Räkna ut exponentiell kurva

Räkna ut exponentiell kurva

Inläggav Mogge 09 sep 2015 23:52

Minns ni matematiken gymnasiet? Mitt resonemang då var att det där kommer jag aaaldrig få användning för.. Men tji. Nu sitter jag här, och blir mest bara gråhårigare..

Brottas med att räkna ut en exponentiell kurva. Värdena (0-1023) kommer från en krets som övervakar batterispänning.

Använder mig av denna formeln:
Kod: Markera allt
y = c • a^x


Kod: Markera allt
Givna punkter:
(0,0)
(12, 244)
(24, 495)

Uppgift: Räkna ut c och a
y = c • a^x
12 = c • a^244
24 = c • a^495



Bryter ut c och landar på
495• log(a) - log(24) = 244 • log(a) - log(12)

Bryter sedan ut a. Men får på tok för högt värde på a
log(a) = ( log(24) - log(12) ) / ( 495 - 244 )

Finns det nån som har bättre känsla för detta :?:

kurva.png
Aningens överdriven
kurva.png (3.73 KB) Visad 7697 gånger
- Absolut
Mogge
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 15 mar 2015 18:02

Re: Räkna ut exponentiell kurva

Inläggav McB 12 sep 2015 14:35

Sorry inte min starka sida :( följer och hoppas jag kan lära mig något!
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Räkna ut exponentiell kurva

Inläggav RÖD@nörd 12 sep 2015 22:05

Huvva... det där är inte lätt. Jag fixade matte A och matte B gick hjälpligt. Sen på matte C med dom här kurvorna och brytpunkten man kan se hur kurvan ska bli det var bara för svårt så där sket det sig totalt, inget betyg :(

Matematik är också färskvara, idag får jag känna mig nöjd om jag klarar de fyra räknesätten :oops:
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Räkna ut exponentiell kurva

Inläggav Bittämjaren 13 sep 2015 16:38

Jag kan inte låta bli att fundera när du säger:
Värdena (0-1023) kommer från en krets som övervakar batterispänning
Vad är det som behöver vara exponentiellt när man mäter batterispänning ?
Ja,.. möjligen procentuell laddnivå kan vara exponentiell med batterspänningen.
Som jag ser det är det vanlig linjär omvandling när man mäter spänning.
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: Räkna ut exponentiell kurva

Inläggav Mogge 13 sep 2015 23:16

För det första.
Kurvan jag beskrivit ovan är väldig svagt exponentiell och räknas ut med en parabel ekvation. y = a + bx + cx^2
För att komma fram till det använde jag en livlina och kontaktade en professor på Chalmers (faktiskt sant) :)
Kan skicka uträkningen om någon vill se den. :wink: Annars går det hitta mycket på google

För det andra. Vilket egentligen är en annan tråd.
Körde kretsen i labbaggregatet och fick ut ett antal värden/volt. Trodde kurvan skulle bli linjär, men den betedde sig svagt exponentiellt :?:

Sen är jag varken proffs på el eller matte. De teoretiska värdena från formeln stämde inte exakt med de praktiska. Kurvan är antagligen inte perfekt. Så inga mer fancy uträkningar för min del.

Nu står anläggningen i stugan. Gjorde ett par mätningar på plats i helgen som jag använder som referenspunk. Just nu är batterierna 13.0volt (~isch) :)
- Absolut
Mogge
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 15 mar 2015 18:02

Re: Räkna ut exponentiell kurva

Inläggav Bittämjaren 15 sep 2015 19:31

Mogge du säger: men den betedde sig svagt exponentiellt.
Du har en liten offset förskjutning på din mätning det är därför det inte är linjärt mellan 12 V och 24V mätningarna.
Tidigare i tråden kopplade du bort mätjorden och använder bara strömmatningen till hallonet som mätjordväg och där har ett litet spänningsfall
Om du adderar 7 till dina mätvärden 244 (12V) och 495 (24V) får du 251 och 502 och då stämmer det linjärt mellan spänningarna, det betyder att du har ett spänningsfall på c:a 0,3V i minustråden i strömmatningskabeln från batteri till hallonet. Givetvis har du lika mycket spänningsfall i plus tråden också men det syns inte här.
Det är därför jag har påpekat detta tidigare att du ska mäta även 0 V på batteriet med en ledig ingång som hade gett dig mätvärdet 7 (0,3V) som du sedan adderar till 12 och 24 V mätningarna för att få ett mer linjärt och riktigt resultat.
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: Räkna ut exponentiell kurva

Inläggav Mogge 15 sep 2015 21:05

Intressant..

Får nog bli som du säger angående 0-volten. Men var tvungen att få ut denna till stugan i helgen. Regniga höstdagar som idag går anläggningen back och det är bara september.

Som vi säger i IT-branschen. First version sucks, ship it anyway
- Absolut
Mogge
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 15 mar 2015 18:02

Re: Räkna ut exponentiell kurva

Inläggav m_robban 15 sep 2015 23:30

Det verkar ju som det löser sig det här.

För ordningens skull vill jag dock påpeka att y = a +bx +cx2 inte ger en exponentionell kurva. Man kallar det snarare andragradskurva eller kvadratisk kurva eller liknande. Exponentiell kurva är när något är upphöjt till x. Ex y = e^x.

En exponentiell kurva ser inte ut som en halv skål med rund botten utan snarare som en halv kastrull(http://www.wolframalpha.com/share/clip?f=d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427ebfl438g7po).
Användarvisningsbild
m_robban
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 27 jan 2009 20:32
Ort: Lund

Re: Räkna ut exponentiell kurva

Inläggav Mogge 20 sep 2015 08:38

Viss skillnad på kurvorna. Tack för det :)
- Absolut
Mogge
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 15 mar 2015 18:02


Återgå till Övrigt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster