Växthus?!

Re: Växthus?!

Inläggav Robban 25 maj 2009 12:18

Efter vad jag förstått, ska man ha varmt i jorden om man vill ha tidiga växter. Man brukade ju lägga varmbänk förr med multnande gödsel för att få igång grönsakerna. Det borde ge extra bra effekt långt norrut. Ljuset finns tillräckligt av redan tidigt på våren, men marken är ännu inte uppvärmd. Om/när jag skaffar växthus vill jag ha någon möjlighet att värma upp jorden på senvintern och sedan skörda färska grönsaker till midsommar.
Robban
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 15 apr 2009 12:32

Re: Växthus?!

Inläggav Karro 25 maj 2009 12:51

deepforest, jag gillar sådana där enkla lösningar.

Jag tittade lite på mitt garage/carport/skjul, som är ganska stort (för 3 bilar/maskiner).
Den verkar inte ha någon grund alls, däremot så är allt byggt på kraftiga stockar som bara verkar ligga på marken. Förut i tiden brukade man ha väldigt enkla lösningar.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Växthus?!

Inläggav deepforest 25 maj 2009 15:06

Jag har inga bärande stolpar heller utan jag skruvade fast fönsterbågarna direkt i ramen nedtill. 6 bågar långt och fyra brett, + en stående bräda i överkant som jag skruvade ihop med fönsterbågarna. Sen gjorde jag två lite kraftigare gavlar i trä med plexiglas i. Sedan en 45x145 som "takås" över hela längden. några brädor ned från den till brädan/fönsterbågarna att skruva växthusplasten i och voila! Klart. Dörrarna är också två fönsterbågar.
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Växthus?!

Inläggav PowerMizer 25 maj 2009 19:58

Karro skrev:. . . och det växer bara tistlar och brännässlor.
Där det "bara" växer brännässlor ska du ha ditt växthus, för där är bra jord! Eller så gödselvattnar du med nässelvatten! :D
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Växthus?!

Inläggav Karro 25 maj 2009 20:50

Jag har massvis med brännässlor. Det inbjuder inte riktigt till barfota och bararmat på sommaren. Ett elände.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Växthus?!

Inläggav HJFF1969 25 maj 2009 21:20

Karro skrev:Fast vad jag förfasar mig över är grundläggningen. Vore det inte för den skulle jag kunna åka till en brädgård, köpa virke och spika up en ram. Men grundläggningen verkar extremt jobbig.

Jag funderar lite på att inte sätta växthuset vid huset mitt, just på grund av att grundläggningen blir extra svår vid huset. En bit bort, på ett lite sämre ställe, har jag en plats där det stått en lagård med kor en gång i tiden. Nu är det allmän skräpsamling och det växer bara tistlar och brännässlor. Undra om jag kan anta att det redan finns någon sorts grundläggning där under och att jag bara kan bygga ovanpå marken?


Problemet vid grundläggning är att tjälen bör skjuta lika mycket överallt eller helst naturligtvis inget alls, tvivlar på att jordankare skulle vara tillräckligt om du monterar en gavel mot huset, speciellt när det gäller växthus med glas, ett fristående med plast där tjälen kan lyfta det flera centimeter bara den gör det lika mycket överallt spelar nog mindre roll.

Ett annat lättsamt sätt är att gräva gropar som du sedan fyller med "granullering" (typ svart sand som isolerar bra) eller EPS-skivor och sedan lägger du bara nån trädgårdsplatta på, "isoleringen gör att tjälen aldrig kommer under, här uppe räcker det nog med 60-70cm djupt.
Användarvisningsbild
HJFF1969
 
Inlägg: 767
Blev medlem: 04 jan 2008 16:43

Re: Växthus?!

Inläggav Sverre V 25 maj 2009 23:26

Karro. Dette er ikke ett elende, men god mat. Hell varmt vann over den før du høster den. Kok den som spinat suppe og du har verdens beste suppe, rik på vitaminer og jern. Neslesuppe spiste vi hele sommeren og til langt utpå høsten da jeg var liten. :mrgreen:

Mvh
Sverre V
Användarvisningsbild
Sverre V
 
Inlägg: 172
Blev medlem: 11 apr 2008 22:29

Re: Växthus?!

Inläggav Karro 26 maj 2009 08:15

De må vara så, men jag har ett litet hatförhållande till nässlorna, för de ska alltid bränna mig.
Ett par tusen kvadratmeter av min tomt är nässlornas terretorium och ve den människa som försöker närma sig. De gömmer sig i tuvor och gräs också, bara för att stinga till, när man helt oskyldigt går där.

Förra året försökte jag förklara krig mot dem, genom att rycka upp dem med roten. Efter några tiotal kvadratmeter och några kubikmeter uppryckta nässlor insåg jag det lönlösa. De växer ju upp lika snabbt igen. Hur blir man av med de rackarna?

Eller så är det bara att ge up och markera nässelfälten som om de vore minfält. Skylt med döskalle å sådär.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Växthus?!

Inläggav Sverre V 26 maj 2009 08:43

Urea, heter botemoddlet! Det virker. Kjøpes i 40 kg sekker. Slipper du en håndfull av dette rett ned på marken, vokser ingen ting der på 3-4 år. Sprer du den samme mengde over over noen m2, så vokser det som bare det. Etter det jeg vet er urea uten kemikalier.

Mvh
Sverre V
Användarvisningsbild
Sverre V
 
Inlägg: 172
Blev medlem: 11 apr 2008 22:29

Re: Växthus?!

Inläggav Karro 26 maj 2009 08:54

Tanken är inte att det inte ska växa någonting. Det får gärna växa annat än nässlor.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Växthus?!

Inläggav PowerMizer 26 maj 2009 08:58

Men om man slår mer dom med lie, bär bort "skräpet" (eller gör gott thé/soppa) och sen slänger ut en gammal pressenning?! Eller kanske kör med jordfräsen först? Eller klipper det som en gräsmatta? Kanske med lien?

Jag vet inte hur man gör... :?
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Växthus?!

Inläggav KennethE 26 maj 2009 09:30

Varför inte röta nässlorna, ta vara på biogasen och sedan göra tyg eller liknande av fibrerna? Resten som blir kvar är ypperlig gödning.
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Växthus?!

Inläggav KennethE 26 maj 2009 09:31

Eller repa först av bladen, torka ev. och använd som foder till hönorna. :-)
Perfekt att göra ägg av nässlorna!
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Växthus?!

Inläggav PowerMizer 26 maj 2009 10:22

KennethE skrev:Varför inte röta nässlorna, ta vara på biogasen och sedan göra tyg eller liknande av fibrerna?
Men du... Det ska ju göras också!! Hur ska man hinna med att lära sej / bygga utrustning och göra allt sånt? :roll:

Okej, några kort sen förra veckan:
v-hus.jpg
v-hus.jpg (89.79 KB) Visad 9944 gånger
Här ser man en helvy. Jag har ljusat upp kortet vid fönstren. Det är spikat mera brädor nu. Under fönstren har jag stiftat lite vindpapp och ovanför har jag stiftat en grön(-aktig) armerad plast som vindskydd. Eftersom jag har hundratals meter av den gröna, smala och en gul, 600 mm bred armerad plastmatta så används det till "allt"! :lol: Jag köpte 2 nockplåtar á 2,5 meter (typ 400:-) men det som fattas blir nån hem-bockad svart plåt. Dörren har asfaboard nertill och plast upptill.

v-hus_blomlaada.jpg
v-hus_blomlaada.jpg (72.68 KB) Visad 9934 gånger
Här syns en blomlåda på söderväggen. Det är lite nattkallt än, därav plasten.

v-hus_dorrlist.jpg
v-hus_dorrlist.jpg (130.96 KB) Visad 9930 gånger
Dörrlisten är av samma gröna plastmatta! :P

v-hus_inne.jpg
v-hus_inne.jpg (93.85 KB) Visad 9929 gånger
Här ser man förhöjda pallkragar, takstolar av golvvirke, långväggens stagning med 5 mm rundstång i stål, platonmatta i gavelspets :lol: och lite grönsaker... Jo, pumphuset syns ju också, och därifrån ska jag dra in sommarvatten till växthuset!

v-hus_takfot.jpg
v-hus_takfot.jpg (76.83 KB) Visad 9935 gånger
Lite plywoodspill passade bra vid takfoten...

Så långt växthuset. Det fattas några brädlappar ännu, och jag ska i dagarna köpa lecasten att ställa det på.



Vårt nästa projekt är ett lusthus / uteplats. Även detta blir ett 0-budgetbygge. Det blir ovalt med eldring i mitten, tät bak-(norr-)vägg med nått fönster, räcke på sidor o framsidan och el och sommarvatten till ett hembyggt "Trinettekök". Kanske nått busenkelt termosifonsystem för varmvatten också. Eventuellt byggs ett trädäck med badtunnan nerbyggd i trädäcket?!

Här är en bild på taket.
parabol.jpg
parabol.jpg (100.56 KB) Visad 9935 gånger
En 3-meters parabol som får en hembyggd takbit på några meter mellan halvorna. Kanske 3 X 6 meter??
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Växthus?!

Inläggav HJFF1969 26 maj 2009 10:35

Härlig läsning, det blir ju så bra trots billigt material.
Användarvisningsbild
HJFF1969
 
Inlägg: 767
Blev medlem: 04 jan 2008 16:43

FöregåendeNästa

Återgå till Övrigt om villa, fritidshus, båt, husvagn, m.m.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster