Elpriset!

Elpriset!

Inläggav BMK 17 maj 2012 19:06

Fick höra idag att elpriset mycket väl kunde passera 6 kr/KWH om 10 år... Vad tror ni själva?
Bild
BMK
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 19 mar 2010 23:06

Re: Elpriset!

Inläggav cman 17 maj 2012 19:29

Det tror jag inte, vad jag däremot tror är att vi kommer att köpa in en stor del från Finland som expanderar stort med kärnkraft.
Min blog: http://energy.compress.to
Favoritcitat: "det skall vara gött å leva, annars kan det kvetta"
cman
 
Inlägg: 305
Blev medlem: 12 okt 2009 15:39

Re: Elpriset!

Inläggav tompas11 17 maj 2012 20:05

Troligt är att elpriset i Norden kommer att ligga på en låg nivå åtskilliga år framöver. Detta på grund av att det kommer att finnas ett överskott på el.
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Elpriset!

Inläggav OlleP 18 maj 2012 13:54

tompas11 skrev:Troligt är att elpriset i Norden kommer att ligga på en låg nivå åtskilliga år framöver. Detta på grund av att det kommer att finnas ett överskott på el.

Om några år kommer säkert en fet kabel från Norrland till södra Sverige, sen kommer en kabel till Tyskland och då kan vi glömma billig el.
Det som stör mig just nu är att det rörliga elpriset ligger under det jag får betala för min vindkraftsandel, och där tillkommer dessutom den extra uttagsskatten för att det är så billigt med vind. :shock:
OlleP
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 27 sep 2010 13:55

Re: Elpriset!

Inläggav Järnet 18 maj 2012 18:30

Lyssna nu!!!! Elbolagen lobbar för att vi ska spara el ( med deras dyra mätare som man kan köpa, så där tjänar dom också några miljoner) så dom kan höja elpriset utan att vi märker det pga av vi just sänkt vår förbrukning. Är det inte uppenbart!!!! ( finns väl inga dumhuvuden här inne skulle jag tro) Något lägre elpris tror jag inte på. Kommer sossarna till makten nästa val så kommer elpriset skjuta i höjden dessutom. Allt till staten mao.... Gud bevare om kommunisterna hade något att säga till om.
Det sägs att man lär av sina misstag, i så fall är jag ett geni!
Järnet
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 01 maj 2010 10:48

Re: Elpriset!

Inläggav okim 18 maj 2012 20:44

Nu har man sparat för mycket. Vi höjer elnätspriset från 120401 skriver Fortum på senaste räkningen, fortsätter med exempel på prisförändring: Villa 16A 5000 kWh/år +24 kr/månad.
Användarvisningsbild
okim
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 11 okt 2009 09:39
Ort: sydvästra närke

Re: Elpriset!

Inläggav Karro 19 maj 2012 05:48

Från Elräkning för april:

elpris 0,28kr/kWh
påslag 0,03kr/kWh
energiskatt 0,29kr/kWh
elcertifikatsavgift 0,03kr/kWh
moms 0,16kr/kWh
elöverföring 0,46kr/kWh
abbonemang 0,94kr/kWh
moms 0,35kr/kWh
TOTALT 2,54kr/kWh

Alltså, ett elpris på 28öre/kWh har blivit nästan 10-dubblat till 254öre/kWh
Det här är endå en rejäl besparing sedan jag bytte elbolagl.
83öre/kWh går till staten, Eon snor åt sig 142öre/kWh för att "överföra" elen, och resterande 32 öre/kWh går till elbolaget som står för elen själv.

Ska man skratta eller gråta?
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Elpriset!

Inläggav Järnet 19 maj 2012 08:41

Karro skrev:Från Elräkning för april:

elpris 0,28kr/kWh
påslag 0,03kr/kWh
energiskatt 0,29kr/kWh
elcertifikatsavgift 0,03kr/kWh
moms 0,16kr/kWh
elöverföring 0,46kr/kWh
abbonemang 0,94kr/kWh
moms 0,35kr/kWh
TOTALT 2,54kr/kWh

Alltså, ett elpris på 28öre/kWh har blivit nästan 10-dubblat till 254öre/kWh
Det här är endå en rejäl besparing sedan jag bytte elbolagl.
83öre/kWh går till staten, Eon snor åt sig 142öre/kWh för att "överföra" elen, och resterande 32 öre/kWh går till elbolaget som står för elen själv.

Ska man skratta eller gråta?


Helt rätt Karro!
Elen har totalt blivit dubbelt så dyr på dom senaste 10-12 åren.
När vi flyttade hit där vi bor nu så värmde vi villan med enbart el. 22000kwh per år, till en kostnad av ca: 22000:-
Nu är vi nere i en förbrukning runt 10000kwh och kostnaden är nästan den samma. vattnet i sveriges älvar måtte ha fått en släng av guld i sig tydligen. Eller så är det staten som skall ha för mycket i skatt eller miljöavgifter. Miljöavgifter på vattenkraft va? Hu jeda mig vilka bovar. Elnätsavgifter! Elnätet var en gång ägt av svenska folket, men inte längre tydligen. Nu ska dom ha betalt för att överföra den energi vi köper i det nät vi redan har betalt många gånger om. Bovar å banditer.
Det sägs att man lär av sina misstag, i så fall är jag ett geni!
Järnet
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 01 maj 2010 10:48

Re: Elpriset!

Inläggav tompas11 19 maj 2012 10:07

Hur kan du Karro ha så högt elpris?
Jag betalar totalt inklusive alla avgifter, skatter, öveföringar, moms och f*n och hans moster 1,39kr/kWh.
Mälarenergi tar betalt för elnätet och Fortum för förbrukningen.
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Elpriset!

Inläggav PowerMizer 19 maj 2012 12:05

tompas11 skrev:Hur kan du Karro ha så högt elpris?
Karro skrev:abbonemang 0,94kr/kWh
Hur väljer man att räkna ut vad abonnemanget kostar per kWh? Jag fick det till 22 öre... Årskostnaden/beräknad årsförbrukning. Har man låg förbrukning så stiger såklart kostnaden per kWh.

För mej med min (höga) förbrukning så kostar det totalt 1,41 kr/kWh.
El, skatter, aviavg: 0,96,
Överföringar, skatter, aviavg: 0,23
Abonemang, skatter: 0,22

Bara skatterna (energiskatt & moms) är 0,48 kr/kWh

Hur som helst, det är dyrt att ha två hål i väggen. Om Tessla hade rätt så förstår jag att man förstörde hans forskning. :lol:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Elpriset!

Inläggav tompas11 19 maj 2012 12:43

Jag betalar ingen abbonemangsavgift på elhandel, den har jag förhandlat bort. :)
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Elpriset!

Inläggav PowerMizer 19 maj 2012 12:56

Järnet skrev:Allt till staten mao....
Mjaa... Eller allt till NWO. Agenda21 och all miljötalibanism gör ju att allt är "farligt" och ska beskattas. Det blir ju en egen ekonomi med alla miljöavgifter som ska "kompensera" till höger och vänster. Sen blir det mera globalisering av elproduktionen och elleveranserna vilket gör att priserna kommer att öka, oavsett produktionsform och lokal överproduktion.
tompas11 skrev:Troligt är att elpriset i Norden kommer att ligga på en låg nivå åtskilliga år framöver. Detta på grund av att det kommer att finnas ett överskott på el.
Du glömmer att Tyskland kommer att vilja köpa "grön och fin" el när dom själva går mot inhemsk kolkraft. I norden har vi det dom vill ha; billig och bra vattenkraft att dyrt sälja på sina kunder.

Jag tycker att modellen vi hade förut med en stark statlig aktör utan marknadstänk som satte spelreglerna var bättre än detta.

tompas11 skrev:Jag betalar ingen abbonemangsavgift på elhandel
Menar du att du avtalat bort kostnaden för att ha ett abonnemang på t.ex enkaltariff, 16 A? :shock:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Elpriset!

Inläggav tompas11 19 maj 2012 13:21

Nä säkringsabonnemang 16A på elnät måste jag tyvärr betala. Däremot betalar jag ingen årsavgift på elhandeln men det är det ju fler som inte gör.
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Elpriset!

Inläggav tompas11 19 maj 2012 13:42

Ja Tyskland stängde ju 8 kärnkraftverk och tänker köra kol och gaskraft eftersom de planerade havsbaserade vindkraftparkerna inte tycks bli av på grund av finansiella problem. Inga banker vill låna ut pengar till sådana högriskprojekt.
Dessutom har deras miljöminister fått sparken av Merkel.

Den ovanligt kalla vintern som följde gjorde att gaskraftverken, som skulle ersätta kärnkraftverken, inte fick någon gas från Ryssland eftersom ryssarna behövde den själva. Då fick Tyskland handla dyr kärnkraftsel från Tjeckien och Österrike vilket medförde att elpriserna för medborgarna blev höga och de fick problem med att betala elräkningarna. Tusentals tyska hushåll fick därför strömmen avstängd. Går Europa och i synnerhet Tyskland mot ännu en kall vinter så kan läget bli katastrofalt för de tyska hushållen.

Finland bygger ju som bekant nya kärnkraftverk och när dessa är i drift så kommer Norden att ha ett betydande elöverskott. Huruvida elpriserna kommer att stiga eller ej tvistar de lärde om. Jag tror dock att Norden kommer att ha relativt låga elpriser framöver men energiförsörjningen i Tyskland kan självfallet bli ett problem även för oss.
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Elpriset!

Inläggav Karro 19 maj 2012 14:37

tompas11 skrev:Jag betalar ingen abbonemangsavgift på elhandel, den har jag förhandlat bort. :)

Lyckost!

Det är nätbolaget som tar abbonemangsavgift, inte elbolaget.
Jag tror inte det finns någon minsta chans i världen att förhandla bort den, då jag ju inte kan välja ett annat nätbolag.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland


Återgå till Övrigt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron