av Karro 07 jun 2009 06:11
Det här är min rekommenderation, baserat på hur jag själv gör. Har bott i ett 24V-hus nu i ett antal år. En del el drog jag först, men nu drar jag sakta om elen för att jag inte gjorde rätt från början.
Jag har vanliga kabelrör i väggarna, eller kabelkanaler utanpå väggarna.
De går till en automatsäkringscentral, där jag har normala automatsäkringar 6-10A, beroende på vart en viss kabel går och kabeltjockleken. De säkringarna går bra för både 230V samt 12/24V. Det står ofta på dem.
För den längsta sträckan kabel har jag 6mm2, för mellanlånga sträckor 4mm2 och för korta sträckor till enbart belysning har jag 2,5mm2. Belastningen på varje kabelsträckning beräknar jag för max 10A, dvs. ett vägguttag, eller flera som tillsammans ger 10A. Behöver jag mer i ett rum drar jag flera kablar. Även 6mm2 ger spänningsfall. Där jag sitter nu, i det längst bort liggande vägguttaget och har dator + belysning inkopplad, har jag ändå 1V spänningsfall (mätte just). Vad jag vill minnas är det 6mm2 hit, men det räcker tydligen inte.
Så jag kommer nog att dra om med kraftigare kabel vid ett senare tillfälle.
Drar man i rör kan man använda vanlig enledare FK/RK. För 24 kan man också använda RKUB "bilsladd", då det inte krävs dubbelisolation som för 230V.
I 230V-hus beräknar man kabeldimension från kabelns egenuppvärmning. Vid lågvolt beräknar man med hur mycket förluster man kan tåla i kabeln. Det ger generellt kraftigare kabel.
Jag antar man kan göra en enkel tabell och välja kabeltjocklek efter kabellängd.
Till vägguttag har jag GELIAs polariserade för 12/24/48V, som ser ut som vanliga gamla vägguttag. Där passar också nya euro-pluggar, vilket är praktiskt för sladdlampor om polariseringen inte spelar någon roll. Jag är jättenöjd med dem.
Anslutning till lampor använder jag vanliga små lampkontakter. Kanske inte helt rätt, men jag hittade inget annat lämpligt. Men det gör att man kan använda vanliga typ IKEA-lampor, med lågvoltslampor i.
För lampströmbrytare använder jag vanliga för 230V. Det är åsikter om de, att kontakterna eventuellt kan bränna ihop i längden. Men om det händer får jag väl byta. Det är alls inte säkert att special-brytare är bättre. Det finns svenska elsäkerhetskrav på 230V-materialet, men inte på det för 12/24V. Så bäst att använda vanligt elmaterial till allt.
Drar man i rör så innebär det att man kan dra ut en kabel, som är fel, eller för klen och dra in en annan. Eller dra en till, om man vill utöka i ett rum.
24V är en bra spänning. Det kan vara nackdelar att hitta lampor och så, men man kan få vettig effekt i vägguttagen. 240W räcker för de flesta mindre elapparater som dator, TV, video, eller vad det nu kan vara. Det hjälper en att spara el också, då man inte kan välja värstingmodellen med extra effektslöseri. Dvs. det går att få tag på effektsnåla varianter.
12V tycker jag är för lite. Det ger mycket kraftigare kabel och en maxeffekt på 120W, vilket knappt räcker till någonting. Det fungerar bra i bilar, husbilar, mindre båtar &så.
Drar man 24V och max 200W, så får man dra själv. Att dra 10A, dvs 240W så krävs egentligen el-behörighet, för gränsen går just där. Fast frågan är om det finns någon paragrafryttare som skulle säga att behörighet krävs för 10A men inte för 8A? Det finns därför ett skäl att säkra ner, där man inte behöver fulla 10A, som till lampor.