Eldrift till gammal bondsåg??

Eldrift till gammal bondsåg??

Inläggav McE 08 feb 2019 00:06

Har ett gammalt sågverk (klingsåg) som man drivit med traktorns kraftuttag. Grejerna är från -50 nånting men har fungerat bra. Vi körde med en BM36 som ny var på ca.43hk. Efter förluster i transmission mm och närmare 70 år på nacken vet jag inte riktigt vad vi har på kraftuttaget?? Man hade tidigare helt mekanisk drift på sågbänken och spånsugen vilket jag var tvungen att skrota. I vår bygger vi om till elektrisk matning av sågbänk via frekvensriktare och motor/låda. Även spånsugen blir elektrisk och jag ska styra allt med en miniPLC. Så då kommer ännu mindre kraft att behövas då det primärt bara ska driva sågklingan! Jag snavar nu över en frekvensriktare och passande motor i förrådet på 5,5kW. Skulle det ens gå att köra klingan med en 5,5’a?? Minns inte om det är en 2 eller -4-polis motor? Men då traktorn körs på 540 varv så skulle det ju bli mera kraft då jag kan byta remskivor om jag driver med 2800varv? Är jag ute och cyklar??
Den mesta kraften krävs då jag sågar grovt och blockar stocken, är väl bara att jag drar ner på matningshastigheten då så inte klingan stannar. Klingan är sträckt till 900varv. Till saken hör att jag tänker hänga upp en 8kW solcellsanläggning till våren och det gör ju att jag kan såga mycket med egenproducerad el?
Alltså, ersätt Bolindern på 43hk med en ABB på 5,5kW, men då elmotorn bara behöver driva klingan? Feltänk??
McE
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 26 feb 2008 16:50

Re: Eldrift till gammal bondsåg??

Inläggav Bittämjaren 23 feb 2019 13:12

Se till att motorn har sitt optimala varvtal när klingan har det, vad nu klingan ska ha för varvtal. Motorn bör hamna på 50Hz +- 20%
5,5 kW 4polig motor har ett varvtal på c:a 1450 så remskivan på klingans axel ska vara c:a dubbelt så stor som på motorn, det beror på vilket varvtal du vill ha på klingan.
Frekvensomriktaren kan normalt hetsa upp motorn till 150% av dess normala vridmoment men bara kortvarigt.
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD


Återgå till Övrigt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst