Havrebrännare

Ved, pellets, gengas, m.m.

Havrebrännare

Inläggav Skalman 28 okt 2008 18:17

Hej alla!
Ny på forumet.
Vill bara tala om att nu eldar jag den fjärde säsongen med min egenutvecklade havrebrännare.
Det går fantastiskt bra och sotarn var här så sent som förra veckan och blev kvar i en timma och beundrade det. Det var brandskydd och filmade skorstenen som var alldeles utmärkt bra.
Jag har nämligen lyckats undvika att det bildas bla myrsyra samt en massa annat otrevligt.
Kostnaden ligger närmare halva för pelletseldning. Å jag eldar inte upp maten för hungriga barn, den debatten är redan avklarad.

Vi hörs,
Hälsningar,
Kalman
------------------------
Personligen gillar jag inte anonymitet på nätet, man skall stå för det man säger,
Kalman är mitt riktiga namn och kallas annars för Skalman.
Skalman
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 21 okt 2008 19:56

Re: Havrebrännare

Inläggav sudden 28 okt 2008 18:23

Hej !! är ny här själv oxå .... jag blev lite intresserad av ditt bygge ... finns det några bilder ?? jag eldar med pellets nu ... men det är så många som säljer havre här runt omkring så det är lite lockande !! =)

//mvh janne sundin
//mvh janne sundin
sudden
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 21 okt 2008 22:04

Re: Havrebrännare

Inläggav Skalman 28 okt 2008 18:38

Har väl lite dåliga bilder men jag har ännu ingen maskin för avsalu.
Skall tillverka mitt chassi nr3 med prototyp nånstans 20+ (slutade att räkna alla små ändringar)
När den är klar tänker jag göra en liten serie för hand på kanske 3-4 brännare och då kan det bli aktuellt att testsälja.
(Har samma problem som alla andra uppfinnare, jag är inte försäljare....)
Du får väl hålla ut tills dess. Eller återkomma med flera frågor. Skall jag göra en "test"brännare till dig?
Hälsningar,
Kalman
Skalman
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 21 okt 2008 19:56

Re: Havrebrännare

Inläggav Skalman 28 okt 2008 18:42

Skickar upp en bild från proveldningarna för 5 år sedan.
Alltid något.
Hälsningar,
Kalman
CRW_0433_cr.jpg
CRW_0433_cr.jpg (62.24 KB) Visad 22399 gånger
Skalman
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 21 okt 2008 19:56

Re: Havrebrännare

Inläggav sudden 28 okt 2008 19:17

nää det är ju så .. å många lysande påhitt tröttnar man ju på när dom blir färdiga ... men kanske som skulle ha platsat på försäljningshyllan =) å som uppfinnare/hempulare så vill man ju inte köpa nått färdigt heller =) hellre bygga själv .... men jag ska klura lite på min värmebaronen brännare vad som kan krävas för havre drift =)

// mvh janne sundin
//mvh janne sundin
sudden
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 21 okt 2008 22:04

Re: Havrebrännare

Inläggav McB 21 okt 2009 20:30

Hur går det med havren?
Skulle vara intressant att se mer bilder, kanske en projekttråd?
Eldar i dagsläget ved men havre är intressant pga priset och den minskade arbetsinsatsen gämfört med ved.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Havrebrännare

Inläggav KennethE 22 okt 2009 10:19

Jag skulle nog hellre konstruera något sådant för finmald halm i så fall. Det måste ju vara mycket billigare och effektivare än att bara använda fröna? Då borde även vass och liknande fungera.
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Havrebrännare

Inläggav Skalman 11 mar 2015 23:21

Hej Alla därute!
Hittade igen denna sidan idag.
Jo, jag eldar fortfarande med havre. Som svar på senaste inlägget ovan om halm å vass, visst, man kan elda allt. Men det har med eneergiinnehållet att göra. Havre är energirikast av sädesslagen å billigast.
För något år sedan styrde jag med ett sk programerbart relä system med sk Ladder programmering å övervakade via en laptop.
Den modell jag har nu styr jag för tillfället delvis manuellt. Jobbar på att programmera med den nya minisuper Linux datorn RaspberryPie. Fått luckan till luftspjället att fungera å är klar med den detaljen. Resten styrs av Zeen-reläsystemet å programmet i det.
Visar två bilder på brännaren. Kedjan å motorn på sidan är till för den automatiska rensningen av askan innan man återstartar brännaren automatiskt. Nästa bild visar lågan via pannluckan som är öppen för bildens skull. Askan tas ut ur pannan med andra saker som inte syns i bild.
Det jag är mest glad över är att brännaren ger ingen myrsyra! Man kan stå uppe på skorstenen å sniffa utan att känna fräna rökgaser alls.
Denna vinter har jag eldat havre för ca 5-6000 Kr. Kan inte bli billigare. Jag har kvar havre så det räcker för en vintermånad till.
Askan går tillbaka till åkern där havret växte, bra gödning som bönderna gärna vill ha.
Mest miljövänlig å förnyelsebar inom ett år.

Om någon är duktig på att programmera i Python å RaspberryPie så tar jag gärna emot lite hjälp. Man behöver ibland en "bollplank" när man fastnat i sina "cirklar" i tankarna.
Bilagor
IMG_7164_cr.jpg
IMG_7164_cr.jpg (20.17 KB) Visad 20548 gånger
IMG_7162_cr_cr.jpg
IMG_7162_cr_cr.jpg (121.46 KB) Visad 20536 gånger
Skalman
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 21 okt 2008 19:56

Re: Havrebrännare

Inläggav McB 12 mar 2015 00:39

Kul att en gammal tråd kan vakna igen :D

C baserade språk som python kan få hjälp från alla andra C baserade språk, bara en uttrycksskillnad :D

Om det inte är känsligt så lägg upp koden eller stycken av den så kanske hjälpen finns här!

Du får gärna berätta mer om hela systemet och dess uppbyggnad.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Havrebrännare

Inläggav Bittämjaren 01 nov 2015 12:21

Det är alltid kul att se hemmabyggen :D
Jag kör med en egenbyggd brännare också, baserad på en insats av fabrikat pellex men resten är egenbyggt och inbyggt i ett elskåp som låda.
Varför elskåp ?... joo allt finns där som dörr med låsanordning lätt att öppna och stänga för service och är lackad med pulverlack som tål höga temperaturer är väldigt praktiskt här när brännarinsatsen blir över 100 gr varm.
Du använder en ganska kraftig fläkt ser jag, är det avsiktligt eller har det bara blivit så ? Hos mig är det en mindre fläkt.
Som styrning använder jag en PLC för att sådana tingestar har jag programmerat i hela mitt liv, till pelletsbrännaren använder jag en WAGO 750-881. Den har de funktioner som behövs för att styra en sådan här sak.


Värmeanläggning_Styrsystem_bild.jpg
Värmeanläggning_Styrsystem_bild.jpg (139.19 KB) Visad 19961 gånger

I överkant på bilden kan man se Triac delen av min elvärmestyrning från 1996
Med tiden har lådan blivit "för liten" sedan den har övertagit bevakningen av solelpanelerna och allt annat man kan hitta på, så börja med en STOR låda ! Den här lådan hade en del ledigt utrymme när jag började med det här "projektet" :o
Den inbyggda webbservern använder jag till såna här presentationer:

Värmestyrning_v1r18e_Pelletbranning.jpg
Värmestyrning_v1r18e_Pelletbranning.jpg (62.42 KB) Visad 19887 gånger

Och halm och havre har jag funderat på också men har ingen vettig försörjning på den fronten f.n.
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: Havrebrännare

Inläggav McB 06 nov 2015 21:00

Halm är intressant men askhalten stiger till 5,1% vad jag har hittat, det borde inte vara något större problem tycker jag.
Skillnaden i energivärde mot spån känns försumbar så länge (från 3,91 till 4,72 kW/h /kg) priset inte är högre.
Och halm har ju kortare omsättningstid än spån och används inte till mat utan strö eller plöjs ner som jordförbättring vilket askan också kan användas till.
Kanske en blandning av halm och spån vore vettigt. Kanske dags att skaffa sig en pelletspress och labba lite :D
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Havrebrännare

Inläggav Bittämjaren 07 nov 2015 18:47

Joo... halm och andra lätta objekt tenderar att blåsa rakt igen brännarutrymmet och landa i asklådan och hinner bara bli lätt rostat på vägen igenom i elden på den pellexmodell jag har. Energivärdet kan man justera med mängden bränsle per tidenhet i matarskruven.
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: Havrebrännare

Inläggav McB 08 nov 2015 20:04

Jag kikade på halmpellets, lär ju funka på samma sätt som spånpellets.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Havrebrännare

Inläggav Skalman 10 jan 2021 14:44

Gammal tråd, drygt 5 år sedan sist.
Jo, min brännare funkar fortfarande, samma brännarrör innuti, syns ej på bilderna.
Det har blivit lite tillbucklat men fungar felfritt å inte korroderat. Motorn till höger i bild ersatt med kedjedrift. Vinkelkuggäxeln tålde inte hettan inne i pannan. Motorn driver en rensflapp som tas ut ur brännarrröret, inget kan få vara därinne för det blir som en ässja. En viss tilverkare hade en omrörare av titanlegering å den brann upp. De har slutat med den.

Det är nu 17 vintrar jag värmer upp huset så här. Finns inget billigare.
Ang halm å sågspån. Halm har så lite energivärrde så det lönar sig inte. Sågspån är livsfarligt för det kan explodera, vet av erfarenhet! Vad gäller havret så har veganer fått utveckat köttersättare å det görs av havre å priserna har gått upp. Men även med säg runt 2:-/kg så är det väldigt billigt sätt att värma huset.

I stort sett enda problemet är att havrekvaliten å fukthalten varierar över åren å man måste finlira å justera mängden mot lufteflödet.
Det är svårt att få till detektorer som kan se å upptäcka detta, vanliga ljusdetektorer å Lambdasond duger inte tyvärr. Så man får ta det att den ibland behöver lite handpåläggning. Man ser på lågan om det håller på blir lite knas å då justerar man luften. Det är allt. Den som kan komma på en bra detektor för detta får gärna höra av sig, men problemet är inte större än att det går att ignorera vilket jag har gjort. Det som sker är att man skickar ut lite ej fullständigt förbrännt havre med askan. Enligt min erfarenhet å studie av andra brännare så är detta mycket vanligt å förekommer hos samtliga maskiner jag har sett i drift. Inga fabrikat namn. Det var bla därför som jag utvecklade min egen brännare.

Någon tillverkning för avsalu har jag inte gjort å tänker inte göra, lönar sig ej. Kan åka på garantisaker å klagomål från en grinpelle med tummen mitt i å sånt kostar. Skall man ha nått sånt här måste man ha en viss nivå av händighet å inte stå handfallen å med händerna i byxfickan å ringa å "klaga".

Askan drar jag ut med två spiralskruvar å tömmer i en låda som jag sedan strör ut på åkern där havret har växt. Naturlig återbruk å det blir bra gödning med kalium som behövs för grodd å knoppbildningen å så slipper man köpa sånt för den åkerbiten. Kan inte bli mer miljösvänligt. Glömde jag skriva att min brännare alstrar inte myrsyra som de flesta andra gör, en orsak till att jag satte mig ner å proveldade i 1½ år innan första riktiga användningen, för att hitta orsakerna å undvika att det skapas myrsyra.

Återstår fortfarande lite jobb med själva programmet med Raspberry Pi minidatorn. Så där söker jag kontakt med folk som kan programmera i språket Python. Äre nån som kan det så hör av er men belöningen blir inte så mycket mer än äran å programrätigheterna. Kanske en segeltur eller låna sommarstugan då.
Skalman
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 21 okt 2008 19:56


Återgå till Biobränslen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron