Egen härd, guld värd (Börsras och annat)

Re: Egen härd, guld värd (Börsras och annat)

Inläggav RÖD@nörd 12 nov 2015 01:11

PowerMizer....
Måste säja att det står mycket bra i ditt inlägg också :D

Men tyvärr är det så svårt och koncentrera på när det dränks av politisk och religiös argumentation :(
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Inläggav RÖD@nörd 12 nov 2015 01:36

PowerMizer skrev: Har fått tag på ett gammalt elverk med en Wisconsin-motor på 9,2 hk. Det är ingen gnista ut ur magneten än, men jag ska kolla brytaren och sånt så kanske den hoppar igång. Måste kolla kolv och lager också. Det ska också monteras en ny generator på den. Antingen en 3~ 4,5kW eller en 3~ 11 kW. Har inte bestämt nått än. Båda valen har sina fördelar.

Jag såg filmen och Wisconsin är kul motorer på sitt vis :D

För ett tjugotal år sedan hade jag en sån fast en gasoldriven luftkyld V4. Efter lite micklande med gasolförångaren fick jag till slut igång den och den gick riktigt bra faktiskt. Motorn satt i en mindre Hyster QT20 gaffeltruck som varit SJ:s. När trucken vart färdig bytte jag bort den med kompis mot ett bilsläp och det är det bilsläpet jag kör med fortfarande idag :lol:

Förra våren besökte jag en gube som samlat veterangrejer några år men som nu skulle han sälja huset till sonen och flytta därifrån. Han hade ett par Wisconsinmotorer bl.a. en 2-cylindrig men jag hoppade över dem och koncentrerade mig på moped och gamla 2hjulsfordonsgrejer, det som gick och köpa för rimlig peng alltså... Fast ett par mindre motorer blev det ändå, en mindre JAP 2A och en tidig 60-tals Honda motor som egentligen är en länspump.

Jag har svårt och sluta med mitt intresse, men grejerna blir tack och lov mindre och mindre och det senaste köpet var några gamla ångloksfoton på Tradera :oops:
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Egen härd, guld värd (Börsras och annat)

Inläggav RÖD@nörd 12 nov 2015 19:26

PowerMizer skrev:.... Svenskarna i minoritet och sharialagar via den förhatliga demokratin. ...

Samhället kan inte få styras av bokstavstrogna det funkar inte enligt mej :)
Tänk om hela Sverige skulle förvandlas till ett Knutby där skulle då inte jag trivas :evil:

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/jon ... arnmorskan
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Egen härd, guld värd (Börsras och annat)

Inläggav PowerMizer 10 apr 2023 10:29

Ibland finner man inte ord, och det tar år att hitta fattningen man tappade.
Bilagor
7a3fb4294855f584-2.jpeg
Jag ska sluta att vara ett sarkastiskt r_vhål... Men det blir inte idag.
7a3fb4294855f584-2.jpeg (220.82 KB) Visad 1067 gånger
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Egen härd, guld värd (Börsras och annat)

Inläggav Bittämjaren 01 jul 2023 16:54

Dä ä alltid kul med en fyndig replik ha ha
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Föregående

Återgå till Övrigt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster