ASUS pyttedator linux tips

ASUS pyttedator linux tips

Inläggav Karro 23 maj 2009 08:03

Nu är det minst två på forumet som har en ASUS pyttedator och kanske det blir fler, då de är helt förträffliga för minimalenergisurfande. Naturligtvis finns det andra fabrikat också.
Här var det tänkt att man kan fråga, få hjälp och diskutera linuxfrågor på dessa, då det är en hel del problem man kan råka ut för och det inte alltid är så lätt att hitta hjälp på webben. Så slipper vi rena dator/linuxdiskussioner i andra ämnen.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: ASUS pyttedator linux tips

Inläggav Karro 23 maj 2009 08:29

Ska vi ta ett rena tips då:

Tips 1:
Tangenten <>| saknas på tangentbordet. Tipset är att lägga den på windows-tangenten som ligger helt i närheten.
Gör detta:
setkeycodes e05b 86
Lägg det i en startfil. För mig heter startfilen /etc/rc.local, men beroende på distribution kan den heta något annat.

Tips 2
Ska man köra linux på datorn behöver man dels nyaste linux-kerneln, dels några tillsatsprogram, för att få extraknappar och extrafunktioner att fungera. När man installerar rätt extraprogram verkar tack och lov, det mesta fungera med en gång. Men man får ändå justera vad som ska hända när man stänger locket och så. Jag vill att den ska sova i RAM och faktiskt fungerade det nästan med en gång.

Tips 3:
Touchplattan på 900/901 är av fabrikatet Elantech. Driver för den finns i senaste kerneln. Jag har haft lite problem att få det att fungera, och det kan eventuellt finnas buggar. I X heter iallafall drivern "synaptics" och det finns ett trevligt program som heter gsynaptics där man kan ställa in pekplattan. Med lite pillande med parametrarna kanske man kan få den att fungera perfekt. Den är ganska avancerad och har en del trevliga extrafunktioner.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: ASUS pyttedator linux tips

Inläggav Michael 23 maj 2009 08:50

Karro hann före med dator tråd, jag har använt IR mellan stationär och bärbar dator och surfat den vägen men nu vill barnen ha internet till sina datorer så jag tänkte köpa tre bluetooth adapter för att köra internet koppling från en till dom två andra datorerna, jag har frågat försäljare på elgiganten, siba, onoff, dom tror inte att det går att använda bluetooth på det viset men jag tror att det går. :roll: Jag använder Win xp och är tacksam för svar on någon vet.
Användarvisningsbild
Michael
 
Inlägg: 137
Blev medlem: 11 feb 2009 00:18
Ort: Rånäs


Re: ASUS pyttedator linux tips

Inläggav Michael 23 maj 2009 09:46

Tack för svaret :D Sitter och suktar efter delar nu. http://www.webhallen.com/prod.php?id=94519
Användarvisningsbild
Michael
 
Inlägg: 137
Blev medlem: 11 feb 2009 00:18
Ort: Rånäs

Re: ASUS pyttedator linux tips

Inläggav Karro 23 maj 2009 10:17

Ursäkta att jag frågar det uppenbara, men varför vill du inte använda normalt trådlöst LAN?
Om du ändå ska köpa adaptrar, menar jag.
Datorn med internetanslutning behöver agera router och brandvägg, men jag antar att du vet det redan.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: ASUS pyttedator linux tips

Inläggav KennethE 23 maj 2009 10:31

http://www.eeebuntu.org/ stödjer EEE direkt med alla funktioner, liksom även standard Debian numera ifall jag fattat rätt.

Knappen med <>| och Z finns, i alla fall på versionen med Linux, dock gäller det att trycka ner kombinationen som krävs i rätt följd, när man kommit underfund med det känns det helt logiskt. Linuxversionen har inte heller någon knapp med Windowssymbol. :-) I stället sitter en knapp med ett hus på. Fast helst hade jag viljat att det varit en pingvin på den. :-)

Det var för övrigt lite extra jobb att få in stöd för min GPS-mottagare med den medföljande Linuxdistributionen, men det går ifall man är försiktig ofta att installera paket från debians arkiv och då funkade det utmärkt. Programmet gpsdrive är ganska trevligt, det finns även kommandoradsprogram så att man kan prata med den direkt vilket kan vara väldigt användbart för script, jag skulle t.ex. kunna tänka mig att det t.ex. skulle vara väldigt användbart för olika former av automatisk datainsamling där man automatiskt även vill lagra position. Man kan dessutom använda den för att få en mycket exakt tidsangivelse eftersom hela GPS-systemet bygger på just exakt tid. Jag köpte min GPS-mottagare hos Clas Ohlsson.
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: ASUS pyttedator linux tips

Inläggav PowerMizer 23 maj 2009 10:32

Karro skrev:Här var det tänkt att man kan fråga, få hjälp och diskutera linuxfrågor på dessa

Kanske är dax med ett forum här på 24volt om IT med några underkategorier? Många mäter o styr, och då är ju Linux bra. Andra vill bara ha en energisnål surfdator (som din!) Vissa gör annat mysko med linux. Kanske en egen, liten, undanskymd kategori för Window$? :lol:

Förslag:

DATORER OCH IT (<--- Kanske mellan "Installationer" och "Produkter, tips & länkar"?)

* LINUX
** Hårdvara till Linux
** Installation / konfiguration
** Mät och styr
** Applikationer, tips o idéer
** Kommunikation (<--- Typ nätverk, blåtand, W-lan.....)

* WINDOWS
** Mät och styr
** Applikationer, tips o idéer

* Övrigt


Nån annan som önskar nått liknande? Förslag? :?
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: ASUS pyttedator linux tips

Inläggav Michael 23 maj 2009 10:37

Karro skrev:Ursäkta att jag frågar det uppenbara, men varför vill du inte använda normalt trådlöst LAN?

Jag har nog svårt att vara normal :wink:
Min tanke var så enkel som att barnens ivriga mobilfotograferande samtidigt ska kunna överföras den vägen.
Användarvisningsbild
Michael
 
Inlägg: 137
Blev medlem: 11 feb 2009 00:18
Ort: Rånäs

Re: ASUS pyttedator linux tips

Inläggav Karro 23 maj 2009 11:30

KennethE skrev:http://www.eeebuntu.org/ stödjer EEE direkt med alla funktioner, liksom även standard Debian numera ifall jag fattat rätt.

Ok, då är eeebuntu att rekommendera och fungerar säkert även om man är ny med linux. Ja också om man inte får tag på linux-varianten av Eee-pc och tvingas köpta windows-varianten. 901GO har 16GB SSD-disk, så den har endast obetydligt mindre diskutrymme än linux-varianten.

Knappen med <>| och Z finns, i alla fall på versionen med Linux, dock gäller det att trycka ner kombinationen som krävs i rätt följd, när man kommit underfund med det känns det helt logiskt. Linuxversionen har inte heller någon knapp med Windowssymbol. :-) I stället sitter en knapp med ett hus på. Fast helst hade jag viljat att det varit en pingvin på den. :-)

Det är samma knapp som Z och jag fick den inte att fungera. Den medlevererade linux har säkert en specialgrej för det. Men windows/hus-knappen sitter jättebra till för det ändamålet. | är viktig i linux.

Jag swappade också Ctrl och Caps Lock, för Ctrl är nästan omöjlig där den sitter.
Ligg med datorn på magen och prova Alt-Ctrl-F1, och finn att det är så gott som omöjligt om man har aningen naglar. Fast alla andra här kanske filar sina naglar ner till knogarna och skulle därför inte få sådana problem...
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: ASUS pyttedator linux tips

Inläggav Karro 23 maj 2009 12:14

PowerMizer skrev:Kanske är dax med ett forum här på 24volt om IT med några underkategorier? Många mäter o styr, och då är ju Linux bra. Andra vill bara ha en energisnål surfdator (som din!) Vissa gör annat mysko med linux. Kanske en egen, liten, undanskymd kategori för Window$? :lol:

Jag tycker det verkar som en bra idé. Speciellt för de som vill göra konstiga saker med sin dator, som att logga, eller mäta och styra. Det kan var svårt att få hjälp med sådant på normala datorforum.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: ASUS pyttedator linux tips

Inläggav TonyMontano 23 maj 2009 16:27

PowerMizer skrev:
Kanske är dax med ett forum här på 24volt om IT


De är en super ide :) där vi kan prata om allt från datorenrnas övervakning och energi upptag med med ^^
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: ASUS pyttedator linux tips

Inläggav KennethE 23 maj 2009 16:42

Karro, jag skall se ifall jag hinner/orkar göra den backup av originalet på min eee snart, och då passa på att kolla upp filerna för tangentbordmappningen så att jag kan dela med mig. Stöt på ifall det dröjer för länge.
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: ASUS pyttedator linux tips

Inläggav Martin 23 maj 2009 20:56

Jag har också en pyttedator, dock inte en ASUS utan en Acer. Den kom bara med en 230 V adapter
och det känns som onödiga förluster att först göra om strömmen till 230 V med växelriktaren och sen ner
igen till 19 V.

Så min fråga är om det är någon här på forumet som vet om någon bra 12V alt. 24 V
laddare/strömförsörning till laptop för ett vettigt pris??
Martin
 
Inlägg: 831
Blev medlem: 30 mar 2008 21:50
Ort: Rimforsa

Re: ASUS pyttedator linux tips

Inläggav KennethE 23 maj 2009 21:43

Martin, detsamma gäller Asus, men den adaptern ger 12V som datorn vill ha. Kolla vad din adapter ger, den spänningen kan du mata den med även utan adaptern så länge din strömkälla klarar att ge minst samma strömstyrka som står angivet på adaptern. Spänningen (volt) skall alltså vara samma, strömstyrkan (ampere) skall vara samma eller högre.

Oj, såg just att jag inte läste hela dittt inlägg, vill den ha 19 volt så behöver du konvertera till det på något sätt, t.ex. en dc-dc-omvandlare.
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Nästa

Återgå till Övrigt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster