Bilproblem, batteri?

Bilproblem, batteri?

Inläggav Karro 14 feb 2012 16:25

Jag har fått ett problem med min bil (en gammal SAAB V4).

Bilen går fint att starta hemma, men när jag åkt och handlat, startar inte bilen på vägen tillbaka.
Jag drar om startnyckeln, och ljuset dimmar men motorn snurrar inte.

Första gången var förra veckan. Då försökte jag med startkablar från en hjälpsam person som stod intill på parkeringsplatsen, men startmotorn gick ändå inte runt. Så bogserade han igång mig.

Samma sak hände idag. Batteriet var laddat med batteriladdare, jag körde 1 mil för att handla, på vägen hem strejkade bilen. Motorn gick först runt, men så var det slut. Jag kollade med voltmätaren och det var 12,3V tomgång i batteriet, men under 12V med tändningen och lyset påslaget.
Återigen fick jag be en hjälpsam person om bogserhjälp, och bilen står nu hemma.
När jag kom hem, så visade batterispånningen 11,3V.

Batteriet var ett Tudor, som jag köpte förra vintern. Förra vintern klarade det av att dra runt motorn i -32 grader utan större problem (fast med motorvärmare).

Så nu sitter jag och väljer mellan två alternativ. Att generatorn laddar rysligt dåligt, eller att batteriet har delvist frusit sönder vid någon super-köldknäpp. Jag tycker nog att även utan att ladda alls, ska batteriet klara start, körning av 1 mil, återstart och körning av en mil igen. Att batteriet dör helt efter en sådan kort körning talar för att batteriet är slut, även om det inte är gammalt. Jag menar, säger vi att belysning+motor drar 120W = 10A, så ska en färd på endast 15minuter+15minuter dra 5Ah och ska inte dra ur batteriet helt.

Men att batteriet inte återladdar, men kan laddas med batteriladdare, tyder på generatorfel.

Alternativ 3 är startmotorfel.

Någon som har en insikt?
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Bilproblem, batteri?

Inläggav McB 14 feb 2012 18:45

Generator eller kablarna mellan batteri och generator!!!

Hade liknande fel på min micra och det var kabeln mellan batteri och generator som var kass och jävligt klen från fabrik, drog dit en 6 kvadrat och problemen var borta.

Klarar du att mäta A över kabeln och vet ungefär vad generatorn ger kan du avgöra om den är delvis av eller har kass kondition.
Kan även vara jordning mellan motor och chassi som är kass då startmotorn oftast jordar genom motorn, även jordning mellan minuspol och chassi kan vara dålig.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Bilproblem, batteri?

Inläggav m_robban 14 feb 2012 19:37

Att den inte gick runt med strartkablar verkar ju skumt. Kan det vara glapp nånstans? När den inte går runt, är den helt död då? Eller gnyr den lite?
Användarvisningsbild
m_robban
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 27 jan 2009 20:32
Ort: Lund

Re: Bilproblem, batteri?

Inläggav RÖD@nörd 14 feb 2012 20:13

Startbatterier för bilar ska tåla mycket låga temperaturer därför halten av ren svavelsyra (syravikten) är hög. Endast ett helt urladdat batteri brukar man kalla för frysrisk.

Här kan vara olika sorters fel men den bilen är väldigt enkel så här kan inte vara några komplicerade problem. Jag skullen kolla alla kablar och anslutningar, inklusive jordning motor/chassi. Sedan skulle jag gå på startmotorn för felet är kan mycket väl vara där.

Något viktigt som du också kan göra är att mäta batterispänningen när du vrider tändnyckeln i startläget. Försvinner spänningen då är det troligtvis batteriet det är fel på.

Synd att du inte bor inom några km från mig för då kunde jag cyklat bort och hjälpt dig..... :wink:
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Bilproblem, batteri?

Inläggav Karro 14 feb 2012 20:22

Den gnyr inte, rör sig inte en millimeter, men lamporna dimmas så det är mer eller mindre nästan kortslutning av batteriet.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Bilproblem, batteri?

Inläggav McB 14 feb 2012 20:54

m_robban skrev:Att den inte gick runt med strartkablar verkar ju skumt. Kan det vara glapp nånstans? När den inte går runt, är den helt död då? Eller gnyr den lite?


Håller med, tycker det lutar åt dålig kontakt.

Sen har vi ju det luriga med värme som kan ställa till det.
Är ju så att is inte leder ström nått vidare men vatten leder bra, så genom kall/frusen startar bilen och varm så blir det kortslutning istället.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Bilproblem, batteri?

Inläggav Emil 14 feb 2012 20:57

Blir det något "klonk"-ljud då solenoiden skjuter in startmotorns drev i motorns svänghjul
eller hörs det inget då heller?

Har varit med om att isoleringen i startmotorns rotor har varit dålig och då har strömmen
tagit en annan väg än den tänkta genom lindningarna. Startmotorn gick då runt men
långsamt och tog dessutom en massa ström.

Sen är det inte så ovanligt att glidlagrena i startmotorn blir så dåliga att rotorn skrapar i statorn.

Anslutningen mellan polsko och batteripol, är den 100% oxidfri?
Laddningsregulatorn till generatorn är det en gammal hederlig sak utan elektronik?
När motorn är igång så brukar batterispänningen vara kring 14V.

Startmotorer brukar paja på vintern av någon underlig anledning.... :P
Emil
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 08 mar 2010 09:01

Re: Bilproblem, batteri?

Inläggav deepforest 14 feb 2012 21:06

Bilen startar när du laddat batteriet hemma. Då är det knappast fel på startmotorn, ev kan den fälta när den är varm, men inte så troligt. Det kan vara dålig kontakt vid anslutningarna. Dålig kontakt jordfläta/kabel mellan batteri-kaross/motor. Sätt en fungerande startkabel mellan minuspol och ett bra metallrent ställe på motorn.
Vilken spänning har du på batteriet utan någon förbrukare på. Sen, mät med motorn igång, mät med lite mer gas. Spänningen bör vara minst 13, 5 då.
Har du högre spänning när motorn är igång och du har lysen på så laddar generatorn.
Men du sade att den inte startade med startkablar? Det är lite skumt, det tyder ju på startmotorn eller kablar/kontakt. Alternativt dåliga startkablar, det har jag sett alldeles för många! Prova flera.
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Bilproblem, batteri?

Inläggav RÖD@nörd 14 feb 2012 22:03

Det här kan bli en lång tråd...

Som gammal bilreparatör har jag flera gånger blivit tillfrågad om råd bara för att senare få veta hur dj-vla fel jag hade och då oftast av kvinnliga bilägare. :? Med åren har jag därför blivit mer försiktig men eftersom det var karros bil så gjorde jag det ändå. :wink:

Det är i regel mycket svårt att ge rätt råd på avstånd om just sådant här för felkällorna kan vara flera och bör åtgärdas tillsammans. Många gånger är det brist på underhåll och nästan ett under att t.ex. en startmotor som är i utsatt miljö kan funka oklanderligt i trettio år utan någon som helst underhåll med rengörning och smörjning. Om den då helt plötsligt slutar fungera eller fungerar bara ibland så är det inte alls så konstigt tycker jag.

Bland det första jag gjorde på min Audi var en genomgång av startmotorn men felet på bränslesystemet som är nu är inget servicefel utan ett funktionsfel där jag ännu inte hitta felet. Nu är bilen i.a.f. avställd och den får vila under vintern och jag har ändå inga pengar att köpa bensin, betala skatt och försäkring. Den kostnaden sparar jag nu och snart ryker telefonen också för det kostar 3200 kr om året bara att ha den och ringa lite då och då. Min levnadsstandard blir bara sämre och sämre, jag vet inte riktigt vad det beror på men kanske är det Gud som vill ha det så?
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Bilproblem, batteri?

Inläggav tompas11 14 feb 2012 23:38

RÖD@nörd skrev:Min levnadsstandard blir bara sämre och sämre, jag vet inte riktigt vad det beror på men kanske är det Gud som vill ha det så?

... kanske är det Mammon..? (eller mombom):roll:
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Bilproblem, batteri?

Inläggav Karro 18 feb 2012 14:23

Finns det något bra knep att testa att bilbatteri utan att ha batteritestare? Alltså inte bara om det är fulladdat, utan hur mycket kapacitet det har. Det konstiga är ju att bilen startar när jag laddat batteriet med batteriladdare, men sedan när det där, så dör det inte på vanligt vis, att startmotorn bara rör sig saktare och saktare, utan ena försöket går startmotorn, nästa försök är det helstopp. Kanske batterier som är trasiga kan uppföra sig på det viset?

Det gäller att eliminera felkällorna, och batteriet är den första och enklaste felkällan att eliminera.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Bilproblem, batteri?

Inläggav RÖD@nörd 18 feb 2012 14:52

Det absolut enklaste knepet och som inte fordrar några hjälpmedel alls är att dra ur kabeln mittenkabeln på fördelarlocket och sedan jorda kabeln kontakt till gods. Sedan kan du köra på startmotorn i omgångar låt säga fem sekunder i taget och lyssna hur länge batteriet orkar med. Klarar det låt säga tio startförsök är det inga fel på batteriet men lägger det av efter första, andra eller kanske tredje försöket så är batteriet nog inte mycket att räkna med förutsatt det var uppladdat med batteriladdare ett antal timmar före du började försöket.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Bilproblem, batteri?

Inläggav Karro 18 feb 2012 16:03

Jättefint tips, precis vad jag sökte.

Batteriet fulladdat under natten för några dagar sedan.
Jag förenklar genom att försöka kallstarta utan att dra ut choken. Motorn startar men tänder garanterat inte.
Jag kör ca 5 sekunder per gång = 5 varv på motorn.
1 gång, 2 gånger, ......3...4...5.......10...11....12
Det hörs ingen minskning på motorvarvtalet efter 12 startförsök á 5 sekunder.
Där satte jag in voltmätaren som jag har i bilen.
Den visade 12,2V direkt efter startförsöket, 10V när startmotorn går.
Jag försökte några gånger till, spänningen sjönk till 12,1, resp 9,6V.
Där tröttnade jag, det inte verkar vara problem med batteriet.
När jag pluggade in batteriladdaren säger den att batteriet är 50% laddad (fast efter 10 minuter ändrar den sig och säger 75%).

Batteriet verkar fräscht nog. Men varför blir batteriet totalt urladdat när jag kör?

Här är något:
När jag slår på tändningen sjunker batterispänningen med 0,7V, mätt på eluttaget i bilen som inte går genom tändningen. Det verkar fasligt mycket, ska det vara så mycket?. Slår jag dessutom på helljuset minskar det bara med 0,1V till.

Fick en ide. Tog min Fluke och gick ut till bilen, slog på tändningen och helljus så att den ska dra riktigt mycket ström.
Mätte 11,5V inne i bilen, men 12,2V på batteriets polskor.
Aha, kontaktproblem?

Jag ger mig ut att söka efter kontaktfel i morgon. Nu har snöstormen börjat.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Bilproblem, batteri?

Inläggav RÖD@nörd 18 feb 2012 16:14

Återkommer. Nu ska jag dricka te och äta rostade frallor...
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Bilproblem, batteri?

Inläggav Järnet 18 feb 2012 17:40

Vad har du för spänning när motorn går och skall ladda?
Det sägs att man lär av sina misstag, i så fall är jag ett geni!
Järnet
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 01 maj 2010 10:48

Nästa

Återgå till Övrigt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster