Religion

Re: Religion

Inläggav RÖD@nörd 30 mar 2013 01:08

Precis som jag trodde var serien från USA och det känns också som Gud kommer därifrån. Det stod också att där är det är en omtyckt serie som visas på "History Channel" kanske där uppfattas som oemotsägbara historiska fakta? :roll:

Serien är ny så man kan undra hur många hundratusen det kostat men kanske ändå väl investerade pengar för dom som har något kritiskt tänkande bör bli än mera övertygade om vilka tokerier det handlar om när det väl synas.

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/k ... 6510168.ab

Men jag beundrar dig att du orkar se såna här konstgjorda dramatiseringar jag fixar det inte för mej är det som döda stenar utan liv hur påkostad och verklighetstrogen dekoren än är. Det är nåt som inte stämmer överens med min verklighet, språket, kulturen och fixeringen vid allt det ytliga. Grå vardagsmänniskor som jag själv existerar inte i en sån drömvärld bland alla mer eller mindre perfekta individuella människor.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Religion

Inläggav tompas11 30 mar 2013 10:00

Nädå RÖD@nörd det är inte speciellt jobbigt att se serien om man som jag är intresserad av religion, vilket jag definitivt inte var under de år man gick i skolan. Man bör dock se den med kritiska glasögon och bilda sig en egen uppfattning.

I eftermiddag ska jag till min syster och äta påskmat och inmundiga några öl, vet ej hur sent det blir och om jag får möjlighet att se det tredje avsnittet i kväll. Beror måhända i så fall på ölen, det är ju Påskafton gudbevars... :wink:
Nu ska jag i alla fall ta fram köttfärsen ur kylen och trilla köttbullar i mängd, det är knytis.
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Religion

Inläggav RÖD@nörd 30 mar 2013 13:52

Jo, jag har förstått att du främst de senaste året förskjutits mer och mer mot det existensiella frågorna. Inte minst din visningsbild talar för det. Men du är inte ensam, jag vet fler som dragits till det. Jag föreställer mig det är något för tänkande människor.

Jag har upphört att gilla kött som mat men hemgjorda köttbullar kan vara hur gott som helst. Tyvärr har jag inte ätit några på ett antal år och hur många vet jag inte. De som stått till buds har varit maskintillverkade senast slutade det med att jag tog en, tuggade på den, och sedan spottade ut.

Det är ett par år sedan jag åt köttbullar på XXXX men jag fick tvinga ner dom. Åtta köttbullar och tre pyttesmå potatisar. Bara det är helt fel för mig. Den rationaliserade industriella hanteringen gör att potatisen och möjligtvis såsen blir godast. Potatisen med tveksamhet. Den kan vara skalad på någon annan industri flera dagar innan den kokas och serveras. Ekonomi och natur går inte alltid ihop. Billigt, ja kanske.... Men var det bara det som är behovet?


Hoppas du har en trevlig afton. Det låter som det kan bli det.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Religion

Inläggav deepforest 30 mar 2013 20:28

Jag tror fortfarande på Robert Lind i Kramfors, han finns ju på fejsbock numera :mrgreen:
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Religion

Inläggav tompas11 31 mar 2013 09:20

I avsnitt tre fortsatte dödandet och lemlästandet i Guds namn.
Judarnas konung, Jesus, föds och Herodes blir livrädd och låter döda alla nyfödda gossebarn. Josef och Maria lyckas fly med den nyfödda. 25 år senare låter Jesus sig döpas av Johannes Döparen. Kort därpå fängslas Johannes och dödas. Gud litar inte till hundra procent på Jesus varför Jesus skickas ut i öknen i 40 dagar och 40 nätter för att Jesu tro ska sättas på prov. Där hungrar och törstar Jesus och sedermera uppenbarar sig Satan inför Jesus. Satan frestar Jesus men Jesus står på sig och klarar provet och får lämna öknen. Jesus uppgift är nu att skaffa sig ett gäng lärjungar...

RÖD@nörd - alla är väl vi tänkande människor, får man hoppas i alla fall.
Det är inte så att jag går omkring och grubblar på livet mening eller någonting åt det hållet om du nu skulle tro det. Intresset för religion kan dock inte mäta sig med intresset för motorer, elektronik, svarvning och fräsning, flugfiske, mopeder m.m.

Jodå eftermiddagen och kvällen blev trevlig i samvaro med de närmaste, god mat, gott dricka, gott humör - vad kan mer begära..?
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Religion

Inläggav Ib-Arne 31 mar 2013 22:08

Vilket konstigt sätt Ni närmar Er religon? Ni pratar om teoregiska saker men inte vågar kommentera min erfarenhet. Eller ska vi säga verkligheten (sanningen eller de som vet) Hur kan Ni ifrågasätta det som någon vet emot Era torier?
Ib-Arne
 
Inlägg: 302
Blev medlem: 28 jan 2009 12:28
Ort: Nora / Fortuna Spanien

Re: Religion

Inläggav tompas11 31 mar 2013 23:44

Avsnitt fyra.
Jesus predikar, botar sjuka och tar de svagas, de fattigas och de utslagnas parti. Allt större människoskaror följer honom och därmed blir han ett allvarligt hot mot Israelernas prästerskap, vilket leder till att han fängslas och döms till döden. Allt detta är redan förutbestämt av Gud.
- Är detta min Faders vilja så är det också min vilja, säger en bedrövad Jesus.

Ib-Arne, med all respekt, men ingen kan påstå att han vet vad som händer efter döden eftersom ingen ännu återvänt från dödsriket och berättat.
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Religion

Inläggav OlleP 01 apr 2013 16:38

RÖD@nörd skrev:Jo, jag har förstått att du främst de senaste året förskjutits mer och mer mot det existensiella frågorna. Inte minst din visningsbild talar för det. Men du är inte ensam, jag vet fler som dragits till det. Jag föreställer mig det är något för tänkande människor.

Jag har upphört att gilla kött som mat men hemgjorda köttbullar kan vara hur gott som helst. Tyvärr har jag inte ätit några på ett antal år och hur många vet jag inte. De som stått till buds har varit maskintillverkade senast slutade det med att jag tog en, tuggade på den, och sedan spottade ut.

Det är ett par år sedan jag åt köttbullar på XXXX men jag fick tvinga ner dom. Åtta köttbullar och tre pyttesmå potatisar. Bara det är helt fel för mig. Den rationaliserade industriella hanteringen gör att potatisen och möjligtvis såsen blir godast. Potatisen med tveksamhet. Den kan vara skalad på någon annan industri flera dagar innan den kokas och serveras. Ekonomi och natur går inte alltid ihop. Billigt, ja kanske.... Men var det bara det som är behovet?


Hoppas du har en trevlig afton. Det låter som det kan bli det.

På sjuttiotalet fick vi på personalrestauranten kemskalad potatis från gotland, den var riktigt vidrig.
Undrar om eden inte hette Ollo.
Nog har dom väl slutat med det.
Jag tycker f.ö. att potatisindustrin har ryckt upp sig lite de sista tio åren.

Ursäkta var detta en tråd om religion :oops:
OlleP
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 27 sep 2010 13:55

Re: Religion

Inläggav tompas11 01 apr 2013 23:36

Femte och sista avsnittet.
Jesu lidande och korsfästelse. På tredje dagen uppstånden från dödsriket. Jesus predikar för sina lärjungar och återvänder därefter till himmelriket, men lever och finns med hos alla som tror på honom. Jesu lärjungar ger sig ut och predikar kärlekens budskap men förföljs och somliga dödas av Romarna, dock inte alla. Lärjungarna sprider sig ut över jorden och sprider sitt budskap om Guds härlighet och kärlek, samt skriver Bibelns alla böcker.

Den allra sista delen av Bibeln har dock inte filmats ännu - Uppenbarelseboken, om vad som komma skall...
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Religion

Inläggav Göran 02 apr 2013 02:53

När Jesus dog tog berättelsen slut och ingenting har hänt under de senaste 2000 åren, vilket är konstigt med tanke på hur mycket som hände under de första 4000 åren.

Något det aldrig talas om i Bibeln är att Adam och Eva måste ha varit afrikaner, men av vilken människoart var de? Homo sapiens var ju inte den första människan på jorden, så vad är det som räknas? Ser man till Edens lustgård (där historien börjar), som torde ha legat mellan Eufrat och Tigris och att människan därmed lämnat Afrika, kan det inte uteslutas att Homo Erectus är vad Gud skapade som sin egen avbild. I så fall - Hur kan det komma sig att vi Homo sapiens, med genetiska spår av neanderthalare (troligen också med släktskap till Homo erectus), säger oss vara Guds avbild?

Det är heller inte lätt att förstå att vi är skapade ur en singularitet då varken tid eller rum existerade. Om inte tiden existerade (klockan stod stilla, om man säger så), hur kunde då Big Bang uppstå?

Hur som helst är det svårt att acceptera att man bara är en kort händelse på tidslinjen, helt utan mening, på en försumbart liten planet i ett gigantiskt universum och där vårt universum kanske är försumbart i mängden av universa (?). Varför inte lika gärna tro på utomjordiska besökare, varifrån de nu kommer. Det känns inte mindre märkligt än något annat, som Robert Lind i Kramfors. Honom tror jag däremot inte på, däremot tror jag på Clas Ohlson i Insjön för jag har varit i hans butik.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Religion

Inläggav tompas11 14 jul 2013 13:11

Bild
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Föregående

Återgå till Övrigt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster