Konverterat till E85.

Ved, pellets, gengas, m.m.

Konverterat till E85.

Inläggav JohanMossfeldt 03 apr 2009 19:02

Är det någon som kör något fordon, verktyg, gräsklippare eller motor av något slag på E85?
Då syftar jag på ovanstående som är konverterade till drift på E85.

Började idag med att konvertera vår gräsklippare, en Major Collector.
Munstycket borrat till strax över 0.7mm gjorde den mer lättstartad och grymt jämn i varvtalet. Dock fick jag problem med luftspjället då det kärvar (dessa idiotiska fjäderkonstruktioner) men den går grymt med startspjället stängt. :D Ska fixas imorgon.
JohanMossfeldt
 
Inlägg: 166
Blev medlem: 14 aug 2008 13:04
Ort: Hagfors, Värmland

Re: Konverterat till E85.

Inläggav Jernet 03 apr 2009 19:21

Som du säger innebär en konvertering till e85 på en gräsklipparmotor endast i att sätta i ett större munstycke.
Det finns en firma i karlstad som gick ut i annons om denna "konvertering" och skulle ha 900:- för detta.
Det har dom dock slutat med idag då "någon" förklarade hur den "ombyggnaden" gick till väga :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Jag kan dock INTE rekommendera att bygga om toppventilade gräsklipparmotorer på detta viset, då ventilerna ofta fastnar(bränner fast) i styrningen.
Enklast är att beställa ett justerbart munstycke (finns ej i något sortiment) genom en handlare som "vet" vad som skall beställas.
Jernet
 

Re: Konverterat till E85.

Inläggav Michael 04 apr 2009 01:07

Jag körde min fiesta 1,1i -90 den bilen gick att köra utan konvertering.
på bensin drog den 0,43 l/m toppfart 130-140km/t på e85 drog den 0,52 l/m toppfart 160km/t
Just nu kör jag inte Fiesta för jag bulade till en BMW med den.
Användarvisningsbild
Michael
 
Inlägg: 137
Blev medlem: 11 feb 2009 00:18
Ort: Rånäs

Re: Konverterat till E85.

Inläggav Sven 04 apr 2009 03:37

Att ventilerna bränns är troligen av den aledningen att E-85
brinner saktigare äe bensin, och då blir avgaserna varmare.
Försök med att ställa tändningen tidigare.
:roll:
Sven
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 11 mar 2009 01:16

Re: Konverterat till E85.

Inläggav Jernet 04 apr 2009 07:04

Försök med att ställa tändningen tidigare.


Tyvärr är det så att gräsklipparmotorer inte har den lyxen med justerbar tändning :wink:
Jernet
 

Re: Konverterat till E85.

Inläggav L-J 06 apr 2009 15:36

Jag har kört min MTD klippare på E85 sen det fanns att tillgå, 12hk B&S.
Det enda jag gjorde var att öka munstycket med 20-25% samt justera tändningen.
Man kan fuska med att öka gnistgapet på brytaren, glöm inte att byta stiftet till ett som passar till förbränningstemperaturen.
Jag använde även den till snöröjning på vintern, inga problem.
Stod den bara i varmgarage när jag startade så....
L-J
L-J
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 06 apr 2009 15:06

Re: Konverterat till E85.

Inläggav Jernet 06 apr 2009 16:14

L-J skrev:Jag har kört min MTD klippare på E85 sen det fanns att tillgå, 12hk B&S.
Det enda jag gjorde var att öka munstycket med 20-25% samt justera tändningen.
Man kan fuska med att öka gnistgapet på brytaren, glöm inte att byta stiftet till ett som passar till förbränningstemperaturen.
Jag använde även den till snöröjning på vintern, inga problem.
Stod den bara i varmgarage när jag startade så....
L-J


Hmmm? Har du brytarsystem på din gräsklipparmotor så är den äldre än 1984.
Det finns ingen justering så som tändplattan på en moppemotor.
Enda justering du kan göra på dagens motorer (B & S) är gapet mellan tändmodul och magneten på svänghjulet.

SÅ! Nu är jag hemskt nyfiken på hur du lyckats justera tändningen på din MTD (som för övrigt är en mycket bra maskin) :mrgreen:
Jernet
 

Re: Konverterat till E85.

Inläggav L-J 06 apr 2009 17:19

Hej, Jernet. Självklart menade jag i allmänna ordalag, det där med brytaren.

Vad gäller min MTD, fräste jag ner det gamla fästet,
och tillverkade en justerbar adapterplatta, som jag monterade tändmodulen på.
Fick tipset av en skogskille som trimmar motorsågar för tävling.
L-J
L-J
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 06 apr 2009 15:06

Re: Konverterat till E85.

Inläggav Jernet 06 apr 2009 18:00

L-J skrev:Hej, Jernet. Självklart menade jag i allmänna ordalag, det där med brytaren.

Vad gäller min MTD, fräste jag ner det gamla fästet,
och tillverkade en justerbar adapterplatta, som jag monterade tändmodulen på.
Fick tipset av en skogskille som trimmar motorsågar för tävling.
L-J


I see! Händiga karln` :mrgreen:
Småmotorer är jävligt roligt att trimma å dona med, mycket tacksamma objekt är just briggs & stratton.
Var med och togfram en motor till en kille för många år sedan som skulle köra minidragracing vilket dom gör med just B&S.
Vi plockde till sist ut nästan 45Hk ur ett 5Hk-block :mrgreen:
Ska du fortsätta dona med gräsklipparmotorer så finns det betydligt enklare sätt att få en justerbar tändning, men det är överkurs just nu.
Jernet
 

Re: Konverterat till E85.

Inläggav KennethE 06 apr 2009 21:29

Apropå trimmad motorsåg:
Bild
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Konverterat till E85.

Inläggav JohanMossfeldt 10 sep 2009 00:09

Blev visst ingen uppföljning gjord av mig i denna tråden, ursäktar mig så mycket. Här kommer lite information kring projektet.
Gräsklipparen fixades och har gått hela sommaren helt klanderfritt sedan dess, endast på ren E85. Startar utan problem, går jämnare och känns verkligen piggare och starkare. Klipper ofta hela gräsmattan på lägre varvtalet nu och den orkar med sig mycket bättre.

Jag fick en aning blodad tand så nu är även bruksbilen mer miljövänlig. :lol: En Opel Astra från 94 med 21500 mil på mätaren. Gick inte alls bra innan konverteringen men går nu mycket jämt och fint. Har kört den i snart en månad nu och är otroligt nöjd!
JohanMossfeldt
 
Inlägg: 166
Blev medlem: 14 aug 2008 13:04
Ort: Hagfors, Värmland

Re: Konverterat till E85.

Inläggav deepforest 10 sep 2009 00:53

Min förra bil, en Toyota Celica 2,0 GTI 1991 års modell gick utmärkt på E85 utan någon åtgärd alls, drog knappt något mer heller. Min nuvarande, Audi 100 går bra på upp till 60% E 85, sen börjar den bråka lite på vintern och dra mer soppa.
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Konverterat till E85.

Inläggav McB 10 sep 2009 10:33

Glöm inte korta ner serviceintervallerna med, bara halva längden jämfört med bensinare.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Konverterat till E85.

Inläggav JohanMossfeldt 11 sep 2009 00:13

Varför skulle jag serva bilen oftare bara för att jag bytt bränsle? :?
JohanMossfeldt
 
Inlägg: 166
Blev medlem: 14 aug 2008 13:04
Ort: Hagfors, Värmland

Re: Konverterat till E85.

Inläggav KennethE 11 sep 2009 09:13

Jag skulle kunna tänka mig att t.ex. smörjningen kan bli något mindre effektiv så att man måste byta olja lite oftare. På några enstaka bilmodeller och årsmodeller har jag även hört talas om packningar som löses upp av etanol eller på annat sätt åldras i förtid.
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Nästa

Återgå till Biobränslen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron