Egen härd, guld värd (Börsras och annat)

Egen härd, guld värd (Börsras och annat)

Inläggav PowerMizer 16 okt 2008 00:03

Jag har surrat om vindar, ekonomi och oljepriser i en annan tråd... Här är ett sammandrag:
av PowerMizer tor 07 aug 13:11:12
Asså, jag vet inte hur du tänker, men jag tänker längre än elräkningen:

Vi har el i huset som alla andra, men försöker ha backup på allt så att vi klarar kriser. Korta kriser som elavbrott och längre kriser när ekonomier kraschar och man får knappra Jod-tabletter. Utedass, snöre o hink i brunnen, brunnen skyddad från nedfall och annat, matkällare, öppna åkrar som är klara för plöjning, plats för djur i någon byggnad, m.m... Ett bunkerliknande hus saknas, men det kostar för mycket och vi bor på "rätt" ställe: högt och strategiskt rätt ointressant (ännu så länge)...

Om jag nu får gissa så blir USA ganska hårt drabbat av stormar i Okt-Nov i år... Hur påverkas vi då?

Om man av en "slump" råkar "hitta" mycket olja i Ryssland mfl. ställen och börjar dumpa priset så kanske araberna gör sej av med sina dollars, och hur påverkas Ekonomin i USA då? Störtdykning? Hur påverkas vi?

Sen finns det en massa annat att fundera på, men det viktiga är att inte drabbas av panik när något händer, utan att dra nytta av det man haft tid att lära sej, planera och bygga.

Hus utan vedeldning är ju ett exempel på ren idioti.

av PowerMizer mån 06 okt 15:05:55

PowerMizer skrev:Om jag nu får gissa så blir USA ganska hårt drabbat av stormar i Okt-Nov i år... Hur påverkas vi då?

Om man av en "slump" råkar "hitta" mycket olja i Ryssland mfl. ställen och börjar dumpa priset så kanske araberna gör sej av med sina dollars, och hur påverkas Ekonomin i USA då? Störtdykning? Hur påverkas vi?




Nu är det inte ens November, men hittills har jag haft fel i sak, men rätt ändå: Vindarna (som jag trodde) påverkade oss inte. Inte heller har oljan påverkat oss... Men påverkade har vi börjat att bli!
Stormarna var mera ekonomiska än jag kunde tro! :lol:

Jag får väl börja att summera i början på December. Tror iofs. att problemen fortsätter tills våren är här, och att det börjar att plana ut då.... För att citera Göran: Sitt ner i bussen! :wink:


Jag tar allt med gott mod, detta reder sej...

Flinade lite över rubrikerna idag:
Nytt jätteras på Wall Street
Stockholmsbörsen rasade sönder och samman på onsdagen.
Ännu ett rekordras
"Krisen är inte över på långa vägar"
Chockras i USA
"Konkurs hotar Volvo PV och Saab"
Lugnet på börsen blev kortvarigt


Sen kommer det kommentarer till artiklarna:
Så som jag sagt så många gånger tidigare... det är först nu den riktiga krisen börjar... konsumtionen sjunker kraftigt och företagen börjar gå i konkurs... räkna inte med några krispaket för att förhindra detta... Börsen har ytterligare ca 40% att falla... Kom dessutom ihåg att mycket lite tyder på att vi skall få ett kraftigt börsrally al a 2003-2007 efter detta. I Japan har börserna snart gått +-0 sedan 1978, dvs 0% på 30 år...Tro inte att börsen alltid går upp på lång sikt...

Vad var det jag lovade er...
Börsen kommer att rasa mera, fantastiskt att vissa tror något annat. Vi i europa tror att Island är en isolerad händelse men det kommer mera...


Jag tror inte det är någon dum idé att t.ex. köpa en vindsnurra eller några solpaneler. Energipriset kommer nog att fortsätta sin vandring uppåt, och vem vet: kanske det två hålen är orimliga att använda om några år...

Äh.. Det är nog mest frågan om att vara mentalt förberedd på att staten inte alltid kommer att mata oss. Har du inte gjort det tidigare så är det mitt tips: Tänk på hur du och de dina skulle klara av att överleva (och må hyggligt bra) om det blir blir bistert. Oroa sej i onödan är dumt, men att ha ett par bakdörrar till sin livsplan är inte helt fel. Tak över huvudet, värme, vatten och mat är viktigast.

Som sagt: Jag tar allt med gott mod, detta reder sej... Don't worry, be happy! :D Nu ska jag ta en tekopp med frun!Om hon är vaken.... :lol:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Egen härd, guld värd (Börsras och annat)

Inläggav Göran 16 okt 2008 01:05

Ja, alla bör köpa solpaneler och vindkraftverk.
Hur mycket vill du ha för det där talet? :P
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Egen härd, guld värd (Börsras och annat)

Inläggav Karro 16 okt 2008 07:24

PowerMizer skrev:Tänk på hur du och de dina skulle klara av att överleva (och må hyggligt bra) om det blir blir bistert. Oroa sej i onödan är dumt, men att ha ett par bakdörrar till sin livsplan är inte helt fel. Tak över huvudet, värme, vatten och mat är viktigast.

Det är ganska mycket min plan i livet och mitt intresse för sol- vin- och vattenkraft är del i den planen. Och att bli oberoende av finansnissarnas lekar i den världsekonomiska sandlådan.
Jag litar inte ett ögonblick på vad de människorna säger, då deras intresse inte är det minsta altruistiskt och bara att ha de så bra som möjligt själva.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Egen härd, guld värd (Börsras och annat)

Inläggav Göran 16 okt 2008 09:28

Den svenska kronan faller som en sten i jämförelse med andra valutor nu. Det är nu krisen börjar för vår del. :?
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Egen härd, guld värd (Börsras och annat)

Inläggav PowerMizer 16 okt 2008 10:35

Göran skrev:Ja, alla bör köpa solpaneler och vindkraftverk.
Hur mycket vill du ha för det där talet? :P

Tjaaa.... Hmmmm... 5kW solpaneler och 2 ton nya batterier?? :lol:
Nä, det räcker gott med att du inte "sågade" mej direkt! :D
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Egen härd, guld värd (Börsras och annat)

Inläggav PowerMizer 16 okt 2008 11:20

Karro skrev:Och att bli oberoende av finansnissarnas lekar i den världsekonomiska sandlådan.
Jag litar inte ett ögonblick på vad de människorna säger, då deras intresse inte är det minsta altruistiskt och bara att ha de så bra som möjligt själva.

I mångt och mycket håller jag med dej. Jag tror att många människor (gräsrötter, företagare, politiker och riksbanker) är så blåögda att dom inte inser vad som händer! Man tittar på trender och jämför nyckeltal, och nöjer sej med det... Lever man i deras världsbild så är det kanske rätt väg att gå, men det är inte speciellt nära min världsbild.

Jag är i allafall glad att mina PPM-fonder är placerade i säkra lågriskfonder sen i våras! Har lite guldfond också, men den har hittills backat. :(

Det viktiga är att hålla ner utgifterna. Vi har konsekvent nekat till prenumerationer, parabolavtal, mobilabbonemang och annat. Kontantkort och lösnummer gör att man själv kan prioritera. Sen har vi gratis TV också! Alla svenska gratiskanalerna och CNNi, BBC World, Euro News, Sky News, CNBC, Zone Reality, fyra barnkanaler och en massa annat.
Mycket går att lösa på alternativa sätt. Ta bara tråden om självcirkulation i värmesystemet: idiotsäkert, bra verkningsgrad och behöver ingen el! Ekorrhjulet är ju bekvämt, men passar inte alla.
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Egen härd, guld värd (Börsras och annat)

Inläggav JohanMossfeldt 16 okt 2008 15:24

Läser och funderar... håller med dig. Men du, sänkte dom inte oljepriserna kraftigt igår?
JohanMossfeldt
 
Inlägg: 166
Blev medlem: 14 aug 2008 13:04
Ort: Hagfors, Värmland

Re: Egen härd, guld värd (Börsras och annat)

Inläggav PowerMizer 17 okt 2008 16:19

JohanMossfeldt skrev:Men du, sänkte dom inte oljepriserna kraftigt igår?

Jo, men du ser ju börsen: Upp å ner... Det blir ju rekyl på ändringarna, så man kan ju aldrig veta hur det slår. Oljepriset sticker nog uppåt strax, du behöver aldrig vara lugn.... :wink: Gissar att man redan pumpar lite långsammare för att skapa ett oljeunderskott.
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Egen härd, guld värd (Börsras och annat)

Inläggav Matte_J 17 okt 2008 16:35

Om inte annat kommer de pumpa långsammare en månad tidigare än planerat från början...
http://www.automotorsport.se/news/15924 ... biliseras/
Oljekartellen Opec hade planerat ett krismöte i Wien den 18 november men tidigarelägger nu mötet till 24 oktober istället. Till tv-kanalen Al Jazeera sa Qatars oljeminister Abdullah bin Hamad al Attiyah att man troligen beslutar sig för att sänka oljeproduktionen med en miljon fat per dag. Opec vill ha ett stabilare oljepris kring 90-100 dollar per fat.
:evil:

Göran: Får man kalla opec-länderna Parasiter här, eller är det ett brott mot forumreglerna? :twisted:

Nåja, nu är det iaf helg! Trevlig helg på er! :mrgreen:
/Matte
-Yxmeckar bäst i teorin
Matte_J
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 25 aug 2008 16:53
Ort: Karlstad

Re: Egen härd, guld värd (Börsras och annat)

Inläggav PowerMizer 17 okt 2008 18:44

Matte_J skrev:
. . . sänka oljeproduktionen . . .
Jaha... Man menar alltså att dom producerar oljan?! Jag trodde inte den kunde produceras så snabbt utan att det tog miljontals år... Dom är duktiga i Qatar! :roll:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Egen härd, guld värd (Börsras och annat)

Inläggav Göran 17 okt 2008 19:26

Det finns inte mycket till forumregler här och utan att tänka på det bidrar jag själv till att förstöra trådar emellanåt. :roll:
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Egen härd, guld värd (Börsras och annat)

Inläggav HJFF1969 17 okt 2008 21:49

Jo man kan inte annat än tänka på vad som är värt något när och om en riktigt stor kris inträffar, och med stor kris menar jag en som gör pengar lite värda då folket är i behov att kunna mätta sig ur eget matförråd och värma sig utan el från dom stora bolagen.

I ett första skede på krisen så bör man vara utan lån så att man inte tvingas sälja hus, skog och övrig mark som utgör grunden för ens överlevnad då bankerna kan tvingas höja räntorna när finanssystemet brakar ihop.

I slutändan handlar det om att äga rätt sorts verktyg och utrustning så att införskaffandet av mat går så effektivt som möjligt trots primitivare lösningar, grubblar lite på matkällare och växthus integrerat med huset så att grönsaker finns tillgängliga året runt, är dock inte så insatt i detta än men lär mig eftersom..

Vi har ju en stor fördel ute på vischan med billig mark och billiga hus, hur går det när storstadsborna ska lära sig ett alternativt leverne och lämna storstan?

Som en klok man sa när han blev tillfrågad ang framtiden "Ni ska lära er odla"
Användarvisningsbild
HJFF1969
 
Inlägg: 767
Blev medlem: 04 jan 2008 16:43

Re: Egen härd, guld värd (Börsras och annat)

Inläggav PowerMizer 17 okt 2008 23:40

HJFF1969 skrev:Som en klok man sa när han blev tillfrågad ang framtiden "Ni ska lära er odla"

Morfar sa alltid att man inte skulle låta åkermarkerna växa igen...

Undrar var en fjällko kostar... :roll:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Egen härd, guld värd (Börsras och annat)

Inläggav deepforest 17 okt 2008 23:48

[quote][Undrar var en fjällko kostar/quote]

Du kan få köpa en av mig.
Ja, egentligen är det inte kanske om man ska vara riktigt ärlig, hmmm, en ko....
Men den ser ut som en ko, äter gräs som en ko, och låter som, nja, inte riktigt som en ko. Mera som ungefär, liksom.... Mjaurr...
[img]
Nya%20011b.JPG
[/img]
Bilagor
Nya 011b.JPG
Nya 011b.JPG (68.6 KB) Visad 21400 gånger
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Egen härd, guld värd (Börsras och annat)

Inläggav PowerMizer 18 okt 2008 00:01

deepforest skrev:Du kan få köpa en av mig.

Tror jag avstår. Har en korsning mellan varg, krokodil, schäfer och alaskan malamut redan..... Den kräver nog mycket tillsyn..
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Nästa

Återgå till Övrigt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster