Religion

Re: Religion

Inläggav tompas11 02 dec 2012 15:19

Ny övertygande bibelkritik

Citat: "Inte ens det mest fundamentala för de kristna, t.ex. Bergspredikan, är enhetligt och trovärdigt återgiven. Lukas förlägger i motsats till Matteus händelsen till en slätt; båda skriver först att Jesus talade till lärjungarna, men sedan att han predikade för folket. De vackra orden är inte original utan delvis en fri sammanställning av sentenser ur Gamla testamentet, Talmud och av så vitt skilda filosofer som Aristoteles och Konfucius. Evangelieförfattarna var lärda män som hämtade förebilder och yttranden från hela den antika kulturen – Nya testamentet är i stora delar ett uttryck för hellenistiska tankefigurer. Mycket av det som Jesus skall ha sagt och gjort, t.ex. underverken, kan direkt härledas till då kända legender: Herakles, Dionysos, Apollonios från Tyana, Asklepios, Mitra, Buddha etc. Evangelierna är till stor del kompilat, texter byggda på etablerade visdomsord och myter – en vanlig genre vid den tiden."

http://www.fritankesmedja.se/ny-overtygande-bibelkritik
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Religion

Inläggav RÖD@nörd 04 dec 2012 04:27

Vem tillhör traditionerna egentligen? Varför firas lusse och jul? :roll:

http://blogg.tianmi.info/2012/12/02/san ... m-julen-2/
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Religion

Inläggav tompas11 04 dec 2012 19:46

Ja att traditionerna ursprungligen inte tillhört kyrkan kan vi nog var överens om.
Luciafirandet har sina rötter i medeltiden men har numera moderniserats och är egentligen en ganska unik företelse som Sverige är ganska ensamt om att fira. Väl värt att bevara alltså.
Julfirandet i Sverige har tusenåriga rötter och handlar i grunden om att fira vintersolståndet. Även här har förändringar skett i och med att kyrkan och kristendomen har tagit julen till sig och gjort den till vad den är i dag - en kristen högtid.
Dock behöver man inte vara varken religiös eller kristen för att fira dessa högtider. Dessutom kan det väl vara trevligt att visa våra invandrare/flyktingar något lite av våra traditioner också. :)
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Religion

Inläggav RÖD@nörd 05 dec 2012 04:43

Tror inte dom kommer undan... När jag gick på Komvux var det en hel del SFI och invandrare där och vad jag förstod var det mycket sånt det gick ut på. Kallas integration kanske...? :roll:
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Religion

Inläggav OlleP 07 dec 2012 22:29

tompas11 skrev:Jag funderar vidare.
Är kristen tro de svagas tro? Är den de utslagnas eller de som inte förmår att ta tag i sin livssituation själva.
Är det deras tro?
Eller är kristen tro de svagas tro på grund av att människan i grunden kanske är svag och bara de svaga har upptäckt hur bräcklig och svag människan är? Kan det vara så att det är skillnad på religion och tro och att det är religionen som begränsar tron?

Varför existerar vi? Varför finns vi till? Vad är meningen med livet?
Detta är existensiella frågor som de flesta människor ställt sig någon gång. De troende anser sig ha svaret att det är Gud som styr våra liv och syftet/belöningen för de troende är ett evigt liv i Paradiset och de stackars otrogna kommer att plågas och ruttna i helvetet. Att tro är inte att veta.
Kanske är det så att människans existens inte har något speciellt universellt syfte utan syftet är "bara" att njuta av livet, sprida god energi och glädje precis som andra människor kan ge dig energi och glädje. Vi kan med vår existens påverka andra människor och därmed så lever en liten del av oss kvar i andra människor efter vår död. Våra tankar, våra ord lever kvar i de efterlevande.
Fast egentligen är det ju ingen som vet varför vi finns till. Att inte veta är måhända en del av vår existens och osäkerheten att inte veta gör att vi ständigt söker sanningen.

Styr vi själva över våra liv? Ja till viss del så gör vi det. Jag tänker då på sådana saker som hur vi handlar i vissa situationer, när vi ska äta, sova, etc. Men de viktiga, de existensiella frågorna kan vi inte styra över. Vi kan inte styra över t.ex. sjukdom, hälsa eller död. Vem eller vad styr över dessa? Är det någon gudomlig kraft eller makt som styr eller är det våra gener, vårt leverne eller kanske slumpen?

Min ide är att de människor som har en tro har en del av hjärnan som är mottaglig för religion och tro.
Vi som inte tror har inte den hjärnbiten.

Jämför med helgonet den heliga Birgitta som har en bubbla i skallen som epileptiker har.
OlleP
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 27 sep 2010 13:55

Re: Religion

Inläggav tompas11 31 dec 2012 00:29

You don't.jpg
You don't.jpg (39.6 KB) Visad 14107 gånger
Senast redigerad av tompas11 25 jan 2013 23:29, redigerad totalt 4 gånger.
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Religion

Inläggav tompas11 25 jan 2013 23:22

If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Religion

Inläggav Ib-Arne 27 jan 2013 00:57

Det e väldigt vanligt att man nämner ljuset i tunneln, eller svävar övanför kroppen, eller ser hela sitt liv rusa förbi, när man dör.

Jag minns bara att det blev svart som att stänga av ljuset. Om jag minns något?

Jag kan nog bidra med en del fakta.

Spelade golf för snart 3 år sedan, tillsammans med min kompis, Ove (som e läkare.) Han berättar (jag minns inget) att jag sa till honom att nu svimmar jag.( Då dog jag) Hjärtat stannade. Jag var död i 8 min. Under tiden kom 1 polis i bollen bakom. Han hade misslyckats 2 gånger tidigare, att rädda 1 som hjärtat stannat på. Så han tänkte att nu f..n ska jag få fart på honom (mig). Bröt de flesta revbenen. Medans Ove gjorde konsgjord andning. Ambulansen var nära golfbanan, hade kört 1 sjuktransport. Killen som körde ambulanse spelade golf på samma banan, så han visste var hål 4 var, där jag låg död.
Defribilerade mig 1 gång inget hände, efter 2:a gången började hjärtat slå igen, o färgen kom tillbaka i ansiktet. Åkte in till lasis, där opererade de mig med balongsprängning av kranskärlen. Dagen efter började hjärtat galoppera. Ny operation. Satte in en deribilator och pacemaker. Brukar skryta att jag har den dyraste datorn 100.000:-. 80.000 för defribilatorn i titan o. 20.000 för kablarna till hjärtat.

Många har sagt att min tid inte var inne o. att jag borde tacka Gud. Jag tackade mina golfkompisar. Hade inte polisen tagit i som f..n så hade jag varit hjärn död, (2-3 min utan syre för hjärnan)

I dag har jag 1 speciell apparat som jag sätter 1 mus utanpå defribilatorn, läser av vad som hänt med mitt hjärta senast
tiden, sänder det till datorn på lassis i Örebro. De kan även kolla med att ringa upp apparaten, som finns på natduksbordet , som trådlöst läser av defribilatorn, medan jag sover. Nu när jag e här nere i Spanien (6 månader varje år) Funkar inte det via telefonen, så jag har även 1 sorts mobiltelefon som ringer till Datorn i Örebro. Visst e sjukvården i Sverige fantastisk.

Nu e jag inte rädd för att dö. Och tror inte på sagorna om Gud m,m. Det bara blir tomt.
Ib-Arne
 
Inlägg: 302
Blev medlem: 28 jan 2009 12:28
Ort: Nora / Fortuna Spanien

Re: Religion

Inläggav tompas11 06 feb 2013 19:58

Religion? Nja... kanske inte men...
... och på den åttonde dagen skapade Gud bonden
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... MpZ0TGjbWE
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Religion

Inläggav tompas11 28 mar 2013 16:40

Böckernas bok som tv-serie.
I kväll är det premiär för den påkostade dramatiseringen av Bibeln.
Uppdelat i fem delar tar tv-serien oss genom Gamla och Nya Testamentet - från första Mosebok till Uppenbarelseboken. Utvalda historier sedda ur karaktärernas perspektiv utlovas.
Start i kväll alltså, 28 Mars, SVT1 22:00.
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Religion

Inläggav RÖD@nörd 29 mar 2013 17:12

Jag har ingen TV men tack ändå. Glad Påsk förresten men här är det skittråkigt väder. Blåsigt och gråkallt och så har det kommit in ännu ett snöoväder inte så häftigt men det småsnöar hela tiden och solen är borta. Det har varit en jobbig vinter här i sydost och den tycks inte vara slut än. Prognosen är fortfarande densamma. Kallt och ost- nordostvindar. Någon liten temperaturhöjning på nätterna men det är allt.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Religion

Inläggav norlin 29 mar 2013 17:31

Nyfiken som jag är spenderade jag tid med att kolla på detta.
Jag uppfattade första avsnittet som ganska rörigt, och det lämnade fler frågor än svar.
Väldigt detaljerat på vissa saker och inte alls på resten.

På det stora hela kan man förstå att det inte var många som tillbad den gud som beskrevs då guden var mer av en bestraffande än belönade och tröstande gud. Mer hat än kärlek.
Man förstör en stad, dödar alla dess innevånare ingen tanke på hur man skulle kunna rädda, bara döda.
Och den olydiga kvinnan blev till en saltstod för att hon vände sig om för att själv få se vad som hände (?)

Får se om jag är nyfiken nog att se på något av de följande avsnitten, jag är rätt intresserad av fiction så vem vet.
norlin
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 30 aug 2012 08:14
Ort: Vänersborg

Re: Religion

Inläggav tompas11 29 mar 2013 19:47

Glad Påsk på dig också RÖD@nörd, trots vädret...

Ja första avsnittet var väl ingen höjdare precis. Får allt hålla med norlin om kritiken.
Vi får se i kväll om det blir någon bättring.
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Religion

Inläggav tompas11 30 mar 2013 00:04

Avsnitt 2.
Ännu mera människoslakt i Guds namn.
Guds utvalde, kung David, låter döda sin bäste krigare och vän. Kung David begår äktenskapsbrott med sin bäste väns hustru, men Gud ser mellan fingrarna och låter det ske.
De tio budorden behöver inte följas och är tydligen inte så viktiga i vissa fall.
Ack ja...
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Religion

Inläggav norlin 30 mar 2013 00:53

Skyfall blev det ikväll.
Ja Bond alltså. En av de bättre Bond-filmerna, kanske den bästa.
Blev ingen bibel.
Hittade en inspelningsknapp så kanske kollar en repris.

The Bibeln är ju precis som en trafikolycka, man vet att man blir illa berörd men man kan inte låta bli att titta.
norlin
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 30 aug 2012 08:14
Ort: Vänersborg

FöregåendeNästa

Återgå till Övrigt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron