Användarvisningsbild
HJFF1969
 
Inlägg: 767
Blev medlem: 04 jan 2008 16:43

Re: DIY-kulvert ala´HJFF1969

Inläggav PowerMizer 13 mar 2010 16:46

HJFF1969 skrev:. . . tiden pumpen kommer att gå är endast en liten del av dygnet.

Här kommer pessimisten:
Finns det risk att det fryser i kulverten under tiden idiotpumpen står?

Om du lyckas få bra skiktning i stora tanken i verkstaden kanske man kan satsladda lite t.e.x. 4 ggr/dygn mha en timer för att minska frysrisken?!
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: DIY-kulvert ala´HJFF1969

Inläggav HJFF1969 13 mar 2010 20:23

Nej den risken är nog liten, trots allt har den bästa kulverten också värmeläckage, tror det räcker för att hålla tempen över nollan, tankarna har varit att blanda glykol så att det klarar -5 , nu har jag iofs inte kollat upp, men grejerna borde ju tåla glykolen.

Jo nån form av egen styrning blir det, räknar man på att värma ett par kubik vatten med en 30kW panna ser man att det tar ett par timmar, tiden det tar att skicka hälften av vattnet till ackarna i källaren tar kanske en halvtimme med hjälp av pumpen, så att köra kulverten så länge jag eldar är uteslutet, kommer nog att göra som du säger, att endast köra den tid som behövs och kanske på intervall, en fördel då är att gå ner i rördimension så mycket som möjligt för att minsta möjliga mängd vatten kalnar "på vägen"
Användarvisningsbild
HJFF1969
 
Inlägg: 767
Blev medlem: 04 jan 2008 16:43


Återgå till Biobränslen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 3 gäster