Religion

Re: Religion

Inläggav OlleP 26 nov 2012 23:29

PowerMizer skrev:
tompas11 skrev:Jesus tog ju på sig all världens synd när han dog upphängd på en träpåle (inte ett kors som många tror).
Ja, det var ju en snabbkurs à la tompas11.. :P
Jag tycker du missade bl. a. detta med kärlek (agape).

Jag vet inte varifrån du fått detta med pålen.. Haru tjackat Vakttornet av Jehovas? :mrgreen:
Frågan om Jesus dog på en påle med eller utan tvärslå är förstås betydelselös för en kristen. Frälsningen beror inte på tvärslån. Men då Sällskapet i över 50 år har gjort stort nummer av sin (från vissa 1800-talsforskare lånade) pålfästelseteori, ägnas de följande sidorna åt en granskning av några av Sällskapets viktigaste argument i ämnet.
Källa

Finns en religiös snubbe som heter Samuelsson och han har forskat efter bevis att Jesus dog på ett kors, men konstaterar efetr nio års forskning att det inte finns några bevis på ett kors, det kn lika gärna vara en påle.
http://nlt.se/startsidan/essunga/1.1429688--inte-bevisat-att-jesus-dog-genom-korsfastelse-
Jag lyckas inte läsa hans avhandling nu så jag får nöja mig med ett tidningsreferat.

Roger Wiklund skriver, som alltid, ett bintressant sammandrag av Samuelsons avhandling.
http://rogerviklund.wordpress.com/2010/08/08/korsfastning-eller-palning-%E2%80%93-det-ar-fragan/
OlleP
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 27 sep 2010 13:55

Re: Religion

Inläggav RÖD@nörd 27 nov 2012 01:27

Mig veterligen finns det inga skrifter som bevisar Jesus existens. Närmast i den tiden är väl Paulus' men han hade endast mött Jesus i en dröm efter vad det står i urkunderna. :shock:

Enligt biblen är Jesus både Gud och människa så man får väl tolka honom därefter.... :mrgreen:
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Religion

Inläggav norlin 27 nov 2012 10:33

Har tänkt & läs ett tag, men nu fortsätter jag mina funderingar
PowerMizer skrev:...
norlin skrev:Kan man känna till guds existens gärningar och vilja utan bibeln?
Hmmm... Det kan man ju spekulera om...
Jag tänker såhär: Världen är fylld med knepigheter. Allt från elmotorer i en "DNA-kopieringsmaskin" i vår kropp till en stjärnhimmel som verkligen imponerar. Vi har inte fullt ut kunnat förstå varken de största eller de minsta i världen. Vi har förmågan att känna kärlek och sorg. Världen är full med fantastiska och vackra platser.

Vissa tror att det härstammar ur ett ursprungligt "intet" som av en slump blivit något annat än en geggaklump, men jag väljer att tro att det måste vara skapat för att det är komplext och balanserat, fyllt av skönhet och har allt vad vi behöver.
För att skapelsetanken ska funka så krävs en skapare, och då är det nån som är väldigt mycket smartare än mej.. :lol:


Att världen är fylld av knepigheter tyder inte det på ett mångfald av möjliga lösningar på samma problem? Problemet att överleva generation efter generation.

Skulle inte magnetism verka helt oförklarligt för säg, en ur-innevånare i Amazonas? Endast kunnas förklaras med magi eller en högre makt eller en gud?
Men med vetenskaplig angreppsätt, studier försök, teorier som andra nagelfar och kontrollerar som härleder hur magnetism fungerar.

Det hål som anses av religiösa som vore i ens liv utan religionen, skulle inte sökandet efter kunskap och en vilja att förstå så man kan förbättra. Att man uppfinner saker som gör livet bättre att leva?
Det känns som att den person med religiös livsåskådning tar den lätta vägen, att acceptera att man inte kan förstå, acceptera en förklaring utan att ifrågasätta des riktighet.
PÅ samma sätt acceperar man alla de motsägelser man kan hitta i bibel, alla enligt dagens mått orimligheter.

Dagens vetenskap har inte alla svaren, men jobbar på.
Att man inte kan förklara allt i detalj hur något uppkommit är inte samma som att förklara varför

Hur mycket av de teknologiska framstegen har vi religionen att tacka för?

Bibeln. Hur fungerar en religion utan en manual?
Var får man reda på vad Guden har för syn & tankar utan ett regelverk?

Jag kan inte hur jag än försöker få mig till att ta en bok som bibeln för en fakta bok då inget går att härleda eller kontrollera. Att den inte är konsekvent eller obunden av tid.
Allt tyder på en saga, en saga om kampen mellan vad som beskrivs som gott & ont.

Och då tycker jag att det finns bättre författare...
Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?
Douglas Adams
norlin
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 30 aug 2012 08:14
Ort: Vänersborg

Re: Religion

Inläggav tompas11 28 nov 2012 19:16

Vid läsning av Bibeln så är det inte alldeles kristallklart att ett träd är ett träd, eller en frukt är en frukt. Ett träd kan lika gärna vara en människa och en frukt kan vara en mänsklig handling eller avsikt.
Ett träd som bär dålig och oätlig frukt uppmanas man att hugga ner och bränna, vilket kan tolkas som att en människa som ljuger eller har onda avsikter ska dödas. Motsatsen är ett träd som bär god och ätlig frukt, vilket kan tolkas som att en människa som gör goda gärningar eller har goda avsikter ska man hålla sig väl med.

Akta er för de falska profeterna, som kommer till er förklädda till får men i sitt inre är rovlystna vargar. På deras frukt skall ni känna igen dem. (Matteusevangeliet 7:15-23)

Törne och tistel är beteckning på något som är ofruktbart eller att marken är förbannad. Jesu törnekrona är en symbol för förbannelse eller det ofruktbara.

Jesus sade; "Jag är den sanna vinstocken, och min fader är vinodlaren. Varje gren i mig som inte bär frukt
skär han bort, och varje gren som bär frukt ansar han, så att den bär mer frukt"
(Joh 15:1-2).
Senast redigerad av tompas11 28 nov 2012 19:19, redigerad totalt 1 gång.
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Religion

Inläggav tompas11 28 nov 2012 19:18

Det finns en hel liknelser mellan Bibelns skapelseberättlse och den fornordiska Eddan.
Här berättar en spåkvinna, Valan för Oden hur världen har uppstått och hur den ska gå under för att sedan återuppstå.

Yggdrasil (livets träd), Midgård är trädgården (Eden), två människor Ask och Embla (Adam och Eva) skapades av jord från marken, väcks till liv av andedräkt, två riken Hel och Valhall (himlen och helvetet), Ragnarök (jordens undergång och den sista striden), draken Nidhögg (djävulen) etc.
Troligen är det egentligen samma berättelse som i Bibeln men genom att berättelsen spreds över Jorden så lade man till egna liknelser som passade bättre in på samhällets kultur och tradition.
http://www.svenska.gotland.se/valans_spadom.htm
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Religion

Inläggav tompas11 30 nov 2012 14:00

Å vad är det för trams man håller på med nu då?
Skolungarna ska inte få fira Lucia i kyrkan och sjunga en psalm eller två, eftersom vi bor i ett mångkulturellt samhälle och den traditionen kan väcka anstöt för de som inte har den kristna tron. Sic!
Det kan knappast vara de som invandrat till Sverige som ska bestämma över våra traditioner eller seder. :evil:
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Religion

Inläggav RÖD@nörd 30 nov 2012 16:27

Jag tycker det är väldigt skönt när sånt där är frivilligt jag vill inte ha det påtvingat. Jag vill välja själv... :)
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Religion

Inläggav tompas11 30 nov 2012 16:34

RÖD@nörd skrev:Jag tycker det är väldigt skönt när sånt där är frivilligt jag vill inte ha det påtvingat. Jag vill välja själv... :)

Visserligen, men det är ju en Svensk tradition och varför ska vi påtvingas en förändring på grund av andra religioners åsikter?
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Religion

Inläggav RÖD@nörd 30 nov 2012 16:47

Tillvaron är dynamisk och föränderlig det är en liberal grundsten i ett liberalt samhälle. Motsatsen är konservativa och fundamentalister. Det händer att jag besöker både kyrka och kommunala social verksamheter. I kyrkan är det fritt blås med kristna traditioner men i det kommunala är man något mer återhållsam och det tror jag de flesta tycker är bra för det är faktiskt inte alla som gillar de kristna traditionerna även om dom så är *ursvenskar*. :D
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Religion

Inläggav Göran 01 dec 2012 03:57

tompas, det är mycket intressant och tänkvärt att ta del av dina bibelstudier och jämförelser med den fornnordiska Eddan och extra bra blir det när du är så påläst.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Religion

Inläggav tompas11 01 dec 2012 11:11

Tack för det Göran. :D
Ju mer man studerar ämnet desto intressantare blir det. Vad är sant och vad är inte sant? Ja, det finns mycket man kan spekulera om och kring religionsfrågor.
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Religion

Inläggav tompas11 01 dec 2012 12:29

Bibel gratis!
The Word är helt enkelt Bibeln installerad på datorn på många olika språk.
Ladda först ner The Word.
http://www.theword.net/index.php?downlo ... &l=english
Gå sedan till
http://www.theword.net/index.php?downlo ... &l=english
för att ladda ner The Swedish bible 1917.
Installera The Word först, installera sedan Swedish bible 1917 i samma mapp.
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Religion

Inläggav norlin 02 dec 2012 12:29

Uppfann vi gud eller uppfann gud oss?
http://www.youtube.com/watch?v=vm971ltF44A
Gick nyss på Discovery Science, den svenska hemsidan ligger nere så jag vet inte om man kan se en svensk-textad version.

Inget sent svar från programmet, men det är för mig inte svårt att förstå att man inte kan bevisa att gud inte finns i ett TV program som kommer från USA.
Tycker att jag fick belägg för min syn på det hela. Kolla bara delen med hur barn upp till en viss ålder reagerar,även hur schimpanser reagerar.

Men religiösa säkert kan hitta belägg för sitt.
Vore intressant att få reda på vad som kan räknas som belägg för att gud uppfann oss och inte tvärt om.
norlin
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 30 aug 2012 08:14
Ort: Vänersborg

Re: Religion

Inläggav tompas11 02 dec 2012 12:56

Jag funderar vidare.
Är kristen tro de svagas tro? Är den de utslagnas eller de som inte förmår att ta tag i sin livssituation själva.
Är det deras tro?
Eller är kristen tro de svagas tro på grund av att människan i grunden kanske är svag och bara de svaga har upptäckt hur bräcklig och svag människan är? Kan det vara så att det är skillnad på religion och tro och att det är religionen som begränsar tron?

Varför existerar vi? Varför finns vi till? Vad är meningen med livet?
Detta är existensiella frågor som de flesta människor ställt sig någon gång. De troende anser sig ha svaret att det är Gud som styr våra liv och syftet/belöningen för de troende är ett evigt liv i Paradiset och de stackars otrogna kommer att plågas och ruttna i helvetet. Att tro är inte att veta.
Kanske är det så att människans existens inte har något speciellt universellt syfte utan syftet är "bara" att njuta av livet, sprida god energi och glädje precis som andra människor kan ge dig energi och glädje. Vi kan med vår existens påverka andra människor och därmed så lever en liten del av oss kvar i andra människor efter vår död. Våra tankar, våra ord lever kvar i de efterlevande.
Fast egentligen är det ju ingen som vet varför vi finns till. Att inte veta är måhända en del av vår existens och osäkerheten att inte veta gör att vi ständigt söker sanningen.

Styr vi själva över våra liv? Ja till viss del så gör vi det. Jag tänker då på sådana saker som hur vi handlar i vissa situationer, när vi ska äta, sova, etc. Men de viktiga, de existensiella frågorna kan vi inte styra över. Vi kan inte styra över t.ex. sjukdom, hälsa eller död. Vem eller vad styr över dessa? Är det någon gudomlig kraft eller makt som styr eller är det våra gener, vårt leverne eller kanske slumpen?
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Religion

Inläggav tompas11 02 dec 2012 15:17

Att tro på gud - är det bra för oss?

Citat: "Gudstro kan vara en tröst för den troende individen men på samhällsnivå är den mindre fördelaktig i jämförelser med mer sekulära samhällsskick. Söker man en medborgerlig, rättvis, trygg, human och sund samhällsordning, är det mer troligt att man finner den bland de länder som rankas som de minst religiösa – oavsett vad de religiösa predikar."

http://www.fritankesmedja.se/att-tro-pa ... ra-for-oss
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

FöregåendeNästa

Återgå till Övrigt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster