Vi här i Vilhelmina som vill driva kommunens utveckling framåt har pratat om att bl.a. bygga ett vattenhjul i anslutning till en campingplats och andra attraktioner, alldeles intill Inlandsbanan och E45:an.
Först talades det bara ett vattenhjul, sedan började hjulet växa i diameter och vid vårt senaste möte i lördags hade det nått 12-14 meter. Projektet ligger i nuläget till stor del i mina händer och jag har börjat skissa på ett underfallshjul, 23 meter i diameter och 15 meter brett, alltså stort som ett 8-våningshus och störst i världen, alla kategorier. Vid 14 meter har man för länge sedan redan passerat gränsen för vad som är enkelt och då anser jag det lika bra att lägga på ytterligare nio meter så att giganten får en plats bland världens största maskiner.
Det här kommer att kosta pengar, men vattenhjulet bidrar själv till sin återbetalning genom en elproduktion runt 4-5.000 MWh årligen. Detta gigantiska monster ska fullkomligt ta andan ur förbipasserande och med skovlar stora som vägbanor kommer tåg och bilar att te sig som leksaker i jämförelse med hjulet. På platsen finns en ö ute i ån och genom att förlänga den i flödesriktningen kan en nivåskillnad på fyra meter dämmas upp i halva ån, den andra halvan lämnas orörd. Fallhöjden genom hjulet blir alltså 4 meter och flödet 20.000 liter per sekund. Inlandsbanan får ett nytt stopp vid platsen och Vägverket har redan byggt en rastplats för tung trafik.
Mina damer och herrar, Ladies and gentlemen!
24 volt kommer att delta i ett minst sagt manligt projekt, av en kaliber jag lobbat för i åratal, men vem som ska utföra bygget är ännu inte klart. Själv vill jag kalla in tyska experter med erfarenhet av modern vattenhjulsteknik, men vi tar en sak i taget och jag återkommer med bilder och mätningar från platsen.