Passivt solhus, Nybyggnad - ombyggnad

Passivt solhus, Nybyggnad - ombyggnad

Inläggav PowerMizer 25 feb 2010 00:11

Tjenare gummor och gubbar!

Jag har faschinerats av idén att utnyttja enkla, beprövade och relativt billiga metoder för att kunna bo billigt.

Det jag tänker på är hus som tar vara på solens värme (och ljus) och sen magasinerar värme för natten. På sommaren skuggas huset och via lite byggtekniska finesser får man svalt inomhus.

Enligt vissa (opportunister?) kan man sänka uppvärmningskostnaden med 70 - 90! procent om man bygger "rätt".

Lösningarna är allt från "vidbyggt växthus" (som bl.a. HJFF1969 spånat lite om) till underjordiska "skyddsrum".

Vissa gör det för ekonomisk vinning, andra vill ha en exklusiv bostad och survivalister (preppers) har ju såklart sina anledninger.
Lite galna exempel på hus till salu:
http://www.silohome.com/
http://www.earth-house.com/html/kerikeri_nz.html
http://www.survivalrealty.com/2008/12/w ... treat.html

Som det ser ut nu kommer jag nog inte under överskådlig tid att kunna genomföra något genomgripande på området, men för mej är det kul att lära sej något nytt! :D
Sen vet man ju aldrig när jag vinner 30 miljoner på den där lotten jag aldrig köper! :mrgreen:

Är jag och HJFF1969 ensamma om att ha funderat om detta? Nått att surra om?
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Passivt solhus, Nybyggnad - ombyggnad

Inläggav jan 25 feb 2010 08:17

kolla in det här huset jag tycker det e vackert :D
http://www.simondale.net/house/
jan
 
Inlägg: 113
Blev medlem: 28 dec 2008 11:59
Ort: nordanstig ilsbo

Re: Passivt solhus, Nybyggnad - ombyggnad

Inläggav PowerMizer 25 feb 2010 09:56

Ja, det är vackert! :D

Och detta panoramafönster (nere på sidan) är sååå läckert:
http://www.simondale.net/house/newhaus.htm

En hemsida som jag nagelfarit är denna:
http://www.daycreek.com/

Riktigt kul läsning att läsa "byggdagboken" från början till slut! :mrgreen:

Med några modifieringar skulle det passa min familj.
Nått som saknas på tomten är en bäck med ett par meters fallhöjd. :wink:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Passivt solhus, Nybyggnad - ombyggnad

Inläggav McB 25 feb 2010 18:22

Går även jag i planeringstankar på ett hus, om än långt dit(när ungarna är äldre/utflugna).
Helst helt självförsörjande på el och så mycket värme det går, vind, sol och ved som källor/bränsle.

Första steget blir väl att hitta en tomt med riktigt bra utsikt över en sjö och ganska öppet runt om. Var dom nu finns?
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Passivt solhus, Nybyggnad - ombyggnad

Inläggav Karro 25 feb 2010 21:18

McB skrev:Första steget blir väl att hitta en tomt med riktigt bra utsikt över en sjö och ganska öppet runt om. Var dom nu finns?

I Norrland.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Passivt solhus, Nybyggnad - ombyggnad

Inläggav PowerMizer 25 feb 2010 22:54

McB skrev:Första steget blir väl att hitta en tomt med riktigt bra utsikt över en sjö och ganska öppet runt om. Var dom nu finns?

Rätt tänkt! Tomten är det viktigaste, för hus går att byta ut.
En södersluttning är nog prio #1.
Karro skrev:I Norrland.
:mrgreen:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Passivt solhus, Nybyggnad - ombyggnad

Inläggav TonyMontano 26 feb 2010 08:44

snyggt men de om man har en älv då :oops: tycker de är ännu bättre då kan man ju bygga vattenkraft ;)
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: Passivt solhus, Nybyggnad - ombyggnad

Inläggav PowerMizer 26 feb 2010 11:56

TonyMontano skrev:snyggt men de om man har en älv då :oops: tycker de är ännu bättre då kan man ju bygga vattenkraft ;)

Har man älv, fallrätten och en egen vattenkraftstation på tomten så är nog 10 sådana den billigaste uppvärmningen! :wink:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Passivt solhus, Nybyggnad - ombyggnad

Inläggav McB 26 feb 2010 12:28

Kan vi inte ta och bygga en virituel kåk i textform?
Kan bli jävligt kul!

Formad som en 90 graders vinkel, vass mot norr. Visst blir långa sidor mot NV och NO som kyler, extra isolering och få fönster löser det.
Stora ytor mot söder i olika vinklar för att fånga mycket sol till el och värme.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Passivt solhus, Nybyggnad - ombyggnad

Inläggav PowerMizer 26 feb 2010 13:49

McB skrev:Kan vi inte ta och bygga en virituel kåk i textform?
Kan bli jävligt kul!
Håller med!

McB skrev:Formad som en 90 graders vinkel, vass mot norr. Visst blir långa sidor mot NV och NO som kyler, extra isolering och få fönster löser det.
Stora ytor mot söder i olika vinklar för att fånga mycket sol till el och värme.

Nu får vi hjälpas åt att tänka...

Vad ska vara syftet med huset?
Det är viktigt att bestämma _varför_ vi bygger ett virtuellt hus.
Mitt förslag är att bygga ett hus som "sköter sej själv" så gott det går. För att förklara min tanke så menar jag att man _helst_ ska kunna klippa elledningen, inte ha något batteri eller annat som kan pajja och huset ska hålla så behagligt klimat så att man överlever utan att lyfta ett finger.
Naturligtvis behövs tillskottsvärme och belysning på kvällar och i mörka rum liksom en vattenpump men det tycker i alla fall jag är sekundärt i planeringen..

Passiv design är enkel. Det betyder högre pålitlighet, lägre kostnader och längre livslängd. Eftersom passiva system har få (om några) rörliga delar så arbetar systemet själv både tyst och utan mekanisk eller elektrisk hjälp.
Utan motorer, elventiler och styrsystem så kan man bygga med enkla, vanliga byggmaterial och med vanlig byggteknik samtidigt som man sparar pengar. Glas, betong och sten är material som håller länge och kräver minimalt underhåll.

Tomtens läge
Här är det ju säkert så många förslag som byggmästare!
En skuggig norrsluttning brevid en norrlänsk, myggrik sur-myr går iaf fetbort för mej! :wink:

Byggnadens läge.
Bästa läget på kollektorn (väggen) borde vara rakt söderut. På vintern är solen i öst och väst inget att räkna med och på sommaren vill man inte ha för varmt. Eventuellt _kanske_ man ska vrida huset 10-20 grader mot öster så att man får mera ljus/värme på förmiddagen och mindre på eftermiddagen?!

Det var mina synpunkter just nu. Hur tänker du/ni?
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Passivt solhus, Nybyggnad - ombyggnad

Inläggav PowerMizer 26 feb 2010 16:32

Bra hjälp när man räknar ut solvinklar och överhäng för fönsterskuggning sommartid:
http://www.susdesign.com/tools.php
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Passivt solhus, Nybyggnad - ombyggnad

Inläggav HJFF1969 27 feb 2010 21:08

Spännande :)


Antar att vi håller oss i Sverige och norrland för att försvåra saker och ting, då skulle jag bygga på en höjd någorlunda vindskyddat, en bäck måste passera och får genom ett skovelhjul agera kraftuttag för generator mm, en mekanisk regulator borde väl kunna tillverkas som reglerar vattenflödet så att en "stabiliserad" utspänning fås och man i bästa fall slipper batterier.

växthus på hela södergaveln, överskottsvärmen tas tillvara i huset via en simpel värmeväxlare (luftburen med självdrag)
Temperaturutjämning över dygnet i grusbäddar.
Placeras huset vid en brant kan man placera vattenburna solpaneler lågt i branten som får ladda en acktank i ett vattenburet värmesystem, allt med självcirkulation naturligtvis.

Huset bör byggas så litet och välisolerat som möjligt, väggarna skulle jag göra som ett fackverk minst 50cm tjocka och fylla med kutter/såg spån, största ytan (växthuset) mot söder.
Formen på huset borde vara så att så att snö kan komma åt att lägga sig på nedre halvan och fungera som isolering (har läst att pudersnö isolerar nästan lika bra som mineralull) om man inte ids skotta, även taket bör kunna hålla för en hel vinter snöande.
Hur skulle det då se ut?
Ja kanske som en nyckelpiga :)

Ju större familj desto bättre, helst ett kollektiv, varje person är ett värmetillskott, tänk på allt levande som värmekällor, katter hundar, höns, svärmor, bakteriekulturer, hyresgäster mm.

En vedeldad kökspanna kan stå för matlagningen eller ersätta hönsen och/eller bakterierna.

Största bitarna för att få det att fungera är nog att man inte bygger större än vad som är absolut nädvändigt och man kan anpassa sig, sänka kraven och fortfarande vara nöjd och glad, ska man ha all den lyx vi är vana vid när vi vill och hur mycket som helst får man nog räkna med 30-miljoners lotten :)
Användarvisningsbild
HJFF1969
 
Inlägg: 767
Blev medlem: 04 jan 2008 16:43

Re: Passivt solhus, Nybyggnad - ombyggnad

Inläggav Tompaiuppsala 27 feb 2010 22:32

Det där lät ungefär så som mitt drömläge ser ut, sluttningstomt även med bra vindförhållande så klart- ingen skogstomt, mörk mossig och vindfattig

men en varm svärmor vill jag klara mig utan :D
vill så det värker!
Användarvisningsbild
Tompaiuppsala
 
Inlägg: 813
Blev medlem: 23 mar 2007 17:21
Ort: Uppsala

Re: Passivt solhus, Nybyggnad - ombyggnad

Inläggav PowerMizer 28 feb 2010 00:29

HJFF1969 skrev:Antar att vi håller oss i Sverige och norrland för att försvåra saker och ting

Låter bra.
HJFF1969 skrev:växthus på hela södergaveln, överskottsvärmen tas tillvara i huset via en simpel värmeväxlare (luftburen med självdrag)
Temperaturutjämning över dygnet i grusbäddar.

Om man bygger en stenvägg mellan bostaden och växthuset slipper man grusbädden, men man får lite svalare i dom norra rummen, så där bör garderober och sånt vara. En gubbe hade ventiler från de södra rummen (helst öppen planlösning vid söderväggen, kanske) som satt som slitsar uppe vid taket med en inbyggd ljudfälla/baffel. Returluften gick under golv och tillbaks mot ytterväggen. Det finns beräkningar på hur mycket massa/vikt/sten en vägg ska ha för att utjämna temperaturen, och det är många ton!
HJFF1969 skrev:Huset bör byggas så litet och välisolerat som möjligt, väggarna skulle jag göra som ett fackverk minst 50cm tjocka och fylla med kutter/såg spån, största ytan (växthuset) mot söder. Formen på huset borde vara så att så att snö kan komma åt att lägga sig på nedre halvan och fungera som isolering (har läst att pudersnö isolerar nästan lika bra som mineralull) om man inte ids skotta, även taket bör kunna hålla för en hel vinter snöande.

Ja, isolering och fritt från drag är viktigt! Har man ett stort allrum/matrum/hall mot söder så klarar man nog av att ha lite mindre sovrum e.t.c.
En nackdel med "lätta" väggar mot ö, n och v är att dom har låg magasinerande förmåga. Jag tror att det ändå skulle fungera som du säger, och särskilt med en massa snö! Många har ju inte så mycket snö på vintrarna, det är nog därför man antingen fyller jord upp efter en stenvägg eller rent av fyller jord över hela huset. All isolering ska vara på utsidan om man har stenväggar! En annan fördel med jorden är att vintertid har man +4 och vindstilla utanför huset även om det är -25 och orkan. Vindpåverkan faller helt bort utom på söderväggen, men där har man ju ett växthus ivägen :wink:
HJFF1969 skrev:Ju större familj desto bättre, helst ett kollektiv, varje person är ett värmetillskott, tänk på allt levande som värmekällor, katter hundar, höns, svärmor, bakteriekulturer, hyresgäster mm.

Ja, värmeutveckling skulle det bli!! Ett gäng hippies som röker på i soffan, en katt som får halsen att svälla igen och mej att leta stekpannan, hönor som sprätter i kattlådan, och sen SVÄRMOR (mummel), bakteriekulturerna i vår kyl avger så lite värme att jag bortser från dom och hyresgäster bara klagar! Nog skulle det hetta till! :shock:
HJFF1969 skrev:En vedeldad kökspanna kan stå för matlagningen eller ersätta hönsen och/eller bakterierna.

Jag tror man ska ha en stor mur i natursten (flera ton) där vedspisen/köket är på ena sidan och allrummet/braskamin är på andra sidan. Sommartid är det nog gas/elspis som gäller.
Hönorna bör få sprätta ute såhär: http://www.youtube.com/watch?v=qZmjruJ5gAc
HJFF1969 skrev:Största bitarna för att få det att fungera är nog att man inte bygger större än vad som är absolut nädvändigt och man kan anpassa sig, sänka kraven och fortfarande vara nöjd och glad, ska man ha all den lyx vi är vana vid när vi vill och hur mycket som helst får man nog räkna med 30-miljoners lotten :)

Byggnadsstorleken är ofta överskattad, det har vi erfarenhet av: Kök 25 kvm, sovrum 25 kvm o.s.v. Det samlas onödiga saker överallt, man får massor av golv att dammsuga, uppvärmingsbehovet är enormt e.t.c.
När du säger att man måste sänka kraven vet jag inte om jag håller med.... Jag ser inte något problem. Ja, om du menar att man klipper elledningen och inte har en vattenkraftstation på sisådär 10-20 kW så håller jag med dej! :D

Tompaiuppsala skrev:Det där lät ungefär så som mitt drömläge ser ut, sluttningstomt även med bra vindförhållande så klart- ingen skogstomt, mörk mossig och vindfattig

men en varm svärmor vill jag klara mig utan :D

Det är svårt att hitta en bra tomt! (och en bra svärmor) :P

Slutligen ännu en video om höns. Den kanske retar nån, men jag gillar den! http://www.youtube.com/watch?v=N17kvLBnIjY
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Passivt solhus, Nybyggnad - ombyggnad

Inläggav larsb 28 feb 2010 09:03

Bra initiativ till tråd.

Jag hoppas komma i gång och bygga innan hösten och behöver ideer,planen för närvarnde är ett enplanshus 80m2 ev med källare (om markförhållanden tilllåter) långsidan mot söder uterum på söderväggen.

Huset bör byggas så litet och välisolerat som möjligt, väggarna skulle jag göra som ett fackverk minst 50cm tjocka och fylla med kutter/såg spån,


Tror också att tjock isolering är bästa sättet att få ett lättskött hus har tänkt 450 mm mineralull.skulle gärna isolera med spån men väggarna blir väldigt tjocka det behvs nästan dubbelt om man ser till lambdavärde.

Bor nu i ett hus med växthus på gaveln och det ger bra värmetillskott och isolering av väggen men ja tror att man ska ha luftsolfångare som komplement då växt huset är trögstartat på förmiddagar februari o mars och ger väldigt lite mulna dagar då lsf verkar funka bra.

En väldigt bra lösning är att ta in sin tillluft genom ett rör i marken ca 150 mm dim 40 m långt och och ned grävt 2 m djupt gör att tillluftenär plusgradig hela vintern och sval på sommaren har provat på flera hus och det funkar.
larsb
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 19 dec 2008 16:26
Ort: skjutsbol värmland

Nästa

Återgå till Hus med el (on grid)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron