EL fordon

EL fordon

Inläggav snurrevindan 09 aug 2009 13:10

Batterier för EL fordon

Känner någon här till vilka batterier som är bäst till t,ex, el-moped och var man kan få tag i dessa?

Jag har en EVT 4000E elmoped, det är räckvidden som är problemet.
I instruktionsboken står det att räckvidden är upp till 8 mil, men jag har lyckas bara komma upp till 4 mil.
En del av problemet är kuperad terräng ( upp och nerförs backar) .
Det var ett vanligt bly batteri i original, har testat med biltemas calium/calium dom fungerade bra ett tag,
Men dom tålde inte djupa urladdningar,
Gel batterier har jag nu, dom ger lite låg effekt ,är tunga men tål djupa urladdningar.
Det finns andra märken som T,ex. E-max, oxygen, m.m.
I dessa finns lithium/ion, silicone power eller nickel/zink.
Användarvisningsbild
snurrevindan
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 08 feb 2009 13:51
Ort: ulricehamn

Re: EL fordon

Inläggav PowerMizer 09 aug 2009 21:46

Cykelkärra o 2 bilbatterier? :?
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: EL fordon

Inläggav snurrevindan 10 aug 2009 19:54

Jag har redan testat med cykelkärra ( dock inte räckvidden ).
Batterivikten är ca 60 kg 10 kg över kärran max last.
Motorn går på 48V inte 24V.
:D
Användarvisningsbild
snurrevindan
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 08 feb 2009 13:51
Ort: ulricehamn

Re: EL fordon

Inläggav KennethE 10 aug 2009 20:29

Försök hitta ett konkurslager av reservbatterier till laddningsbara handverktyg, helst då relativt moderna proffsgrejor.

Eller ett konkurslager med mobiltelefonbatterier, kopplar man ihop hundra sådana får man nog rätt mycket kräm till låg vikt. :-)

Är man riktigt snål kan man stoppa ner en koppartråd och en järntråd i en potatis eller citron, och koppla ihop en jäkla massa sådana, fast det kanske blir lite för tungt med tillräckligt många?
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: EL fordon

Inläggav PowerMizer 11 aug 2009 10:23

snurrevindan skrev:Jag har redan testat . . .
Ok. :)
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: EL fordon

Inläggav PRIUS 02 jan 2010 01:36

Försök på bildelsbasen att hitta Priusbatterier från någon bilskrot.
Ser ut som och är i samma storlek som kylklampar till kylväskan. Du ser några packar på den här filmen.
http://www.youtube.com/watch?v=9S0pO1bXdpE
Tål höga strömar.Håller längre när dom inte laddas riktigt fulla såsom i Priusen.
http://www.eaa-phev.org/wiki/Toyota_Prius_Battery_Specs
Väger cirka ett kg styck 6,5 Ah 7,2 Volt bara att seriekoppla.
Försiktighet vid urplockning ur plåtlådan då späningen är hög 270 Volt ,lossa flera förbindningar mellan blocken med hylsa som har plastskaft och dela upp batteripacket i flera delar då batteriet håller spänningen väldigt bra oavsett hur länge det legat på skroten.I Priusen tar man ut 25-30 kW ur batteriet som väger 40-50 kg beroende på vilken årsmodell ,alla blocken i serie så strömen lär räcka för en scooter även om man inte har hela batteriet med.
PRIUS
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 18 jan 2008 22:19

Re: EL fordon

Inläggav snurrevindan 10 jan 2010 19:39

PRIUS skrev:Försök på bildelsbasen att hitta Priusbatterier från någon bilskrot.
Ser ut som och är i samma storlek som kylklampar till kylväskan. Du ser några packar på den här filmen.
http://www.youtube.com/watch?v=9S0pO1bXdpE
Tål höga strömar.Håller längre när dom inte laddas riktigt fulla såsom i Priusen.
http://www.eaa-phev.org/wiki/Toyota_Prius_Battery_Specs
Väger cirka ett kg styck 6,5 Ah 7,2 Volt bara att seriekoppla.
Försiktighet vid urplockning ur plåtlådan då späningen är hög 270 Volt ,lossa flera förbindningar mellan blocken med hylsa som har plastskaft och dela upp batteripacket i flera delar då batteriet håller spänningen väldigt bra oavsett hur länge det legat på skroten.I Priusen tar man ut 25-30 kW ur batteriet som väger 40-50 kg beroende på vilken årsmodell ,alla blocken i serie så strömen lär räcka för en scooter även om man inte har hela batteriet med.


hej prius
om dina uppgifter stämmer, om jag seriekopplar 7 st batterier så bör jag få en spänning på ca 50 V, men 6,5 Ah räcker inte. orginal batterierna är på 48 V 50 Ah.
inte ens serie/parallel koppling av 42 st batterier skulle ge mer än 50 V 39 Ah.
eller räknar jag på fel sätt?
M V H sv :roll:
Användarvisningsbild
snurrevindan
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 08 feb 2009 13:51
Ort: ulricehamn


Återgå till Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster