Jag har fått ett problem med min bil (en gammal SAAB V4).
Bilen går fint att starta hemma, men när jag åkt och handlat, startar inte bilen på vägen tillbaka.
Jag drar om startnyckeln, och ljuset dimmar men motorn snurrar inte.
Första gången var förra veckan. Då försökte jag med startkablar från en hjälpsam person som stod intill på parkeringsplatsen, men startmotorn gick ändå inte runt. Så bogserade han igång mig.
Samma sak hände idag. Batteriet var laddat med batteriladdare, jag körde 1 mil för att handla, på vägen hem strejkade bilen. Motorn gick först runt, men så var det slut. Jag kollade med voltmätaren och det var 12,3V tomgång i batteriet, men under 12V med tändningen och lyset påslaget.
Återigen fick jag be en hjälpsam person om bogserhjälp, och bilen står nu hemma.
När jag kom hem, så visade batterispånningen 11,3V.
Batteriet var ett Tudor, som jag köpte förra vintern. Förra vintern klarade det av att dra runt motorn i -32 grader utan större problem (fast med motorvärmare).
Så nu sitter jag och väljer mellan två alternativ. Att generatorn laddar rysligt dåligt, eller att batteriet har delvist frusit sönder vid någon super-köldknäpp. Jag tycker nog att även utan att ladda alls, ska batteriet klara start, körning av 1 mil, återstart och körning av en mil igen. Att batteriet dör helt efter en sådan kort körning talar för att batteriet är slut, även om det inte är gammalt. Jag menar, säger vi att belysning+motor drar 120W = 10A, så ska en färd på endast 15minuter+15minuter dra 5Ah och ska inte dra ur batteriet helt.
Men att batteriet inte återladdar, men kan laddas med batteriladdare, tyder på generatorfel.
Alternativ 3 är startmotorfel.
Någon som har en insikt?