Mässingsbult

För dig som vill köpa privat av andra här på forumet

Re: Mässingsbult

Inläggav Tompaiuppsala 18 nov 2009 13:42

Är det så, märkbara förluster...

Järnet kanske ökar spänningen lite men som bult blir det inga fördelaktiga magnetfält menar du?
Då blir det som jag tänk, bultar och fästen som håller kakan i ytterkant, så som de flesta gör med två rotorskivor.
vill så det värker!
Användarvisningsbild
Tompaiuppsala
 
Inlägg: 813
Blev medlem: 23 mar 2007 17:21
Ort: Uppsala

Re: Mässingsbult

Inläggav KennethE 18 nov 2009 14:44

Järn ökar effekten något, men på bekostnad av att den blir mer svårstartad. Ickemagnetiskt ledande material minskar effekten och bromsar mest vid höga varv.
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Mässingsbult

Inläggav Tompaiuppsala 18 nov 2009 14:50

Då kanske det är bättre med en vanlig magnetisk järnbult i det här fallet.. även om det ger en liten låsning
vill så det värker!
Användarvisningsbild
Tompaiuppsala
 
Inlägg: 813
Blev medlem: 23 mar 2007 17:21
Ort: Uppsala

Re: Mässingsbult

Inläggav KennethE 18 nov 2009 18:01

Det är inte alls omöjligt att det är bäst ja.

Allra bäst kanske är ifall det går att limma i stället? Och generellt att försöka få så lite järn och andra metaller i statordelen, med speciellt fokus på de delar som sitter närmast spolarna.

Den förlust som uppstår i en spole i närheten av ickemagnetisk metall är ju den princip som används i metalldetektorer för att leta t.ex. guld och liknande. De flesta konstruktioner av metalldetektorer jag sett kan skilja mellan magnetiska metaller och ickemagnetiska just genom den principen.
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Mässingsbult

Inläggav Jonas L 18 nov 2009 21:52

Jag ger mig inte in bland magnetfälten etc. men jag har ett tips: Om man inte har så höga hållfasthetskrav och inte vill ha en ledande bult så kanske en bult i polyamid (nylon) kan vara något? Titta t.ex. på nr. 48-315-33 på ELFA. Dock kan de säkert köpas billigare/bättre från andra ställen.
Jonas L
 
Inlägg: 300
Blev medlem: 16 okt 2009 18:10

Re: Mässingsbult

Inläggav Tompaiuppsala 18 nov 2009 22:10

Jonas L skrev:Jag ger mig inte in bland magnetfälten etc. men jag har ett tips: Om man inte har så höga hållfasthetskrav och inte vill ha en ledande bult så kanske en bult i polyamid (nylon) kan vara något? Titta t.ex. på nr. 48-315-33 på ELFA. Dock kan de säkert köpas billigare/bättre från andra ställen.


en mycket bra tanke! men jag har ingen erfarenhet alls, tror du det duger i dessa sammanhang?
vill så det värker!
Användarvisningsbild
Tompaiuppsala
 
Inlägg: 813
Blev medlem: 23 mar 2007 17:21
Ort: Uppsala

Re: Mässingsbult

Inläggav KennethE 18 nov 2009 22:42

Är man skicklig kan man förmodligen få god styrka med träplugg med spår i änden som man slår i en liten kil i. Ev. kombinerat med lim.
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Mässingsbult

Inläggav tompa 25 mar 2010 21:42

Du kanske löst problemet vid det här laget. Annars kolla med en järnaffär för så kallat yrkesfolk,i Stockholm finns Flinksjärn och Lundqvists där man kan köpa bla.mässingsgrejer på lösvikt.Motsvarande finns väll i Uppsala, det brukar stå att man måste ha konto hos butiken för att få handla,men det är mest för att skrämma bort folk.Annars finns dom här också http://www.sifvert-skruv.se. Dyrt! men dom har det mesta med gängor.
tompa
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 19 nov 2009 22:58

Föregående

Återgå till Köpes

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster

cron