Egen härd, guld värd (Börsras och annat)

Re: Egen härd, guld värd (Börsras och annat)

Inläggav RÖD@nörd 06 aug 2015 15:06

tompas11 skrev: Men ok, jag är inte den som är den, har du något roligare att pränta ner så kör på det. :D

Det är du som kör den aktiva propagandaföringen här så bollen ligger hos dig 8)

Men okej, jag är inte den som den jag heller och just nu läste jag hastigt rubriker om protester i Norrland mot ett kärnkraftsbygge i Finland vad säjs om det? :)
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Egen härd, guld värd (Börsras och annat)

Inläggav tompas11 06 aug 2015 18:22

RÖD@nörd skrev: Men okej, jag är inte den som den jag heller och just nu läste jag hastigt rubriker om protester i Norrland mot ett kärnkraftsbygge i Finland vad säjs om det? :)

Ja herregud så hemskt. :lol:
Det Finska kraftverket kommer att befinna sig 13 mil från Piteå.
Då ska man ha i åtanke att Forsmark befinner sig 13 mil från Stockholm och som om detta inte vore nog så befinner sig Ringhals endast 6 mil från Göteborg. Varför hör vi inga protester från stockholmarna och göteborgarna? :mrgreen:
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Egen härd, guld värd (Börsras och annat)

Inläggav tompas11 06 aug 2015 21:57

RÖD@nörd skrev:
tompas11 skrev: Hatet i Sverige kommer från vänsterextremister och militanta fundamentalistiska muslimer.

Här också?
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/t ... 1220299.ab
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/nor ... re-i-boden

Nej du har rätt. Det börjar tyvärr spridas. Jag är rädd för att detta kommer inte att sluta väl. :shock:

"Lamellerna i samhällsbygget, som vi trodde var så robust, börjar släppa nu. För vissa släpper de tidigare och dessa går nu över gränser ingen trodde skulle kunna passeras."
"Kort sagt. Det finns inga utrymmen kvar. Och det känner medborgarna av. Inte medvetet, i form av siffror. Utan omedvetet. I det undermedvetna vet nog de flesta att den här situationen inte håller länge till."
http://ledarsidorna.se/2015/08/nar-lamellerna-slapper/
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Egen härd, guld värd (Börsras och annat)

Inläggav RÖD@nörd 07 aug 2015 02:15

Kan nog behövas en och annan ändring, som det ser ut nu är det inte bra...

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/fa-ti ... -till-atal
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Egen härd, guld värd (Börsras och annat)

Inläggav tompas11 07 aug 2015 13:01

If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Egen härd, guld värd (Börsras och annat)

Inläggav RÖD@nörd 07 aug 2015 23:08

tompas11 skrev: Nej du har rätt. Det börjar tyvärr spridas. Jag är rädd för att detta kommer inte att sluta väl. :shock:

Hur då menar du? :o
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Egen härd, guld värd (Börsras och annat)

Inläggav tompas11 08 aug 2015 00:58

Jag läser säkert femton eller fler politiska bloggar dagligen samt övriga media. Det som slår mig är folks oro, maktlöshet, känslan av otrygghet och frustration över hur landet utvecklas i en alltmer negativ spiral. Folk och människor i allmänhet börjar så smått ta lagen i egna händer eftersom de som har makten (regeringen, den s.k. oppositionen, polisen) inte gör ett jota.
Detta kan leda till kravaller och i förlängningen inbördeskrig. Jag får väldigt dåliga vibbar av utvecklingen i landet. Våldet och hatet i samhället eskalerar. Även utländsk media ser med förvåning och oro på utvecklingen i Sverige. Fler och fler kritiska röster tystnar på grund av att de utsätts för påtryckningar och hot. Tyvärr så tror jag att hela samhället är på god väg till en kolossal kollaps och jag törs knappt tänka på vad som händer då.
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Egen härd, guld värd (Börsras och annat)

Inläggav tompas11 08 aug 2015 10:24

Somliga kanske tycker att jag målar upp en överdriven och alltför dyster bild av Sverige och de människor som bor i landet.
Det hade jag säkert själv ansett för ett antal år sedan men i dag är jag mera tveksam.

Expressen/Kvällsposten:

"Polisen vågar inte tala klartext.
- Många av oss är rädda för rasiststämpeln. Det är ett känsligt ämne. Då backar man hellre och håller tyst.

...ineffektivitet och skriande personalbrister skapar ett tillstånd där knarket säljs öppet, vapenaffärer blir vardagsmat, handgranater en bonusvara, sprängningar och skottlossningar mitt i bostadsområden och offentliga miljöer trappas upp.

...ingen har gripits för sommarens alla eldstrider och sprängdåd. Nya attentat slår blint runt om i stan och på andra orter. Hoten mot enskilda poliser, mot chefer, åklagare och utredare växer.

...polis i yttre tjänst mejlar om det dagliga mötet i problemkvarteren:
- De skrattar åt oss och säger att det är deras område. Att vi inte har där att göra. Försvinn, ni kan inte göra ett skit åt oss. Det har de alldeles rätt i, fast vi vet att de är tungt kriminellt belastade. Så kommer hoten om våld och skadegörelse mot bilarna om vi inte sticker därifrån.

- Om vi i ett tidigt skede haft modet att öppet tala om de problem som uppstår i många av de invandrartäta stadsdelarna och förorterna hade det varit mycket enklare att förebygga brottsligheten. Det går inte att packa ihop folk på det viset.
- Alltför många unga växer upp i en miljö där föräldragenerationen tappat fotfäste och auktoritet. Utan språk, utan arbete, trångbodda och trasiga. Skolan går åt helvete. Man söker framtiden och identiteten i gängen. I kriminaliteten. Vi ser det dagligen. Kanske bara en klick i mängden. Men den är väldigt tydlig och väldigt destruktiv."

http://www.expressen.se/kvp/kronikorer/ ... are-vaxer/

2012 besökte dåvarande statsminister Fredrik Reinfeldt Malmö.
Malmös rykte som en gangsterstad tycker Reinfeldt är överdrivet.
"- Jag tror att folk som bor här inte känner igen sig i det, utan upplever att Malmö är bra. Man ska vara försiktig med att sätta etiketter på en stad. Det har varit uppmärksammad brottslighet och nu görs insatser för att komma åt det, säger han."

http://www.expressen.se/kvp/har-ar-rein ... k-i-malmo/

1 maj 2013 höll nuvarande statsminister Stefan Löfven tal i Malmö.
"På bara några år har ni i Malmö klivit fram och visat att det här är en stad i kulturens och utvecklingens framkant. Och jag tror att det är känslan av framtidstro som gör att staden växer."
"Det är vi som avgör vår framtid, och därför samlar vi nu Sverige för att skapa möjligheter för den generation som ska ta vid.
Och precis som Malmö är denna generation ung, den är global, och den är redo att slå oss med häpnad!"

http://www.socialdemokraterna.se/Stefan ... jtal-2013/

Hur långt från verkligheten befinner sig våra politiker?
Ska vi inte oroa oss? Har våra folkvalda full koll på läget?

Paulina Neuding:
"Våld ett allt större problem"
"Vad är det som händer dagligen?
– Att någon kollega blir hotad eller hamnar i en våldsam situation. Dessutom påverkas vi av att våldet i samhället har blivit så mycket grövre. För tjugo år sedan var en skottskada något unikt. Nu åker vi på skottskador så gott som dagligen.
Det ifrågasätts ibland i debatten att våldet ökar.
– I så fall måste det ha minskat radikalt i något annat avseende. Vi ser en påtaglig ökning av grovt våld, framför allt skjutningar och andra former av grov misshandel.
Han beskriver en händelse i en annan Stockholmsförort i våras: En sjukvårdare tar hand om en patient i en ambulans som plötsligt prejas av vägen av en annan bil. Under mordhot tvingas sjukvårdaren in i den andra bilen för att vårda en person under färden.
– Sådana händelser sätter spår och riskerar att traumatisera ambulanspersonalen. De körde i vansinnesfart, kollegan satt där och bad till Gud  att få komma hem till sin familj."

http://www.svd.se/vald-ett-allt-storre- ... /om/ledare

Är läget så här illa i landet eller är det överdrifter? Varför växer SD i snart sagt varje opinionsundersökning? Varför verkar de andra politiska partierna ha drabbats av handlingsförlamning eller är detta en medveten strategi?
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Egen härd, guld värd (Börsras och annat)

Inläggav RÖD@nörd 08 aug 2015 13:13

tompas11 skrev: Detta kan leda till kravaller och i förlängningen inbördeskrig. ..... Tyvärr så tror jag att hela samhället är på god väg till en kolossal kollaps och jag törs knappt tänka på vad som händer då.

Jag föreställer mig att USA är beroende av de här inre spänningarna hos oss och i övriga Europa för upprätthålla kontrollen i tider med vacklande ekonomi så därför får du inte kritisera migrationen för mycket om du är vän av den transatlantiska länken :)


tompas11 skrev: Varför verkar de andra politiska partierna ha drabbats av handlingsförlamning eller är detta en medveten strategi?

Det andra, om än viktigare, är migrationsströmmarna ett villkor för att USA ska kunna genomdriva sin mellanösternpolitik och där har du också svaret på Sveriges och Europas politikers tystnad i migrationsfrågan.

Min uppmaning till dig blir då alltså att genast sluta skriva om det här om du verkligen är en USA-vän och gör du det inte utan fortsätter i samma spår så kommer grannen längre bort i öst förmodligen betrakta dig som en "nyttig idiot" om dom skulle läsa här :mrgreen:
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Egen härd, guld värd (Börsras och annat)

Inläggav tompas11 08 aug 2015 14:30

RÖD@nörd förstår du inte vad jag skriver med tanke på ditt svar? För att göra det tydligare, jag beskriver situationen i Sverige och vart det är på väg och det oroar mig. Jag ger blanka fasen i USA, men jag bryr mig verkligen om landet där jag är född och bor i. Det borde du också göra, men du kanske inte vill se verkligheten som den är. Du kanske rentav inte bryr dig när våldet tilltar, otryggheten växer och skränande aktivister bestämmer agendan. Fler och fler kritiska röster tystnar på grund av att de utsätts för påtryckningar och hot.
Och du ber mig att vara tyst...
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Egen härd, guld värd (Börsras och annat)

Inläggav RÖD@nörd 08 aug 2015 16:52

Du har en klar poäng med offerkoftan, den retoriken var faktiskt bra :wink:
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Egen härd, guld värd (Börsras och annat)

Inläggav RÖD@nörd 11 nov 2015 01:53

tompas11 och PowerMizer måste erkänna att jag verkligen saknar er här och det kommer från hjärtat :wink:

Egen härd, guld värd ja...

Min helt nya grej är att jag fr.o.m. i höst på allvar ha börjat och ta vara på äpplena i trädgården.
Tidigare har det varit så att jag gett bort och delat ut det mesta utom en mindre del som jag ätit själv.
Förvisso delar jag ut fortfarande men det har varit ett väldigt gott fruktår i år så äpplena blev fina, och så stora Cox Orange som jag fick i år har jag inte fått tidigare, för dom blir ofta mindre och många men i år vart dom både stora och många.

Det jag gör är att jag kokar äpplekräm och äpplemos mest varje kväll, kanske inte båda samtidigt men en gryta per kväll brukar det bli och nu är jag ner i drygt en timme, som mest kanske 1½, för hela proceduren och då blir produkten c:a 2 liter kräm eller mos. Mos går lite snabbare eftersom det inte behöver redas.

Första kvällen var ett försök med lite internetrecept och tips där men nu har komponerat en slutresultat som jag känner mig nöjd med själv.

För krämen kan jag dra mitt recept lite snabbt här...

En 2½ liters rostfri gryta fyll mellan 1/4 del och 1/3 del vatten på botten
½ Gravensteiner och ½ Cox Orange äpplen delas och skalas i klyftor och klyftorna delas i bitar allt med en liten kniv
(lämpligt vid det här terapiarbetet kan vara och lyssna till sin favoritmusik på Youtube, det finns även spellistor så man slipper kladda ner datormusen när varje låt är slut...
Den här skalningen är det stora jobbet och tar för mig ung. en ½ timme nu....

När grytan börjar bli full av äpplebitar sätter jag den på spisen och skalar de sista 2-3 äpplena medan den värms upp till kok.
Sen får allt koka upp men jag sänker värmen ganska snart till 2 och sen får det puttra en stund under lock.
När jag ser bitarna börjar mjukna häller jag 2-3 matskedar strösocker och börja mosa sönder med potatisstöten och efter en stund är allt som en tunn äppelkräm.

Nu hämtar jag en mindre rostfri vispskål och fyller i 2-3 rejäla matskedar med potatismjöl och sen fyller halva skålen med vatten och vispar upp snabbt. Sen är det lite brådis för mjölet sjunker snabbt till botten så fort till gryta, sätt på maxvärme, i med stöten, vispa upp en gång till i mjölvattnet och sen snabbt med allt i grytan. Sen får man också röra fort med stöten därför krämen stelnar med en gång som mjölvattnet kommit i. Nu får det koka upp en gång till medans jag rör med stöten.
Nu eller innan kan man droppa i lite försiktigt med malen kanel som sätter en god smak.

Själv är jag lite försiktig med allt sånt, jag tar hellre för lite än för mycket och äpplena är söta i sig själv så därför behövs inte så mycket socker, men det är ju annorlunda om man har surare äpplen. Gravensteiner är lite söt-syrliga och Cox Orange är mer söta äpplen.

Nu är krämen färdig och jag häller upp en rejäl tallrik och äta direkt, sen tar jag grytan och ställer den på det kalla betonggolvet i garaget eller källaren med en järnring på locket så det ligger kvar. Sen får grytan stå där under natten på svalning.

Det första koket jag gjorde blev en liten miss därför jag kokte för länge. Jag trodde helt enkelt att äpplena skulle koka sönder av sig självt, och det gör dom ju om det får koka tillräckligt länge men nackdelen blir då att krämen blir "rinnig" och den mer "färskare" smaken känns gått förlorad. Nu är den sammanlagda koktiden så där c:a 20 minuter allt som allt.

Så klart är krämen godast nygjord men funkar även bra dagen efter, eller ett par dagar efter.
Krämen går att äta kall men jag vill helst ha den uppvärmd i en gryta först och sen kall mjölk i och helst även några krossade veteskorpor.

Jag har ätit det här mest varje dag i ett par veckor nu och jag gillar det fortfarande :D

Kom ihåg att det inte bara är tanter i kök som fixar sånt här, jag lovar du gör det också :mrgreen:

Smaklig måltid :P
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Egen härd, guld värd (Börsras och annat)

Inläggav PowerMizer 11 nov 2015 21:38

RÖD@nörd skrev:tompas11 och PowerMizer måste erkänna att jag verkligen saknar er här och det kommer från hjärtat :wink:

Egen härd, guld värd ja...

Min helt nya grej är att jag fr.o.m. i höst på allvar ha börjat och ta vara på äpplena i trädgården.

. . .

Kom ihåg att det inte bara är tanter i kök som fixar sånt här, jag lovar du gör det också :mrgreen:

Smaklig måltid :P


Jag hade ingen anledning alls att surfa in på 24volt ikväll, och det är länge, länge sen jag loggade in. Det bara blev så idag.
Slump? Tror inte det.

Ett hjärtligt tack till dej, RÖD@nörd!
Tack både för din inledning men även för en trevlig berättelse om vad du pysslar med och ett recept som säkert funkar lite mera söderut än min tomt som drabbats av tjäle. Inte djup, men fruset är det.

Jag har också plockat äpplen i år. Tre stycken som var stora som valnötter. *skratt* Bättre än inget, men det blev ingen mos till julskinkan av dom, bara ett mindre smakprov. Nästa år kanske det börjar komma fler och större. Hoppas kan man ju.

----
Hemma på ranchen går allt i normal takt, vilket är i ultrarapid jämfört med vad jag önskar.
Jobbar och sliter för brödfödan, men inte full tid.
Har byggt om avlopp och lite sånt i sommar, det hade en tendens att frysa när det varit -25 - -30 ett antal dagar, men nu ska det fungera. Pannan sprack i en svets (dåligt avslut på en fog) och det är kirrat. Systemet är glykolfyllt och har byggt till än mera självcirkulation än tidigare, jag klarar dock inte att hålla huset varmt på vintern utan pump eller utan att elda i vedspisen/kaminer. Plats för förbättringar alltså.

Har fått tag på ett gammalt elverk med en Wisconsin-motor på 9,2 hk. Det är ingen gnista ut ur magneten än, men jag ska kolla brytaren och sånt så kanske den hoppar igång. Måste kolla kolv och lager också. Det ska också monteras en ny generator på den. Antingen en 3~ 4,5kW eller en 3~ 11 kW. Har inte bestämt nått än. Båda valen har sina fördelar.

Jag har fortfarande inte något utedass att ta till när man måste spara vatten eller bara vill njuta. :( (Vem är det som skriver prioriteringslistan egentligen??)

Det har blivit ett 12V-system i huset som driver allt mera. Laddas med batteriladdare och en MPPT-regulator övervakar och larmar. Solpanelerna och en reservregulator ligger skyddade i lager. Färdiga att tas fram, men utan färdiga väggfästen än så länge.

Övrigt som jag tycker är intressant:
http://64.92.111.122/newbies/
http://www.paratusfamiliablog.com/
http://fro.se/
http://www.pistolskytteforbundet.se/
https://www.libertysilver.se/
http://jagareforbundet.se/jagarexamen/

En viktig sak som är bra att påminna om är att det räcker inte att ha massor med bra saker, man MÅSTE kunna använda dom! Vad har jag för nytta av en vedspis när strömmen är borta en längre tid om jag inte kan baka limpa i den? Eller en amatörradio som jag inte har kunskapen att kontakta nån med?? Allt sånt har vi fortfarande tid att öva på.

Detta om detta.

-----

tompas11 skrev:Jag läser säkert femton eller fler politiska bloggar dagligen samt övriga media. Det som slår mig är folks oro, maktlöshet, känslan av otrygghet och frustration över hur landet utvecklas i en alltmer negativ spiral. Folk och människor i allmänhet börjar så smått ta lagen i egna händer eftersom de som har makten (regeringen, den s.k. oppositionen, polisen) inte gör ett jota.
Detta kan leda till kravaller och i förlängningen inbördeskrig. Jag får väldigt dåliga vibbar av utvecklingen i landet. Våldet och hatet i samhället eskalerar. Även utländsk media ser med förvåning och oro på utvecklingen i Sverige. Fler och fler kritiska röster tystnar på grund av att de utsätts för påtryckningar och hot. Tyvärr så tror jag att hela samhället är på god väg till en kolossal kollaps och jag törs knappt tänka på vad som händer då.

Tyvärr tror jag vi kan glömma vårt "välfärdsbygge". Vi går in i ett nytt kapitel med nya ideal. Vissa kallar det "flyktingkatastrof", men jag pendlar mellan invandring och invasion. Svenskarna i minoritet och sharialagar via den förhatliga demokratin. Om inte vi Svenskar börjar göra 8-10 ungar per familj är det en sanning inom ett par decenier. Det är i alla fall min syn på saken.

Egentligen vill jag inte ha allt för mycket argumentation om politik och sånt, men å andra sidan påverkar det t.o.m. mej här uppe i "den sista bastionen". Vi har fått vår beskärda del av "kulturberikare" och "skäggiga, ensamkommande barn". Sverige är 2:a på listan över länder med flest våldtäkter per innevånare, och tyvärr är vårt lilla samhälle inget undantag. Det är svårt att göra folkflyttningar ogjorda så det är sannolikt ett permanent faktum att vi går in i en ny tid med nya förutsättningar. Det gör mej ledsen. :cry:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Egen härd, guld värd (Börsras och annat)

Inläggav RÖD@nörd 12 nov 2015 00:01

Jag är inte särskilt ledsen. Tycker bara det är en nyttig läxa för västvärlden att få ta hand om problemen de själva varit med och skapat. Jag har aldrig haft något till övers för kristen mission världen över och som idag mera pratas som "demokrati och mänskliga rättigheter". Anledningen är att det inte ligger i nationalstatens intresse. Alla länder kan helt enkelt inte styras på västerländskt vis. Ibland behövs en diktatur för att skapa ordning och hålla stridsherrar och klanledare på plats. Men en sån sak kan aldrig en västerländsk hjärntvättad pissliberal förstå eftersom de är helt blinda och döva i sin politiska tro och därför kan de få för sig och bomba demokrati i länder dom inte gillar. Bara Saddam och Ghadaffi försvinner så blir allt bra och visar gärna upp deras avhuggna huvuden på fat inför hela världens media. Tack bra... Nu får dom ta hand om följderna av deras egna handlingar.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Egen härd, guld värd (Börsras och annat)

Inläggav RÖD@nörd 12 nov 2015 00:08

PowerMizer skrev: Egentligen vill jag inte ha allt för mycket argumentation om politik och sånt,...

Men nu var det faktiskt du som började och inte jag :evil:
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

FöregåendeNästa

Återgå till Övrigt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron