Bilproblem, batteri?

Re: Bilproblem, batteri?

Inläggav tompas11 21 feb 2012 21:11

Du kan ju göra ett enkelt test om du har ett par startkablar till hands.
Anslut en startkabel mellan batteriplus och plusanslutningen på startmotorn.
Anslut den andra startkabeln mellan batteriminus och där du har god metallisk kontakt på motorn.
Gör ett startförsök.
Blev det skillnad mot förr så har du ju ringat in problemet till kassa kablar och/eller kabelanslutningar.
Ingen skillnad så ligger felet troligen i startmotorn.
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Bilproblem, batteri?

Inläggav carl.c 22 feb 2012 10:20

Jag hade ett Tudor för några år sen som från att funka helt normalt stendog..för att funka efter ett tag igen, tydligen nån sorts kortslutning i batteriet som kom och gick, Min far som jag fått det av hade köpt 3 till alla med samma problem och dom byttes på garanti då det varit något fel i produktionen. Det var knepigt att komma på vad fan det var som var fel : ) Nu är det bra många år sen så jag tror inte dom har samma problem än.

Inte roligt att köra en 120 i vinternatten när det blir precis becksvart från en sekund till nästa : )

Det var en Ford Scorpio från 89 med massa andra konstiga elfel..efter att köpt ny startmotor, generator och batteri..bytt kablar sålde jag den för 1000 kronor så jag slapp se den : ) la säkert ut 15000 sista halvåret jag hade biljäveln...grrrrr blir arg bara jag tänker på den.
Användarvisningsbild
carl.c
 
Inlägg: 136
Blev medlem: 01 apr 2009 14:00

Re: Bilproblem, batteri?

Inläggav Karro 24 feb 2012 09:51

Nu bytte jag den ena batterikabeln, minuspolen, för den såg mest sliten ut. När jag skulle skruva tillbaka den upptäckte jag att bulten, där den sitter fast i motorblocket, bottnade. Jag hade glömt en bricka!
Men det känns lite oroväckande, och skulle kunna göra att det blir glappkontakt endast när motorn är varm, då bulten utvidgar sig lite grand. Jag satte in extra brickor och drog åt alla bultar hårt.
Så får jag se hur det fungerar den här gången.

Nu vet jag i alla fall att batteriet och minuskabeln fungerar.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Bilproblem, batteri?

Inläggav McB 27 feb 2012 11:27

Hur står det till med jordningen mellan motor och chassi?
Kollas smidigt med en startkabel mellan en bra metallren yta på motorn och minuspol och starta eller plocka fram multimetern och kolla ohmen.
Allt som kan ge eller ta ström som kan strular i detta fallet jordar i motorn.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Bilproblem, batteri?

Inläggav Karro 27 feb 2012 11:49

Det var just jordningen jag bytte ut, och som jag tror var felet. Nu har jag noggrant rengjort alla ytor med stålborste för att få bästa möjliga kontakt.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Bilproblem, batteri?

Inläggav McB 27 feb 2012 22:43

Ok synd att det inte hjälpte.
Lurigt värre detta, röds tankar om att startmotorn är full av ledande skräp och gegga börjar helt klart bli ett alternativ.
Fett, kolrester och annat mums kan helt klart bli ett problem.
Att den startade efter ett rejält rusk i kablarna pekar på dålig kontakt, men vibrationerna av skakandet kan ha löst ett mekaniskt problem i startmotorn.

Tror dom flesta av oss börjar få brist på tänkbara felkällor tyvärr :cry:
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Bilproblem, batteri?

Inläggav RÖD@nörd 28 feb 2012 15:11

Fler än en gång har jag sett startmotorer med slagmärken på, d.v.s. maskinisten har upptäckt det går att väcka liv i en död startmotor med hjälp av några lätta "smekningar" med hjälp av en hammare eller något annat tyngre föremål. :D
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Bilproblem, batteri?

Inläggav Emil 28 feb 2012 20:43

När jag renoverade startmotorn till gengasverkets (bil)motor så hade minst en
av kopparflätorna som går till kolborstarna gått av pga saltvatten som hade
trängt in och gjort dem väldigt spröda ( korroderade, var mer gröna än kopparfärgade).
(Fanns 4st kolborstar i startmotorn)

Startmotorn hade för övrigt 6st permanentmagneter, enda lindningarna var dem i rotorn.
(VW Jetta, årsmodell 1990)

Så det finns ingen återvändo, det är bara att lossa startmotorn :!:
Emil
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 08 mar 2010 09:01

Re: Bilproblem, batteri?

Inläggav Karro 03 mar 2012 11:38

Jag tror bilen är fixad nu. I alla fall, sedan jag bytte och fixade flätan på minuspolen har bilen startat varje gång utan att tveka. Så det är nog PUH för den här gången.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Bilproblem, batteri?

Inläggav Järnet 03 mar 2012 11:55

Karro skrev:Jag tror bilen är fixad nu. I alla fall, sedan jag bytte och fixade flätan på minuspolen har bilen startat varje gång utan att tveka. Så det är nog PUH för den här gången.
:P
Det sägs att man lär av sina misstag, i så fall är jag ett geni!
Järnet
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 01 maj 2010 10:48

Föregående

Återgå till Övrigt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster