Mitt tredje verk

Inläggav Mirzet Kuckovic 28 dec 2007 20:43

Jag har problem, ner jag kopplar spolar i serie inre till föregående yttre, och yttre på nästa inre för jag ingeting, ner kopplar jag parallellt yttre till yttre och inre till inre för jag 2v med ca 100 varv, kanske jag limmade spolar fel, hjälp
Mvh
Mirre
Mirzet Kuckovic
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 19 dec 2007 09:43
Ort: Finspång

Inläggav Mirzet Kuckovic 28 dec 2007 21:14

Hej Göran, kan jag få dit tel. nr, det är så krångligt med mail, om det gör inte det är också helt ok.
Mvh
Mirre
Mirzet Kuckovic
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 19 dec 2007 09:43
Ort: Finspång

Inläggav Mirzet Kuckovic 29 dec 2007 09:42

Vad mina herrar menar med noll punkt, hur man kopplar lindningar om man vill ha en fas.
Mvh
Mirre
Mirzet Kuckovic
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 19 dec 2007 09:43
Ort: Finspång

Inläggav Göran 29 dec 2007 12:49

Hej, Mire!
Du får gärna ringa om du har problem. Jag sticker iväg och hjälper en släkting med en bil innan det blir mörkt ute, men jag är klar vid 14.30-tiden. Ringer du innan dess kan jag nog inte svara för då har jag olja upp till armbågarna.

Jag tycker att det låter som om du har fel antal spolar till de magneter du använder, men det skulle nästan behövas en bild av det hela så blir problemet lättare att förstå.

Är det en 1-fasare du ska göra?
Hur många magneter använder du?
Hur många spolar använder du?

Nolla behövs inte när det gäller vindgeneratorer, oavsett antal faser, så det behöver du inte tänka på.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Inläggav Mirzet Kuckovic 31 dec 2007 10:10

Jag har mätte spänningen över varje spole, 1v vid 300 rpm, spolar är 40 varv 1mm tråd, likadant är på en ex. otherpover.com, spolarna är inte i förbindelse med varandra vid mätning. Vad är fel tycker ni, tack
GOTT NYT ÅR TILL ALLA 24VOLT MEDLEMAR ÖNSKAR MIRRE :lol:
Mirzet Kuckovic
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 19 dec 2007 09:43
Ort: Finspång

Inläggav Göran 31 dec 2007 12:47

Mirre, 1 volt mätt över en spole vid 300 varv är inte så dåligt. Seriekopplar du alla 8 spolarna får du 8 volt.

Vad som gör att spänningen inte blir högre än så beror dels på magneterna.
* Keramiska magneter är inte lika starka som neodymmagneter.
* Magneterna har inte exakt samma storlek och avstånd mellan varandra. Avståndet mellan magneterna ser också ut att vara för stort.

Det beror också på spolarna.
* Spolarna ser ut att ha för litet hål i mitten. Hålet ska vara lika stort som magneten.
* Spolarna sitter inte i en perfekt ring. Vissa spolar lutar en aning mot varandra.

Detta tillsammans gör att vissa magneter och spolar kan hamna fel i förhållande till varandra och kanske motverka spänningen från andra spolar när alls seriekopplas. Mäter du över spolarna var för sig får du mycket riktigt 1 volt per spole, men seriekopplar du spolarna får du en massa olika faser som inte samverkar.

Obs! Din generatorlösning är annars mycket intressant!!! Får jag lägga in en bild på den?
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Inläggav Mirzet Kuckovic 31 dec 2007 13:37

Javisst att du kan lägga bilder på nät, mekanisk konstruktion är mycket robust och hållbar, den är inte färdigt monterat häller metall höj runtom skyddar rotor, hjullager osv från fukt skador.
MVH
Mirre
Mirzet Kuckovic
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 19 dec 2007 09:43
Ort: Finspång

Inläggav Mirzet Kuckovic 31 dec 2007 15:47

Angående förhållande magneter spolar, håll i spole ska vara ungefär som magneternas storlek eller, för nästa projekt tänker jag limma magneter på vanlig motor rotor hur ska jag hitta en bro alternativ ang magneter, den ska vara halv runda att bilda en cirkel runtom rotor, samtidigt angående koppar tråd i gamla microugn transformator finns en bra lösning.
MVH
Mirre
Mirzet Kuckovic
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 19 dec 2007 09:43
Ort: Finspång

Inläggav Göran 31 dec 2007 20:34

Magneterna måste inte se ut på ett speciellt sätt, men det är viktigt att man får rätt avstånd mellan dem och att spolarna får en viss storlek.

Här har jag använt en jigg för att få magneterna exakt rätt.
På den andra bilden ser man att jag gjort hålet på spolen lite bredare än magneten. Detta gjorde för att spolen skulle nå två magneter samtidigt så att spolens ena långsida ligger över en magnet och den andra långsidan över en annan magnet (en syd och en nord).
I det läge magnet och spole har på bilden är spänningen 0 volt.

Jag glömde säga en sak förut.
Om du får 1 volt från en spole, så bör 8 spolar ge 8 volt, om magneter och spolar sitter rätt i förhållande till varandra. Men! 8 volt är växelspänningens RMS-värde. Spänningens toppvärde är 1,41% högre, så toppvärdet blir 11,3 volt. Laddar man ett batteri med generatorn då börjar batteriet laddas när toppvärdet blir högre än batteriets spänning. I och för sig får man bara laddpulser från topparna, men det är ändå där laddningen påbörjas.

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Inläggav Mirzet Kuckovic 01 jan 2008 20:28

Tack Göran angående bilder, alla bilder som du kan skicka är välkomna, den foto ang spolar och magneter förklarar bättre en 100 ord. Par frågor? Har tjocklek på spolar betydelse , finns något regler min fundering om dem är för tjocka i förhållande mot magneter ska försämras EMK, hur många varv per spole ska motsvara 1v vid ex 100rpm, hur man växlar växel mot lik ström, vilken betydelse har stål plåt ringar under spole ska den vara isolerade mellan olika varv. Tack för hjälp, faktisk nu förstor hela uppbyggnad mycket bättre.
Mvh
Mirre
Mirzet Kuckovic
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 19 dec 2007 09:43
Ort: Finspång

Inläggav Göran 01 jan 2008 21:16

Allt det där är ganska svårt att räkna ut, men det finns en formel som brukar användas.

U = N x A x R x B x P x 2

U = Emk över en spole
N = Anlag lindningsvarv koppartråd i en spole
A = En magnets area i kvadratmeter
R = Varvtalet i varv per sekund
B = Magnetisk flödestäthet i Tesla
P = Antal magnetpoler (antal magneter på en skiva)

För att kunna räkna ut vilken spänning spolen ger (Emk) måste man veta B (magnetisk flödestäthet) och då behöver man en gaussmeter, men en sådan kostar flera tusen kronor. Man får helt enkelt gissa första gången och testa sig fram.
Själv använder jag neodymmagneter 50 x 25 x 12 mm fastsatta på 8 mm tjocka stålskivor och den lösningen är så vanlig att där vet man att B är ca: 0,5 Tesla vid ett luftgap på 25 mm mellan magneterna.

Spolarnas tjocklek får betydelse eftersom de påverkar hur stort luftgapet blir, men tråden måste ha en viss area och ett visst antal lindningsvarv, så det är svårt att påverka. Får man inte den ström och effekt man önskar ur generatorn måste man helt enkelt ha större och kraftigare magneter.

Hur många varv lindningstråd man ska ha för att uppnå 1 volt vid 100 rpm påverkas av magneternas storlek, dess magnetiska flödestäthet, antal magneter och varvtalet, men B är som sagt svår att mäta, så man får testa sig fram om man använder magneter som man inte vet något om. Det gäller även när man använder järnringar bakom spolarna.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Inläggav Mirzet Kuckovic 02 jan 2008 10:26

God morgon, Jag tror att jag gör misstag ner jag försökte på direkten fixa en stor generator, för att få lite mer erfarenhet innan jag satsar mig igen på någon sånt, jag ska prova limma data magneter på en dvd skiva och testa det gör att göra en den generator mycket fortare. Hur man omvandlar vexel med lik ström.
MVH
Mirre
Mirzet Kuckovic
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 19 dec 2007 09:43
Ort: Finspång

Inläggav Göran 02 jan 2008 12:08

För att likrikta växelspänningen till likspänning behövs en likriktarbrygga.
Kör man med trefas behövs två stycken likriktarbryggor och ger generatorn hög ström, på gränsen till vad likriktarbryggorna klarar av bör man ha en till varje fas.

Sök på likriktarbrygga hos Elfa så hittar du en väldig massa olika sorter som klarar olika spänningar och ström. Ska du göra en generator med magneter från hårddiskar på en cd-skiva behöver du en likriktarbrygga på någon ampere bara och en sådan kan du plocka ur en dators nätaggregat

Här är en typ av likriktarbrygga för höga strömmar.
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=1535.htm
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Inläggav Mirzet Kuckovic 02 jan 2008 18:49

Hej Göran och andra medlemmar på 24 volt, jag fick en genombrott i dag, trots mina skånsk sparande vanor och improvisering, fick jag 8 v på 8 spolig generator i dag, jag kopplade och mätte en spole i taget, efter en stund pyssling fick jag 8v, jag kopplade en 12v. 25w bil lampa för att mäta ström, och fick ungefär 1A, lampan lyste ungefär 50%
MVH
Mirre
Mirzet Kuckovic
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 19 dec 2007 09:43
Ort: Finspång

Inläggav Göran 03 jan 2008 00:48

Bra, Mirre! :P
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

FöregåendeNästa

Återgå till Vindkraft

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster

cron