Galna idéer eller?

Galna idéer eller?

Inläggav exile 04 maj 2009 22:06

Solceller är ju som bekant ganska dyra, så kan man ”dryga” ut dem?
Iden är att ha speglar som speglar ljuset på solcellen, genom att ha flera speglar så kommer den yta som solcellen tar upp ljuse på att öka.
Vilket borde öka effekten.

Jag har set liknade lösningar med de använde special celler vilket är av sätt för enda målet, men frågan är om vanliga celler är starkt optimerade eller ”svaga” för anat än direkt solljus.

Om solceller tål behandlingen så borde man få en någorlunda linjär ökning av effekten, så om har 4st speglar riktade mot en solcell (mot svarande 4 gånger area på solpanelen ) så borde man få ca 4 gånger mer effekt, givet finns det begränsningar som att ledarna på solcellerna inte klara mer ström och cellerna blir för varma och tappar verknings grad, men jag inbillar mig att 4 gånger är lämpligt.
Om man då har en 100w panel och applicera den här tekniken på den så borde man få vad en ca vad en 400w pannel ger (troligt vis mindre men frågan hur mycket)

Vilket borde ge ganska bra watt per kr, visst finns det nackdelar som att man måste ha solfölja. (men jag vet inte om det är nackdel :) )

Vad tror ni, dag drömmer jag eller är det bra ide?


Apropå inget Göran säljer du inga batterier? och tack för ett bra forum ^^
exile
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 04 maj 2009 20:06

Re: Galna idéer eller?

Inläggav Göran 05 maj 2009 00:02

exile, jag säljer batterier från batteriexpressen.se Jag har bara inte fått någon ordning på det där med fraktpriserna än.

Jag har testat det där med speglar riktade mot en solpanel och jag fick ur dubbla effekten, men efter en stund började panelen se ut som en LCD-display som står i solen. När jag plockade bort speglarna återgick den till det normala och den funkar fortfarande fint.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Galna idéer eller?

Inläggav Martin 05 maj 2009 00:28

Man borde kunna använda speglar vid molnigt väder för att öka effekten på polyamorfa paneler. Det hela skulle kunna automatiseras så att speglerna vrids undan vid starkt solsken, så att maxeffekten aldrig överskrids.
Martin
 
Inlägg: 831
Blev medlem: 30 mar 2008 21:50
Ort: Rimforsa

Re: Galna idéer eller?

Inläggav Michael 05 maj 2009 07:07

Jag tror knappast att 2 speglar är något bekymmer med vårat klimat panelerna ska ju hålla för mycket brutalare solinstrålning än vad solen i Sverige kan erbjuda.
Göran skrev:Jag har testat det där med speglar riktade mot en solpanel och jag fick ur dubbla effekten, men efter en stund började panelen se ut som en LCD-display som står i solen. När jag plockade bort speglarna återgick den till det normala och den funkar fortfarande fint.

Dubbla effekten ger ju en bättre återbetalningstid men hur många speglar Göran?
Test på en solpanel http://www.youtube.com/watch?v=-yh1q59a ... r_embedded
Jag har erfarenhet av att köra effekttransistorer hårt och dom fungerar trots en temperatur på 120 grader, men man ska nog hålla en solpanel betydligt kallare tror jag :roll:
Användarvisningsbild
Michael
 
Inlägg: 137
Blev medlem: 11 feb 2009 00:18
Ort: Rånäs

Re: Galna idéer eller?

Inläggav TonyMontano 05 maj 2009 08:27

Jag tror nog på Martins ide :) då jag testade att ha två speglar riktade mot solpanelen under molnigt väder de fungerade ;) men sen hur mkt mer den gav då kommer jag inte ihåg nu, men man såg att de hände något :)

Det hela skulle kunna automatiseras så att speglerna vrids undan vid starkt solsken
de skulle nog vara de bästa! med tanke på vad som hände Görans solpanel. tror nog inte dom mår så bra efter ett tag då :(
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: Galna idéer eller?

Inläggav KennethE 05 maj 2009 08:30

Kiselhalvledare, alltså både transistorer och solceller, minskar i livslängd med ökad temperatur. Jag såg någon siffra någonstans på att det fanns någon brytpunkt på runt 113°C där den minskar allt snabbare, kurvan är alltså inte linjär.

Jag har för övrigt testat att såga av toppen på en transistor av typen 2N3055 (TO-3-kapsel) så att ljus når själva kiselchipet, den fungerar då som solcell och ger 0,5V obelastad. Koppla ihop kollektor och emitter för att utnyttja maximal yta. Effekttransistorer har större yta och ger därmed högre effekt.

Naturligtvis är det inte effektivt utnyttjande av utrymmet och inte ekonomiskt heller ifall man inte råkar få tag på dem nästan gratis. Men det kan säkert bli något mer ekonomiskt ifall man monterar dem på en plåt som kan kyler bakifrån och använder speglar för att koncentrera solljuset.

Det är också en tänkbar lösning ifall man är strandsatt i någon stuga i ödemarken och behöver få igång en nödradio, och råkar hitta en massa effekttransistorer. ;-)
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Galna idéer eller?

Inläggav Soljagarn 05 maj 2009 13:37

I mitt fall borde det ju fungera bra med spegelmetoden. Jag får ju inte in kvällssolen till mina paneler, men med hjälp av en spegel skulle jag säkert kunna få den att nå fram några timmar till. :)
Soljagarn
 
Inlägg: 127
Blev medlem: 06 jan 2009 21:08
Ort: Västerås

Re: Galna idéer eller?

Inläggav TonyMontano 05 maj 2009 13:40

tror nog man kan ha den som solföljare :) om inte solen lyser på solpanelen så har man speglar ;) de måste ju fungera :D
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: Galna idéer eller?

Inläggav Soljagarn 05 maj 2009 14:08

Ja jag tänker nog prova i alla fall. Dock inte som förstärkare utan mer som ett sätt att få in solen då den annars inte skulle funnits där! :P
Soljagarn
 
Inlägg: 127
Blev medlem: 06 jan 2009 21:08
Ort: Västerås

Re: Galna idéer eller?

Inläggav KennethE 05 maj 2009 14:14

Jag skulle kunna tänka mig en variant med speglar när det inte är lämpligt att montera solfångaren på ett optimalt ställe, kanske speciellt för luftsolfångare.

Då skulle man kunna ha ljussensorer på varsin sida om solfångaren som styr speglarna rätt, i stället för att rikta in solfångaren. Kanske fyra sensorer på solfångarens fyra sidor för att även justera i höjdled. Möjligen kan det vara nödvändigt att styra via en dator som sköter grovinställningen efter datum och tid så att ljuset når någon av sensorerna, sedan kan den gå efter dem i stället.

Jag tänker på hur det ser ut hos mina föräldrar, bästa stället för solfångare där är på andra sidan ängen, och då blir det långa ledningar för solpaneler och ännu värre med långa rör från luftsolfångare. Bättre då att skicka ljuset över ängen med speglar kanske?

Fast frågan är ifall morsan skulle godkänna det med tanke på det estetiska?
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Galna idéer eller?

Inläggav Göran 05 maj 2009 15:59

Den ena spegeln var 1,5 x 1 meter och den andra var en mindre oval hallspegel.
Vid första försöket satte jag spegeln åtta meter bort och riktade den mot 100W-panelen. Värmen från spegeln var imponerande även på långt håll så panelen torde bli rejält varm. Samtidigt sjunker verkningsgraden när panelen värms upp, så för att få ut mesta möjliga måste panelen samtidigt kylas. Om det här var ett enkelt problem att lösa, då vore det redan löst.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Galna idéer eller?

Inläggav KennethE 05 maj 2009 19:34

Men använder man spegel, inte för att öka effekten jämfört med direkt solljus utan för att kompensera att man inte har direkt solljus borde det inte vara en faktor.

Sitter spegeln långt borta borde man ganska enkelt kunna göra den mycket svagt konkav utan problem, vill man ha en brännvidd på 50 meter eller mer borde man kunna belasta spegeln mycket svagt i mitten utan att löpa alltför stor risk att den tar skada. Jag skulle även kunna tänka mig att man kan sätta den lagom i spänn och värma den till kanske 100-150° i några timmar och sedan kyla den långsamt för att få krökningen permanent utan spänningar i glaset? Det kan vara värt för den som är intresserad att tala med en kunnig glasmästare om det.

Annars är ju många helfigursspeglar svagt välvda, speciellt de som används i klädbutiker, för att vara smickrande för kunderna genom att de ser smalare ut. Fast frågan är ifall de inte är krökta för mycket ifall avståndet är 50 meter eller mer? För den matematiskt begåvade borde det vara enkelt att räkna på.

För experiment i mindre skala finns ju kraftigt konkava rakspeglar billigt. Jag har en som har en brännvidd på under en meter.
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Galna idéer eller?

Inläggav Fritte 05 maj 2009 23:06

Med ett vattendrag i närheten och en liten vädurspump så kan man kyla panelerna med vatten.
Borde ju vara ganska effektivt.
Fritte
 
Inlägg: 209
Blev medlem: 09 sep 2008 18:13
Ort: Linköping

Re: Galna idéer eller?

Inläggav whynot 17 maj 2009 00:49

Man använder väl koncentrerade cell eller med Fresnel linser eller speglar som t.ex Arontis i Härnösand eller Global Sun i Luleå. Då spar man i på storleken på cellerna en lins kan förstora ytan med 200-500 gånger.
solceller

En sån cell kostar ~300:- och storleken är 10 x 10 mm och ger 18W men då måste man köpa för 60.000:- :)
men köper man ännu mer så kan priset bli 80:-/st
whynot
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 11 maj 2009 21:59
Ort: Norrut Boden

Re: Galna idéer eller?

Inläggav M8e 17 maj 2009 11:24

Fast dessa är ju vattenkylda! och det gör det onödigt dyrt om man bara vill ha lite el.

På minde skala så skulle man kunna ha en kylfläns på baksidan av cellerna, möjligtvis med fläkt och sen låta koncentratorn/speglarna vrida sig ur sol när cellerna blir varmare än X grader.
Användarvisningsbild
M8e
 
Inlägg: 346
Blev medlem: 27 mar 2008 20:07
Ort: Ume

Nästa

Återgå till Övrigt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster