Senaste inköpet

Re: Senaste inköpet

Inläggav RÖD@nörd 21 nov 2011 17:22

På sextiotalet lär en gubbe på elverket i Kalmar ha smörjt in sina händer med transformatorolja strax innan han gick hem varje dag. Mannen hade stort förtroende för transformatorolja och menade sådan olja var den renaste och finaste oljan som fanns. Mer än så om saken vet jag inte men mina händer smörjer jag om vintrarna med mild handcremé, någon trafoolja blir det inte.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Senaste inköpet

Inläggav Göran.W 23 nov 2011 01:18

Det är ju säkert hälsosamt oavsätt vilken oja eller kanske inte
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett mig annat än Luftvärmepumpar
Användarvisningsbild
Göran.W
 
Inlägg: 467
Blev medlem: 30 aug 2008 16:04
Ort: Tomelilla

Re: Senaste inköpet

Inläggav smidy 23 nov 2011 20:00

hittade detta som kan intressera PM om hans avsikter är dom jag tror http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=15 är sista inlägget som kan intressera
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

Re: Senaste inköpet

Inläggav RÖD@nörd 23 nov 2011 21:10

Elverket bytte ut ett par stora bjässar till transformatorer i H1:an (huvudstation 1) här i Kalmar i somras. Det var visst 10 m3 transformatorolja i varje transformator och transformatorerna var från 1963. Jag hänger inte riktigt med längre så jag vet inte var dom tog vägen, förmodligen till Stena Metall för destruktion. Jag såg när dom nya transformatorerna kom på trailers från något av de forna öststaterna och de var mindre än dom gamla men hade högre effekt.

Dom gamla transformatorerna var kraftigt flänsade runt om och kyldes av luften runtomkring men de nya har inbyggda fläktar istället. För mej känns det fel, mer komplicerat och fler grejer som kan krångla och gå sönder. Tveksamt om de kommer bli nästan femtio år som dom gamla transformatorerna från ASEA i Västerås.

Felet med dom gamla var ett inre läckage mellan den automatreglerade spänningsregulatorn och själva trafon. Det var visst tätningar som blivit dåliga vid regleringsaxlarna som rör sig efter behov. I spänningsregulatorn svärtas oljan och smutsig olja får inte komma in i själva trafon men så hade tyvärr skett.

Tydligen väljer man byta ut hela transformatorerna i stället för att byta tätningar och olja i dom gamla.

Gjorde man rätt eller fel?
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Senaste inköpet

Inläggav Jonas L 23 nov 2011 23:00

Jag tror inte de gör så stora och jobbiga byten om de inte har en god anledning till det. De har antagligen ganska många transformatorer av den gamla sorten, och vet ungefär hur stor sannolikheten är att den kommer drabbas av ett annat fel inom de närmsta åren. Akuta problem är ofta mycket dyrare att fixa.
Jonas L
 
Inlägg: 300
Blev medlem: 16 okt 2009 18:10

Re: Senaste inköpet

Inläggav RÖD@nörd 23 nov 2011 23:18

Ja, kanhända det är så. I Kalmar finns H1, H2 och H3. I södra delen av staden finns H3 som byggdes senast och det var nog i 80-talets början... I norra delen finns H2 och den är nog från början av sjuttiotalet skulle jag tro.. H1:an ligger mitt i stan och är den första stationen som byggdes. Det finns tre trafos där och förutom de här två splitt nya är en kvar som monterades 1981, tror jag, men den ersatte inte någon annan utan var ren utbyggnad. Det var ju då elvärmen i husen blev populärt....

Jag hittade ett pressmeddelande men det är inte daterat...

http://www.kalmarenergi.se/templates/Page____7586.aspx

Där står att det är viktigt med hög leveranssäkerhet så kanske är det ändå lönande som du säger....
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Senaste inköpet

Inläggav Göran.W 24 nov 2011 01:16

I min värld är allt gamalt som är stor och klumpigt av betydligt högre kvalite än dagens high tech produkter.
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett mig annat än Luftvärmepumpar
Användarvisningsbild
Göran.W
 
Inlägg: 467
Blev medlem: 30 aug 2008 16:04
Ort: Tomelilla

Re: Senaste inköpet

Inläggav RÖD@nörd 24 nov 2011 01:50

Håller med. Förut försökte man tillverka ting med bra hållbarhet och livslängd. Om t.ex. ett par skor höll länge var det ett kvalitetsbegrepp och säljargument. Sådana begrepp finns inte idag, det handlar bara om prestation. I dag ska skorna vara snygga, bra att gå i, och helst billiga. Något annat räknas inte.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Senaste inköpet

Inläggav Göran.W 24 nov 2011 02:09

Tittar man på dom nya transformatorerna är dom fläkt kylda för att dom är under dimensionerade och inte klarar märk lasten.
Men det löser man i dag med några fläktar så dom klarar högre effekt än vad dom igentligen är byggda för.

För byggde man transformatorer som klarade märk lasten utan fläktar och väldigt hög överlast skapligt länge iom den stora massan.

Det finns massor med produkter i dag som kyls med fläktar för att man ska kunna under dimensionera ingående komponenter och på det viset krympa varan och få ner komponent kostnade.
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett mig annat än Luftvärmepumpar
Användarvisningsbild
Göran.W
 
Inlägg: 467
Blev medlem: 30 aug 2008 16:04
Ort: Tomelilla

Re: Senaste inköpet

Inläggav MantaMania 13 dec 2011 20:59

Har gjort mitt första inköp här på 24V:s webshop.
Det blev ett 12V skymningsrelä/rörelsedeckare, ska fixa lite automatik till
belysningen vid vedboden/skithuset :P
Har också köpt lite LED-lampor av olika slag. Köpte några på prov och testade
vid senaste besöket i stugan. Det blev så bra att jag nu beställt en knippa blandade
lampor och hållare för G4, E14 här.... http://www.lindersbelysning.se/index.php
och E27 här.... http://www.ledkungen.se/index.htm
Dessa tillsammans med min nya batteribank gör att nu kan jag verkligen "slösa" med
belysningen i vintermörkret. :D

/S
MantaMania
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 10 apr 2011 21:54
Ort: Bollnäs Gällö

Re: Senaste inköpet

Inläggav OlleP 15 dec 2011 20:49

Äntligen har biltema fått in sin ledlampa igen.
Bild
Jag köpte tre stycken.
Trevligt ljus 1W per styck, 50 spänn.
OlleP
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 27 sep 2010 13:55

Re: Senaste inköpet

Inläggav MantaMania 15 dec 2011 21:20

OlleP skrev:Äntligen har biltema fått in sin ledlampa igen.
Bild
Jag köpte tre stycken.
Trevligt ljus 1W per styck, 50 spänn.


Ser man på...men det var tunnt med info./data på den.
12V förmodar jag, men jag föredrar en lampa som klarar 10-30V.
Att jag sen måste åka 10mil till närmaste Feltema gör att jag kör postorder. :lol:
MantaMania
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 10 apr 2011 21:54
Ort: Bollnäs Gällö

Re: Senaste inköpet

Inläggav OlleP 18 dec 2011 20:50

MantaMania skrev:
OlleP skrev:Äntligen har biltema fått in sin ledlampa igen.
Bild
Jag köpte tre stycken.
Trevligt ljus 1W per styck, 50 spänn.


Ser man på...men det var tunnt med info./data på den.
12V förmodar jag, men jag föredrar en lampa som klarar 10-30V.
Att jag sen måste åka 10mil till närmaste Feltema gör att jag kör postorder. :lol:

Jag tyckte den var bra för priset och acceptabel färgåtergivning, är feltema någon sorts freudianskt felsägning.
Skriv gärna vad sim var dåligt.
Ja, den är för 12 v. (eller bilbatteri 11-14v, jag har testat).
Jag flredrar en lampa som passar den spännning jag har.
OlleP
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 27 sep 2010 13:55

Re: Senaste inköpet

Inläggav Karro 21 dec 2011 14:07

Förväntade mig tre glödlampor, men fick istället 3 stycken armbandsur. Jag har inte bestämt mig för om jag ska reklamera leveransen, eller behålla klockorna. Undrar just om det är äkta casio, eller kinesisk kopia?
Bild
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Senaste inköpet

Inläggav jack 24 jan 2012 22:53

Passade på rean hos 24volt. Det blev 4 x 190w paneler...
Tack Göran :D
jack
 
Inlägg: 352
Blev medlem: 28 maj 2008 20:04
Ort: Kungälv

FöregåendeNästa

Återgå till Övrigt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster