Inkoppling av sladdar till lågvolt i hus

Inkoppling av sladdar till lågvolt i hus

Inläggav JohanCarlsson 06 jun 2009 23:12

Hej
Jag har byggt ett nytt hus som jag har tänkt att driva på likström 24 volt. Nu skall jag dra in kablar i väggarna. Då undrar jag om det är tillåtet/lämpligt att använda samma apparatdosor och elrör som man annars använder till 240 volt växelström. Finns det någon elektriker som gör sådana jobb? Jag vill ju inte att huset skall brinna ner. Någon med samma erfarenhet som vill dela med sig.

tacksam för svar
mvh
Johan
JohanCarlsson
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 06 jun 2009 22:51

Re: Inkoppling av sladdar till lågvolt i hus

Inläggav PowerMizer 06 jun 2009 23:49

Hej!

Generellt gäller det samma regler, men om du t. ex. drar en högt avsäkrad matning till en undercentral med t.ex. 2X16 mm2 så kan det vara smart att lägga + i ett vp-rör och - i ett annat. Mindre trångt och mindre risker tycker jag.

Till uttag, brytare, belysning och liknande rekommenderar jag en helt vanlig installation med jordtråden (grön/gul) och allt. Möjligen med 2,5 mm2 till större förbrukare. Fördelen är att om du i framtiden vill köra 230 VAC (elnät eller växelriktare) så är det ju lixom redan klart, bara att byta uttag o lampor. 8)
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Inkoppling av sladdar till lågvolt i hus

Inläggav Karro 07 jun 2009 06:11

Det här är min rekommenderation, baserat på hur jag själv gör. Har bott i ett 24V-hus nu i ett antal år. En del el drog jag först, men nu drar jag sakta om elen för att jag inte gjorde rätt från början.

Jag har vanliga kabelrör i väggarna, eller kabelkanaler utanpå väggarna.
De går till en automatsäkringscentral, där jag har normala automatsäkringar 6-10A, beroende på vart en viss kabel går och kabeltjockleken. De säkringarna går bra för både 230V samt 12/24V. Det står ofta på dem.

För den längsta sträckan kabel har jag 6mm2, för mellanlånga sträckor 4mm2 och för korta sträckor till enbart belysning har jag 2,5mm2. Belastningen på varje kabelsträckning beräknar jag för max 10A, dvs. ett vägguttag, eller flera som tillsammans ger 10A. Behöver jag mer i ett rum drar jag flera kablar. Även 6mm2 ger spänningsfall. Där jag sitter nu, i det längst bort liggande vägguttaget och har dator + belysning inkopplad, har jag ändå 1V spänningsfall (mätte just). Vad jag vill minnas är det 6mm2 hit, men det räcker tydligen inte.
Så jag kommer nog att dra om med kraftigare kabel vid ett senare tillfälle.
Drar man i rör kan man använda vanlig enledare FK/RK. För 24 kan man också använda RKUB "bilsladd", då det inte krävs dubbelisolation som för 230V.

I 230V-hus beräknar man kabeldimension från kabelns egenuppvärmning. Vid lågvolt beräknar man med hur mycket förluster man kan tåla i kabeln. Det ger generellt kraftigare kabel.
Jag antar man kan göra en enkel tabell och välja kabeltjocklek efter kabellängd.

Till vägguttag har jag GELIAs polariserade för 12/24/48V, som ser ut som vanliga gamla vägguttag. Där passar också nya euro-pluggar, vilket är praktiskt för sladdlampor om polariseringen inte spelar någon roll. Jag är jättenöjd med dem.

Anslutning till lampor använder jag vanliga små lampkontakter. Kanske inte helt rätt, men jag hittade inget annat lämpligt. Men det gör att man kan använda vanliga typ IKEA-lampor, med lågvoltslampor i.
För lampströmbrytare använder jag vanliga för 230V. Det är åsikter om de, att kontakterna eventuellt kan bränna ihop i längden. Men om det händer får jag väl byta. Det är alls inte säkert att special-brytare är bättre. Det finns svenska elsäkerhetskrav på 230V-materialet, men inte på det för 12/24V. Så bäst att använda vanligt elmaterial till allt.

Drar man i rör så innebär det att man kan dra ut en kabel, som är fel, eller för klen och dra in en annan. Eller dra en till, om man vill utöka i ett rum.

24V är en bra spänning. Det kan vara nackdelar att hitta lampor och så, men man kan få vettig effekt i vägguttagen. 240W räcker för de flesta mindre elapparater som dator, TV, video, eller vad det nu kan vara. Det hjälper en att spara el också, då man inte kan välja värstingmodellen med extra effektslöseri. Dvs. det går att få tag på effektsnåla varianter.
12V tycker jag är för lite. Det ger mycket kraftigare kabel och en maxeffekt på 120W, vilket knappt räcker till någonting. Det fungerar bra i bilar, husbilar, mindre båtar &så.

Drar man 24V och max 200W, så får man dra själv. Att dra 10A, dvs 240W så krävs egentligen el-behörighet, för gränsen går just där. Fast frågan är om det finns någon paragrafryttare som skulle säga att behörighet krävs för 10A men inte för 8A? Det finns därför ett skäl att säkra ner, där man inte behöver fulla 10A, som till lampor.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Inkoppling av sladdar till lågvolt i hus

Inläggav KennethE 07 jun 2009 10:04

Det hade varit bra ifall någon kunnig person skrev ner vilka regler som gäller för behörighetskrav vid installation vid lågspänning, jag tror gränsen för det går vid 24 eller möjligen 48V, även om man är under det så handlar det ju då i stället ofta om starkström, alltså en anläggning som vid kortslutning kan ge mer än ett visst antal ampere.

Jag tror alltså att det enligt lag krävs elektrikerbehörighet för att installera delar av en sådan anläggning som vi talar om här, batterierna kan ge strömmar som med mycket god marginal överstiger gränsen för starkström.

Jag har för mig att man formulerat det som ström eller spänning som kan orsaka skada på person, egendom eller husdjur.

Det kan alltså vara värt att kolla upp vad som gäller för att inte ge försäkringsbolaget möjligheten att vägra ersätta skador vid t.ex. brand oavsett ifall elinstallationen faktiskt är orsak till branden eller inte.
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Inkoppling av sladdar till lågvolt i hus

Inläggav PowerMizer 07 jun 2009 15:07

Karro skrev:För den längsta sträckan kabel har jag 6mm2, för mellanlånga sträckor 4mm2 och för korta sträckor till enbart belysning har jag 2,5mm2.

Kan det inte vara en god idé att köra grovt från batteribanken och till flera undercentraler? T.ex. en UC per våning (eller sida av huset) och eventuellt en liten extra-undercentral (bara några säkringar) i "krävande" rum, typ datorhörnan, kök, pann/pumprum, e.t.c.?!

Kör man t.ex. 100 A (2,4 kW) via en kabel på 50 mm2 och lasten (undercentralen) är 10 meter bort så får man ett spänningsfall på 0.72 Volt (3%), vilket är klart okej!

Fördelen är att man kommer långt med lågenergilampor på t.o.m. 1,5 mm2 kabel när kabellängden är kort.

Hoppas du fattar hur jag menar... Fördelarna jag ser är att anläggningen blir mera överskådlig (centralen nära lasten) och att man slipper massor med halvgrova, parallella kablar.

Som vanligt finns inget rätt eller fel, utan det är mycket en smaksak... :D
Senast redigerad av PowerMizer 07 jun 2009 15:19, redigerad totalt 1 gång.
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Inkoppling av sladdar till lågvolt i hus

Inläggav HJFF1969 07 jun 2009 18:57

Varför inte satsa på en bra växelriktare och göra en "vanlig" installation och köra med 230V grejjer?

Man vinner ju mycket på att förbrukare som lampor, värmeelement, spänningsomvandlare till datorer mm är standard och därmed billigt, vill man så finns kyl och frys att få tag på för ett par hundra på tex Blocket, har man mycket kräm så kan man tom köra motorvärmaren till bilen.

Nackdelen är priset, men jag tror att snart har man sparat in kostnaden på kringutrustningen om man nu inte har tid och kunskap att bygga/konvertera om förbrukarna till 24VDC.
En annan nackdel är att den också tar lite energi.
Användarvisningsbild
HJFF1969
 
Inlägg: 767
Blev medlem: 04 jan 2008 16:43

Re: Inkoppling av sladdar till lågvolt i hus

Inläggav PowerMizer 07 jun 2009 20:27

HJFF1969 skrev:Varför inte satsa på en bra växelriktare och göra en "vanlig" installation och köra med 230V grejjer?

Jag håller fullständigt med dej. 8)
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Inkoppling av sladdar till lågvolt i hus

Inläggav Karro 08 jun 2009 05:24

HJFF1969 skrev:Varför inte satsa på en bra växelriktare och göra en "vanlig" installation och köra med 230V grejjer?

Ett skäl kan vara att 230V kräver elektriker och elbehörighet. Varje påbyggnad och förändring kräver elektriker igen. 24V kan man dra själv, om man är noggrann.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Inkoppling av sladdar till lågvolt i hus

Inläggav Karro 08 jun 2009 05:24

HJFF1969 skrev:Varför inte satsa på en bra växelriktare och göra en "vanlig" installation och köra med 230V grejjer?

Ett skäl kan vara att 230V kräver elektriker och elbehörighet. Varje påbyggnad och förändring kräver elektriker igen. 24V kan man dra själv, om man är noggrann.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Inkoppling av sladdar till lågvolt i hus

Inläggav HJFF1969 08 jun 2009 09:39

Karro skrev:
HJFF1969 skrev:Varför inte satsa på en bra växelriktare och göra en "vanlig" installation och köra med 230V grejjer?

Ett skäl kan vara att 230V kräver elektriker och elbehörighet. Varje påbyggnad och förändring kräver elektriker igen. 24V kan man dra själv, om man är noggrann.


Ja det är ju sant, men har man som han byggt ett nytt hus vet jag inte om elsystemet skulle vara högst prio att spara på.
Sen kanske han har turen att känna någon behörig elektriker som glatt ställer upp och kollar över installationen som någon annan gjort i samråd med den glada elektrikern :D
Användarvisningsbild
HJFF1969
 
Inlägg: 767
Blev medlem: 04 jan 2008 16:43

Re: Inkoppling av sladdar till lågvolt i hus

Inläggav Robban 08 jun 2009 10:22

Det hjälper inte om elektrikern är glad. Det är inte elektrikern som har behörigheten utan företaget där hon/han jobbar. För att företaget ska få behörigheten måste sedan elektrikern ha viss utbildning.
Robban
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 15 apr 2009 12:32

Re: Inkoppling av sladdar till lågvolt i hus

Inläggav Robban 08 jun 2009 10:23

Det hjälper inte om elektrikern är glad. Det är inte elektrikern som har behörigheten utan företaget där hon/han jobbar. För att företaget ska få behörigheten måste sedan elektrikern ha viss utbildning.
Robban
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 15 apr 2009 12:32

Re: Inkoppling av sladdar till lågvolt i hus

Inläggav KennethE 08 jun 2009 10:25

24 eller 48V kräver också behörighet, ifall anläggningen kan ge såpass stark ström att den kan orsaka brand eller annan skada på person, husdjur eller egendom.
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Inkoppling av sladdar till lågvolt i hus

Inläggav whynot 08 jun 2009 21:05

Typiskt svenskt,,,,,,,,,,,,,, mycket man inte får,,,,,,,
whynot
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 11 maj 2009 21:59
Ort: Norrut Boden

Re: Inkoppling av sladdar till lågvolt i hus

Inläggav Karro 09 jun 2009 05:55

Man får inte ut på försäkringen om det brinner.

Ofta, om ett hus brinner utan att man kan finna en annan orsak, brukar det rubriceras som brand i gamla elinstallationer. Tyvärr brinner inte elinstallationerna upp, så man kan följa alla kablar i askan av branden och se om det är riktigt gjort. Ser det riktigt ut, kan försäkringsbolaget inte bevisa att en behörig elektriker inte gjorde jobbet. Så kan man göra det så att det ser ut som en elektriker gjort jobbet, dvs "fackmannamässigt", då ser jag det som ganska ok. Det enklaste är att alltid använda elmaterial från en elfirma. Man kan gå in på elfirma, säga vad man ska göra, så plockar de fram det material man behöver och kan tillochmed ge en beskrivning av hur man ska koppla in det. Kanske elfirman är lite dyrare, men man får se det som att man betalar för råden och instruktionerna.

Råden här på forumet är inte dumma heller. Det flera här som jobbar/har jobbat, som elektriker.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland


Återgå till Hus utan el (off grid)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster