Traktormotor-bensin: BM T24

För dig som vill köpa privat av andra här på forumet

Re: Traktormotor-bensin: BM T24

Inläggav PowerMizer 05 nov 2009 23:53

Почему бы тебе не отправить личные сообщения вместо того чтобы писать непонятные вещи?
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Traktormotor-bensin: BM T24

Inläggav deepforest 06 nov 2009 00:12

существует не так много веселья :mrgreen:
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Traktormotor-bensin: BM T24

Inläggav PowerMizer 06 nov 2009 00:43

хорошо .... :roll:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Traktormotor-bensin: BM T24

Inläggav KennethE 06 nov 2009 11:06

Jag har fått uppfattningen att man tyvärr inte kan komprimera gengas för att den inte är stabil nog utan bryts ner ganska snabbt vid lagring, speciellt under tryck.

Däremot såg jag något om försök med gengas i dieselmotor, och då kör man ju med högre kompression vilket borde öka verkningsgraden.

Den skulle kunna ökas ytterligare vid stationär drift eftersom man då inte behöver kompromissa med storlek och vikt, och driver man en generator kan man optimera för ett enda varvtal och en relativt jämn belastning vilket egentligt är det enda ottomotorn är bra till, sedan kör man bilen på elen i stället och elmotorn är mycket bättre på att jobba vid varierande varvtal och belastning.

En av ottomotorns stora nackdelar är enrgiförlusterna i form av värme, vid stationär drift kan värmen tas tillvara för uppvärmning av vatten, hus m.m.
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Traktormotor-bensin: BM T24

Inläggav Karro 06 nov 2009 12:46

deepforest skrev:Jag har en motor till!
http://www.blocket.se/jamtland/Albin_04 ... m?ca=3&w=1

Jag hade en gång närkontakt med en Albin-4:a, som drev en brandpump. Fruktansvärt otroligt mycket vatten med högt tryck kom från den iallafall.... Inte trädgårdsslangen direkt.
Den drack väldigt mycket bensin. Jag kan inte svära på att det var en likadan som på bilden, men om inte, väldigt lik.
Vad jag kommer ihåg var den väldigt trilsk att starta, men det kan ju vara just det exemplaret.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Traktormotor-bensin: BM T24

Inläggav Göran 06 nov 2009 16:36

Deepforest, PM blir yr! :P

PM, det låter bra!
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Traktormotor-bensin: BM T24

Inläggav RÖD@nörd 07 nov 2009 04:37

deepforest skrev:Jag har en motor till!
http://www.blocket.se/jamtland/Albin_04 ... m?ca=3&w=1


Såg på hitta.se kartan vart du bor. I närheten av Vaplanforsen och Vaplans Mek. Verkstad. De tillverkar och reparerar vattenturbiner. Det är visst en ganska stor verkstad har jag fått för mig, tror de utför reparationer på de större vattenkraftverken också.

Har skruvat en del med Albinmotorer tidigare eftersom jag bor vid en kuststad och var motorintresserad i mycket unga år. Kommer ihåg att de hade en mycket mjuk och behaglig gång. Ofta leddes kylvattnet ut genom avgasröret och då försvann avgasljudet nästan helt.

Det såldes många "Grästorp" motorer hit och som jag sysslade mycket med för alla "gubbarna" som hade båtarna kunde inte själva meka med motorerna. Det var en mycket pålitlig motor som dessutom också var bensinsnål. Tyvärr medgav inte "snarkförgasaren" i mässing så stora möjligheter att variera varvtalet med samtidigt rätt bränsle/luft blandning men jag bytte ibland ut den mot en "Tillotson" membranförgasare och då gick det att köra sakta en längre tid utan att tändstiftet sotade igen. De äldre motorerna hade endast en träkula på svänghjulet att rycka till i vid start men den ersattes med en lättmetallskiva som man kunde linda en startlina om på de senare motorerna. Tyvärr har jag ingen sådan motor kvar men en motor finns faktiskt kvar i min källare från den tiden och det är en vattenkyld AW-motor om det säger dig någonting. Kan nämna att de motorerna tillverkades i Bergkvara inte så många mil från där jag bor. AW är initialerna på han som gjorde dem för han hette A Wallentin. Min motor är en vattenkyld tvåhästars tvåtaktare men inbyggt backslag. Den minsta motorn med inbyggt backslag som gjordes då tror jag. De gjorde luftkylda motorer också och de satt ofta i "skyttekajakerna".
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Traktormotor-bensin: BM T24

Inläggav PowerMizer 10 nov 2009 20:19

deepforest:
Здравствуйте! Я должен чинить машину, прежде чем я волей. 2 недели, это хорошо?
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Föregående

Återgå till Köpes

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron