Religion

Religion

Inläggav Göran 07 nov 2012 16:17

Enligt min mening är Bibeln en tidig historie- och vetenskapsbok, skriven på den tiden när den geocentriska världsbilden med jorden i centrum (och platt som en pannkaka) fortfarande rådde.

I Första Mosebok står att läsa om skapelseberättelsen, men idag vet vi att så kan det inte ha gått till. Ett exempel är att Gud lät träd och buskar växa på jorden, men först dagen därpå "satte han upp" solen och stjärnorna på himlen. Vi vet att växter behöver solljus för sin fotosyntes och hur kunde då dessa växa och bära frön och frukter redan innan solen kom till - Hur förklarar man det?

Enligt skapelseberättelsen var också jorden det första som skapades, men idag vet vi att vårt solsystem endast är 5 miljarder år gammalt och att man med Hubbleteleskopet nu sett de tidigaste galaxerna som är 13 miljarder år gamla, så här finns fakta med bildbevis. Stjärnorna fanns alltså på himlen 8 miljarder år före jordens uppkomst. Hur förklarar man mot detta faktum den turordning Skapelseberättelsen beskriver?

Hur kommer Bibeln och religionen att ställa sig till utomjordiskt liv, om och när sådant hittas, om än bara i enklare former i vårt eget solsystem? Kommer Bibeln att skrivas om då, eller innebär en sådan upptäckt något av en konkurs för religionen?
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Religion

Inläggav norlin 07 nov 2012 16:39

Jag har inga svar på dina frågor (skulle åxå vilja att någon svarade på dom)
men kolla in denna killen
http://snilleblixten.net/
han har alla svaren :wink:
norlin
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 30 aug 2012 08:14
Ort: Vänersborg

Re: Religion

Inläggav Göran 07 nov 2012 18:01

Den där mannen kan inte vara ordentligt vaccinerad och det är sådana som han som får utvecklingen att stanna av. Någon större nytta för vår värld kan man nog inte beskylla honom för att göra och han behöver heller inte fråga sig vad livets mening är. För honom är det att vara lärjunge till en tomte vid namn Srila Prabhupada, som själv inte hade något bättre för sig än att skapa en sekt under 60-talets Flower Power-epok. Varför han gjorde det kan man fråga sig, men som hans lärjungar hade han väl inandats alltför stora mängder "rökelser" och i den dimma han då befann sig var en ny sekt en bra idé.

För en tid sedan fick jag besök av Jehovas vittnen och jag tycker de är festliga att prata med och ställa frågor till. Senast de var här frågade jag om något ur skapelseberättelsen (som också är helt uppåt väggarna). Jag kommer inte ihåg vad, men de gapade som två fågelholkar och gav sig iväg för att ta reda på svaret. Två veckor senare var de tillbaka och med sig hade de svaret på min fråga och det var att "Herrens vägar äro outgrundliga". :shock:
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Religion

Inläggav tompas11 07 nov 2012 18:23

En religionstråd - vad trevligt! :)
Religion har jag alltid tyckt vara trevligt att diskutera, särskilt med de eller dem som har motsatt åsikt eller tycker annorlunda.

Jehovas vittnen är också mycket trevliga att diskutera med, när de emellanåt kommer och ringer på dörren.
Jag hade för ett antal år sedan återkommande besök, en gång i månaden under ett helt år, av två trevliga damer, propert kädda, som var Jehovas. Vi satt åtskilliga gånger vid köksbordet och diskuterade Bibeln och dess texter. Jag ställde frågor och de bläddrade ivrigt i bibeln för att hitta svar. Fick även många inbjudningar till deras möten, som jag artigt men bestämt tackade nej till. De försökte väl locka in mig i deras krets eller så förhöll det sig på det viset att de fann det så fantastiskt trevligt och roligt när någon tog sig tid att diskutera Bibeln med dem. Oftast så stängdes dörren igen mitt framför näsan på dem, berättade de för mig, dock inte hos mig. Har fortfarande kvar en del böcker som de gav mig. Nåväl efter ett år så upphörde besöken, de hade troligtvis tröttnat eftersom det tydligen inte gick att omvända mig. :wink:
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Religion

Inläggav Göran 07 nov 2012 19:18

Ja, det är ju de olika åsikterna som gör det hela roligt att diskutera.

Jag kommer förresten ihåg när vi som barn kröp in under ett maranatatält för att se vad som hände där inne. Pastorn fick genast syn på oss och sprang efter och han fick tag på grabben som sprang långsammast av oss. Vi trodde att han skulle få stryk, men maranatapastorn frälste honom istället och det var värre än stryk. Grabben blev fullkomligt förstörd av olycka och vi andra var chockade över att ha förlorat en vän. Vad skulle hända med honom nu, men det skulle snart visa sig att frälsningen inte bet på honom och att han var precis som förut. Lite konstigt kändes det ändå att ha en kompis som var frälst, men det glömdes bort på några dagar.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Religion

Inläggav smidy 07 nov 2012 19:36

apropå jehovas....när jag var i övre tonåren så var jag på röjarskiva hos en släkting, fredag blev till lördag med en liten powrnap imellan. någongång på lördag fm så sattes ett större tält upp på grusplan/parkeringen rakt över gatan från hans lägenhet, vi satt vid köksbordet med varsin öl och beskådade skådespelet, övning ger ju färdighet sägs det, nåja inte SÅ fulla gick vi och erbjöd våran hjälp att få upp eländet och tillslut stod det där tältet från djävulen(hur nu så gudfruktiga människor som jehovas kan ha ett sådant?) dom tackade för hjälpen och bjöd in oss till kvällens möte, vi sa väl njä kanske och återgick till köksbordet med en ny öl, flera öl senare skulle vi naturligtvis gå på väckelsemöte.....sagt och gjort...nåja vi hann knappt in på mötet fören vi skulle ut igen för vi var besatta av djävulen(fulla antar jag är en mer vetenskaplig benämning). vet inte jag men jag trodde ju att jehovas läste bibeln....t.ex jesaja 56:12 som borde passa fint på en fre-lö tonnårsfylla :D
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

Re: Religion

Inläggav Karro 08 nov 2012 15:16

Jag försöker att visa respekt till allas religioner, hur konstiga de än kan vara. Det viktiga kanske inte är exakt vad en person tror på, utan snarare att någon har satsat väldigt mycket emotionellt kapital på något.
Som jag ser det är religioner ett mycket viktigt lim, som håller ihop samhällen och civilisationer, och det som händer nu, att samhället faller sönder, anser jag beror på att vi ger upp religion.

Fast nu har jag förstått att den kristna högern anser alla som inte är kristna för satanister. En underlig åsikt, men ok. Enligt dem är jag alltså satanist. Men en riktigt satanist skulle kalla mig äckligt religiös, eller något. Så det känns som att vara i gråzonen mellan två läger, när de skjuter artilleri mellan varandra.

Det jag ogillar nästan mest av allt, det är religionskrig, att det krigas mellan religioner, eller hur olika grenar av samma religion krigar mot varandra där båda anser att de är de enda som förstår religionen, och de andra är helt förtappade.

Nu verkar många tycka det är en mycket viktig sak vilken religion andra människor har, så ibland undrar jag inte om de mest praktiska vore om alla i förväg deklarerade typ - Jag har min religion x, och jag tycker alla andra är satans anhang, och vill inte ha med dem att göra.
Då kan man ju liksom på förhand undvika att reta upp de med den religionen, och helt enkelt inte beblanda sig i affärer med dem. Men nej, religionen kommer ofta som en överraskning, när man redan involverat sig, och en dag, mitt i en affär, får man reda på att motparten egentligen hatar en, och det är alltså därför alla samarbetsförsök går helt åt pipan, och hela projektet visar sig vara dödfött från början.

Fast när det gäller fri energi, så lyser solen lika starkt på alla människor (och solpaneler), oberoende religion. Det kanske säger något om hur verkligheten är beskaffad, oberoende av vad man tror. Religion verkar vara något som människor har som ursäkt att hata varandra och kriga mot varandra, medan Gud själv är lika mot alla, och antagligen tycker lika mycket om alla, oberoende av religion. I alla fall kan vi se att solljuset inte stängs av från den som är "hädare". Eventuella straff för häderi, eller att ha fel tro, kommer efter döden. Man har alltså ett helt liv på sig att omvända sig till den rätta tron, vilken den nu är.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Religion

Inläggav RÖD@nörd 09 nov 2012 02:14

Karro skrev:Som jag ser det är religioner ett mycket viktigt lim, som håller ihop samhällen och civilisationer, och det som händer nu, att samhället faller sönder, anser jag beror på att vi ger upp religion.

Det stora som hänt är väl att ägarstrukturen blivit internationell. Produktionsapparaterna tillhör inte längre någon särskild nation, världsdel eller område förknippade med en viss religion. Dom har istället sin egen maktsfär och styr det mesta överallt och runt om i världen. Det nationella kapitalet är borta och folken i sina länder rusar omkring förvirrade och röstar på partier i ren panik :shock:
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Religion

Inläggav Karro 09 nov 2012 05:37

Vi lever i en tid när marknadsapparaterna har ersatt Gud. När en moralisk fråga kommer, är svaret alltid - vad som är bra för marknadsekeonomin. Det verkar också som om nästan vad som helst är tillåtet, bara det får eknomin att flöda bättre. På något sätt ska vi ha tron att marknadsapparaten är som Gud, ungefär, att den gör så att vi alla får det bättre, att den har eget liv, och som syfte vår välgång.

I Sverige verkar vi vara helsålda på vår nya religion. Allt ska ske med marknadskrafter. Varje offentligt inköp ska ske på marknadens villkor, och man ska välja den profet som kan ge det billigaste budet, oberoende av kvalite.

Om sedan människor behandlas som maskindelar på ålderdomshemmen. Att man inte har tid och lust att lyssna på de äldre människorna, för de är ju bara problem i marknadsapparatens kugghjul. Fattar inte de äldre människorna att de kostar pengar, och att det är syndfullt att kräva att bli mänskligt behandlade? Kan de inte ligga stilla i sina sängar, med sina liggsår och i sin egen avföring, när de vet att det är vad marknadsekenomin predikar? Varför skiter de så mycket, vet de inte att det är bestämt att de bara får en blöja per dag?

Barn och ungdomar ska inte klaga. De vet väl att det inte finns pengar för bättre skolundervisning och miljö på skolan. Barnen ska inte klaga, för vet de inte att deras föräldrar måste arbeta, så att de får finna sig i att lagras i stora barnmassor i vad som kallas daghem och förskola, utan vuxen ledning. Varför förstår de inte att de får skärpa sig, för det har marknadskrafterna bestämt.

Halleluja, vår nya religion!

Fast det är nog så att varken den ena religionen eller den andra fungerar av sig själv, som vi ska tro.
Det finns alltid kardinaler och en påve i bakgrunden som bestämmer och "förmedlar" Guds ord.
Vi lever i en demokrati, ett folkvälde, men man kan undra lite vad det egentligen betyder. Vem är folket, som har bestämt att samhället ska se ut som det gör?

Sedan kan man ju fråga sig om vi har valt de största egentliga makthavarna, marknadseknomins kardinaler, och om vi ens vet vem dess påve är, där han sitter i bakgrunden och dikterar och tolkar sin "Guds" ord. Vilken gud har förresten den påven? Borde man inte få veta det?
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Religion

Inläggav PowerMizer 09 nov 2012 12:59

Karro skrev:Religion verkar vara något som människor har som ursäkt att hata varandra och kriga mot varandra, medan Gud själv är lika mot alla, och antagligen tycker lika mycket om alla, oberoende av religion.
Jo, religion är nått människan hittat på. Gud hatar religion, för det är nått vi hittat på för att imponera på Gud och människor. Eller för att få makt.
Matt 23:1-39
Sedan talade Jesus till folket och sina lärjungar [2] och sade: "De skriftlärda och fariseerna har satt sig på Moses stol. [3] Gör därför allt vad de lär er och håll fast vid det, men handla inte som de gör, för de säger ett och gör ett annat. [4] De binder ihop tunga bördor och lägger dem på människornas axlar, men själva rör de inte ett finger för att rätta till dem. [5] Allt vad de företar sig gör de för att människorna skall lägga märke till dem. De skaffar sig breda böneremsor och stora manteltofsar. [6] De tycker om att ha hedersplatsen på gästabuden och sitta främst i synagogan, [7] och de vill bli hälsade på torgen och kallas rabbi av alla människor. [8] Men ni skall inte låta er kallas rabbi, ty en är er läromästare och ni är alla bröder. [9] Ni skall inte kalla någon här på jorden för er fader, ty en är er fader, han som är i himlen. [10] Inte heller skall ni låta er kallas lärare, ty en är er lärare, Kristus. [11] Den som är störst bland er skall vara de andras tjänare. [12] Den som upphöjer sig skall bli förödmjukad, och den som ödmjukar sig skall bli upphöjd. [13] Ve er, skriftlärda och fariseer, ni hycklare som stänger till himmelriket för människorna. Ni går inte själva in, och dem som vill komma dit in släpper ni inte in. [14]
[15] Ve er, skriftlärda och fariseer, ni hycklare som far över land och hav för att vinna en enda proselyt, och när någon har blivit det gör ni honom till ett helvetets barn, dubbelt värre än ni själva.
[16] Ve er, ni blinda ledare som säger: Svär man vid templet betyder det ingenting, men svär man vid guldet i templet är eden bindande. - [17] Ni blinda dårar, vilket är förmer, guldet eller templet som har gjort guldet heligt? [18] Ni säger: Svär man vid offeraltaret betyder det ingenting, men svär man vid gåvan som ligger på det är eden bindande. - [19] Ni blinda, vilket är förmer, gåvan eller altaret som gör gåvan helig? [20] Den som svär vid altaret svär både vid det och vid allt som ligger på det. [21] Den som svär vid templet svär både vid det och vid honom som bor i det. [22] Och den som svär vid himlen, han svär både vid Guds tron och vid honom som sitter på den.
[23] Ve er, skriftlärda och fariseer, ni hycklare som ger tionde av mynta och dill och kummin men försummar det viktigaste i lagen: rättvisa, barmhärtighet, trohet. Det gäller att göra det ena utan att försumma det andra. [24] Ni blinda ledare, som silar mygg men sväljer kameler!
[25] Ve er, skriftlärda och fariseer, ni hycklare som rengör utsidan av bägaren och skålen, medan de inuti är fulla av vinningslystnad och omåttlighet. [26] Du blinde farisé, gör först bägaren ren inuti, så blir också utsidan ren.
[27] Ve er, skriftlärda och fariseer, ni hycklare som är som vitkalkade gravar. Utanpå ser de prydliga ut, men inuti är de fulla av de dödas ben och annat orent. [28] På samma sätt visar ni upp ett rättfärdigt yttre för människorna, medan ert inre är fullt av hyckleri och orättfärdighet.
[29] Ve er, skriftlärda och fariseer, ni hycklare som reser monument över profeterna och smyckar de rättfärdigas gravstenar [30] och säger: Om vi hade levt på våra fäders tid skulle vi inte ha gjort oss medskyldiga till profeternas blod. [31] Därmed visar ni själva att ni är söner till dem som mördade profeterna. [32] Fortsätt som era fäder tills måttet är rågat. [33] Ormar, huggormsyngel, hur skall ni kunna undgå att dömas till helvetet? [34] Därför skall jag sända er profeter, visa män och skriftlärda. Somliga av dem kommer ni att döda och korsfästa och andra kommer ni att piska i era synagogor och jaga från stad till stad. [35] Så skall allt rättfärdigt blod som utgjutits här på jorden komma över er, alltifrån den rättfärdige Abels blod till blodet från Sakarja, Berekjas son, som ni mördade mellan templet och altaret. [36] Sannerligen, alltsammans skall detta släkte få svara för. [37] Jerusalem, Jerusalem, du som dödar profeterna och stenar dem som blir sända till dig. Hur ofta har jag inte velat samla dina barn så som hönan samlar sina kycklingar under vingarna, men ni ville inte. [38] Nu får ni själva ta hand om ert övergivna hus. [39] Ty jag säger er: ni ser mig inte mera förrän den dag då ni säger: Välsignad är han som kommer i Herrens namn."

Det Gud vill ha är en relation till oss. En relation är ingen tävling om makt eller nått. Det är något man vårdar och för in goda saker till. Se på ett äktenskap; Om man inte är beredd att aktivt tillföra kärlek, tillit och liknande utan själviskt bara vill ha (kärlek, pengar, sex, status) ur äktenskapet så kommer det inte att funka.

Matt 11:28-30
Kom till mig, alla ni som är tyngda av bördor; jag skall skänka er vila. [29] Ta på er mitt ok och lär av mig, som har ett milt och ödmjukt hjärta, så skall ni finna vila för er själ. [30] Mitt ok är skonsamt och min börda är lätt."

Rom 13:8-10
Stå inte i skuld till någon, utom i er kärlek till varandra. Ty den som älskar sin medmänniska har uppfyllt lagen. 9Buden Du skall inte begå äktenskapsbrott, Du skall inte dräpa, Du skall inte stjäla, Du skall inte ha begär och alla andra bud sammanfattas ju i ordet: Du skall älska din nästa som dig själv. 10Kärleken vållar inte din nästa något ont. Kärleken är alltså lagen i dess fullhet.


Nu är jag inte så beläst i alla trosyttringar, men kärleken och omtanken är oftast viktig. Religionen är mera ett verktyg för människan att rättfärdiga sina ondskefulla handlingar.
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Religion

Inläggav norlin 09 nov 2012 13:07

Sticker ut hakan och frågar hur man kan referera till en religiös skrift samtidigt som man säger:
Jo, religion är nått människan hittat på. Gud hatar religion, för det är nått vi hittat på för att imponera på Gud och människor. Eller för att få makt.

Jag får inte ihop den logiken.

Däremot får jag ihop denna logiken
Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?
Douglas Adams
norlin
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 30 aug 2012 08:14
Ort: Vänersborg

Re: Religion

Inläggav OlleP 11 nov 2012 12:46

Karro skrev:Jag försöker att visa respekt till allas religioner, hur konstiga de än kan vara. Det viktiga kanske inte är exakt vad en person tror på, utan snarare att någon har satsat väldigt mycket emotionellt kapital på något.
Som jag ser det är religioner ett mycket viktigt lim, som håller ihop samhällen och civilisationer, och det som händer nu, att samhället faller sönder, anser jag beror på att vi ger upp religion.

Fast nu har jag förstått att den kristna högern anser alla som inte är kristna för satanister. En underlig åsikt, men ok. Enligt dem är jag alltså satanist. Men en riktigt satanist skulle kalla mig äckligt religiös, eller något. Så det känns som att vara i gråzonen mellan två läger, när de skjuter artilleri mellan varandra.

Det jag ogillar nästan mest av allt, det är religionskrig, att det krigas mellan religioner, eller hur olika grenar av samma religion krigar mot varandra där båda anser att de är de enda som förstår religionen, och de andra är helt förtappade.


Nu verkar många tycka det är en mycket viktig sak vilken religion andra människor har, så ibland undrar jag inte om de mest praktiska vore om alla i förväg deklarerade typ - Jag har min religion x, och jag tycker alla andra är satans anhang, och vill inte ha med dem att göra.
Då kan man ju liksom på förhand undvika att reta upp de med den religionen, och helt enkelt inte beblanda sig i affärer med dem. Men nej, religionen kommer ofta som en överraskning, när man redan involverat sig, och en dag, mitt i en affär, får man reda på att motparten egentligen hatar en, och det är alltså därför alla samarbetsförsök går helt åt pipan, och hela projektet visar sig vara dödfött från början.

Fast när det gäller fri energi, så lyser solen lika starkt på alla människor (och solpaneler), oberoende religion. Det kanske säger något om hur verkligheten är beskaffad, oberoende av vad man tror. Religion verkar vara något som människor har som ursäkt att hata varandra och kriga mot varandra, medan Gud själv är lika mot alla, och antagligen tycker lika mycket om alla, oberoende av religion. I alla fall kan vi se att solljuset inte stängs av från den som är "hädare". Eventuella straff för häderi, eller att ha fel tro, kommer efter döden. Man har alltså ett helt liv på sig att omvända sig till den rätta tron, vilken den nu är.

Jag kollar ibland på religiösa sidor, bla credoakademien, och slås ofta av den intolerans och rättfärdighet som visas av de som "tror rätt".
Och alla hardcoretroende står gemensamt upp mot svenska kyrka som kallas avfälling och hatet mot papistkyrkan (katolska).
Ekumenik är ett skällsord.
Det är inte tro och religion som kommer att stifta fred. Fast det behöver inte vara en motsättning, det visar en del katolska präster i Sydamerika.
OlleP
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 27 sep 2010 13:55

Re: Religion

Inläggav PowerMizer 11 nov 2012 17:33

Det är som Phil Collins (Genesis) sjunger:
"Wont find me practising what Im preaching
Wont find me making no sacrifice
But I can get you a pocketful of miracles
If you promise to be good, try to be nice
God will take good care of you
Just do as I say, don't do as I do"


Om alla s.k. "kristna" skulle börja GÖRA det Jesus pratade om skulle folk se annat än intolerans, hat och annat i kyrkorna...
Tyvärr är det dom s.k. "kristna" som bullrar mest. Man brukar tala om Ordets hörare och Ordets görare.

OlleP skrev:den intolerans och rättfärdighet som visas
Rättfärdighet är synonymt med att vara god och ostrafflig, och det vill jag mena är något positivt.
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Religion

Inläggav OlleP 11 nov 2012 18:49

PowerMizer skrev:
OlleP skrev:den intolerans och rättfärdighet som visas
Rättfärdighet är synonymt med att vara god och ostrafflig, och det vill jag mena är något positivt.

Jag tror jag använde ordet rättfärdig lite galet.
Jag menar de intoleranta som framhäver sin egen förträfflighet.

Men vad menar du med att gud hatar religion?
Om några stycken som tror likadant och söker gemenskap, då blir det ju en religion.
Men jag kan ju ha fel om religion.
OlleP
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 27 sep 2010 13:55

Re: Religion

Inläggav PowerMizer 11 nov 2012 20:22

OlleP skrev:Men vad menar du med att gud hatar religion?
Detta utgår från den Gud jag tror på.

Min definition på en religion är att några (eller många) människor samlas för att utföra ritualer som man tror ska gagna en själv eller blidka en osynlig överhet. Ibland kanske människorna också hamnar i lagiskhet, typ "Du ska inte äta fläskkött. Du ska inte dricka alkohol. Kvinnor får inte vara utan huvudbonad i kyrkan. Män ska inte ha förhud. Flickor ska sys igen i muffen. Det är syndigt att bära in ved på söndagen." Om man t.ex. tittar på Pingströrelsen så har dom haft en del "människobud" förr om åren. Kvinnor skulle inte visa håret och en massa trams. Det viktiga är att alltid jämföra kopian (församlingen) med originalet (Bibeln). Stämmer det inte så är man ute och cyklar...

Det jag tror att människor inte orkar fördjupa sej i är att Gamla testamentet och Nya testamentet skiljer sej väsentligt åt när det gäller lagen, t.ex. 10 Guds bud.

För att förenkla detta så kan man säga att Jesus vill ha en relation med var och en. En ömsesidig tillit. Han har flera gånger visat detta när han läxat upp skriftlärda (präster å påvar, typ). Han talar om att han står vid dörren och knackar, och om vi vill släppa in honom så ska han hålla måltid med oss och vi med honom. Det är ju bildspråk, men visar ganska klart på att det inte är tyrannen som kommer för att spöa upp oss, utan någon som vill ha en relation till oss människor.

Det är ett jätteämne, men så vitt jag sett i bibeln så ska vi inte hålla på med "religion" (som jag definierar det). Det är bara tomma ord, krav, bländverk och annan skit som inte har något med kristen tro att göra.

OlleP skrev:Om några stycken som tror likadant och söker gemenskap, då blir det ju en religion.
Mja, det har du nog rätt i...

------------------
Innan alla HÄLLER en massa kritiska kommentarer över detta: Har du läst bibeln i sitt sammanhang eller är det lösa citat du tänkt komma med? Jag har ingen lust att bara argumentera för argumentationens skull.

Jag är ingen "bibelsprängd" kristen som har alla, eller för den skull, rätt svar. Men jag försöker svara på ärliga frågor så gott jag kan... :P
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Nästa

Återgå till Övrigt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster