Väte

Väte

Inläggav Skalman 09 jun 2013 01:20

Hej!
Kanske inte rätt forum men jag har en fundering.
Redan på 70 talet fanns en "pionär" som fixade väte med en vindsnurra i Härnösand. Sedan körde han bla bilen med vätet.
Nåväl. Min tanke är att antingen låta en snurra eller solcell fixa ström samt dela vatten till syre-väte, samla vätet. Använda det sedan i dels bilen men till att värma huset genom att elda vätet ungefär som en gas-värmepanna. I princip en "svetslåga" i pannan.

Ström kan jag fixa med en snurra eller solceller. Men hur tar jag rätt på vätet från vattentanken?
Hur komprimerar jag det? Tänkte använda vanliga svets-syrgstuber. Den man jag tänkte på, tror han hette Tengström gick bort i höstas så det går inte att fråga honom. Å inte hittar jag nått på nätet heller om sådana detaljer. Samtidigt som jag vet att det snurrar minst runt 100 bilar i trakterna av München å går på vätgas. Det har ju hänt en del på det här området.

Tacksam för alla svar som kan leda vidare. Idag värmer jag upp huset med havre. Har gjort det i 7 vintrar nu. Har utvecklat egen brännare samt styrelektronik. Jobbar på en ny version, skall styra den med antingen RaspberryPi eller Arduino. Men lyckas jag med vätet skall det bli en gaspanna i framtiden. Enkelt och lätt för en allt stelbentare pensionär.
Mvh
Skalman
Skalman
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 21 okt 2008 19:56

Re: Väte

Inläggav Bittämjaren 14 sep 2014 14:11

Jag får väl ge dig några funderingar från mig för några svar har jag inte att ge dig :?

Jag gjorde en testrigg med ett U-böjt 20mm flexibelt VP-rör med en rostfritt plåtremsa nedstucken i varje "ben" på U'et, hällde i en blandning av vatten och bikarbonat och kopplade på 24 V ström för att se hur det fungerade och konstaterde att 24 V kan vara en bra och användbar spänning för det här.
Efter några timmar hade vattentemperaturen stigit till nivåer som gjorde plasten i VP-röret till gele och började forma sig efter underlaget den stod på, detta med bara 2-3 A ström.
Efter detta har jag skissat på en konstruktion anpassad för mer storskalig produktion av gas med automatisk reglering av vattennivån och kylning o.s.v och byggshopen verkar kunna leverera det mesta av delarna till elektrolysburken och en maskinautomatiserngsfirma kan leverera det övriga som behövs runt elektrolysburken.
Till styrning kan man väl använda vilken kiselhjärna som helst, du är inne på Raspberry eller Arduino och jag är inne på PLC.
Förvaringen har jag inte tänkt så mycket på ännu,... men på flaska.. då måste man komprimera rejält,.. och fylla en säck (ballong) på ett antal m3 har väl sina nackdelar det också.
Men hur som helst min tanke var att överskottet från panelerna som en shuntlast kunde bubbla gas istället för att värma i en shuntlast, för elektrolysburken uppträder som ett motstånd med en resistans som är beroende av tillsatskoncentrationen i vattnet, ytorna på elektroderna, temperaturen, m.m.
Ledsen att att jag svarar så här lång tid efteråt men man vill ju gärna testa och experimentera lite själv också och få egna erfarenheter innan man svarar :wink:

Jag har en egenkonstruerad pelletsbrännare med egenutvecklat styrprogram i en PLC där endast brännarinsatsen är inköpt (pellex) allt övrigt är egenbyggt och startar även NÄR jag har strömavbrott.
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD


Återgå till Övrigt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron