Senaste inköpet

Senaste inköpet

Inläggav Karro 03 mar 2009 13:13

Jag tänkte det kunde vara kul att ha en tråd där vi kunde visa bilder på våra senaste inköp som är relaterat till ämnet. Dvs. vår senaste anförskaffade vindturbin, batteri, solpanel, eller vad det nu kan vara.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Senaste inköpet

Inläggav Karro 03 mar 2009 13:17

Så jag börjar med mitt senaste inköp.
Bild
Det här är en hög omvandlare från 24V till 12V, som jag köpte billigt på Tradera.
De är tänkta att ha i smågrejer, som lampor, så att jag kan använda 12V LED-lampor på min 24V-spänning. Varje omvandlare klarar 6W, vilket räcker till en hel massa LED. Varje armatur får sin egna omvandlare.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Senaste inköpet

Inläggav Martin 03 mar 2009 15:15

Hade dom fler?? Omvandlare är så dyra om man ska köpa dom från t ex Elfa.
Martin
 
Inlägg: 831
Blev medlem: 30 mar 2008 21:50
Ort: Rimforsa

Re: Senaste inköpet

Inläggav Göran 03 mar 2009 17:44

Cykeldator inköpt hos Clas Ohlson för 70 kronor. Enda anledningen till att jag köpte den var varvräknarfunktionen. Jag tänker använda den här när jag testkör generatorer och vindkraftverk (om den visar rätt), men kanske också för fast montage på vattenhjul, vindkraftverk och annat.

cykeldator.jpg
cykeldator.jpg (18.74 KB) Visad 17541 gånger
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Senaste inköpet

Inläggav Karro 03 mar 2009 18:08

Martin skrev:Hade dom fler?? Omvandlare är så dyra om man ska köpa dom från t ex Elfa.

Inte vad jag kan se.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Senaste inköpet

Inläggav KennethE 03 mar 2009 18:21

En spänningsregulator som duger till lampor och liknande, för den effektnivån, kan man bygga själv till en mycket måttlig kostnad. Jag skulle antagligen bygga med en 555:a eller en klassisk astabil vippa med två transistorer, alltså en fyrkantsoscillator med en pulskvot på 50%, sedan skulle jag filtrera det med motstånd och kondensator, möjligen en drossel. För att få filterkomponenterna små och billiga skulle jag köra relativt hög frekvens.

Vet man belastningen behöver den inte ens vara spänningsreglerad utan man kan nöja sig med att göra på en fast pulskvot på 50%.

Skall man i stället bygga sina egna LED-lampor skulle jag låta den reglera fram konstant ström och låta spänningen reglera sig själv.
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Senaste inköpet

Inläggav Karro 10 mar 2009 15:07

Är det ingen annan som hänger på idén med senaste inköpet? Kanske det skulle det istället vara senaste inköpet och bygget?

Här är iallafall mitt senaste inköp
Bild
Det är återigen hårda paket.
Det lilla kretskortet i förgrunden är ett "nätaggregat", fast med 24V in. Den ger 5V och +- 12V ut.
Tanken är att använda den som utbytesaggregat i typ DVD-spelare och annan hemelektronik. Eventuellt kan man driva en mindre ITX-dator också.

Påsen innehåller kraftkomponener. Bland annat en hög LDO-regulatorer, som vi diskuterade någon annan stans här och kom fram till att de var fy så dyra. Därför skaffade jag en påse. Tanken är att använda som serieregulator i lysdiodslingor.

Påsen innehåller också ett antal high-side-swiches. Sådana använder man när man vill göra en MOS-strömbrytare på plusledningen. Eller en switchad omvandlare som kräver switch på plusledningen. Påsen har också några high-side-gate-drivers, som används till liknande ändamål. Alltså switchade effektomvandlare och MPPT.

Det är inte så att jag behöver allt det här nu. Men jag håller utkik på Tradera och köper när liknande saker kommer. Sedan går de på "högen" för eventuell framtida användning.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Senaste inköpet

Inläggav KennethE 10 mar 2009 16:25

Sådant är ju alltid kul att ha liggande för framtida projekt. :-)

Fast LDO, jag skulle nog hellre köra switchat, det blir mycket mindre förluster. Som du gör nu med en linjär regulator bränner du bort strömmen gånger oönskad del av spänningen som värme, det är alltså inte mer energisnålt än ett motsånd, fördelen är snarare att du ökar livslängden på dina LED lite genom att skydda dem från överström vid överspänning.

Jag skall nog fundera lite på en enkel konstruktion med två-tre transistorer och en drossel som switchad LED-drivare. Tar man fram ett litet kretskort till det skulle någon som hittar lämpliga komponenter kunna sälja som byggsats eller färdiga.
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Senaste inköpet

Inläggav PowerMizer 10 mar 2009 18:39

Senaste inköpet.... :?:

Ja, det var nog en kraftigare fjäder till primärvariatorn på en gammal "Polaris Indy Sport 440". Det ska bli en liten "bus-skoter" som är rapp, har bra "back-shift" och växlar på lagom hårt, är det tänkt.. Vägen dit är lång, för när man fördjupar sej så är variatorer minst lika avancerade som en H-rotor! :shock:

Annars är det nog en ny borrkasset och lite nya handverktyg. :)
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Senaste inköpet

Inläggav tompas11 10 mar 2009 19:57

Senaste inköpet blev en AEG sladdlös borrmaskin med vridmomentet 40Nm. 14,4V med dubbla Li-Ionbatterier på vardera 3Ah inklusive 1-timmas snabbladdare. Allt detta till det facila priset av 1300SEK. :D
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Senaste inköpet

Inläggav PowerMizer 10 mar 2009 20:05

tompas11 skrev:Allt detta till det facila priset av 1300SEK.
VAR? :shock:
40 Nm är inte alls fjolligt! :P Asså, jag menar att det är mycket att köra med.
Senast redigerad av PowerMizer 10 mar 2009 20:07, redigerad totalt 1 gång.
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Senaste inköpet

Inläggav KennethE 10 mar 2009 20:05

Mitt senaste inköp (i dag) var 4 kg bacon. :-)
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Senaste inköpet

Inläggav tompas11 10 mar 2009 20:12

PowerMizer skrev:
tompas11 skrev:Allt detta till det facila priset av 1300SEK.
VAR? :shock:
40 Nm är inte alls fjolligt! :P Asså, jag menar att det är mycket att köra med.


Jadu PM det var väl för någon vecka sedan eller så på Silvan i Västerås. De hade s.k. by night prices mellan kl.18.00 och 21.00. De exemplar som de hade gick åt som smör i solsken så det gällde att hänga på låset, vilket jag naturligtvis gjorde. :D Be there or be square. :mrgreen:
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Senaste inköpet

Inläggav PowerMizer 10 mar 2009 20:29

tompas11 skrev:. . . på Silvan i Västerås.
Hmmm... En av bästisarna bor utanför Kolbäck, men man kan ju inte utnyttja folk hur som helst. :P Har dom ofta sån REA?
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Senaste inköpet

Inläggav tompas11 10 mar 2009 21:06

Ofta och ofta, det har väl hänt några gånger, men har nu hört att de tänker lägga ner Silvanbutikerna i Sverige. :(

Jasså, du har bekanta utanför Kolbäck. Nu är det så att jag råkar faktiskt bo i just Kolbäck. Ibland är världen bra liten. :D
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Nästa

Återgå till Övrigt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster