USA-Dollarn

USA-Dollarn

Inläggav Jernet 08 apr 2009 09:04

Det börjar betydligt tidigare än jag förts trodde, men nu är det på G.
Någon som fortfarande tror på usas starka valuta :mrgreen:

http://www.e24.se/entreprenor/artikel_1233151.e24

Mitt tips står alltså fortfarande kvar om att en svart barack kommer köra ner usas ekonomi till en totalbotten inom ett år.
Men med facit i hand kan det tydligen gå betydligt snabbare.
Så håll i era SEK för dom lär bli gångbara i usa väldigt snart :wink:
Ett hett tips är också att euron kommer följa dollarn med ett stort brak!
Jernet
 

Re: USA-Dollarn

Inläggav Göran 08 apr 2009 10:49

Idag händer i alla fall inget för kronan har backat både mot dollarn och euron. :wink:
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: USA-Dollarn

Inläggav Jernet 08 apr 2009 10:54

Göran skrev:Idag händer i alla fall inget för kronan har backat både mot dollarn och euron. :wink:


Lugn! Bara lugn! :wink:
Jernet
 

Re: USA-Dollarn

Inläggav carl.c 08 apr 2009 11:13

När det händer blir kronan värdelös också..så det är inget att gå å vänta på...bara köra järnet rakt in i väggen...sen hittar vi på nåt nytt.
Användarvisningsbild
carl.c
 
Inlägg: 136
Blev medlem: 01 apr 2009 14:00

Re: USA-Dollarn

Inläggav Jernet 08 apr 2009 11:19

carl.c skrev:När det händer blir kronan värdelös också..så det är inget att gå å vänta på...bara köra järnet rakt in i väggen...sen hittar vi på nåt nytt.


Jag tror inte det faktiskt.
Men som alla andra kan jag ju bara sia om detta.
Anledningen till att jag tror så är det faktum att någon har aldrig lyckats med att "låna" sig ur en kris.
Sverige är än så länge rätt så restriktiva med sin pengar som tur är.
USA kommer därför falla, och det blir en ordentlig smäll när det händer, för händer gör det, förr eller senare.
Jernet
 

Re: USA-Dollarn

Inläggav carl.c 08 apr 2009 11:39

Idag är Sveriges exportandel (enligt OECD) drygt 50 procent. Som jämförelse är exportandelen för USA 12 procent och för Japan 18 procent. 7.7% av vår export går till usa ungefär, Hela 68 % av alla varor som produceras i Sverige exporteras till andra länder.

Så när länder som importerar mycke krashar blir det sämmre för dom som exporterar dit. Det mesta USA importerar är massa plastskrot och krimskrams bilar, olja mm..men dom kan säkert producera allt själva och skippa det mesta dom inte behöver, inte oljan men det har dom fixat med irak redan. Vi å andra sidan som behöver exportera kommer tappa otroliga inkomster. Fast det är bara vad jag tror...och det realla värdet av allt finns ju kvar bara det fiktiva värdet av pappersprodukter och kalkyler, och framtidsutsikter som tappar värde.
Användarvisningsbild
carl.c
 
Inlägg: 136
Blev medlem: 01 apr 2009 14:00

Re: USA-Dollarn

Inläggav Jernet 08 apr 2009 11:46

Visst är det riktigt som du säger Carl, men vi har även en importsida att ta hänsyn till, vidare så står sverige inte å faller med usa, det finns även andra länder vi exporterar till.
Kina exempelvis hatar att handla i usa-dollar och försöker på alla sätt dom kan att ändra på detta, men i tider som dessa är det svårt då även kina går på knäna.
Jag tror vi har mycket att vinna på en mycket låg dollar, men säger även som du " Det är vad jag tror"
Tycker USA har lekt världsherrar nog nu!
Jernet
 

Re: USA-Dollarn

Inläggav KennethE 08 apr 2009 19:36

Å andra sidan har USA lånat väldigt mycket pengar av Kinesiska banker, i praktiken ägs alltså mycket av USA av Kina. Går USA under gör nog Kina det också.
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: USA-Dollarn

Inläggav Jernet 08 apr 2009 19:46

Tycker det är märkligt att ingen ser ett ljus i denna världsekonomi som råder.
Men jag vet då vad att göra, så nu kommer jag bygga upp ett nytt företag.
Jag har för inte byggt det förut och tjänat några kronor.
Men med denna mentaliteten bygger vi inte upp sverige igen.
Kom igen nu! Nu kör vi!
Göran gör ju helt rätt!!! Satsa allt i lågkonjuktur är ordet!

Personligen har jag beställt en ny byggnad för det som komma skall :mrgreen:
Jernet
 

Re: USA-Dollarn

Inläggav Göran 08 apr 2009 23:06

Jag litar på teknisk analys (den bygger ju också på psykologiska faktorer och ekonomi är psykologi), men ringrostig som jag är törs jag inte säga vad som kommer att hända. Dollarn ser i alla fall ut att ha svårt att bryta igenom nivån runt 8,30-8,50 kr och där ligger den nu, men skulle den gå under 7,70 kr är det fritt fall nedåt. Den uppåtgående trenden ser i alla fall att vara bruten och jag är nog inne på Jernets linje, att dollarn faller och mitt tips är att den gör det i början av september. Naturligtvis måste man även göra en fundamental analys, speciellt i ett läge som detta och det betyder att fallet kan komma tidigare. :wink:
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: USA-Dollarn

Inläggav KennethE 08 apr 2009 23:17

Ekonomi är en vetenskap på samma sätt som teologi eller roulett, skillnaden är att chansen att gissa rätt är större vid roulettbordet. :-)
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: USA-Dollarn

Inläggav Jernet 09 apr 2009 05:53

KennethE skrev:Ekonomi är en vetenskap på samma sätt som teologi eller roulett, skillnaden är att chansen att gissa rätt är större vid roulettbordet. :-)


Nja, det vet jag inte om jag håller med om förstås.
Visst kan det va kul att spela roulett, men det gör jag inte rent affärsmässigt :wink:
Jernet
 

Re: USA-Dollarn

Inläggav KennethE 09 apr 2009 10:22

Min poäng var att ekonomi, när man skall bedöma framtida utveckling, inte kan betraktas som en vetenskap eftersom det är så många faktorer inblandade att det blir omöjligt att veta säkert vad som kommer att hända. Det går inte att använda vetenskapliga metoder på ett område där det inte är möjligt att sätta upp falsificerbara hypoteser, eller snarare 100% av alla hypoteser på området falcificeras, och gör det ganska fort.

Kan man inte ställa en prognos med en rimlig träffsäkerhet är det inte vetenskap.

Meteorologin har i alla fall kommit såpass långt att de kan göra prognoser för kortare tider som oftast är bättre än slumpen, det kan inte ekonomerna. Men jag kan lätt göra en väderprognos för nästa dag varje dag i ett år med bättre genomsnittlig träffsäkerhet än SMHI bara genom att varje dag säga att i morgon blir det ungefär samma väder som i dag. Jag får då en träffsäkerhet på nära 75% vilket är klart bättre än SMHI. :-)
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: USA-Dollarn

Inläggav Jernet 09 apr 2009 10:32

jag kan lätt göra en väderprognos för nästa dag varje dag i ett år med bättre genomsnittlig träffsäkerhet än SMHI bara genom att varje dag säga att i morgon blir det ungefär samma väder som i dag. Jag får då en träffsäkerhet på nära 75% vilket är klart bättre än SMHI.


Smhi:s träffsäkerhet per 24 timmar är 85% :P
Jernet
 

Re: USA-Dollarn

Inläggav richard 10 apr 2009 15:03

Jernet skrev:Det börjar betydligt tidigare än jag förts trodde, men nu är det på G.
Någon som fortfarande tror på usas starka valuta :mrgreen:

http://www.e24.se/entreprenor/artikel_1233151.e24

Mitt tips står alltså fortfarande kvar om att en svart barack kommer köra ner usas ekonomi till en totalbotten inom ett år.
Men med facit i hand kan det tydligen gå betydligt snabbare.
Så håll i era SEK för dom lär bli gångbara i usa väldigt snart :wink:
Ett hett tips är också att euron kommer följa dollarn med ett stort brak!

Ursäkta mig på förhand,men Obama kan vara president ,men det betyder inte att han styr landet.Sedan civil war är det lobby som styr landet,framförallt judiska .
Sen är det en faktum att ekonomin just nu går inte att rädda,efter bushs låna,låna,låna policy och en statsskuld som har bara ökad de senaste deccenia.
Kolla på "national debt clock"
http://www.youtube.com/watch?v=6_7jaEO3pPs
richard
 
Inlägg: 301
Blev medlem: 18 feb 2008 00:03

Nästa

Återgå till Övrigt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster

cron