Bilproblem, batteri?

Re: Bilproblem, batteri?

Inläggav Karro 18 feb 2012 19:06

Det har jag inte provat. Jag gör det i morgon.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Bilproblem, batteri?

Inläggav RÖD@nörd 19 feb 2012 00:27

Vad jag förstår har du gjort ett grundligt test på batteriet och det kan man göra med hjälp av en voltmeter precis som du gjort.

Jag har inte riktigt kläm på ditt problem men vad jag förstår är startmotorn opålitlig när motorn är varm. Är det så?

Eller går motorn runt på startmotorn fast motorn inte startar?

Du har tidigare berättat att du har en extra motor till bilen. Kanske du har en extra startmotor också?

I så fall kunde det vara läge att leta fram den och ta in den i värmen och undersöka den närmare. Det är ett bra innejobb i när det inte går att vara utomhus.

Jag har varit inne hela dagen men tyvärr inte orkat göra något för jag har haft huvudvärk. Det känns som jag har en förkylningsinfektion i kroppen. Jag har hunnit med en tallrik Coop risgrynsgröt också. Jag skriver Coop för jag gillar änglamarksvarianten för den smakar "riktig" risgröt och inte bara socker men jag handlar på ICA också, så det blir lite blandat.

Nu ska jag ner och elda sedan får det bli en kvällsmacka med en kopp kaffe innan sängdags...
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Bilproblem, batteri?

Inläggav RÖD@nörd 19 feb 2012 00:29

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: RÖD@nörd och 2 gäster

Står det nedanför just nu.....
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Bilproblem, batteri?

Inläggav Karro 20 feb 2012 15:24

En härlig dag med nollgradigt och sol.
Jag plockade bort batterianslutningarna, stålborstade dem rena och fettade in med vaselin. Samma sak med karossanslutningen på minuspolen.
Sedan provstartade jag bilen - inget problem i värmen.
Spänningen gick upp från 13,8 till 14,0V under motordrift.
Stängde av motorn - batterispänningen låg nu på 13,5V. Dvs generatorn laddar och spänningen går till batteriet.

Jag hoppas det fungerar nu. Men jag hoppas ju alltid att det ska fungera.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Bilproblem, batteri?

Inläggav tompas11 20 feb 2012 18:02

Ja då har du ju bra värden på laddningsspänningen. Man brukar säga att ett felfritt strömförsörjningssytem ska ha en laddningsspänning mellan 13,8V och 14,2V. Du kan ju även testa med att belasta elsystemet med alla förbrukare tillslagna för att se att om laddningsspänningen håller sig inom givna värden, givetvis med motorn i gång då.
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Bilproblem, batteri?

Inläggav McB 20 feb 2012 21:45

Finns en luring till, dålig kontakt eller kabel mellan generator och batteri.
Det var det jag hade, när jag körde med alla förbrukare räckte inte A till för kabeln var för klen, Men alla V fanns där.
Efter att jag bytt ut den kabeln var problemen borta och kom aldrig igen under den bilens livslängd.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Bilproblem, batteri?

Inläggav tompas11 21 feb 2012 18:00

Du kan ju även passa på och mäta mellan B+ på generatorn och pluspolen på batteriet samt mellan generatorns stomme och minuspolen på batteriet. Vid båda dessa mätningar ska ett felfritt sytem ge ett värde så nära 0V som möjligt. Felaktigt värde (högt) indikerar dåligt kontakt beroende på oxidation, lösa anslutningar etc.
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Bilproblem, batteri?

Inläggav Karro 21 feb 2012 18:33

Problemet kvarstår.
Men nu är jag det på spåret, så när bilen inte ville starta gick jag in under motorhuven och klämde och skakade på alla grova kablar, och jag lyckades få igång bilen.

Just nu:
När startmotorn går, visar voltmetern på eluttaget 10V
När det inte går att starta visar voltmetern 6V.
Lite ohms lag....
Låt oss gissa att startmotorn drar 80A. 80A*10V=800W, vilket väl är i närheten vad startmotorn drar. Fast när den står stilla drar den mycket mer, men vi kan bortse från det i uträkningen.
4V spänningsfall med 80A ger 0,05Ohm. Om strömmen är högre vid stillastående blir bara ohmen mindre.

Jag har alltså problem med att en av kablarna ger 0,05Ohms extra spänningsfall ibland.
Det är nästan ingenting. Det kan också hända att spänningen sjunker till 10V också beror på spänningsfall.

Denna uträkning får mig också att inse att det kan förbättra startvilligheten att vara extremt noggrann med kablarna mellan startmotor och batteri.

Så en av kablarna mellan batteri och startmotor är det "glapp" i, blir min diagnos. En ohmmeter skulle visa 0Ohm, men pga. den höga strömmen blir det helkinkigt. Det är ett omätbart glapp.

Vad jag lär mig ur detta är att byta ut de grova kablarna när man ändå är inne och påtar med motorn, i ett rent preventivt syfte. Det trodde jag inte, innan det här felet kom.

Kablar är kablar, hur kan de strejka?

Samma sak gäller batterianläggningar till solpaneler och vindturbiner och kablaget imellan. Vid 12V är det SUPERKINKIGT! 24V är det lite mer förlåtande.

Man lär sig så länge man lever....
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Bilproblem, batteri?

Inläggav RÖD@nörd 21 feb 2012 19:43

Jag tror fortfarande att det är fel på startmotorn, men det är vad jag misstänker och det är av ren erfarenhet av mekaniska ting (som inte funkar i all evighet utan serviceåtgärder). En startmotor på en bil (äldre) drar över hundra och till flera hundra ampere och en traktor c:a 1000 A om det är 12 volt.

Att spänningen går ned till 6 volt ibland när du för tändnyckeln till startläget tyder på kortslutning. Om du håller den där tillräckligt länge kommer det förmodligen börja ryka och lukta bränt.

Kanske får jag längre fram veta hur fel jag har men den smällen får jag ta då. Det är inte helt enkelt att ställa rätt feldiagnos på en bil man inte ens varit i närheten av.

Jag tror vi har olika perspektiv här Karro, jag har den allmänna bilmekanikerns men du verkar mer inne på elektriska system och problem som kan uppstå där.

Startmotorn smörjtorr och full av oljeblandad kopparkol damm överallt i geggor som ligger och kortsluter?
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Bilproblem, batteri?

Inläggav tompas11 21 feb 2012 19:58

Vad är det för eluttag du pratar om? Du ska mäta direkt över batteripolerna.
När starmotorn går ska inte batterispänningen sjunka under 9,6V, om den gör det ladda batteriet och prova igen. Blev resultatet inte bättre byt batteri.

Jag tycker att det verkar som om du har problem med dålig kontakt vid kabelanslutningar.
Kolla den grova anslutningen på startmotorn, den går direkt till batteriets pluspol.
Mät med multimeter mellan + på batteriet och startmotorns plusanslutning.
Mät även mellan stomanslutningen på startmotorn och batteriets minuspol.
Dessa mätningar gör man med stillastående motor och tändning avslagen.
Mätresultatet ska vid felfritt system vara så nära noll volt som möjligt.
Är mätresultatet inte det ovan beskrivna så har du med all säkerhet dålig kontakt, beroende på oxiderade anslutningar.
Dessa oxideringar kan ibland sitta inuti själva kabelskon där kabeln går in och är då nästintill omöjliga att se
med blotta ögat. Bara att byta kabelskor i så fall.
Kolla också manöveranslutningen på startmotorn, det är den tunnare kabeln som kommer från tändningslåset.

Visst kan det också vara själva startmotorn som krånglar. Vanliga fel i startmotorer är slitna lager,
nedslitna kol eller brända kontakter i manövermagneten. Ibland förekommer också lindningsfel.
Och en sak till, maximalt tillåtet spänningsfall i ett 12-voltssystem är 5%.
Och ska du mäta resistans så måste systemet var spänningslöst.
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Bilproblem, batteri?

Inläggav RÖD@nörd 21 feb 2012 20:17

Jo, det kan ju också vara dålig kontakt någonstans men då brukar spänningen försvinna helt eller nästan helt...

Det gäller använda sinnena och titta, lyssna, lukta och på så vis konstatera vad som händer. Man kan känna lite försiktig med händerna efter startförsök om det blir varmt någonstans men var försiktig så du inte bränner dig.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Bilproblem, batteri?

Inläggav tompas11 21 feb 2012 20:23

Jo det är klart, om nu Karro mätt spänningen över batteripolerna och den bara blev 6V när startmotorn inte rörde sig vid startförsöket så är det säkert kortslutning och då troligast i startmotorn. Om det nu inte är någon kabel som är skavd och ligger mot jord och kortsluter någonstans.
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Bilproblem, batteri?

Inläggav RÖD@nörd 21 feb 2012 20:30

Jadu tompas jag blir nästan svettig av det här utan att ens rört en fena.... men jag vet för jag har varit med om det förut.... :wink:
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Bilproblem, batteri?

Inläggav Karro 21 feb 2012 20:50

tompas11 skrev:Jo det är klart, om nu Karro mätt spänningen över batteripolerna och den bara blev 6V när startmotorn inte rörde sig vid startförsöket så är det säkert kortslutning och då troligast i startmotorn. Om det nu inte är någon kabel som är skavd och ligger mot jord och kortsluter någonstans.


Jag mätte inne i kupén, och det verkar som den spänningen tappas från polerna på startmotorn. 6V är alltså vad startmotorn ser, inte vad batteriet ger. Eftersom jag redan konstaterat att batteriet är i bra skick behöver jag inte oroa mig för den biten längre tycker jag. (ett år gammalt)

Det kan iochförsig vara intressant att mäta direkt på batteripolerna vid startförsök, men det får vänta,
Nästa steg är att byta batterikablar. Om det inte fungerar så får jag felsöka vidare.
Det är helt enkelt det enklaste att göra. Dessutom är det skador på båda batterikablarna.

Bilen har hittills alltid fungerat hemma. Det är endast när jag står parkerad någon annan stans som bilen krånglar. Det gör felsökningen lite svår.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Bilproblem, batteri?

Inläggav tompas11 21 feb 2012 21:11

Du kan ju göra ett enkelt test om du har ett par startkablar till hands.
Anslut en startkabel mellan batteriplus och plusanslutningen på startmotorn.
Anslut den andra startkabeln mellan batteriminus och där du har god metallisk kontakt på motorn.
Gör ett startförsök.
Blev det skillnad mot förr så har du ju ringat in problemet till kassa kablar och/eller kabelanslutningar.
Ingen skillnad så ligger felet troligen i startmotorn.
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

FöregåendeNästa

Återgå till Övrigt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron