Koppla ihop gammalt och nytt!

Koppla ihop gammalt och nytt!

Inläggav Sixten K 31 aug 2009 14:11

I vår skärgårdsstuga har solelanläggningen fungerat i 18 år med mycket litet underhåll. Efterhand har elbehovet ökat och nu har jag kompletterat med nya AGM-batterier, ny solpanel samt ny regulator. Nu skall gammalt och nytt kopplas ihop och därför är jag tacksam för råd och tips från er här i forumet!
Befintligt: Solpanel 75W 36 monokristallina celler 12 år, 2 st AGM-batterier á 215 Ah 1 år, regulator KBS-3A med tre säkrade grupper från Audio-Light i Norge.
Nytt: Nyligen inköpt här från Webshopen, solpanel 120W med 36 monokristallina celler samt regulator 12V 20A.
Har fått tipset att låta den gamla installationen fungera som vanligt och endast koppla in den nya panelen mot den nya regulatorn. Fördelen med detta är ju enkelheten, laddning av batterierna sker från båda regulatorerna. Nackdelen är att djupurladdningsskyddet inte fungerar eftersom belastningen går via den gamla regulatorn eller har jag fel?
Den andra varianten är väl att paralloppla panelerna mot den nya regulatorn som klarar 195W och sedan koppla lastutgången från nya regulatorn till den gamla regulatorn för att utnyttja säkringsgrupperna. Batteribanken får då sin laddning endast via den nya smartare regulatorn med det skydd för överbelastning som den ger. Eller tänker jag fel?
Ytterligare en fråga = Måste man parallkoppla panelerna direkt och gå med en "grov" kabel till regulatorn eller kan man gå med varsin tunnare kabel fram till regulatorn och koppla ihop den vid anslutningen?
Sixten K
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 30 aug 2009 22:58

Re: Koppla ihop gammalt och nytt!

Inläggav KennethE 31 aug 2009 16:18

Brukar solpaneler vara försedda med back-diod eller sätter man en sådan utanför? Med en sådan till varje panel borde det inte vara några problem att parallellkoppla dem, men utan sådan kommer den som ger mest att laddas ur genom den som ger minst, och möjligen förstöra den.

Sådan diod behöver man ju i vilket fall som helst så att inte batterierna laddas ut genom panelerna på natten.

Ett tänkbart bättre men mer komplicerat alternativ är ett relä som koppar in panelen när den ger tillräcklig spänning, och kopplar ur den när den ger för lite ström, eller när strömmen börjar gå bakvägen. Man slipper då spänningsfallet över dioderna.
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Koppla ihop gammalt och nytt!

Inläggav Sixten K 31 aug 2009 16:33

Jag har fått uppfattningen att man kan paralellkoppla paneler oavsett effekt under förutsättning att båda har lika många celler och samma spänning. Resten sköter väl regulatorn om eller??
Sixten K
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 30 aug 2009 22:58

Re: Koppla ihop gammalt och nytt!

Inläggav KennethE 31 aug 2009 20:50

Det förutsätter att båda panelerna har lika mycket ljus, det räcker att en del av en cell på den ena kommer i skugga för att strömmen från den andra skall gå bakvägen genom den. Alltså ifall de inte har spärrdiod.
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Koppla ihop gammalt och nytt!

Inläggav Göran 01 sep 2009 14:22

Kan du inte flytta över förbrukarna till den nya regulatorn? Gör du så har du ett djupurladdningsskydd.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Koppla ihop gammalt och nytt!

Inläggav Sixten K 01 sep 2009 18:59

Jo det går ju förstås. Jag får sätta in tre säkringar under den nya regulatorn. Då får jag i stället parallellkoppla dom båda regulatorernas batterianslutningar. Är det något som jag måste beakta då förutom kabeldimensionen??
Sixten K
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 30 aug 2009 22:58

Re: Koppla ihop gammalt och nytt!

Inläggav Martin 01 sep 2009 20:44

Risken finns ju att den ena regulatorn tolkar laddspänningen från den andra regulatorn som fulladdat batteri och går över till underhållsladdningen. Det är kanske något man borde titta extra på första tiden.
Martin
 
Inlägg: 831
Blev medlem: 30 mar 2008 21:50
Ort: Rimforsa

Re: Koppla ihop gammalt och nytt!

Inläggav Göran 02 sep 2009 19:31

Nej, något annat bör det inte vara att tänka på, men varför parallellkoppla regulatorerna? Sitter de så långt från batteriet att du inte kan dra separata kablar till dem?
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Koppla ihop gammalt och nytt!

Inläggav Sixten K 02 sep 2009 20:08

Nej det är bara två meter till batterierna som sitter utanför stugan i en isolerad låda. Jag tänkte mest på att det är enklare med bara en kabel ut genom befintligt elrör. Är det alltså bättre att koppla ihop kablarna vid batteripolerna?
Sixten K
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 30 aug 2009 22:58

Re: Koppla ihop gammalt och nytt!

Inläggav Göran 03 sep 2009 17:52

Kabeln bör inte vara något stort problem, men till regulator följde det med en liten temperaturgivare (ser ut som en liten kontakt utan sladd) och den ska vara i samma rum som batterierna. Du får öppna den kontakten och löda ur den lilla "grejen" som sitter i och löda fast den på en sladd istället, som du drar in till batterierna.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Koppla ihop gammalt och nytt!

Inläggav Roar 20 okt 2009 12:35

Koppla ihop gammalt och nytt!
av Sixten K mån 31 aug 2009, 13:11

regulator KBS-3A med tre säkrade grupper från Audio-Light i Norge.

Jeg har en tilsvarende regulator liggende (Audio-Light KBS-3 mod.4) , men mangler teknisk dokumentasjon på denne.
Regulatoren har 2 stk innganger for solpaneler, men jeg vet ikke hvor store paneler som kan tilkobles.
Noen som kan hjelpe meg ???
Roar
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 02 dec 2008 14:45

Re: Koppla ihop gammalt och nytt!

Inläggav Sixten K 20 okt 2009 13:11

Enligt koblings-skjema till min regulator (KBS-3A ANALOG) så kan man koppla in två st paneler om maks 70 Watt per panel. Panelerna kopplas in på dom två första ingångarna räknat från vänster.
Sixten K
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 30 aug 2009 22:58

Re: Koppla ihop gammalt och nytt!

Inläggav Roar 20 okt 2009 23:20

Takk så mye. :D
Jeg skal prøve å få tatt et bilde av regulatoren, så jeg er sikker på at vi snakker om samme regulatoren.
Mener å huske at når regulatoren kom på markedet for ca 20 år siden, kom den i litt forskjellige utgaver.
Min har: 1 stk hovedbryter, 1 stk testknapp for lysdioder grønn - gul - rød.
Roar
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 02 dec 2008 14:45

Re: Koppla ihop gammalt och nytt!

Inläggav Sverre V 21 okt 2009 09:17

Roar skrev:Takk så mye. :D
Jeg skal prøve å få tatt et bilde av regulatoren, så jeg er sikker på at vi snakker om samme regulatoren.
Mener å huske at når regulatoren kom på markedet for ca 20 år siden, kom den i litt forskjellige utgaver.
Min har: 1 stk hovedbryter, 1 stk testknapp for lysdioder grønn - gul - rød.


Bild

Det er vel ikke tilfeldigvis denne regulatoren det er snakk om ?

Mvh
Sverre V
Användarvisningsbild
Sverre V
 
Inlägg: 172
Blev medlem: 11 apr 2008 22:29

Re: Koppla ihop gammalt och nytt!

Inläggav Roar 22 okt 2009 00:02

Til Sverre V

:D Takk for interessen, men det er ikke en sånn regulator.
Den heter: Audio-Light KBS-3 mod. 4.
En brun kjedelig plastboks ca. 180x140x30mm.
1 stk hovedbryter vippeknapp, 1 stk testknapp for batterispenning som
indikerer spenningen med lysdioder grønn - gul - rød.
Roar
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 02 dec 2008 14:45


Återgå till Hus utan el (off grid)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster