Tror ni på utomjordiskt liv?

Tror ni på utomjordiskt liv?

Inläggav Göran 12 sep 2012 22:45

Har ni hört talas om "The Starchild Skull"? Starchild Skull är ett alienliknande kranium som hittats och vars DNA sägs avvika så mycket att det varken kan tillhöra människa eller djur.

Oavsett vad man tror om Starchild Skull, vore det intressant att veta vad ni tror om liv i universum.

Finns det liv på andra håll i universum, eller är vår planet den enda där liv förekommer?
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Tror ni på utomjordiskt liv?

Inläggav rikardn 13 sep 2012 00:02

Aldrig hört talas om denna tidigare, men jag tror att det finns liv därute nånstans.

Detta även om "liv" inte faller inom våra definitioner av vad liv är.

Mvh
Rikard
/Rikard
rikardn
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 26 jan 2010 04:07

Re: Tror ni på utomjordiskt liv?

Inläggav PowerMizer 13 sep 2012 13:16

Göran skrev:Har ni hört talas om "The Starchild Skull"?
Inte förrän nu.
Göran skrev:Starchild Skull är ett alienliknande kranium som hittats och vars DNA sägs avvika så mycket att det varken kan tillhöra människa eller djur.
Brian Dunning på skepticblog.org skrev:It’s the partial skull of a hydrocephalic child who died in Mexico about 900 years ago. At least, that’s what it is according to nearly every knowledgeable person who has seen it. But according to Lloyd Pye, it’s an alien hybrid.

Pye even had a DNA test done on the skull, which confirmed that it was boringly human:
The sample taken from the Starchild Skull (SCS-1) has mtDNA consistent with Native American haplogroup C, as revealed through two independent extractions performed on fragments of parietal bone.
Kate Mulcahy på listverse.com skrev:This skull was apparently found in Mexico around 1930 but only showed to the public by Lord Pye in 1999. It was claimed to either be the skull of an alien infant or an alien-human hybrid. Although the damaged lower skull was child-like, the upper cranium was huge, being 1600mL, over 400mL larger than would be expected based on the lower skull. Pye claimed that radiocarbon dating had proved it was 900 years old and that anonymous scientists had confirmed it to be the skull of an alien. However, independent DNA testing revealed the skull to be Native American, belonging to a child who probably had hydrocephalus, or ‘water-in-the-brain’, a congenital disorder where there is too much fluid in the skull. Sufferers of this condition can develop abnormally large craniums, although modern medicine can now relieve the fluid pressure with cerebral shunts to drain the excess liquid.


Göran skrev:Oavsett vad man tror om Starchild Skull, vore det intressant att veta vad ni tror om liv i universum.
Jag är övertygad om att man hittar en hel del "icke jordiskt" om man söker... Oavsett om det är i rymden, astrologin, spiritism, tala med djur, new age o.s.v....
Om det är gott för oss att fördjupa oss i?
-Skulle inte tro det.... :roll:

Att vi skulle hitta marsgubbar som snackar marsiska? When the donkeys can fly..... :P

2 Tim 4:3-4
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Tror ni på utomjordiskt liv?

Inläggav Fritte 13 sep 2012 14:21

Att det finns liv på andra planeter är jag helt övertygad om med tanke på hur stort universum är och hur många andra planeter med liknande förutsättningar som våran det finns.
Men att vi skulle hitta spår av det på våran egen planet tror jag inte ett dugg på. Avstånden mellan planeterna är allt för stora för att vi skulle kunna få "besök".
Fritte
 
Inlägg: 209
Blev medlem: 09 sep 2008 18:13
Ort: Linköping

Re: Tror ni på utomjordiskt liv?

Inläggav TonyMontano 13 sep 2012 17:38

Jorrå och som Fritte säger är universum inte litet :) finns till och med lite hopp att jag skulle kunna tänka mig marsgubbar :oops: Om The Starchild Skull har jag faktiskt hört talas om dock låter det ju lite konstig att dem sak ha lyckas ta sig till jorden men vem vet :)

Kan ju kanske gå att resa utan några UFOs eller våra rymdraketer!
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: Tror ni på utomjordiskt liv?

Inläggav tompas11 13 sep 2012 18:47

Denna fråga har stått på människans agenda under åtskillig tid och får väl anses en smula kittlande.
Sannolikheten för att det ska finnas liv på någon annan planet i Universum är med all säkerhet ganska stor.
Det är ju föga troligt att en lite pytteplanet som Jorden skulle vara den enda planet som hyser liv i detta enormt stora Universum. Så visst tror jag på utomjordiskt liv.
Många religiösa gör ju det idag. De tror på en allsmäktig Gud, som i rimlighetens namn måste betraktas som utomjordisk. :wink:
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Tror ni på utomjordiskt liv?

Inläggav OlleP 13 sep 2012 19:55

Tro är nog inte rätt ord för något som vi inte har minsta kunskap om.
Men jag hoppas vi hittar något livstecken, helst medans jag finns kvar.

Det vore väl härligt med en liten skum bakterie på mars. Då kan vi vara säkra på att liv kan uppstå utanför jorden.
Bild

Tänk att "vi" faktiskt har en bil med kamera på mars. :shock:
OlleP
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 27 sep 2010 13:55

Re: Tror ni på utomjordiskt liv?

Inläggav Göran 14 sep 2012 19:37

PowerMizer skrev:
Göran skrev:Har ni hört talas om "The Starchild Skull"?
Inte förrän nu.
Göran skrev:Starchild Skull är ett alienliknande kranium som hittats och vars DNA sägs avvika så mycket att det varken kan tillhöra människa eller djur.
Brian Dunning på skepticblog.org skrev:It’s the partial skull of a hydrocephalic child who died in Mexico about 900 years ago. At least, that’s what it is according to nearly every knowledgeable person who has seen it. But according to Lloyd Pye, it’s an alien hybrid.

Pye even had a DNA test done on the skull, which confirmed that it was boringly human:
The sample taken from the Starchild Skull (SCS-1) has mtDNA consistent with Native American haplogroup C, as revealed through two independent extractions performed on fragments of parietal bone.
Kate Mulcahy på listverse.com skrev:This skull was apparently found in Mexico around 1930 but only showed to the public by Lord Pye in 1999. It was claimed to either be the skull of an alien infant or an alien-human hybrid. Although the damaged lower skull was child-like, the upper cranium was huge, being 1600mL, over 400mL larger than would be expected based on the lower skull. Pye claimed that radiocarbon dating had proved it was 900 years old and that anonymous scientists had confirmed it to be the skull of an alien. However, independent DNA testing revealed the skull to be Native American, belonging to a child who probably had hydrocephalus, or ‘water-in-the-brain’, a congenital disorder where there is too much fluid in the skull. Sufferers of this condition can develop abnormally large craniums, although modern medicine can now relieve the fluid pressure with cerebral shunts to drain the excess liquid.


Göran skrev:Oavsett vad man tror om Starchild Skull, vore det intressant att veta vad ni tror om liv i universum.
Jag är övertygad om att man hittar en hel del "icke jordiskt" om man söker... Oavsett om det är i rymden, astrologin, spiritism, tala med djur, new age o.s.v....
Om det är gott för oss att fördjupa oss i?
-Skulle inte tro det.... :roll:

Att vi skulle hitta marsgubbar som snackar marsiska? When the donkeys can fly..... :P

2 Tim 4:3-4


Jag får en känsla av "demon-fobi" när du tar upp sådant som inte riktigt hör till saken. Nu handlade frågan om sannolikheten för liv på andra planeter i universum och inte om rökelser och tillbedjande av träpinnar.

Universum är ofattbart stort. Enbart i vår egen galax, Vintergatan, som är en av tusen miljarder galaxer inom vårt synbara universum, finns hundratals miljarder stjärnor och där vår sol är en av dem. Att vår planet skulle vara den enda med förutsättningar för liv förefaller därför ytterst osannolikt.

Som vi vet skapas ständigt nya stjärnor och det är gravitationen som är skaparen. Utan gravitation hade vi och vår planet inte funnits, då hade universum nästan uteslutande bestått av väte och helium. Vi vet också att grundämnen skapas genom fusion i stjärnor och supernovor, så mycket av det vi har här på jorden finns också i riklig mängd i övriga delar av universum och det gäller även vatten (till och med på månen finns vatten, om än i obetydlig mängd). Vår planet och vårt solsystem är alltså inte unikt på något sätt och därför finns samma förutsättningar för liv (liknande våra former) på många andra håll i universum och detta trots att apor inte flyger.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Tror ni på utomjordiskt liv?

Inläggav cman 14 sep 2012 20:28

Nej hörrni, var det inte GUD som skapade jorden och jorden allena för 7000 år sedan? Att hävda något annat är att häda och alla kommer att brinna i helvetet eller någonstans obekvämt etc etc..

Hahaha! Trevlig helg, gapa och svälj ungefär..

En öl till nu..
Min blog: http://energy.compress.to
Favoritcitat: "det skall vara gött å leva, annars kan det kvetta"
cman
 
Inlägg: 305
Blev medlem: 12 okt 2009 15:39

Re: Tror ni på utomjordiskt liv?

Inläggav PowerMizer 15 sep 2012 17:17

Göran skrev:Jag får en känsla av "demon-fobi" när du tar upp sådant som inte riktigt hör till saken. Nu handlade frågan om sannolikheten för liv på andra planeter i universum och inte om rökelser och tillbedjande av träpinnar.
Okej... Liv, typ som vi, tror jag inte existerar.
Nagelfar man hur elegant allt balanseras på en knivsegg för att vi människor ska kunna leva och må gott här på jorden så tycker jag mej se att OM detta skulle vara byggt på en slump där kaos spontant övergår till ordning så är det så ytterst osannolikt att det skulle ske två eller flera gånger att det kan man bortse ifrån.

Det jag menar är att om man tar sannolikheten för att alla parametrar som MÅSTE vara rätt för att liv ska kunna fortgå och sen lägger till alla parametrar som behövs för att hålla balans i systemet så börjar man få sannolikhetstal som är helt....osannolika.
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Tror ni på utomjordiskt liv?

Inläggav tompas11 15 sep 2012 20:21

PowerMizer skrev:Nagelfar man hur elegant allt balanseras på en knivsegg för att vi människor ska kunna leva och må gott här på jorden så tycker jag mej se att OM detta skulle vara byggt på en slump där kaos spontant övergår till ordning så är det så ytterst osannolikt att det skulle ske två eller flera gånger att det kan man bortse ifrån.
Det jag menar är att om man tar sannolikheten för att alla parametrar som MÅSTE vara rätt för att liv ska kunna fortgå och sen lägger till alla parametrar som behövs för att hålla balans i systemet så börjar man få sannolikhetstal som är helt....osannolika.

Det mest sannolika är nog, om man resonerar som du, att vi inte finns. :?
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Tror ni på utomjordiskt liv?

Inläggav PowerMizer 15 sep 2012 22:03

tompas11 skrev:Det mest sannolika är nog, om man resonerar som du, att vi inte finns. :?
Hur menar du nu?
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Tror ni på utomjordiskt liv?

Inläggav tompas11 15 sep 2012 22:37

Jo du skriver "att om man tar sannolikheten för att alla parametrar som MÅSTE vara rätt för att liv ska kunna fortgå och sen lägger till alla parametrar som behövs för att hålla balans i systemet så börjar man få sannolikhetstal som är helt....osannolika."
Men det är ju precis det som har hänt här eftersom vi de facto existerar. Och eftersom det har hänt här så är det högst sannolikt att det har hänt någon annanstans i Universum. Kan det hända på en planet så varför skulle det inte vara möjligt på någon annan planet?
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Tror ni på utomjordiskt liv?

Inläggav tompas11 15 sep 2012 23:36

En liten film som visar hur liten och obetydlig Jorden är i ett gigantiskt Universum.
The Known Universe by AMNH
http://www.youtube.com/watch?v=17jymDn0W6U
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Tror ni på utomjordiskt liv?

Inläggav PowerMizer 16 sep 2012 01:04

tompas11 skrev:Men det är ju precis det som har hänt här eftersom vi de facto existerar.
No shit, Sherlock?!

tompas11 skrev:Och eftersom det har hänt här så är det högst sannolikt att det har hänt någon annanstans i Universum.
Högst sannolikt? Var är det logiska sambandet, menar du? :roll:

tompas11 skrev:Kan det hända på en planet så varför skulle det inte vara möjligt på någon annan planet?
Det faktum att det är så oerhört låg sannolikhet att det är så gör att man i princip kan utesluta den möjligheten.

Det lilla jag pluggat i detta ämne gör att man verkligen kan tvivla på att en slump genererar materia ur intet och dessutom gör att kaos formar ordning.
Det är liksom inte logiskt.. Därför tror jag inte att jag kommer att se "marsianer" förrens åsnorna lärt sej flyga. :wink:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Nästa

Återgå till Övrigt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster