Jag bläddrade runt på sajten men kunde inte hitta ett enda namn på någon i nätverket. Inte ens en ansvarig utgivare.
Själv är jag positiv till småskalig vedeldning men som så ofta är det några få som förstör för flertalet.
Viktigt vid vedeldning är:
¤ Rätt utrustning
¤ Erforderliga kunskaper
¤ Torr ved
Nödgas man vedelda i en kombipanna är det viktigt att
fyrhöjden (som i detta fallet ger rökgastemperaturen) regleras med
spjället samtidigt som
dragluckan (primärluften) alltid hålles fullt öppen. Även (rosett-) ventilen på påfyllningsluckan (sekundärluft) ska vara öppen. Då får man det minst dåliga resultatet.
Det blev mina erfarenheter innan jag skaffade en Kenjon FU 25 förugn 1996.
Med förugnen blev resultatet långt mycket bättre. En förbränningstemperatur runt 1000 grader gör att röken i de flesta fall försvinner helt samtidigt som vedförbrukningen minskade drastiskt. Rökgastemperaturen som tiden innan förugnen ibland lätt kunde rusa iväg till 600 grader, oftast 400 - 500 grader, nu ligger konstant runt 250 grader. Det blir även mindre askmängd och dessutom mycket mindre sot i skorstenspipan än tidigare.
Möjligtvis kan mitt vedeldande störa lite när jag sågar och hugger ved men det
luktar inte längre.
Luktar gör det däremot från ett hus en bit bort från mig där de också vedeldar ibland men det känns bara hos mig vid nord- eller nordvästlig vind. Är jag ute just då kan det vara lite irriterande men jag klagar inte.
Hur det förhåller sig vid eldning i s.k. "braskaminer" vet jag inte riktigt. Kanske är det i det fallet svårare att få en tillräckligt hög förbränningstemperatur?
Kanske mer information som kan leda till bättre vedeldning i småhus kunde få tyst på dessa mystiska "troll".
Det tror jag vi vedeldare tillsammans skulle tjäna på.