Klimat och Energitråden med Vindkraft

Klimat och Energitråden med Vindkraft

Inläggav RÖD@nörd 17 jul 2015 00:28

Rekordhöga halter av växthusgaser

Andelen växthusgaser i atmosfären var rekordhög i fjol, haven var varmare än någonsin och jordens yttemperatur den högsta på 135 år. Ännu en forskningsrapport pekar på att klimatet i världen förändras i högt tempo.

Att 2014 var det varmaste året sedan mätningarna inleddes är redan känt. De förhöjda temperaturerna når långt ned i haven och högt upp i atmosfären, och forskarna varnar för att förändringarna pågår utan någon ände i sikte.

-Om vi skulle frysa växthusgaserna på nuvarande nivå skulle haven faktiskt fortsätta att bli varmare i århundraden eller -tusenden, säger oceanografen Gren Johnson vid det amerikanska vetenskapsorganet NOAA.

Det innebär att havsnivåerna kommer att fortsätta att stiga.

Slutsatserna presenteras i en årlig rapport om tillståndet för klimatet, som 413 forskare från 58 länder bidragit till.

Nivåerna av koldioxid, metan och kväveoxid - de gaser som främst bidrar till växthuseffekten - var 2014 de högsta som uppmätts. Och runt om i världen slogs värmerekord; i Europa uppmätte över 20 länder de högsta temperaturerna dittills. Även i Asien, Afrika, Latinamerika och Oceanien var det på många håll betydligt varmare än vanligt. Östra Nordamerika var den enda större regionen i världen som hade lägre temperaturer än genomsnittet.

https://www.gp.se/nyheter/varlden/1.277 ... xthusgaser
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Klimat och Energitråden med Vindkraft

Inläggav RÖD@nörd 22 jul 2015 21:37

tompas11... Energipolitiken har ju varit ett angeläget ämne för dig :o

Du har visat ditt kompromisslösa motstånd för kommersiell utbyggnad av vindkraft men nu signalerar regeringen om utbyggnad av solkraft.

Solkraft är inte vindkraft så därför undrar jag nu om du har något emot en sådan satsning och i så fall varför? 8)
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Klimat och Energitråden med Vindkraft

Inläggav tompas11 22 jul 2015 21:55

Ja som du så riktigt påpekar så är solenergi något helt annat än vindkraft och när det gäller solenergi så är min inställning försiktigt positiv. :shock: :)
Det hade du säkert inte väntat dig va? :D

Men solenergi kommer med all säkerhet endast att vara ett energitillskott på marginalen med tanke på vårt geografiska läge och vår långa och mörka vinter.

Vind-Januari.jpg
Vind-Januari.jpg (103.86 KB) Visad 6395 gånger
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Klimat och Energitråden med Vindkraft

Inläggav RÖD@nörd 23 jul 2015 01:30

tompas11 skrev: Det hade du säkert inte väntat dig va? :D

Nä, det var något oväntat eftersom jag trodde du var skeptisk till all alternativ energiframställning, men säker kunde jag ju inte vara så det var därför jag frågade :)

Bilden är blå, lite gul och mycket brun. Det blåa är väl då vindkraft som verkar mycket utbyggd i Tyskland eller?

Det gula måste då vara solkraft och det är ju inte särskilt mycket enligt bilden.

Men vad är det då det bruna som det är mest av?


Jo, inte är det så mycket sol här. Alldeles för lite sol enligt min mening och det är ju därför vi är så vita för och ta emot den lilla sol som finns här 8)

Men blåser gör det alldeles för mycket enligt min mening iaf där jag bor :lol:
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Klimat och Energitråden med Vindkraft

Inläggav tompas11 23 jul 2015 15:18

Det bruna på bilden är reglerkraft som måste till eftersom sol- och vind inte förslår särskilt långt. Reglerkraften består huvudsakligen av kol- och gaskraftverk.
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Klimat och Energitråden med Vindkraft

Inläggav RÖD@nörd 24 jul 2015 01:16

Bra... Då vet jag det :)

Brunkolskraft från svenska Vattenfall 8) och rysk gaskraft från Nordstream :mrgreen:
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Klimat och Energitråden med Vindkraft

Inläggav tompas11 24 jul 2015 01:22

Nu gör du dig dummare än vad du är RÖD@nörd.
Så du tror dig veta att det endast är Vattenfall som har kolkraftverk i Tyskland? Läs på min gode man och sluta fjanta dig.
Här försöker man föra en seriös debatt och så får man såna här totalt puckade svar.
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Klimat och Energitråden med Vindkraft

Inläggav RÖD@nörd 24 jul 2015 02:06

tompas11 skrev: Så du tror dig veta att det endast är Vattenfall som har kolkraftverk i Tyskland?

Nej, det tror jag inte men det är en av aktörerna där.

Sen har jag väldigt dålig koll på den tyska energimarknaden och det får du faktiskt ursäkta :)

Att Tyskland hade så mycket vindkraft var en nyhet för mig för det visste jag inte.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Klimat och Energitråden med Vindkraft

Inläggav OlleP 25 jul 2015 14:53

tompas11 skrev:Ja som du så riktigt påpekar så är solenergi något helt annat än vindkraft och när det gäller solenergi så är min inställning försiktigt positiv. :shock: :)
Det hade du säkert inte väntat dig va? :D

Men solenergi kommer med all säkerhet endast att vara ett energitillskott på marginalen med tanke på vårt geografiska läge och vår långa och mörka vinter.

Vind-Januari.jpg

Det är väl fantastiskt vad vindkraften minskar behovet av balansenergi :D

Äsch, jag tryckte på fel citera. Jag menade att citera diagrammet :oops:
OlleP
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 27 sep 2010 13:55


Återgå till Övrigt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster