Enklare elkontakt?

Enklare elkontakt?

Inläggav TimPellet 20 aug 2015 12:51

Hej

Jag har en el-moped med ett stort batteri. Jag ansluter batteriet till laddaren med en vanlig aparatkontakt.

Det är ingen fara men den sitter aningen oländigt till så jag täntke att jag skulle skarva den med en liten stump. Då undrar jag bara, finns det någon kontakt som är lite mer "click and play". Alltså, en apparatkontakt är ju, liksom många 230v kontakter, "lite jobbiga". Finns det någon kontakt för starkström med lite mer "apple känsla" som man skulle kunna använda?

Det bör ju vara relevant för alla elfordon.

Tim
TimPellet
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 21 apr 2008 15:28

Re: Enklare elkontakt?

Inläggav RÖD@nörd 20 aug 2015 17:22

Såna här är bra, finns nog och köpa lite varstans :)

http://batteriexpressen.se/product.html ... ory_id=254
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Enklare elkontakt?

Inläggav TimPellet 20 aug 2015 18:56

Har du provat den?
Spontant ser den inte särskilt lätt ut?
Jag förstår att det såklart inte så lätt för 20A men jag föreställer mig något som i alla fall närmar sig Apples magnetkotnat eller tandborstens induktionsladdare.

Det jobbigaste jag "kan tänka mig" är de vanliga små 4A runda DC kontakterna.

Tim
TimPellet
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 21 apr 2008 15:28

Re: Enklare elkontakt?

Inläggav RÖD@nörd 20 aug 2015 21:03

Jo, dom är både enkla och bra. Tror det är en amerikansk uppfinning från början som sedan plagierats av andra tillverkare.

Väldigt få delar och lätt byggbara, lätta och sätta fast och kanske det viktigaste, är inte vändbara så polerna kommer alltid rätt. Det är ju mängdvara också så priset har blivit lågt.

Firmor som sysslar med truckar och eltruckar har dom alltid hemma så där kan du fråga om du har nån sån firma i din närhet.

Kanske dom finns på 24Volt, du kollar väl där först? :D
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Enklare elkontakt?

Inläggav Gunnar lindgren 20 aug 2015 21:27

http://www.ebay.com/itm/45-A-large-curr ... 1449987151

Här en mindre variant dom passar i varandra och man kan bygga dom i bredd du behöver 4 st och du kan inte vända fel så du kan ha samma färg på alla fyra . Gunnar
Gunnar lindgren
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 16 apr 2009 11:37


Återgå till Övrigt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster