Toyota Prius hybridbil - tekniken bakom

Re: Toyota Prius hybridbil - tekniken bakom

Inläggav TonyMontano 03 mar 2010 11:28

RÖD@nörd skrev:Förresten, har någon sett den här?

http://www.youtube.com/watch?v=WLKk00OYKhU

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


Säger de samma ta den svarta^^

haha ne inte de^^
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: Toyota Prius hybridbil - tekniken bakom

Inläggav deepforest 03 mar 2010 19:38

Saknar min pippi...
Bilagor
66 Bird-4smj.jpg
66 Bird-4smj.jpg (75.54 KB) Visad 2729 gånger
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Toyota Prius hybridbil - tekniken bakom

Inläggav PowerMizer 03 mar 2010 21:04

Jernet skrev:Ja nog lutar det år en gammal amerikansk gjutjärns 8 i sommar. . . Närmast till hands ligger dessa två kandidater.

Köp en Christine! Men var försiktig med henne så hon inte blir sur.... :shock:
Solfilm på rutorna? JAAAA! Låga varv, glidande i solnedgången och sån ljuvlig musik som när den misstände och det rök om den i filmen....*Mmmmmm*

deepforest skrev:Saknar min pippi...

Det var en klass-lös, men vacker bil! :P
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Toyota Prius hybridbil - tekniken bakom

Inläggav RÖD@nörd 03 mar 2010 21:59

När jag var i tonåren och även efter tyckte jag om att läsa tekniska tidskrifter typ Teknikens Värld och sån't. Minns att europeiska bilar alltid skärskådades i termer som köregenskaper, tekniska lösningar, ekonomi osv. När en amerikansk bil presenterades däremot så gällde det nästan helt och hållet bilens utseende, karosslinjer, instrumentbrädans form m.m.

Kom och tänka på det när jag såg bilden ovan. Det blev nog åtskilliga skisser och pennteckningar innan bilen fick den rätta formen.

Kanske är det just i utseendet mesta värdet finns?

I dag kostar sådana bilar många pengar men på sjuttiotalet kunde man få en för under 10.000 kronor minns jag. Då kunde dom vara i fint skick också. Gamla lyxbilar stod inte högt i kurs då.

Rätt läge för "motorburen ungdom" :mrgreen:

Även jag har haft en. Chevrolet Malibu SS, 2-dörrars "HardTop", V8 283 cu/in, årsmodell 1965. En ägare och i kanonskick. Köpte den för 7000 kr av en skollärare som hade haft den sen den var ny. Fyra dubbade vinterdäck följde också med. Även de i perfekt skick.

Två av vinterdäcken har jag kvar och kanske instruktionsboken ligger här någonstans. Förutom minnet av bilen förstås. V8:an spann som en katt och hördes knappt. Inte behövde man växla heller med Powerglide 2-stegs automat.

På vintern var däremot bilen inte särskilt bra förutom att den alltid startade lätt. Helt livsfarlig när det var halt på vägen. Rätt som det var kunde den bara helt plötsligt "gå på tvären". Kanske var det för jag inte använde vinterdäcken. Det var inte obligatoriskt då. Tur nog hände aldrig nå't.

I dag gäller framhjulsdrift, något annat vill jag inte ha.

Kanske en Volvo Duett förresten.... med el-motor och Lithium Jon batteri längst fram i skåpet. 8)
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Föregående

Återgå till Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster