Gräsklippare

Gräsklippare

Inläggav Karro 19 maj 2012 14:27

Jag tänkte preparera att potatisland, så glad i hågen tog jag fram min lilla jordfräs, hällde i bensin och ryckte.
Inget hände.
Sedan försökte jag gå igenom startproceduren, som står skriven på franska, ett språk som jag inte kan, men det fanns siffror, typ 4 av något, så 2 av något annat osv, och jag gissade och ett under hände - den gick igång.

Så jag tag den till det som ska vara mitt potatisland, och klona i jorden, varvid ganska omedelbar gräs trasslade sig in i krokarna och stoppade jordfräsen.
Efter en omsorgsfull och mödosam rengöring av krokarna från gräs startade den inte. Jag visste inte om jag skulle prima, choka, gasa, eller något annat av momenten på den franska checklistan.

Jag gav upp med den och gick vidare till en annan maskin.

Så jag drar fram min gamla antika Stiga, Made in Sweden, gräsklippare från garaget, där den här stått i minst 5 år oanvänd.
Motorn är Briggs & Stratton.
I tanken fanns någon vätska, som säkert inte var bensin.
Runt den satt en gegga av konserverat gräs och olja.
Så jag tog till skruvmejsel och skruvade bort tanken, för att tömma den. Förgasaren av plast kom med tanken. Så rensade jag bort så mycket gräs-olje-gegga jag orkade. Förgasaren verkade ren inuti, så jag brydde mig inte om att rengöra invändigt.

Jag skruvade tillbaka den, men hade ingen förhoppning att gräsklipparen skulle starta.

Men, se, till min häpnad, hostade motorn lite tveksamt. Så efter ett par till ryck började den snurra långsamt och tveksamt av egen kraft. Efter några minuters bolmade och osande så snurrade motorn lugnt och stadigt i sin egen hastighet. Hjulupphängningen är inte frisk, och gräsklipparen spottar gula stora rostflagor, men snurrar gör den.

Nu kommer problemet - den snurrar för sakta!
Den går endast lite snabbare än tomgång på högsta gas. Och jag har kollat att den lilla armen på förgasaren står i ändpunkt då.

Så fort jag kör in i en aningen större grästuva stannar motorn, fast gasreglaget är på max. Vad ska jag göra för att få den att snurra snabbare och starkare?

Iochförsig väsnas den inte så mycket såhär, men jag accepterar gärna lite väsnande om den klarar av gräset. Tyvärr har det myckna regnandet och dåligt väder gjort att gräset växt som om det vore sagans bönstjälk. Det måste klippas medans en gräsklippare har en chans överhuvudtaget att bita av det.

Det finns en justerskruv på förgasaren. Hjälper det om jag vrider på den?
Jag vill inte vrida den i blindo från det läge den har nu, då jag vet att den åtminstone startar på det här läget.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Gräsklippare

Inläggav Emil 19 maj 2012 16:02

Det sitter en "plastflärp" vid kylfläkten / svänghjulet ( skruva loss kåpan), den är för varvtalsregleringen
rör sig den som den ska? Finns ett "länkage" från plastflärpen till förgasarens gasspjäll, är delarna intakta?

Är alla små hål i förgasaren rena? Kan bli diverse avlagringar från gammal bensin som täpper igen dem.

Justerskruven kan man ofta skruva in helt och sedan skruva ut den typ 1-1/2 varv, så har man
en grundinställning där motorn bör starta om allt annat är ok.
Emil
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 08 mar 2010 09:01

Re: Gräsklippare

Inläggav Karro 19 maj 2012 17:22

Jag har en stor plastflärp. Jag hade också mer gräs, som jag rensade bort.

Förut listade jag ut att om jag petar på en liten arm i förgasaren, kan jag få motorn att öka varvtalet. Den verkar vara förbundet med plastflärpen via en fjäder, som då alltså sänker varvtalet.
Går det hela att justera på något vis så att normalvarvtalet blir lite högre?

Förresten, ska luftfiltret vara oljeindränkt?
Det dryper av gammal olja just nu. Fast när jag skruvade på luftfiltret gick motorn inte ner i varv, så det verkar inte som det är felet.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Gräsklippare

Inläggav Karro 19 maj 2012 17:38

Ha, jag hittade en youtube video som går igenom hela proceduren att rengöra förgasaren.
Jag provar det i morgon.
http://www.youtube.com/watch?v=fdFrniPyBwE
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Gräsklippare

Inläggav Karro 19 maj 2012 18:23

Ha igen. Jag hittade också en video för Tecumseh, så jag ska nog få min stora jordfräs att fungera också. Den som jag misslyckades med att fixa för två år sedan.
Youtube är jättebra för människor lägger ut videos om allt tänkbart och även en hel del otänkbart.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Gräsklippare

Inläggav Emil 19 maj 2012 18:58

Luftfilter av skumgummi går bra att tvätta i t.ex. fotogen (diesel?), sedan
tar man och fuktar luftfiltret med vanlig motorolja och kramar ur överskottet.
Färdigt!

Fjädrarna brukar inte behövas att ändras på utan då är det nog något
annat som spökar.

Tomgångsvarvtalet på gräsklippare brukar vara på 1750rpm på Briggs & Stratton motorer.
Normalt körs en gräsklipparmotor på ca 3000-3200rpm.
Sen anges ofta effekten t.ex. 4hp vid 3600rpm.

Varvtalsregulatorn (finns lite olika sorter)
http://www.briggsandstratton.com/suppor ... 0Governor/

http://www.briggsandstratton.com/suppor ... %20System/

Manualer finns att tanka hem från Briggs & Strattons hemsida.
Bara att mata in "Code och/eller Model" -numret på motorn.
Emil
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 08 mar 2010 09:01

Re: Gräsklippare

Inläggav RÖD@nörd 19 maj 2012 22:23

Ibland kan regulatorfjädrarna vara lite för slappa och motorn går då inte på det varvet den ska göra. Varför fjädern är slapp kan man ju undra men det kan ju varit någon där som försökt ta bort förgasare/tank utan att lossa fjädern så den dragits ut för långt och blivit sträckt....

Jag brukar spänna fjädern lite då. Antingen genom att nypa bort ett par varv och vika upp en ny ögla eller korta fjädern på något annat sätt som lämpar sig för det aktuella tillfället.

Korta inte för mycket bara för då rusar motorn mer än den får göra. Har för mig den brukar stå max 3600 rpm på kåpan.

I dag har jag faktiskt också jobbat med en klippare fast inte min egen. Det är en Stiga Villa åkgräsklippare som inte fungerade bra.

Det är en kedja av småfel men jag tror jag hittat huvudfelet som är insugsventil som inte stänger. Här får man dock tänka andra banor än dom man är van vid från andra gamla 4-taktare för Briggs & Stratton har sedan 60-talet ett särskilt system som kallas "Easy spin starting" som i praktiken är en speciell slipning av kamaxeln och som håller ventilen något öppen i slutet av kompressionstakten.

När jag hade toppen borta kunde jag också se cylinderloppet var stålfodrat och mycket riktigt stod det någonting "industrial engine" på plåtkåpan.

För den invigde är det: Model 253707 Type 0141-01 Code 84111011

Alltså en elvahästare med vertikal axel och elstart...

På B & S måste ventilspelet slipas in och somliga kanske tar till spelet lite extra "för det ska hålla ett slag". Så inte jag för jag kollar först noga Briggs rekommendationer. Annars kan en olägenhet komma genom att inte startmotorn orkar när dekompressionsanordningen satts ur funktion och vad gör man då när ingen snörstart finns..... :wink:
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Gräsklippare

Inläggav Karro 21 maj 2012 16:13

Idag, när det är en härlig försommardag med full sol, tog jag isär förgasaren och rengjorde den. Fast den ser ju inte riktigt likadan ut som på youtube-videon, bara nästan, så jag improviserade med bromsspray och tops, tills jag kände mig nöjd.

Gräsklipparen startade efter ett par drag, och den går bättre. Kanske inte riktigt den där turbo-speeden, och den stannar fortfarande på grästuvor, men en klar förbättring efter den rejäla rengöringen.

Som en sorts sevärdhet kretsade det helikoptrar med de där långa klippaggregaten hängande i en lina. Det måste vara tvmasttopp-glödlampsbytar-typen bland helikopterpiloter som tar sådana jobb. Jag tog några fotografier, och undrade vad som händer om han kommer emot högspänningsledningen eller klipper av den. Det behövs ju bara en lite kraftigare vindpust, tänker jag mig. Men ingenting hände.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Gräsklippare

Inläggav richard 30 maj 2012 19:21

Hade samma problem med en gammal klippo.Alla skyltar är borta men den ser ut som det är den första modell av en självgående klippare.
Byttade alla slangar(bensinslangar),kniven,tändstift,rensade dämpare(för mycket motstand i dämpare ger för liten bränsle)
Blandade en liten ethanol i bensin.
Nu går den så bra att även min sambo vill klippa gräs.
richard
 
Inlägg: 301
Blev medlem: 18 feb 2008 00:03

Re: Gräsklippare

Inläggav Karro 09 jun 2012 13:35

Gräsklipparen mår bättre av att ha kört ett tag, verkar det som. Jag tuggade mig just igenom min äng, 200 meter ängsgräs, fram och åter. Det gick riktigt bra, och det är bra styrketräning att knuffa gräsklipparen. Jag brukar ha en gångstig tvärs över ängen, så att inte stövlar och långbyxor är krav för att korsa den.
Det växer ju gräs, tistlar, brännässlor och oknytt som fästingar och annat som rör sig av sig själv.

Jag får passa på medans gräset är klippbart, för sedan kommer så mycket annat.
Sommaren innebär inte att späka sig på badstranden, utan att det är väldigt mycket mer att göra, av alla de slag, än man har tid med.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Jordfräs

Inläggav Karro 09 jun 2012 15:37

Jordfräsen:
Efter ett tag uppehåll på grund av regn, kyla och långresor i Sverige, tog jag tjuren i hornen, och monterade ihop tecumseh motorn på min jordfräs.
Nu visar den faktiskt livstecken - om jag drar i snöret så tänder den ibland och jag har till och med sett en rökpuff. Fast jag blir hemskt snabbt trött i armen av dragandet. Men nu då? Vad är steget från tänder ibland till går hela tiden?
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Jordfräs

Inläggav Karro 09 jun 2012 16:18

Jag lyckades få igång den! Men så stannade den.
Vid nästa ryck gick startsnöret av. Säg den glädje som varar mer än en sekund?
Jag bytte ut mot en flagglina, men efter ett ryck gick inte snöret inte tillbaka igen.
Något fel i ihopsättningen. Suck.
Nu får jag söka efter instruktioner på internet hur man sätter ihop startmakapären.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Jordfräs

Inläggav Karro 09 jun 2012 16:47

Den fungerar!

Det känns som en stor seger när jag får ett sådant där monster att fungera, speciellt som den inte har gått på 8-10 år.

Men vid sista start hoppade startsnöret ut. Enligt servicemanualen ska det vara en VÄNSTERknut. Det läste jag efter att jag gjort knuten, så jag gjorde säkert en högerknut.
Men nu vet jag hur jag ska göra.

Nu blir nästa steg att fräsa jorden. Det har jag heller aldrig gjort förut.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Jordfräs

Inläggav Järnet 09 jun 2012 16:48

Karro skrev:Jag lyckades få igång den! Men så stannade den.
Vid nästa ryck gick startsnöret av. Säg den glädje som varar mer än en sekund?
Jag bytte ut mot en flagglina, men efter ett ryck gick inte snöret inte tillbaka igen.
Något fel i ihopsättningen. Suck.
Nu får jag söka efter instruktioner på internet hur man sätter ihop startmakapären.


Jisses vilka problem du har karro, det är nästan så jag tycker synd om dig pga att dina problem nästan aldrig verkar avta någon gång.
Får nog göra mig en resa och försöka hjälpa dig med mina små erfarenheter som jag trots allt har. :mrgreen:
Det sägs att man lär av sina misstag, i så fall är jag ett geni!
Järnet
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 01 maj 2010 10:48

Re: Gräsklippare

Inläggav Järnet 09 jun 2012 16:49

Oj! Såg nu att du fixat det själv! Då slipper jag åka så långt :lol: :wink:
Det sägs att man lär av sina misstag, i så fall är jag ett geni!
Järnet
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 01 maj 2010 10:48

Nästa

Återgå till Övrigt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

cron