Vad gör ni?

Re: Vad gör ni?

Inläggav Jernet 19 dec 2008 19:04

richard skrev:
Jernet skrev:Hur har ni andra det?

jag har det rätt bra ,rack för att du frågar.
Har varit sjuk,kastat kaffe på datorn,brännt en powersupply till en annan dator(dam)skaffat en nytt larmklocka,som visar sig att det funkar bara en gång i 100 år,beställd en kalkon 8 kilo,fick två kycklingar mindre än tre kilo...allt detta på en vecka ,när man har influenza.
jag är 45 ...vill du veta hur det gick dem andra 2300 veckor?


Med tanke vad som hänt under en vecka så lär detta bli underhållande läsning.
Tack gärna! :P
Jernet
 

Re: Vad gör ni?

Inläggav richard 19 dec 2008 20:18

Kan jag borja nånstans i mitten på 80 talaet när mitt interesse för alternativa energy borjade växa.
Efter minn utbildning finmekanika,eller instrumentmakare som man kallas det på holländska,fick jag ett jobb hos Billiton.
Mycket framgångsrik fortag med annu mer skandaler när det gäller miljö
Aluminiummines,Bauxitmines i Suriname.
Nån slags av blybatteribrytare(bilbatterier)som inte funkade,skandal efter skandal,Billiton var då ett dotterbolag från Shell som äggs av holländska kungshuset(vem annars).Efter det jobbade jag för Philips,Daf,Smit(maritim och towage service) och Röda Korset.
Hos Philips har vi utvecklad energy saving lamps
Hos Daf har jag varit arbetsledare på Leyland Truck Division.
Smit international var ett job i mellan(but the best a men can get).
Röda Korset var ett job när jag hade tappat alla sence of reality.
Det var riktigt tung.körde matleveranser till Dadaab.Det var ett upplevelse som man alldrig glömmer och i några veckor har jag lärt mer än dem år jag har varit i skolan.Det var the ultimate experience.Plötsligt blit livet meningsfull.
richard
 
Inlägg: 301
Blev medlem: 18 feb 2008 00:03

Re: Vad gör ni?

Inläggav Göran 19 dec 2008 23:47

richard, jag har alltid trott att du kommer från England, gör du inte det? Du skrev något om Holland, så det är därför jag frågar.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Vad gör ni?

Inläggav JohanMossfeldt 20 dec 2008 10:45

27 år.

Gymnasiet - el, treårig linje.
Jobbade som städare en kortare tid.
Pluggade lite på komvux (Kommunal vuxenutbildning) i tron om att jag skulle bli dataingenjör. Hoppade av komvux och började en lödkurs med jobbgaranti.
Kursen förlängdes och efter att tre månader nästan blivit ett år med 6 månaders praktik så fick jag äntligen jobb.

Arbetade i prduktionen i strax över fyra år med tillverkning av elektronik, mestadels inom medicin och fordon.
Avancerade till tekniker med en egen arbetsgrupp operatörer på som mest 8 personer.
Efter två år resulterade teknikerjobbet i utarbetning och en musarm som sitter i än idag.

Bytte helt branch och sökte mig till stålindustrin och har där arbetat i två år. Smältare, truck / kranförare mm.
Trivs kanon med situationen i dag! :) Träffade min sambo via senaste jobbet så jag kan då inte klaga.
Hon och hennes syterdotter leker bakom mig i skrivande stund. :D
JohanMossfeldt
 
Inlägg: 166
Blev medlem: 14 aug 2008 13:04
Ort: Hagfors, Värmland

Re: Vad gör ni?

Inläggav richard 20 dec 2008 17:43

Göran skrev:richard, jag har alltid trott att du kommer från England, gör du inte det? Du skrev något om Holland, så det är därför jag frågar.

Det gör jag inte,jag är hollandare enligt mitt pass.
richard
 
Inlägg: 301
Blev medlem: 18 feb 2008 00:03

Re: Vad gör ni?

Inläggav Göran 20 dec 2008 18:30

Intressant, richard! Det betyder nästan att du har det här med vindkraft i generna från väderkvarnarnas tid.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Vad gör ni?

Inläggav mixter 25 dec 2008 16:14

Hej Mixter här:
Får ta o dra ett strå jag med
Är uppvuxen i småländska skogarna
Född på 1900 talet :D 1966
Hade svartvit teve o rullbandspelare i min uppväxt
1a vattenhjulet vid 8 års ålder 4 st nyponsoppa skopor och en fyrkantig klotts i trä o två spik
sedan minst fyra till i snar framtid.
1:a vindhjulet vid elva 1 st cykelhjul med kaffeburks delar som vingar
nästa år införskaffades 1:a svets , en Humla, (220 växel) och fem kilo elektroder. gav 300 av en farbror
Svetsade hellre än bra men jag var en av de få som hade svets, när jag börjat få saker att sitta ihop mer än 1 min började jobben trilla in :D
fotpinnar och hembyggda styren lådbilar med moppe motorer mm, 2:- st för elektroderna tog jag eller byte med bensin till moppen.
fick mitt 2:a vindkraftsverk vid 12 års ålder ett hjul med 3 meter i diameter :shock: och en bakaxel till att fästa det hela på och lite remskivor.
Tre stora träd fälldes av en storm fick bli till mast staketet plundrades på alla spolar blev till stag ( fick utegångsförbud nästan 1 vecka)
detta blev tretton meter högt och hade en volvogenerator som jag hittade på en PV i skogen :D
hade lyse i uthuset ibland batterier var ju en bristvara.
sen hade man mopeder o motorcyklar i massor.
Ett år på fordons teknisk utbildning och ett på tunga fordon
jobb på liljas lastvagnar o marin i tre år sedan 3 månader på khärs i nybro, flydde omg till metallindustrin jobbade som cnc operatör och mekaniker i några år
slutade pga att jag skulle börja eget tog ett skiftjobb som syrapolerare ock jobbade hos en lokal maskinreperatör i tre år.
började eget -96 efter diverse kurser mm
där är jag fortfarande :D
Har hunnit med massor av kurser under åren, går knappt att komma ihåg alla.
och har hunnit med att renovera 3 st hus ett totalt med el vatten o avlopp. samt att bygga ett. Från skog till bräda och till hus, det var en utmaning som har tagit 5 år från ritbord till beboligt, finns fortfarande att göra :D
mixter
Användarvisningsbild
mixter
 
Inlägg: 372
Blev medlem: 25 mar 2007 19:56
Ort: Småland

Re: Vad gör ni?

Inläggav Sverre V 25 dec 2008 19:30

Født 1955
Bodde en liten stund i min barndom på Fiskebeck utenfor Uddevalla da min far jobbet for Svenske Swiab.
6-7 år gammel fant jeg en gammel sveive-grammafon uten kasse på skrothaugen til naboen.
Reparerte denne og spilte gamle 78 plater på denne.
Senere ble det til å lage krystallmotagere og div fra ”Josty kit” og ”Heat kit”. Og etter hvert forskjellige FM sendere. Den siste gangen jeg brukte en slik var en gang under ”Hylands hørna” på 60tallet. ”halve” byen så bare streker på tven :oops: . Min far eksploderte. (Fikk bjørkris på stumpen, og det hjalp :| ).
1969 Visergutt i elektrisk butikk. Der lærte jeg litt om reparasjon av barbermaskiner, antenneteknikk og annet.
1971 En liten tur på havet. Bla. Island når vulkanen der sprutet. Et lite veddemål med styrmannen resulterte i en svømmetur i havet der den 31 Desember. Vant en kartong sigaretter. :lol:
1973 – 1978 Antenne montør.
1978 - 2003 Industri arbeider, rengjøring av motorer ol. (Rockwool) og Ca-tv teknikker på fritiden og under permisjoner.
2003 – Har siden 03 jobbet som vaktmester på en større næringspark.

Utdanning.: Hva er det ?
4 barn 11 – 32 år. (Ennå er det krutt i gubben).
9 årig skole
Div kurser i Antenne og Ca-tv teknikk.
Resten har jeg bare lært meg opp gjennom årene. Det er vel det som kalles ”Livet`s skole” ?

Mvh
Sverre
Användarvisningsbild
Sverre V
 
Inlägg: 172
Blev medlem: 11 apr 2008 22:29

Re: Vad gör ni?

Inläggav PowerMizer 10 jun 2009 12:15

*Putt*

Puttar upp tråden så att andra fyller på med info! Kom igen nu! :mrgreen:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Vad gör ni?

Inläggav McB 20 jun 2009 21:29

Hej!
Helt ny här.
Jag heter Magnus och bor i den västliga delen av småland.
Grundskola som dom flesta och naturbruk på gymnasiet, 3 årigt.
Lite arbetslöshet och diverse praktikplatser senare kom ett jobb.
Började som grovbearbetare på sveriges största tillverkare av motorsågar (är nog den enda med), har sen rört mig närmare början i tillverkningen och jobbar som pressgjutare av aluminium och magnesium.
Efter några år blev man samordnare som det så vackert kallas = mer pappersarbete och ändå få fram lika mycket i maskinen.
Där är man nu med en underbar familj.

Hur jag hamnade här: Ska inom en snar framtid investera i solvärme till huset och söker oberoende information, erfarenheter och kunskaper kring det.
Har alltid gillat att testa och laborera med diverse elektriska och mekaniska prylar och gillar andan som finns på detta forum, verkar öppen och välkomnande trots en del meningsskillnader.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Vad gör ni?

Inläggav McB 05 jan 2011 22:01

Hittade denna gamla tråd och dunkar in några bilder från jobbet!
rensmg.jpg
Rensning av magnesiumsmälta
rensmg.jpg (62.63 KB) Visad 9359 gånger

Rensning av smälta och ugn, detta kallar vi för turbobastu för man svettas runt 1 liter på 10 minuter.(Om ni ser gubben i silverkläder mitti all oskärpa)

mgfire.jpg
Brinnande mg slagg
mgfire.jpg (31.89 KB) Visad 9845 gånger

Här brinner det för fullt ljuset är så starkt att kameran luras, det känns nästan som ljuset vid svetsning fast utan det blåa baaara vitt.
En stabil temp runt 1000 grader, skulle du nu mot allt sunt förnuft slänga vatten på så blir det 3000 grader direkt och en vätgasexplosion som heter duga.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Vad gör ni?

Inläggav RÖD@nörd 06 jan 2011 02:53

Jaha, så var den föreställningsbilden krossad. Jag trodde du var ambulansförare. :oops:

Vet inte riktigt varför jag trodde det men ibland har du pratat en del om medicin och hälsa.

Roligt för dig att du har en underbar familj. Det känns som många här har det så.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Vad gör ni?

Inläggav Raptor50 25 mar 2012 14:40

Rolig gammal tråd som det kan vara roligt att läsa för nyfikna, som mig.. Men skall väl inte vara sämre jag häller då.
73'a från Norge (Usch säger nog många nu kanske men.. ) har alltid varit nyfiken på hur saker blir fixat och gjord. Tror elektrikern som la in ström hemma hade mardrömmar om 6 åringen som hang över axlarna hans för att få med sig allt vad som hände.. :)
Men men.
Gick inte helt klar svag ström utbildning, men slutade efter andra året.
Jobbade brädvid skolan på en cykel värkstad i 2 år, och fortsatte efter skolan i 3 år till.. :) (Elutbildning det.. :) )
Var i lumpen som Kock
Jobbade som pick and place montör (Gjorde kretskort till projektorer) i ett par år innan jag började programmera maskinerna och var arbetsledare för en 15 st dagligen i 3 år efter det.
§Jobbade lite på ett grossist lager som truck förare.
Flyttade till Sverige (Som tills då var det smartaste jag har gjord tror jag.. 11 år sedan nu. )
Jobbade lite med en egen antik och kuriosa affär. La ned skiten då stan jag bodde i var för liten.
Jobbade som mekaniker på bil värkstad ett års tid.
Började svets utbildning.
Svetsade rör och plåt tankar i rostfritt utanför Bergen i Norge i 1 år.
Svetsade rör på umbilicals till Olje och gas felt, i Moss i Norge.
Tillbaks utanför Bergen i att halvår.
Så var jag med att svetsa rören i källaren till REC Solar på Herøya, i Porsgrunn i ett halvår.
Så var det sprinkler rör svetsning på Aker Spitsbergen Olje rigg.
Mekaniker / montör på slakteri i Norge.
Mekaniker på div oljeriggar efter det..

Så jag har ju varit med om lite saker.. :)
Ja till 30 timmars dygn.. Kanske jag också hadde fått tid med det jag ville gjort.. :(
Användarvisningsbild
Raptor50
 
Inlägg: 400
Blev medlem: 06 aug 2009 17:18
Ort: Karlstad, Hagfors

Föregående

Återgå till Övrigt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

cron